• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alkaa pyörien hinnat tippuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arttu.H
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eihän tässä ole muusta kysymys kuin siitä tosiasiasta että käytettyjen hinnat lähenee vihdoinkin oikeaa ja järkevää tasoa... enkä usko uusien hinnan nousua, kyllä talousnäkymät siitä huolen pitää.

Eikös se ole hyvä juttu... voi katsoa jonkun edullisen käytetyn eikä aina tarvitse ostaa uutta.

Esitin faktoja ja kitinää kuuluu vastaan....
biggrin.gif

Omituista länkytystä. "Liian kova pyyntö", "nyt on hinnat oikealla tasolla". Mitä halavatun väliä sillä on mitä toiset pyöristään pyytää? Ei kai tuota kukaan pakota pyyntihinnalla ostamaan jos liian kalliilta tuntuu.

Kait ainoa joka "liian kovasta pyynnistä" kärsii on se myyjä, joka ei saa vekotintaan kaupaksi.

Persaukiselle tietty kaikki on kallista. Vissiin pitäisi ilmaiseksi kotiin tuoda ja vielä ostaa bensaa tankki täyteen..
No lähinnähän noi pyyntihinnat määritellään kun avataan tuo nettimoto ja katsotaan sieltä se päivän hinta ja laitetaan oma periaatteella "no ei halvin mutta ei kallein ja munhan on helvetin hyvä ja paras periaatteella"

Ja aivan älytöntä on se, jos ei yhtään tarkkaile omaa rahanmenoaan ja maksaa aina lampaana mitä pyydetään.
Kyllä jokainen meistä itse määrittelee käsityksen mitä kannattaa maksaa ja mistä..sillä ei ole _mitään_ tekemistä sillä onko persaukinen vai ei.

Ja kyllä se on se myyjä joka siitä kärsii, että ei saa myydyksi ja kokemus on kertonnu että todelliset kauppahinnat voivat olla todella kaukana mitä on alunperin pyydetty joka taas kertoo tuosta ihan vitun tyhmästä ajattelusta jossa ilmeisesti myyjä kokee jotain helvetin häpeää jos ei onnistu saamaan ihan pimeetä hintaa pyörästään ja toteaa "no ajan sitten itse tällä".
Tosin jos onnistuu niin kyllä sitä muistetaan sanoa "sain muuten hyvän hinnan pyörässtä".

Nettimoton myynti-ilmoituksissa näkyy välillä hirmuisen pitkiä lisävaruste- ja huoltolistoja hintoineen, joilla ilmeisesti on tarkoitus perustella kovaa hintaa.
Omassa ilmoituksessa kun on juuri noin listattuna, niin pitää kommentoida. Kyllähän sillä on paljonkin väliä ostajalle, tai ainakin sellaiselle ostajalle joka huoltamisen hinnoista tietää, että yleisimmät ja vähemmän yleisetkin kulutusosat on joko uusia, melkein uusia tai niitä saa kaupan päälle jos vaihtotarvetta ei ihan vielä ole. Mukava se on uudella pyörällään ajella kun tietää ettei heti ole edessä kulutusosien tai nesteiden vaihtoja. Itsellä meni pyörän ostaessa samantien 800e uusiin renkaisiin, ketjuihin ja rattaisiin sekä ohjauslaakerin vaihtoon. Siihen muuta huoltoa päälle. Toki tuo vaikutti pyörän ostohintaan silloin, eikä ollut Nettimoton kallein peli silloin.

Ja moni arvostaa säädettävää alustaa, sliparia jne. niin kannattaahan ne mainita.

Nettimoton myynti-ilmoituksissa näkyy välillä hirmuisen pitkiä lisävaruste- ja huoltolistoja hintoineen, joilla ilmeisesti on tarkoitus perustella kovaa hintaa.
Omassa ilmoituksessa kun on juuri noin listattuna, niin pitää kommentoida. Kyllähän sillä on paljonkin väliä ostajalle, tai ainakin sellaiselle ostajalle joka huoltamisen hinnoista tietää, että yleisimmät ja vähemmän yleisetkin kulutusosat on joko uusia, melkein uusia tai niitä saa kaupan päälle jos vaihtotarvetta ei ihan vielä ole. Mukava se on uudella pyörällään ajella kun tietää ettei heti ole edessä kulutusosien tai nesteiden vaihtoja. Itsellä meni pyörän ostaessa samantien 800e uusiin renkaisiin, ketjuihin ja rattaisiin sekä ohjauslaakerin vaihtoon. Siihen muuta huoltoa päälle. Toki tuo vaikutti pyörän ostohintaan silloin, eikä ollut Nettimoton kallein peli silloin.

Ja moni arvostaa säädettävää alustaa, sliparia jne. niin kannattaahan ne mainita.
Ehdottomasti samaa mieltä kanssasi! Itse en ole myynyt kuin vanhan mopon nettimotossa, mutta ostajana arvostan paljon kun on kerrottu mitä on tehty ja kuittien tallella olo on kyllä tärkeää. Toki niissä voidaan valehdella mitä on tehty, mutta kyllä minä sen verran suomalaiseen luotan ja voihan niitä sitten tarkastella kun käy katsomassa
smile_org.gif

mutta mielestäni on hölmöä yrittää saada myyntihinnassa takaisin normaali kulutusosien, tai huoltojen hintoja. Mutta eihän se tunnetusti ole tyhmä joka pyytää  
smile_org.gif
Jos pyörässä on kaljut renkaat, ketjut lopussa, öljyt ja suodattimet ja muut nesteet vaihtamatta ja venttiiliensäätöhuolto juuri tulossa niin hinta on sama kuin pyörässä jossa kaikki em asiat on jo kunnossa ?

mutta mielestäni on hölmöä yrittää saada myyntihinnassa takaisin normaali kulutusosien, tai huoltojen hintoja. Mutta eihän se tunnetusti ole tyhmä joka pyytää  
smile_org.gif
Jos pyörässä on kaljut renkaat, ketjut lopussa, öljyt ja suodattimet ja muut nesteet vaihtamatta ja venttiiliensäätöhuolto juuri tulossa niin hinta on sama kuin pyörässä jossa kaikki em asiat on jo kunnossa ?
Joo tuntuu että porukkaa katsoo sokeana, mikä fillari, vuosimalli ja hinta. Ko pyörissä on helposti yli parintonnin hintaeroja. Mitä siinä itkee ostakaa se loppuunruoskittu kun on halavempi..
biggrin.gif

Tottakai, mutta eihän niiden kaikkien tarvikkeiden ovh hintaa voi suoraan ynnätä pyörän nettimotosta lasketun keskimääräisen myyntihinnan päälle, puhumattakaan huoltohinnoista. Huoltojahan täytyy aina tehdä tai teettää ja kuluvia osia pitää vaihtaa. Nämä kustannukset ovat osa tätä harrastusta tahtoipa tai ei. Ei niitä pidä mielestäni muilla maksattaa ainakaan täysimääräisenä. Yhtähyvinhän voisi pyörän myyntihintaan laskea mukaan polttoainekulutkin ja vakuutusmaksut.

Lisävarusteet ovat tietenkin sellainen tekijä, mitä joku arvostaa ja joku taas ei. Tietenkään kukaan myyjä ei ole halukas irrottamaan pyörästään härpäkkeitä myyntiä varten, varsinkin jos on seuraavaksi hommaamassa, kuten yleensä, aivan eri mallista ja merkkistä pyörää. Lisähärpäkkeiden erikseen kaupittelu tuottaa vaan lisää hommaa.
Lisävarusteiden tuoma arvon lisäys on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta, jos pyörässä on kaikenlaista huggeria yms lisämaustetta, pyörä on useinkin alkuperäistä paremman näköinen, mutta jos vehkeet on joku poropeukalo laittanut paikalleen samalla tuhoten ruuvin kannat, halkaisten muoveja tms ja lisäksi ko härpäke on täynnä kiveniskemiä, niin lisäarvoa ei voi laskea tällaisen päälle yhtään.

Itse pidän parempana alkuperäiskuntoista ja räpeltämätöntä pyörää, johon on huollot tehty säännöllisesti ja joka on muuten siistin kuntoinen. Härpäkkeitä saa sitten hommattua, jos tarvii. Tämän hetkiseen pyörääni olen hommannut takalaukun ja lisävalot. Joskus jos/kun myyn pyörää, aion ottaa lisävalot pois ja takalaukun saa samaan hintaan, jos tarvii, koska se on viime kesän lippojen jäljiltä halki. Jos olisi ehjä, säästäisin itellä.

Kukin tehköön tyylillään, mutta hintojen on pakko tulla alas ennen pitkää, koska pyöriä on jo niin paljon Suomessa ja kaiken aikaa tuodaan ja myydään lisää. Tällä hetkellä jos olisin vaihtamassa pyörää, en edes vilkaisisi nettimotoon, tai liikkeiden tarjonnan suuntaan, vaan lähtisin itse hakemaan pyörää Ruotsista
033102bebe_1_prv.gif

Raatoja saa aina sopivasti. Onhan se nyt aivan idioottimaista väit-
tää, että ehjän matkaenskan mallia 1995-2000 saa parilla tonnilla.
Niillä ajetaan ja niistä pidetään huolta, härpäkkeetkin on yleensä
ostettu juuri siihen käyttöön. Mulle voi laittaa vaikka yv:n ja tarjo-
ta niitä tonnin-kahden pyöriä, miel BMW, Honda Varadero, Suzuki
DL 1000, Triumph Tiger tai vaikkapa Multistrada. Kun peli on siisti,
kulutusosat kunnossa, huollot tehty ja vaikkapa Akran putket sekä
navigaattoriteline paikallaan, niin ostan heti pois vaikka useamman.
Nyt kaikki asiantuntijat tarjouksia tekemään. Nimim. Rahat valmiina.

Tottakai, mutta eihän niiden kaikkien tarvikkeiden ovh hintaa voi suoraan ynnätä pyörän nettimotosta lasketun keskimääräisen myyntihinnan päälle, puhumattakaan huoltohinnoista.
Itse en ole moista toimintatapaa huomannut. Pyörän hintaan vaikuttaa aika moni muukin asia, niin ei tuollaista voi väittääkään.

On se onni, että jokainen voi itse valita minkä pyörän ostaa. Kukaan ei pakota ostamaan, jos ei itse halua. Ajakaa vaikka polkupyörällä...  
033102bebe_1_prv.gif

On se onni, että jokainen voi itse valita minkä pyörän ostaa. Kukaan ei pakota ostamaan, jos ei itse halua. Ajakaa vaikka polkupyörällä...  
033102bebe_1_prv.gif
Ylipäätään kuullostaa tietyn sortin kommunismilta, kun suunnilleen valitetaan että pyörillä peritään ylihintaa.
biggrin.gif

Ylihintainen pyörä ei mene kaupaksi, jos kaupat tulee niin hinta on ollut oikea. That's it?

033102bebe_1_prv.gif
Ylipäätään kuullostaa tietyn sortin kommunismilta, kun suunnilleen valitetaan että pyörillä peritään ylihintaa.
biggrin.gif

Ylihintainen pyörä ei mene kaupaksi, jos kaupat tulee niin hinta on ollut oikea. That's it?
Myös ylihintainen pyörä voi mennä kaupaksi, jos vapaa kilpailu estetään tai sitä rajoitetaan.

Jos hinta on vaikka 99 ostajan 100:sta mielestä liian korkea, mutta se yksi ostaa sen, niin sehän riittää myyjälle, mutta ei se silti tarkoita että hinta olisi yleisesti "oikea". Monasti se yksi pyöräkuumeinen jostain ennenpitkää löytyy joka maksaa mitä pyydetään, siihen varmaan kovat pyyntihinnat perustuu. Eihän se väärinkään ole, pyytää saa mitä ikinä haluaa. Varsinkin keväällä
wink.gif
Ja yksi ostaja riittää.

Itse vertaisin hintaa Saksan tms. hintoihin + verot + kulut.

Tottakai jokainen saa pyytää pyörästään, mitä lystää ja sen hinnan, mitä pyörälleen oikeana pitää. Joskus hieman kyllä ihmetyttää tiettyjen pyörämallien kohdalla se,että hinta on samalla pyörällä vielä kahden vuodenkin päästä sama, tai tippunut korkeintaan parisataa euroa. Ja sillä, että laitetaan aina oman pyörän myyntihintaan "pelivaraa" pari tonnia päälle siihen hintaan mihin pyörästä voisi todellisuudessa luopua, saadaan tuleville myyjille luotua taas pohjaa oman ajokin hinnoitteluun, joka pitää hintatason korkealla..

Kyllähän pyörän hankintaan vaikuttaa monen moni asia. Varsinkin käytetyn ostoon. Etäisyys on yksi. Itse karsin rovaniemen ja oulunseudun pois jo ihan siksi että on pirunmoinen matka ajella kattomaan pyörää joka ei sitten olekaan sellainen mitä odotti.

Onhan se totta että jos huoltokirja on täydellinen ja kaikista varusteista löytyy kuitit niin itse ainakin oletan omistajan myös olevan hyvin tarkka pyörästään. Itsellä on kuitit omasta pyörästä jossain hävöksissä ja jos sitä kävis myymään niin enpä tiedä vakuuttaisiko ostajaa se että mainitsen itse tehneeni öljynvaihdot puolta useammin kuin tarvii ja säätäneeni itse myös venttiilit säännöllisesti.
Itse tiedän mitä olen tehnyt mutta jonkun tuntemattoman vakuuttaminen voisi olla vaikeaa.

Toki myös lisähärpäkkeet vaikuttaa. Jos kahden tarjokkaan vuosimalli ja kunto on suunnilleen sama mutta toisessa on äänenvaimennin vaihdettu yoshimuraan ja takaiskari huollettu + vaihdettu jäykempi jousi joka sopii paremmin itselleni niin aika paljon painoarvoa tulee sen jälkimmäisen hyväksi. Vaikka sliparit saat vaihdettua itse ja iskarinkin saat huollatettua yms. niin onhan siinä vaivaa kun tilailet härpäkkeitä ja ruuvaat iskaria irti jne... pyöräkin seisoo ilman iskaria sen aikaa.
Monet hankkii pyörään heti ne välttämättömät kuten laukkuraudet, laukut, kaatumaraudat, äänenvaimentimen, powercommanderin, tms. joten jos sellaiset on valmiina niin säästäähän se omaa aikaa.

Tietysti pitää huomioida että suuri osahan harrastajista ostaa pyörän projektiksi jota on kiva tuunata ja kiillottaa. Osa taas haluaa pyörällään vain ajaa jolloin on kiva että joku muu on tuunannut sen valmiiksi.

Ruotsia ja Saksaa moni kehuu mut jos säästö on kaikkinensa (matkakulut, verot, rekisteröintimaksut, jne...) alle tonnin niin kyllä mielessä käy että jaksaako nähdä vaivan etsiä pyörää, ottaa riskin ja lähteä katsomaan sitä paikan päälle, ostaa "sian säkissä" ja puljata papereiden kanssa sekä odotella veropäätöstä. OK, ostinhan minäkin ensimmäisen pyöräni Belgiasta - ja säästin tonnin. Mutta kyseessä oli uusi pyörä joten riski oli melko pieni.

Se Artun huomaama seikka on kuitenkin positiivista että hinnat alkaa pikkuhiljaa asettua enemmän kohdilleen. Vielä vuosi sittenkin oli monella tutulla hyvin vahva harhakuva että pyörä säilyttää arvonsa. Luulivat että ostaa nyt pyörän ja parin vuoden päästä kun myy niin tappiota tulee vain tonnin verran jos sitäkään mut ei taida asia ihan niin olla.

Mut edelleen pari epäkohtaa ärsyttää moottoripyöräkaupassa. Yksityiset saa toki pyytää mitä haluaa ja ostajat saa maksaa mitä haluaa mutta moottoripyöräliikkeissä on vallalla käytäntö jossa käytetystä hyvitetään ylihintaa. Tällä tavoin saadaan asiakas vaihtamaan pyöränsä uuteen ja tietenkin kun osanana kauppasummaa tulee vaihdokki ei uudesta voida antaa senttiäkään alennusta. Kun asiakas on innosta silmät soikeana myydään samaan syssyyn hieman lisätarvikkeita joista niistäkin annetaan normaalia pienempi alennus - asiakashan ostaa kun kymmpitonnissa ei enää tonnin lisähinta tunnu.

Mutta tämän jälkeen alkaa se epäkohta eli käytetty laitetaan myyntiin hyvityshinta + pari sataa katetta = hintaan. Voi olla että tuo liikkeen hinta on sen jälkeen aivan yläkantissa kun katsotaan vapaita markkinoita mutta niin vain sitä yritetään myydä siihen hintaan. Ja tinkiä ei pysty kun muuten menee tappiolle. Näin maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi sen käytetyn myyntihinnassa huomioida myös sen uuden kate. Jos käteisellä ilman vaihdokkia saisi uudesta alennusta niin nyt kun on myyty täysin ovh-hinnalla niin vaihdokin hyvityshinta ei saisi olla sen myyntihinta vaan pitäis miettiä kokonaisuutta.
Vaihdokin hinnallahan liikkeet kilpailee paljon; moni kehuu miten sai hyvän vaihtotarjouksen mut jos olis myynyt pyöränsä itse ja saanut siitä 500 vähemmän kuin hyvityshinta niin saattais suorassa käteiskaupassa saada uudenkin melko paljon halvemmalla kuin ovh-hinta. Ilman vaihdokkia pyörän ostava on nimittäin näinä aikoina pyöräkaupoilla melkolailla kuningas kun varastot on täynnä vaihtopyöriä joiden arvo laskee koko ajan.

Pyyntihinta ja myyntihinta on eri. Jos löytää mielekkään fillarin niin voishan siitä tarjota. Sitä ihmettelen kun puhutaan käytetystä laitteesta niin näkemättä heitellään hintoja.
Itse kun olen ostamassa niin raamit on sovittu ja viimeiset neuvottelut käydään pyörän vierellä.

Tosiostajan erottaa heti alkuvaiheessa muille ei kannata uhrata aikaa.
"Mikä on tiukka hinta jos tuun heti hakeen" => Ei kauppoja
"Mikä viimeinen hinta" * 100 => Ei kauppoja
"Täytyy myydä ensin oma pyörä" => Ei kauppoja
Asiat alkaa muuttumaan sovitusta => Ei kauppoja
Ostajan puheet epämääräisiä/selityksiä => Ei kauppoja ......
...
033102beer_1_prv.gif

Näinhän se on. Vehje on nähtävä, koeajettava ja paperit syynättävä. Loppupeleissä se vuosimalli ei hintaa ratkaise.
Jos menet paikalle, asiat ovat ok, tarjoat ja myyjä suostuu,
niin vain kusipäät menevät puihin ja näitäkin kepillä koette-
lijoita riittää. Onhan tää muutenkin ihan ristiriitaista, uuden
pitäisi olla halpa ja vanhan kallis ettei tarvitse väliä maksaa.
Sitten siihen ihmettelyt että miten toi käytetystä tuollaista
kehtaa pyytää. Hei, pikkasen järkeä juttuihin.

Back