• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alastaro 19.8 - 20.8.2017 (la-su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vertzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juuri näin, ja pari kertaa yritin nopeissa taipeissa juuri tuota, mutta kaveri otti sittenkin niin paljon vauhtia pois keskimutkassa että crossaaminen jäi haaveeksi. sen jälkeen aattelin että helpommin pääsen ohi siin lopussa kun ei ole suoraa.

PoS sanoi:
Ihme jätkä, kun kaikki otetaan henkilökohtaisesti. Kannattaisi myös tajuta, että on muitakin sävyjä kuin musta ja valkoinen. Se, että joku ei ole sun edessä polvillaan ottamassa poskeen, ei tarkoita, että kaikki (lue: sinä) on "vitu perseestä ja vaarallista".

Kun katsoin videon tilanteesta, en ollut lukenut ketjua kokonaisuudessaan, enkä tiennyt, että kyseessä olit sinä, eikä ohittajan henkilöllisyys olisi paljon vähempää voinut kiinnostakaan.

Onneks en laittanu rahojani kiinni meinaa olisin taas hävinny kaikki. Mut älä huoli mä revin jotai kouluttajaa hihast heti ens vuo ekal ratapäiväl mihi meen ni sit ei voi olla siit kiinni...

PoS sanoi:
Hankkisit sinäkin jonkun oikean harrastuksen.

Riittävän iso porukka kun pyörii hyvän harrastuksen ympärillä, kertyy porukkaan väkisinkin myös näitä tapauksia.

marko.fzs sanoi:
Joko oon katsonut väärän videon tai ymmärtänyt tuon ohittamisen ihan väärin. Mä olen kyllä Tumpin kanssa samoilla linjoilla ja tuo ohitus tapahtui maaliviivan kohdalla eikä suinkaan jarruissa. Myönnettäköön että koukkaa aavistuksen linjalle mutta keskihitaassa olisi syytä olettaa että edessä ajava saattaa vähän poukkoilla mutkaa taitettaessa.

Muuten siisti ohitus, mutta ehkä ohittaja vähän liikaa valu tuossa suoralla jarrussa ohitettavan linjalle. Kyseessä kuitenkin hitaan pään ryhmä, jolloin tilanpuute alkaa vaivaamaan aiemmin kuin kokeneempaa kuskia.

^^
Vitun hyvää settiä!

Kamerapaikan muutos tuo tosissaan mukavasti lisämaustetta.

CBR 600RR sanoi:
Hyvältä näyttää! Tossa ekassa niin molemmilla kerroilla pääsuoralla katsoit tosi alas tankkiin tai jonnekki? miks?

Mulla oli puhelin tankin päällä missä oli racechrono päällä niin suoralla vilkasin kierrosaikoja. Normaalisti en tee niin kun on muutenkin ohjelmaa mut tossa sattu kiinnostamaan.

MyRa sanoi:
Mulla oli puhelin tankin päällä missä oli racechrono päällä niin suoralla vilkasin kierrosaikoja. Normaalisti en tee niin kun on muutenkin ohjelmaa mut tossa sattu kiinnostamaan.

Haha asia selvä! Hienoo matskuu kyllä! Etenki sun etujarrun käyttö kiinnosti paljon!

CBR 600RR sanoi:
Onneks en laittanu rahojani kiinni meinaa olisin taas hävinny kaikki. Mut älä huoli mä revin jotai kouluttajaa hihast heti ens vuo ekal ratapäiväl mihi meen ni sit ei voi olla siit kiinni...

Revi PoS:n hihaa vaan sitten. :grin:

Jonezi sanoi:
Tässä tuli mieleen, itselleni opetettu että kannattaa käyttää kaikkia 4 sormea etujarrulla. Näin saa paremman tuntuman kahvaan ja pehmeämmän jarrun.

Mutta sitten iso osa vannoo taas 2 sormen tyyliin.

Onko tällä oikeasti väliä, ja kannattaako treenata kumpaa?

Ajaa just sillä tyylillä kun itelle hyvältä tuntuu. Turha alkaa erikseen opettelemaan jotain tommosta detaljia uusiksi kun tyylien välillä ei ole käytännössä mitään eroa. Itse saan kahdella sormella huomattavasti paremman tuntuman kuin neljällä, jossain paikoissa saatan jarruttaa vain yhdellä sormella.

Jostain syystä EAK-kouluttajakurssillakin tuo neljä sormea oli ainut oikea tyyli, ehkä tuo juontaa ajalle jolloin pyörien jarrut vaativat oikeasti voimaa.

ja kun vielä kaupan päälle muistetaan että jotkut ihmiset puristaa kahdella sormella lujempaa kuin toiset neljällä sormella, niin...

Itse jarrutan kahdella sormella koska
a) saan silläkin aikaan lukkojarrutuksen niin halutessani
b) helpompi blippaa jarrussa ku on kolme sormea kaasun ympärillä

Nitrous sanoi:
Ajaa just sillä tyylillä kun itelle hyvältä tuntuu. Turha alkaa erikseen opettelemaan jotain tommosta detaljia uusiksi kun tyylien välillä ei ole käytännössä mitään eroa. Itse saan kahdella sormella huomattavasti paremman tuntuman kuin neljällä, jossain paikoissa saatan jarruttaa vain yhdellä sormella.

Jostain syystä EAK-kouluttajakurssillakin tuo neljä sormea oli ainut oikea tyyli, ehkä tuo juontaa ajalle jolloin pyörien jarrut vaativat oikeasti voimaa.

Kyllä sielläkin jo ruvetaan ymmärtämään tuota 2 sormi jarrua. Tänä vuonna sanoivat että he suosittaa 4 sormea. Mutta näytöt kun tein 2 sormella niin kukaan ei moittinut

CBR 600RR sanoi:
Hahahahaha mitä luulet miten se touhu päättyis, nyrkkitappelu Lemminkäises vai käsi kädes varikolla? xD
Kävisikö kompromissi: Nyrkkitappelu varikolla :) Ääh, ennemmin käsi kädessä Lemminkäisessä :jippikaijee:

Kiitokset viikonlopusta ja mahtavasta kaudesta 2017! Tuntui tämä kausi menneen yhdessä hujauksessa, sillä vielä on täysin tuoreessa muistissa pyörän kasaaminen kauden avausta edeltävänä yönä ja se fiilis, kun pitkän talven jälkeen näki taas kaikki varikolta tutut kasvot. :jippikaijee: Taitaa muuten olla allekirjoittaneella ainoa tilanne, jossa samojen naamojen näkeminen vuosi vuodelta aiheuttaa ainoastaan positiivisia fiiliksiä. :D
Joitain vakionaamoja näytti tälle kaudelle jääneen pois, mutta paljon uusia näytti tulleen tilalle, joten ainakaan itse en pitäisi tilannetta yhtä katastrofaalisena, kuin mitä toiset lajin tulevaisuudesta foorumeille kirjoittavat.

Suuret kiitokset myös Tumpille AT4:sta! Näkisin, että kurssin tavoite täyttyi, sillä katselin tuossa eilen läpi kuvaamaani videomateriaalia sunnuntailta ja löysin sieltä itse selkeitä kehittämisen kohteita, joilla parantanee kierrosaikaa useammalla sekuntilla. :thumbup:

Sen verran vitutti eilen tyhjentää kamoja pakusta "viimeistä kertaa" tälle kaudelle, että päätin jatkaa vielä kautta, ja lähteä naapurikerhon syyskuun päiville Alastaroon katsomaan, onnistuisiko nuo kehittämisen kohteet siirtämään käytäntöön asti.

Emäntä hengaili viikonloppuna kameran kanssa jonkin verran radan varressa ja sanoi muistikortilla olevan vissiin pari tuhatta kuvaa. Katselee niitä läpi, kun työkiireiltään ehtii ja postailee sitten linkkiä foorumille.

Ohittelukeskustelusta(tämä keskihitaan ohitusgate) tekee mieli kirjoittaa sen verran, että itse harrastusta aloittaessani ensimmäisellä kaudella säikyin lähempää tehtyjä ohituksia melkoisesti ja pari kertaa niistä tulikin kohtuullisen kärkkääseen sävyyn kirjoiteltua foorumilla. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut jättää kirjoittamatta ja käydä korkeintaan varikolla juttelemassa kasvotusten asiasta. Tuntuu, että vieläkin muutama tyyppi katsoo hieman erikoisesti niiden kirjoittelujen jälkeen. :D Nykyisellään jonkin verran kokeneempana ei ole enää ohitukset aiheuttanut ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Malttia ja joustavuutta vaan niihin ohituksiin molemmin puolin, niin hyvä tulee. Ajamaan ehtii kyllä kaikki!

marko.fzs sanoi:
Kyllä sielläkin jo ruvetaan ymmärtämään tuota 2 sormi jarrua. Tänä vuonna sanoivat että he suosittaa 4 sormea. Mutta näytöt kun tein 2 sormella niin kukaan ei moittinut

Katos, kehitys kehittyy sielläkin. Vajaa 2010 tai -11 oli kielletty kahden sormen käyttö näyttöjä ajaessa.

Nitrous sanoi:
Katos, kehitys kehittyy sielläkin. Vajaa 2010 tai -11 oli kielletty kahden sormen käyttö näyttöjä ajaessa.

Meidän kurssilla käytiin pitkiä ja värikkäitä keskusteluita tästä mun ja MP-tuen oppilaan sekä Liikenneturvan edustajien välillä. Toinen tunteita herättänyt aihe oli muuten splittaus.

Jeesuksestakin puhuttiin, mutta se oli kurssilaisten kesken :D :D

Back