• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alastaro 4.6 - 5.6.2016 (la-su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vertzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
GuessWho sanoi:
Onko siis perusteltua väittää että yksi suurimpia ongelmia kehityksen tiellä olisikin tiedon ja luottamuksen puute alustan ja renkaiden kyvykkyyden osalta? Näitä asioita ei nimittäin kuule kovinkaan usein nostettavan esiin siinä kohtaa kun jengi taaperon ensiaskeleita rata-ajossaan ottaa, ja puhun siis yleisemmällä tasolla. Ja tämäkin lähinnä vaiheessa jossa hitaasta halutaan nousta keskiryhmään tai kavuta keskiryhmän perältä kohti nopeampaa osaa.
Suurin ongelma on tiedon ja ymmärryksen puute siitä mitä pitäisi tehdä. Ja sen jälkeen ihmisen mielikuvitus keksii mitä ihmeellisimpä valheita, jolloin "todellisuus" tuntuu loogiselta ja turvalliselta, vaikka ajeleekin ihan pisin vittua. Ts mielikuvitus pyrkii täyttämään sen tyhjän tilan.
Eli kuski tekee, ymmärtämättä ja miettimättä yhtään mitä tekee.

Ja mopo on paska, se ei käänny, renkaat lipsuu jne. Koska mopo ajetaan sellaseen tilaan että sitä ei voi kääntää, se ei voi kääntyä. Ja kaasulla ja jarrulla sössitään kaikki mahdollinen pito.
Mutta eihän se ole kuskin vika, vaan mopon vika...

Kun lähtee radalle ihan vaan ajelemaan, niin kokemuksen tuoma alitajuinen valheellinen turvallisuuden tunne takaa sen että ihminen ei tunne tarvetta tehdä asioita toisella tavalla, eli ei ole tarvetta kehittää sitä ajamista.

Lisäksi ihmisen kaikki havainnot ajamisesta muokkautuu täysin vääristyneiksi, koska pitäähän havaintojen olla samassa linjassa kuin mielikuvituksen kehittämä "todellisuus".
Sen takia en ikinä usko kuskia, ellei hänellä ole dataa tai videota esittää väiteidensä tueksi.
Toistaiseksi on käynyt niin (muutamia satoja kertoja), että kun kuski on sössöttänyt mulle jotain, niin data/video kertoo jotain ihan muuta.

Voipa käydä niinkin, että siitä samasta videostakin kuski näkee vain sen minkä haluaa nähdä. Eli jos kuski on mielestään osunut tietyssä mutkassa aina apeksiin, niin senhän hän siitä videolta näkee. Vaikka siinä ruudulla pyöris esim 80-luvun karvaista jynkkyy.

Sitten on vielä ihmisen muisti/ muistikuvat siitä mitä on joskus tehnyt. Jos setin jälkeen ne on ihan vääristyneet. Ja ajan myötä ne vääristyy entisestään.

Eli eli suurin ongelma on ihmisen päässä ja siinä miten ihmisen pää luonnostaan toimii, jos sen antaa toimia ihan omillaan.

sipi sanoi:
Kiitokset kaikille myös järjestävän tahon puolesta!
Jos joku huomaa kadottaneensa aurinkolasit varikolle, voi kysellä niitä miulta tuntomerkkejä vastaan. :)

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Voi perkele ei vastannut tuntomerkit mun Oakleyta. Jos joku on löytänyt punertavalinssiset Oakleyt niin ne olis mun. Olis kiva kun löytyis.

vahvajussi sanoi:
Voi perkele ei vastannut tuntomerkit mun Oakleyta. Jos joku on löytänyt punertavalinssiset Oakleyt niin ne olis mun. Olis kiva kun löytyis.

Ootko tarkistanu, etteivät oo sun otsalla? :grin: Tuli vaan mieleen, kun ei se vanhuus yksin tule.

Hazardin näkönen tuo kaato Juvin eteen ekassa pätkässä. Jarru kesken mutkan?

edit.

Laitetaan nyt sitten kokonainen settikin, kun muutkin uskaltanu. Yläkroppa liian paikallaan, paljon samaa jota olin huomaavinani Rantaillen videossa. Koitin ajaa linjaa, jossa sijoittaisin jarrun lopun hiukan mutkan loppupuolelle ja siis avauksen sitten vasta kun ollaan menossa melkeen suoraan. Onnistuminen tuossa niin ja näin, mutta pahiten omasta mielestä harhaili katse, joka ei kyllä välillä pysyny riittävän kaukana edessä.
Setti loppuu jarrutärinään, jonka jälkeen ajoin varikolle tarkistamaan pyörää. asennettuna oli muuten aiemminkin mainitut Brembon SC:t, mitähän tuossa olis ollu noin 10 kierrosta sisäänajettuina.

GuessWho sanoi:
Pyörän työntäminen nopeasti pystyyn ulostulossa niin ikään oli ainakin itselle selkeä ongelma. Pystyyn sen vielä työntää joo, mutta siinä asennossa torven syöttäminen täysin auki on hankalaa jos et itse ole ehtinyt vielä takaisin satulaan. Se onnistuu toki mutta syö fysiikkaa vahvasti. Eli se aikaikkuna jossa tuuppaat mopon pystyyn, avaat torvet ja siirryt takaisin asentoon jossa täyskiihdytys on kropalle luonnollinen, kaipaisi itselle aukeamista. Onko kyse ajoasento-ongelmasta eli perseen turhasta roikuttamisesta yläkropan sijaan ?

Ei se nyt niin vaikeeta ole. Istuu keskellä mopoa ja kääntää kahvaa. :orgmp:

Eiköhän ne ongelmat tule ajoasennosta, penkin muodosta ja penkin pitävyydestä. Perseen sijainti niin ettei sitä tarvitse siirtää suorilla jos peräkkäiset mutkat on samaan suuntaan. Tässä melkeimpä vaatimuksena että penkissä on riittävästi pitoa. Tonnarilla saa varsinkin lyhyillä suorilla ja pienillä vaihteilla keulimista yms turhaa ohjelmaa jos mopon päällä yrittää persettä turhaan siirrellä avauksen aikana. Ohjeena kerrottu joskus vain yksi siirto suoralla ja sekin just ennen jarrumerkkiä kerralla seuraavaan mutkaan sopivaksi. Yläkroppaa sitten enemmän peliin jarrua päästäessä ja mutkasta avatessa.

Toi pyörän pystyyn työntäminen ja samalla roikkumisen lisääminen ei nyt ehkä ole ihan ensimmäisiä asioita mitä kannattaa hieroa. Perusasento kuntoon ja sitten kuitenkin ajolinjoilla ja loogisella kaasun käytöllä pääsee reippaasti nopean ryhmän vauhtia jos yhtään muistaa jarrua hiplailla.

Jos ajoasento ottaa fysiikan päälle, niin pitkiä settejä ja sitä kautta ajoasentoa rennoksi että jaksaa ajaa täysiä 20min settejä.

S^Hansu sanoi:
Hazardin näkönen tuo kaato Juvin eteen ekassa pätkässä. Jarru kesken mutkan?

Aikalailla "oppikirjatapaus" siitä miltä näyttää sellaisen kuskin ajo, jonka kouluttaja/järkkäri poimii radalta pois ennen kuin kolahtaa. Onneksi ei vieny ketään mukanaan, koska siihenkin tuossa oli kyllä hyvät mahdollisuudet ja onneksi Juvi ei ajanut kuskin yli.

Isoimpina virheinä kiire ajaa kovaa, jarrun päästö ja taitto mutkaan samaan aikaan, katseen kulkeminen liian lähellä, painonsiirron kanssa liian kiire ja yläkroppa pidetään pystyssä. Kun yhdistetään tuo jarrun päästö juuri ennen mutkaa, pysty ajoasento ja katseen takia kulmikas ja huojuva mutka ajo, on etusen pito mutkassa todella heikko ja kesken mutkan ei kestä jarruttaa yhtään kun etusella ei ole painoa juuri ollenkaan.

Muita huomioitavia asioita: Liian lähellä edellä menevää ajaminen ja ohituksen yrittäminen väärissä paikoissa. Kannattaa muistaa, että jos ei ohi pääse helposti, kannattaa koukata varikon kautta ja etsia väljempi väli radalta.

P.S. Tämä on kirjoitettu lähinnä neuvoiksi kaikille kuljettajille, ettei jokaisen tarvitse opetella asioita kantapään kautta.

vahvajussi sanoi:

Valkosankaset Oakleyt oli jossain vaiheesssa miesten vessan penkillä.

Vuorela sanoi:
Ei se nyt niin vaikeeta ole. Istuu keskellä mopoa ja kääntää kahvaa. :orgmp:

Eiköhän ne ongelmat tule ajoasennosta, penkin muodosta ja penkin pitävyydestä. Perseen sijainti niin ettei sitä tarvitse siirtää suorilla jos peräkkäiset mutkat on samaan suuntaan. Tässä melkeimpä vaatimuksena että penkissä on riittävästi pitoa. Tonnarilla saa varsinkin lyhyillä suorilla ja pienillä vaihteilla keulimista yms turhaa ohjelmaa jos mopon päällä yrittää persettä turhaan siirrellä avauksen aikana. Ohjeena kerrottu joskus vain yksi siirto suoralla ja sekin just ennen jarrumerkkiä kerralla seuraavaan mutkaan sopivaksi. Yläkroppaa sitten enemmän peliin jarrua päästäessä ja mutkasta avatessa.

Toi pyörän pystyyn työntäminen ja samalla roikkumisen lisääminen ei nyt ehkä ole ihan ensimmäisiä asioita mitä kannattaa hieroa. Perusasento kuntoon ja sitten kuitenkin ajolinjoilla ja loogisella kaasun käytöllä pääsee reippaasti nopean ryhmän vauhtia jos yhtään muistaa jarrua hiplailla.

Jos ajoasento ottaa fysiikan päälle, niin pitkiä settejä ja sitä kautta ajoasentoa rennoksi että jaksaa ajaa täysiä 20min settejä.

aikalailla älyllisen tuntuinen analyysi, joka tukee vahvasti omia oppeja ja olettamuksia. Itse asiassa ylipäätään toi perseen ääretön roikottaminen on hulluimpia asioita joihin itse syyllistyi alussa vahvasti, ja johon näkee 90% kuskeista syyllistyvän. Toki tiedän että kaikilla se polvipalan ensimmäisen rasahduksen odottelu on kuin kaivaisi joululahjaa laatikosta odottaen sitä pääyllätystä kalsareiden sijaan, vain voidakseen jatkossa kiskoa sitä polvea takas ylös välttääkseen turhaa raapimista. Tuo takaliston reisinki henkinen viskominen sisämutkaa kohti on hulluimpia asioita joita esiintyy. Etenkin kun samalla hartialinja pysyy tankin päällä kuin liimattuna. Äärimmäisen epälooginen asento joka syö fysiikkaa valtavasti. Ja muistuttaa Rossin sjaan enemmän kaalimadon mainosta.

Keskiryhmän nopea pää ja vielä nopean jälkipääkään ei edellytä juurikaan sitä pakaralihasten irrottamista jakkarasta, kun yläkropalla saa tehtyä selvästi parempaa jälkeä. Pienemmällä ponnistelulla ja paremmalla lopputuloksella. Edellyttäen toki että renkaistus ja alusta toimii edes auttavasti. Toi rentouden hakeminen on mielestäni yksi tärkeimpiä nyansseja luontevan ajamisen etsimisessä. Muistan sen sata kertaa kun karjuin itselleni mutkissa että "rentoudu perkele". Olispa ollut mikrofoni ja nauhotus joskus potassa ni sais nauraa pitkään ja hartaasti omille itsepsyykkauksille 

Meni kyllä ihan ajoharjoittelun puolelle tämä ratapäivä. Kun yritti Scuuban neuvoja toteuttaa. Joku Martini-kuski tuossa edellä :)

exhaust sanoi:
Meni kyllä ihan ajoharjoittelun puolelle tämä ratapäivä. Kun yritti Scuuban neuvoja toteuttaa. Joku Martini-kuski tuossa edellä :)
Mimmosta kierrosaikaa päivän aikana?
Lisää videoita?

exhaust sanoi:

Miltä päivältä toi on?

Eiku sori... lauantai. Hyvä homma.

scuuba sanoi:
Mimmosta kierrosaikaa päivän aikana?
Lisää videoita?

No, neljä settiä ajoin ja paras kierrosaika per setti:
1. 1:34.39
2. 1:34.07
3. 1:35.25
4. 1:38.73

Lisää videoita juuri valmistui trimmaus-uunista, eli olen sensuroinut aika lyhyiksi pätkiksi joilla ei ole älytöntä sekoilua vaihteiden kanssa (päätin harjoitella uusia vaihdekuvioita samaan aikaan ajolinjojen ja kaasun käytön kanssa joka on aina hyvä idea) tai muuta sähläämistä.

exhaust sanoi:
No, neljä settiä ajoin ja paras kierrosaika per setti:
1. 1:34.39
2. 1:34.07
3. 1:35.25
4. 1:38.73

Lisää videoita juuri valmistui trimmaus-uunista, eli olen sensuroinut aika lyhyiksi pätkiksi joilla ei ole älytöntä sekoilua vaihteiden kanssa (päätin harjoitella uusia vaihdekuvioita samaan aikaan ajolinjojen ja kaasun käytön kanssa joka on aina hyvä idea) tai muuta sähläämistä.
Vaikka olet kokematon ja taitamaton kuski, ja muutit ajotavan, ajolinjan ja kaasun käytön aivan täysin, ts opettelit ajamaan täysin uudestaan. Niin silti kierrosajat on vain pari sekunttia sun omaa ENITENTÄYSIIKAASUUVÄÄNTÄMÄLLÄ kohellusta hitaammat?
Mitä veikkaat, kumpi toimii paremmin.

Ja viimesen setin ajat kertonee sen, että uuden opettelu on päälle erittäin raskasta, ja suorituskyky hyytyy sen takia?

Alastarolla toiminee, jos on sopivat välit vs oma vauhti; (kakkosella) ulos kahvilasta, suoralla +3, jarrussa -2, kakkosen jarrussa -1, kolmosen avauksessa +2, palmasin jarrussa -2, palmasin avauksessa +2, lemminkäisen jarrussa -2.
Eli älä mieti mikä vaihde, vaan mieti missä kohtaa vaihdat ja montako pykälää.

Nyt on kesän kierrosaikatavoite saavutettu niin seuraavaksi voisi opetella ajamaan fiksusti. Eli kommentit/haukut ovat tervetulleita.

Keskinopean 14.20 setti sunnuntailta:

MyRa sanoi:
Itse videon teknisestä puolesta sen verran, ett se Diff kannattaa pistää siihen ruutuun keskelle, sopivalle korkeudelle alareunasta, silleen ett sen seuraaminen on helppoo. Niin siitä näät aina suoraan mitä mutka meni hyvin, mikä ei. Ts mihin suuntaan se Diffi muuttuu mutkassa/ mutkan jälkeen.
Ja pistää sen vaikka aavistuksen isommalla ja selkeemmällä fontilla.

MyRa sanoi:
Nyt on kesän kierrosaikatavoite saavutettu niin seuraavaksi voisi opetella ajamaan fiksusti. Eli kommentit/haukut ovat tervetulleita.

Mun silmään peruspaketti on kohtuullisen hyvin kasassa, selkeästi alkais olla aika siirtyä nopeaan ryhmään.

Eniten menetät aikaa mutkien sisäänmenossa. Jarrutus alkaa todella aikaisin ja loppuu myös liian aikaisin jolloin hitaat mutkat tuppaa menemään leveäksi. Eli pyri siihen että et rullaa tai ole pienellä vedolla missään vaiheessa pl. noi radan kaksi nopeaa mutkaa jotka voi ajaa myös veto päällä läpi.

Nyt kun vauhti on passattu ennen mutkaa sopivaksi ei jarrua olekaan siinä kohtaa mutkaa kun pyörän pitäisi kääntyä. Myös liian hidas sisäänmenovauhti tekee linjasta helposti liian tiukan, ts. taittopiste on liian aikaisin. Helppo tapa opetella saattamaan jarrulla on mielestäni jarruttaa yhdellä sormella (ainakin mutkan lopussa) jolloin itse tunnen parhaiten paljonko sitä jarrua on käytössä. Eli hitaissa mutkissa jarrulla pitäisi olla niin kauan kun on oikea hetki mennä kunnolla kaasulle.

- T -

Nitrous sanoi:
Ootko tarkistanu, etteivät oo sun otsalla? :grin: Tuli vaan mieleen, kun ei se vanhuus yksin tule.
Tarkastin, eikä ollu otsalla. Puhelinta kyllä joskus oon etsinyt vaikka puhuin siihen parhaillaan. Lasitkin löyty himasta. Sama pää kesät talvet :D

Back