• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alastaro 19.8 - 20.8.2017 (la-su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vertzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tumppi sanoi:
En halua millään tavalla vinoilla mutta tuossa videossa on paikka ohittaa noin kymmenen kertaa turvallisesti ennen kun pääset ohi. Varsinkin ennen kahvilan mutkaa tuossa vasurissa teillä on niin suuri nopeusero että ajaudut muutenkin rinnalle siinä. Eli ihan pienellä kaasun avauksella ja linjan muutoksella olisit päässyt joka kerta ohi reilusti ennen kahvilan sisääntaittoa. 1-2 (ja 2-3 + 7-8) mutkien välissä oli useampi paikka mennä ohi kunhan olisit luopunut omasta ajolinjasta ja mennyt jarrussa sisälle.
Ja jos oltais oltu kisoissa, ni oisin mennytkin. Mutta ku oltiin harjoituksissa ja kaveri saattaa vaihdella linjojaan aika radikaalisti, ni en halunnu tehdä mitään harkitsematonta.

Tumppi sanoi:
Kisahommissa pitää taitoa soveltaa vielä sen verran että ohitus pysyy turvallisena, mutta saat sekoitettua myös sen ohitettavan linjan niin paljon ettei se tyrkkää ohi seuraavalla suoralla.
Täysin samaa mieltä, mutta ku ei oltu kisassa. Näinollen en voi olettaa että ohitettavalla on kaikki käsitys siitä miten kompensoida ajolinjat jne. Yritin ottaa mahdollisimman varovaisesti etten tee mitään tyhmää. Mulla nimittäin edellisessä sessiossa oli tilanne jossa lähden 2-3 välissä ohittaa edellä olevaa joka on ihan mun tuntumassa... mutta samalla tää jätkä lähtee sukeltamaan 3 metrin päästä sisäpuolelle edessä ajavaa kaveria siihe kolmosmutkaan.... ni sain muuten vetää aika rajut jarrut jottei kolahtanu.

Tumppi sanoi:
Ihan tuossa perässä ajelu on kohtuullisen vaarallista. Jos edessä menevälle tulee vaikka välivapaa tai muu ajovirhe, niin marginaali on aika pieni väistää. Turvallisempaa on seurata kierros kohtuulliselta etäisyydeltä ja tarkkailla se paikka missä toinen on hitaampi tai käyttää sellaista ajolinjaa mikä mahdollistaa turvallisen ohituksen. Jos sopivaa paikkaa ei löydy, niin varikon läpiajorangaistus tai yksi hitaampi kierros väliin on turvallisin vaihtoehto.
Mä yritinkin seurata kaveria jotta saa selkoa missä se on hitaampi. Mut niinku sanoin, kaveri nosteli sen verran paljon ulostuloissa, että vaikka miten yritti pedata ohitusta ni ajoittaminen oli melko vaikeeta, ku siitä huolimatta kaveri survoi kaasun pohjaan suorilla ni jarruihin ois pitäny mennä todella syvälle... ja sit JOS se kaveri tulee myös syvälle jarruihin ni käy mahdollisesti heikosti.

Ja siinä vikassa vasurissa ennen kahvilaa ni rehellisesti sanoen pelotti aluks ees harkita lähtee ylläpitää nopeutta ja mennä ulkopuolelta ku pari kertaa menin siihe yksinäni vähä reilumpaa vauhtia ja meinasin joutua lähelle oikean puolen nurmikkoa.

Ei ole Alastarosta alla meikäläisellä nyt kuin 140 kierrosta, joten en missään nimessä väitä tuntevani rataa kuin omat taskuni. Tästä syystä varsinkin syvälle jarruttaminen ei ole sellanen asia mitä mielelläni lähen yrittämään avoimella harjoittelupäivällä ku ei voi tosiaan luottaa siihen että ohitettava kaveri välttämättä ottaa huomioon potentiaalisen ohittamisen.

Näitä tilanteita löyty varmaan joka ryhmästä, kun osallistujia oli paljon, ONNEKSI, ei tarvi kadulla harjoitella jatkossa. Nopeus erot oli ainakin keskinopeassa kohtuuden rajoilla, siis omasta mielestä, mut ei se mitään. Speden sanoin, pääasia et oli kivaa :jippikaijee:

PrivateeR sanoi:
Ja jos oltais oltu kisoissa, ni oisin mennytkin. Mutta ku oltiin harjoituksissa ja kaveri saattaa vaihdella linjojaan aika radikaalisti, ni en halunnu tehdä mitään harkitsematonta.

Jo ennen kuin kukaan kommentoi videotasi mitenkään, sitä katsoessa mietin, että kylläpä sinulla on uskomaton luotto siihen, ettei edessämenijä tee mitään odottamatonta. Monessa kohtaa olit niin liki, että osumatta jääminen ei todennäköisesti ole enää sinun "hallittavissasi", koska käytettävissä oleva reaktioaika ei vaan riitä. Toki videon kuvakulma voi vääristää, mutta tuota asiaa kannattaa miettiä ihan vakavasti. Eikös muutama viikko sitten juuri yksi kolari sattunutkin, kun edessämenijän pyörä vikaantui...

PrivateeR sanoi:
Tässä se vääntö jossa kuski meni suorilla karkuun:

Oho aikamoinen kilvanajo, mutta muuten molemmilta kyllä ihan ison luokan spedeilyä. Keltatakki ilmeisesti ensimmäistä kertaa nopeassa, ei kestä sitä että joku tulee ohi, liian kauan keskiryhmän kuninkaana :)
Piraatti kyllä osaa ajaa pakko myöntää. Kannattaa ymmärtää ettei kaikkea opi videopelistä kokemusta kokemusta, että edes yksi Orgin nousevista kyvyistä säilyisi ehjänä ja intoa täynnä sinne kisohin tai jopa koko kauden kisat.

Tumppi sanoi:
Näin kouluttajan näkökulmasta ohitus on aikalailla suoraan oppikirjasta. Tapahtuu suoralla, riittävän läheltä, ohitettava näkee ohittajan riittävän aikaisin. Ohittaja ei vaaranna omaa ajoaan vaan valitsee mutkaan oikean ajolinjan. Kukaan ei joudu tekemään mitään ylimääräistä eikä mielestäni mitään vaaratilannetta synny tai ole syntymässä.
Olen eri mieltä. Yleinen kokemus actionkameroista antaa olettaa, että ohittaja lienee huomattavasti lähempänä kuin videosta näyttää, ja lisäksi vaihtaa ajolinjaa ohitettavan eteen. Turvallisempaa olisi pitää sisälinja ja hidastaa vaan vauhtia riittävästi.

Mun silmään tuo on justiin sellainen keskiryhmän hasardiohitus.

NOx sanoi:
Sinua siteeraten ajo alkoi luistamaan? :D
:grin:
Lauantaina luisti ajo aika monella... :crash: Mustalla huumorilla ja välittämisellä näistä selvitään.

Ensi kaudelle uutta mustaa rinkulaa alle ja hapsutakkiraja rikki.

PoS sanoi:
Olen eri mieltä. Yleinen kokemus actionkameroista antaa olettaa, että ohittaja lienee huomattavasti lähempänä kuin videosta näyttää, ja lisäksi vaihtaa ajolinjaa ohitettavan eteen. Turvallisempaa olisi pitää sisälinja ja hidastaa vaan vauhtia riittävästi.

Mun silmään tuo on justiin sellainen keskiryhmän hasardiohitus.

Joko oon katsonut väärän videon tai ymmärtänyt tuon ohittamisen ihan väärin. Mä olen kyllä Tumpin kanssa samoilla linjoilla ja tuo ohitus tapahtui maaliviivan kohdalla eikä suinkaan jarruissa. Myönnettäköön että koukkaa aavistuksen linjalle mutta keskihitaassa olisi syytä olettaa että edessä ajava saattaa vähän poukkoilla mutkaa taitettaessa.

Ohitti missä vaan, ohi ja jarrulla eteen ei ole sellainen tapa ohittaa, minkä perään itse lähtisin liputtamaan. Jos ohittaja olisi pitänyt linjansa, olisi mennyt ihan hyvin. Ei ohitetty ulkokurvista kuitenkaan ohi tule.
Ja ohitettavan tarttee myös ymmärtää, että ohittaja tod.näk. menee ohitusta seuraavan mutkan hitaammin. Tilanne on eri, jos se jää joka mutkaan eteen nussimaan.

PoS sanoi:
Ohitti missä vaan, ohi ja jarrulla eteen ei ole sellainen tapa ohittaa, minkä perään itse lähtisin liputtamaan. Jos ohittaja olisi pitänyt linjansa, olisi mennyt ihan hyvin. Ei ohitetty ulkokurvista kuitenkaan ohi tule.
Ja ohitettavan tarttee myös ymmärtää, että ohittaja tod.näk. menee ohitusta seuraavan mutkan hitaammin. Tilanne on eri, jos se jää joka mutkaan eteen nussimaan.

Mä en kyl nii pahasti valunu toisen kaveri etee... kyl sä ny itekki näät tost videolta et mulla ois ollu tilaa viel ainaki metrin siirtyy vasemmalle ja sit mä ainaki oisin tehny ohitettavalle paskan tempun... mä ku oon luullu et sä oot sen tason kuski et kyl sun pitäis tietää nää asiat... mä otin opikseni siit kesäkuun kaatumisesta, jos on saman tasonen kuski ja huomaan et vaikee päästä ohi ni 1) jään vaa kiltisti roikkuu siihen taakse enkä ees yritä ohi tai 2) tulen varikon kautta hakee uutta vauhtia...

Sulla on kyllä selitys aina valmiina.

Ymmärräthän että vaikka SINULLA ON TILAA, kaverilla ei välttämättä olekaan.

CBR 600RR sanoi:
mulla ois ollu tilaa viel ainaki metrin siirtyy vasemmalle ja sit mä ainaki oisin tehny ohitettavalle paskan tempun...
Varsinki hitaammissa ryhmissä, kovempivauhtisissa kohdissa normi ajolinja kulkee ehkä metrin-puoltoista reunasta, ja jos ohittaja haluaa jättää puolen metrin raon katteiden väliin, se tarkoittaa että ohitusajolinja menee abaut kolmen metrin päässä reunasta.

Jos ohittaa just ennen jarrua, kannattaa/ pitää jatkaa suoraan sitä linjaa millä on ajanut ohikin.
Tossa alastaron ykkösen jarrussa on helppo merkki se paikkalappu, ohitusajolinja jarrussa on sen paikkalapun vieressä, oikeella puolella.

PoS sanoi:
Sulla on kyllä selitys aina valmiina.

Ymmärräthän että vaikka SINULLA ON TILAA, kaverilla ei välttämättä olekaan.

Vittu sä sit jaksat joka helveti kerta.... on se jumalauta kumma et mua päästetää radalle ku meikäläise tekemine on joka kerta nii vitu perseestä ja vaarallista. Ja mikäs niitä lippumiehiä vaivaa ku ei anna mulle mustaa lippua?

scuuba sanoi:
Varsinki hitaammissa ryhmissä, kovempivauhtisissa kohdissa normi ajolinja kulkee ehkä metrin-puoltoista reunasta, ja jos ohittaja haluaa jättää puolen metrin raon katteiden väliin, se tarkoittaa että ohitusajolinja menee abaut kolmen metrin päässä reunasta.

Jos ohittaa just ennen jarrua, kannattaa/ pitää jatkaa suoraan sitä linjaa millä on ajanut ohikin.
Tossa alastaron ykkösen jarrussa on helppo merkki se paikkalappu, ohitusajolinja jarrussa on sen paikkalapun vieressä, oikeella puolella.

Eli siis normi ajolinja 1:sessä on se vas puolimmainen paikkalappu ja ohittajan ajolinja on se oikean puoleinen paikkalappu?

CBR 600RR sanoi:
Eli siis normi ajolinja 1:sessä on se vas puolimmainen paikkalappu ja ohittajan ajolinja on se oikean puoleinen paikkalappu?
Helppo muistisääntö on myös se, että siinä vaiheessa kun kosket jarrukahvaan, niin sen jälkeen ajolinjan pitää olla suoraan radan suuntainen. Eli sen jälkeen ajolinja ei saa muuttua sivusuunnassa. Ks kuva jarruvalo. Kuvakaappaus on siitä kohtaa kun sulla sytty jarruvalo.

Ja sitten taasen hitaampien ryhmien normi ajolinja ei kulje radan reunassa, joten sen takia hitaammissa ryhmissä joutuu jättämään sen kolmisen metriä tilaa sinne radan reunaan. Ks kuva ajolinjat.

Liitetiedostot

• jarruvalo.jpg
    jarruvalo.jpg
    82,9 KB · Katselut: 169
  • ajolinjat.jpg
    ajolinjat.jpg
    87 KB · Katselut: 161
scuuba sanoi:
Helppo muistisääntö on myös se, että siinä vaiheessa kun kosket jarrukahvaan, niin sen jälkeen ajolinjan pitää olla suoraan radan suuntainen. Eli sen jälkeen ajolinja ei saa muuttua sivusuunnassa. Ks kuva jarruvalo. Kuvakaappaus on siitä kohtaa kun sulla sytty jarruvalo.

Ja sitten taasen hitaampien ryhmien normi ajolinja ei kulje radan reunassa, joten sen takia hitaammissa ryhmissä joutuu jättämään sen kolmisen metriä tilaa sinne radan reunaan. Ks kuva ajolinjat.

Kiitos kuvista! Laitetaa muistii seuraaval kerral ku vastaavanlainen tilanne tulee!

sami1024 sanoi:
Jo ennen kuin kukaan kommentoi videotasi mitenkään, sitä katsoessa mietin, että kylläpä sinulla on uskomaton luotto siihen, ettei edessämenijä tee mitään odottamatonta. Monessa kohtaa olit niin liki, että osumatta jääminen ei todennäköisesti ole enää sinun "hallittavissasi", koska käytettävissä oleva reaktioaika ei vaan riitä. Toki videon kuvakulma voi vääristää, mutta tuota asiaa kannattaa miettiä ihan vakavasti. Eikös muutama viikko sitten juuri yksi kolari sattunutkin, kun edessämenijän pyörä vikaantui...
Kiitos kommentista. Kyllä tuo kameran FOV hieman huijaa siinä määrin että useimmiten oli rakoa enemmän kuin näyttää, mutta joo pari kertaa käytiin lähekkäin myös. Mutta eikös jossain vaiheessa ole pakko olla lähekkäin jos haluaa ohi?

Se oli yksi osasyy miksi ohi pääseminen kesti jonkin aikaa, kun ajoin koko ajan perässä varauksella. Se on jäänyt jenkkipoikien kohelluksesta alitajuntaan että varaudu avoimissa harjoituksissa aina siihen että joku tekee jotain odottamatonta.

CBR 600RR sanoi:
Vittu sä sit jaksat joka helveti kerta.... on se jumalauta kumma et mua päästetää radalle ku meikäläise tekemine on joka kerta nii vitu perseestä ja vaarallista. Ja mikäs niitä lippumiehiä vaivaa ku ei anna mulle mustaa lippua?

Ihme jätkä, kun kaikki otetaan henkilökohtaisesti. Kannattaisi myös tajuta, että on muitakin sävyjä kuin musta ja valkoinen. Se, että joku ei ole sun edessä polvillaan ottamassa poskeen, ei tarkoita, että kaikki (lue: sinä) on "vitu perseestä ja vaarallista".

Kun katsoin videon tilanteesta, en ollut lukenut ketjua kokonaisuudessaan, enkä tiennyt, että kyseessä olit sinä, eikä ohittajan henkilöllisyys olisi paljon vähempää voinut kiinnostakaan.

PrivateeR sanoi:
Se oli yksi osasyy miksi ohi pääseminen kesti jonkin aikaa, kun ajoin koko ajan perässä varauksella. Se on jäänyt jenkkipoikien kohelluksesta alitajuntaan että varaudu avoimissa harjoituksissa aina siihen että joku tekee jotain odottamatonta.

En jaksanut koko pätkää katsoa, mutta sulla on niin helvetisti enemmän mutkanopeutta, että kannattaisi koittaa jättää vähän rakoa ennen kaarretta, ajaa kurvi omalla nopeudella ja ulostulossa ohi.

Back