• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alastaro 20.8 - 21.8.2016 (la-su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vertzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En oikein usko että minunlainen noviisi hyötyisi enemmän radan ympäri kävelemisestä kuin sadasta kierroksesta hyvillä linjoilla varustetun kuskin perässä ajamisesta.
Nopeilla paljon ratoja tahkonneilla kisakuskeilla asia on varmasti toisin.

Täytyy nyt kysyä että mitkä ovat sinun referenssisi rata-ajoon, tuon kohtuullisen tylyn aloitusviestin, muiden saman tyylisten viestien ja tarjonnan (maksulliset alusta, rata yms. kurssit) perusteella voisi kuvitella että siellä kirjoittelee joku (elämäänsä kyllästynyt) ratoja pitkään tahkonnut kovan tason kisakuski/ mekatsu, mutta ilmeisesti asia ei kuitenkaan näin ole?
Niillä kuskeilla joilla on jo ajolinjat kohdillaan ja perusajaminen hallussa, ei ole tarvetta käyttää aivojen kapasiteettia siihen perusajamiseen jos ajavat paria/muutamaa sekunttia omaa vauhtiaan hitaammin, vaan voivat käyttää aivojen kapasiteetin siihen radan opiskeluun.
Noviisi ei voi tehdä samaa. Noviisilla menee aivojen kapasiteetti siihen perusajamiseen. Ellei noviisi sitten aja 20-30 sekunttia normaalia hitaammin. Ja siinä vaiheessa noviisille tulee se ongelma että ajaminen hajoaa ihan täysin koska vauhtia on liian vähän. Ja edelleenkään noviisilla ei ole filtteriä jolla voisi hitaastakaan vauhdista rataa opiskella.

Täällä naputtelee kymmenettä kautta rata-ajelua harrastava keski-ikäinen mies, joka välillä ei vaan pysty pitään päätänsä kiinni kun näkee jonkun erittäin tyypillisen keskiryhmän koheltajan jolla on lisäksi erittäin vahvat harhaluulot siitä miten homma etenee.

Mä oon tehny "kaikki" virheet, sun ei tarvi jos et halua. Mutta saat toki tehdä, jos haluat.

Kyl se radan kiertäminen kävellen/rullaluistimilla/fillarilla kannattaa. Ihan vauhtitasosta riippumatta. Yritän edelleen jokaisella ratareissulla käydä kiertämässä radan myös kävellen.

Tuli mieleen tosta kommentoidusta videosta oma sekaaminen parin vuoden takaa. Siis tyyliin ensimmäisiä päiviä nopeessa alastarolla:

Mulla sentäs oli linjanveturi edessä ajamassa itse määrittelemälläni tahdilla, enkä siltikään pysy ajolinjalla. Ensimmäinen kaato odotteli muutaman ratapäivän sisään, eikä se mikään ihme oo kun katsoo tuota videota.

wbaum sanoi:
Tuli mieleen tosta kommentoidusta videosta oma sekaaminen parin vuoden takaa. Siis tyyliin ensimmäisiä päiviä nopeessa alastarolla:

Mulla sentäs oli linjanveturi edessä ajamassa itse määrittelemälläni tahdilla, enkä siltikään pysy ajolinjalla. Ensimmäinen kaato odotteli muutaman ratapäivän sisään, eikä se mikään ihme oo kun katsoo tuota videota.

Ajelet tuossa näköjään sekunnin pari nopeampaa kuin mitä minä sähläsin. Omalla harjaantumattomalla silmällä katsellen veturin aikana näyttäisi linjat pysyvän kasassa, mutta sitten hajoaa välillä melkein yhtä pahasti kuin minulla. Minkä takia sitten lopulta kaaduit, ajoitko ulos väärän linjan takia vai tuliko jotain muuta?

Itse opiskelin ajotaito 4:n jälkeen pahimpiin paikkoihin kääntöpisteitä, mutta siltikään ei pakka pysy ainakaan vielä kasassa, huolletun takaiskarin jälkeen tuntui että sisäkanttari hyppäsi silmille, ilmeisesti mopo kääntyi tiukemmin kuin ennen.

High sider on se mikä eniten pelottaa, ainakin videoiden perusteella saattaa heittää korkealle ja kovaa, yhden pahemman high siderin poikasen olen kokenut pari vuotta sitten kahvilan mutkassa ylikuumilla katurenkailla ja väärällä avaamisella, mutta siitä selvisin tuurilla. Varsinkin kun kaasunkäyttö mutkasta lähtiessä on vielä hakusessa, en oikein tiedä milloin mopo on riittävän pystyssä avaamista varten, keulan pitäisi ainakin osoittaa suurin piirtein suoraa kohden. Avaan yleensä liian aikaisin, tämän totesi mekatsukin, kun ihmettelin revennyt rengasta, repimiskohdat olivat selkeästi liikaa renkaan reunoissa.

okvp sanoi:
Varsinkin kun kaasunkäyttö mutkasta lähtiessä on vielä hakusessa, en oikein tiedä milloin mopo on riittävän pystyssä avaamista varten, keulan pitäisi ainakin osoittaa suurin piirtein suoraa kohden. Avaan yleensä liian aikaisin, tämän totesi mekatsukin, kun ihmettelin revennyt rengasta, repimiskohdat olivat selkeästi liikaa renkaan reunoissa.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/9180lFsomhL.jpg

Kannattaa muuten hommata tuo kirja (Andy Ibbott; Performance riding techniques), jos mielii oikeasti nopeaksi kuskiksi. Mä olen lukenut ton, mutta kun tavoitteellisen harjoittelun aloittaminen on mennyt kahtena kesänä häneks, niin ei toi teorian ymmärrys ole vielä konkretisoitunut osaamisen kasvuna...:pissed:

Josko ens kesänä sitten...:sad:

Yks hyvä nyrkkisääntö vauhdin kasvattamiseen:

"Jos linja ei pysy puolen metrin rännissä, ajat liian kovaa." Eli linja kyllä pysyy kun malttaa ajaa riittävän hiljaa ja sen oikean linjan kautta syntyy myös kierrosaika. Toki toi tyyli on siitä tylsä, että se ei tunnu nopeelta ja kaatoriski on aika olematon, mutta kello tykkää. Ite yritän ajaa tuolla tyylillä, koska tykkään siitä kun oma enkka paranee ja kaatuminen on aina aika arseesta.

okvp sanoi:
Ajelet tuossa näköjään sekunnin pari nopeampaa kuin mitä minä sähläsin. Omalla harjaantumattomalla silmällä katsellen veturin aikana näyttäisi linjat pysyvän kasassa, mutta sitten hajoaa välillä melkein yhtä pahasti kuin minulla. Minkä takia sitten lopulta kaaduit, ajoitko ulos väärän linjan takia vai tuliko jotain muuta?
Lähes aina oon kaatunut niin että ajaudutaan ulos järkevältä ajolinjalta ja sitten sössitään jarrun tai kaasun kanssa samaan konkurssiin.

Aina päällimmäinen syy on ollut eniten kovaa vetäminen ko. setissä ja tiedostamaton tai tiedostettu huono ajolinja ja väärä kuvitelma mitä voi tehdä tilanteessa, kun mopo on ihan lintallaan ja suunta on väärä. Ehkä viimeisimmän voi laskea keskittymisen herppaantumiseen helpossa mutkassa.

lyhyesti, ajolinjat paskaa niin ei siitä kierroksesta enää mitään tule, ens kierros paremmin.

Knaku sanoi:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/9180lFsomhL.jpg

Kannattaa muuten hommata tuo kirja (Andy Ibbott; Performance riding techniques), jos mielii oikeasti nopeaksi kuskiksi. Mä olen lukenut ton, mutta kun tavoitteellisen harjoittelun aloittaminen on mennyt kahtena kesänä häneks, niin ei toi teorian ymmärrys ole vielä konkretisoitunut osaamisen kasvuna...:pissed:

Josko ens kesänä sitten...:sad:

Pitänee lueskella kirja sitten talven kylminä, pimeinä iltoina. Itse luin Twist of the Wristin, joskus 2000 luvun alkupuolella, oli varmaankin aika vanha painos, kun kuvat oli 70-80 luvuilta, tietokin lienee ko. opuksessa osittain vanhentunutta... Silloin ei sitten innokkaamman alun jälkeen tullut harrastettua rataa kuin korkeintaan pari kertaa vuodessa ja kalustokaan ei siihen oikein soveltunut. Nyt sitten keski-iän kriisissä aloitin harrastuksen pari vuotta sitten uudestaan.

Videoista, joissa on kaasudataa näkee avauskulman ja suunnan melko hyvin, tosin omaan ajamiseen opitun soveltaminen viekin sitten aikaa. Muistelen että Vuorela-nimisen kaverin linjoja on kehuttu, aika rauhallisen oloiselta suristelulta tuo ainakin näyttää aikaan nähden.

https://www.youtube.com/watch?v=pGqAPc8szkc

okvp sanoi:
Videoista, joissa on kaasudataa näkee avauskulman ja suunnan melko hyvin, tosin omaan ajamiseen opitun soveltaminen viekin sitten aikaa. Muistelen että Vuorela-nimisen kaverin linjoja on kehuttu, aika rauhallisen oloiselta suristelulta tuo ainakin näyttää aikaan nähden.

https://www.youtube.com/watch?v=pGqAPc8szkc
Kaasudataa näkyy myös noista:
https://www.youtube.com/watch?v=CjJAO7WXjug
https://www.youtube.com/playlist?list=PLIbhJ2KkG1rbGPBOG1tCpNUpXfdyQqrVq

Varsinkin jos käyttää tuubin 0.25-nopeutta, niin näkee aika hyvin mihin suuntaan mopo osoittaaa vs kaasun asento.

Ja kaasun käytön perusteiden oppiminen vie tasan yhen setin, jos vaan asenne on oikea.

scuuba sanoi:
Kaasudataa näkyy myös noista:
https://www.youtube.com/watch?v=CjJAO7WXjug
https://www.youtube.com/playlist?list=PLIbhJ2KkG1rbGPBOG1tCpNUpXfdyQqrVq

Varsinkin jos käyttää tuubin 0.25-nopeutta, niin näkee aika hyvin mihin suuntaan mopo osoittaaa vs kaasun asento.

Ja kaasun käytön perusteiden oppiminen vie tasan yhen setin, jos vaan asenne on oikea.

Kivan näköistä käppyrää, yllättävän vähän takajousitus reagoi kaasun avaukseen.

Pitänee huomenna kokeilla Motoparkissa, jos malttaa ajella järkevämmin ja saada tuota kaasunkäyttöä vähän hallintaan. Tosin siellä on tullut ajeltua niin vähän että linjat hukkuvat heti, jos meinaa ajella vähänkin lujempaa...

okvp sanoi:
Tosin siellä on tullut ajeltua niin vähän että linjat hukkuvat heti, jos meinaa ajella vähänkin lujempaa...

Edelleen se paras ohje ratailuun: Jos linja ei pidä, ajat liian kovaa.

Oliko Alastarolla ketään heilumassa kameran kanssa? Poika oli ekaa kertaa radalla hitaassa ryhmässä ja olisi kiitollinen jos sattuisi joku kuva ajamisesta löytymään.

Moro
Kävin muutaman kuvan ottamassa 20.8 aamupäivän aikana. Liitteissä pitäisi olla muutama näyte. Mikäli jotakuta kiinnostaa laita jotain viestiä niin kattelen loytyykö kohtuullista kuvaa niin voin lähettää. En ole mikään ammattikuvaaja, kunhan harjottelin joten kuvat on mitä on. Liitetiedostot on tooosi pieni, mutta viralliset kuvat on raw kuvia, joten ne on ihan kohtuullisen kokoisia. Jos joku vetää herneen nenään noista liitetiedoston kuvista niin poistan tarvittaessa.

Sattuuko oleen kuvia hitaasta ryhmästä?

Back