• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alastaro 17.8-18.8.2019 (la-su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ville S.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
KawaJava sanoi:
Joo, just V linjasta oli puhe ja ykkösellä ajettava.
Noin ylipäätään missä tahansa mutkassa v-linja tuntuu toimivalta kun ensin jarrutetaan tietty täysii ja ihan eniten. Ja sit käännetään mopoo ihan eniten täysii. Ja sit ruoskitaan kaasua. Eli ohjaamo on koko ajan täynä käsiä ja kuskilla on hyvä Fiilis koska koko ajan vedetään ihan eniten ja täysii.
Ja tiettyyn kierrosaikaan asti pääsee tuolla ajolinjalla kuten millä tahansa "paskalla" ajolinjalla. Mut sit kun tarvis päästä eteenpäin tuosta kierrosajasta, niin tuolla ajolinjalla tulee ihan seinä vastaan. Se vaan ei toimi koska mutkaanmenonopeus tippuu, mutkanopeus tippuu ja apeksinopeus tippuu, eli keskinopeus tippuu. Ja jos keskinopeus tippuu, niin kierrosaika ei parane.

Hyvää tuossa on se että nuo "suorat" linjat vähentää keulan altajarrutus ja perän altakaastutus riskiä, eli sinänsä sopii hyvin esim keskiryhmän kuskille jolle Fiilistely on tärkeempää kuin tuloksen tekeminen.

Nitrous sanoi:
Ok, se on tosiaan toimiva linja jos haluaa ohittaa jonkun siihen kahvilan jarruun, mutta muuten ainakin pari-kolme kymppää hitaampi tapa.
Ja palmasissa 0.4s hitaampi tapa, mitattuna välillä palmasin jarrumerkki - palmasin apeksi - seuraavan jarrumerkki. Samalla ratamopolla ajettuna 1:25 kierrosajoilla, kaks eri kuskia, toinen ajo v-linjaa, toinen yritti maksimoida keskinopeutta.

Oisko tuohon loppuosaan tai vaikka koko kierrosta mikä olis lähinnä sitä ihanteellista linjaa tonnarille, jos se 600 juurikaan eroaa, jos sais hahmotettua mikä omissa linjoissa vaatii eniten säätöä. Kikkamutkassa varmasti pitäisi käydä ulompana. Tuossa linkki omaan https://youtu.be/O98EGGYFOK4?t=699 mielestäni tuo kierros olis aika onnistunut, mutta mitä siinä kannattais tehdä toisin?

Nitrous sanoi:
Kikkamutkan jarru alkaa aika myöhään ja jarru viedään ekan sisäkanttarin ohi lähes radan ulkolaitaan.
HÄÄÄÄH? Vietkö sä pyörän jarrulla ohi apexista sinne ulkolaitaan asti ennenku päästät?

^
Eiku menee jarrulla apeksiin :D

Kaipa se tuon vaatii, jos vetää yhtenä mutkana.

Mun silmä, kädet eikä mikään muukaan ruumiinosa tota hallitse, mut teoria on vahva. Haha!

JMH sanoi:
^
Eiku menee jarrulla apeksiin :D

Kaipa se tuon vaatii, jos vetää yhtenä mutkana.

Mun silmä, kädet eikä mikään muukaan ruumiinosa tota hallitse, mut teoria on vahva. Haha!
No siis mä en o vielä harkoissa kokenu tarpeelliseks trailbrakee tota mutkaa koska siin on täydellä höökillä ehkä meikäläiselle suurin virheen riski. Muutamaa metriä ennen apexii oon päästäny.

Mut siis ymmärsin Nitrouksen viestin sillee et se jarruttaa ohi apexista iha hiton myöhään ja päästää vast ulkoreunassa.

PrivateeR sanoi:
No siis mä en o vielä harkoissa kokenu tarpeelliseks trailbrakee tota mutkaa koska siin on täydellä höökillä ehkä meikäläiselle suurin virheen riski. Muutamaa metriä ennen apexii oon päästäny.

Mut siis ymmärsin Nitrouksen viestin sillee et se jarruttaa ohi apexista iha hiton myöhään ja päästää vast ulkoreunassa.

About tolleen mullekin sen yksi toinen kuski sanoi ajavansa. Ylilujaa ohi apeksista ja tosi myöhään vasta irti jarrusta. Ei kyllä itellä kantti oo kestäny :|

PrivateeR sanoi:

Juu juu. Mä ymmärrän asian niin, että Nitrouksen ”apeksi” on siellä ulkokurvissa. Se on mutkan viimeinen piste, maksimikallistus ja avauskohta.

scuuba sanoi:
Ja palmasissa 0.4s hitaampi tapa, mitattuna välillä palmasin jarrumerkki - palmasin apeksi - seuraavan jarrumerkki. Samalla ratamopolla ajettuna 1:25 kierrosajoilla, kaks eri kuskia, toinen ajo v-linjaa, toinen yritti maksimoida keskinopeutta.

Ruksi seinään, ollaan kerrankin samaa mieltä. 😂

Tossa graafinen esitys aiheesta:

alastaro-kikkamutka.png

D-Iivil sanoi:
About tolleen mullekin sen yksi toinen kuski sanoi ajavansa. Ylilujaa ohi apeksista ja tosi myöhään vasta irti jarrusta. Ei kyllä itellä kantti oo kestäny :|
No kuhan ymmärtää ettei se kikkamutkan apeksi oo siinä sisäkanttareessa, vaan 100 metriä sen jälkeen ulkolaidassa, niin huomaa että siinä on ihan liikaa lääniä, ja alkaa vaan vituttamaan, kun joka kerta tekee saman virheen ja tappaa vauhdin 100 metriä liian aikasin ja sit joutuu odottamaan 2-3 sekunttia moottorijarrulla rullaillen.
Toki sitä voi kaasulla yrittää paikata, ja esim vetää haikkarit, ja antaa Neon olkapääkirurgin viritellä puoliksi irti revenneen solisluun puoliksi takaisin paikoillen takareidestä otetulla jänteellä.
Ajolinja on valintoja.

scuuba sanoi:

alastaro-kikkamutka.png

Alternate entry for a decreasing radius.jpg

Apexissa tulee olla niin lähellä kuin mahdollista kaarteen sisäreunaa joko oikealla oikealle kääntyvässä mutkassa tai vasemmalla vasemmalle kääntyvässä mutkassa.

SUOLA sanoi:
katso liitettä 19365

Apexissa tulee olla niin lähellä kuin mahdollista kaarteen sisäreunaa joko oikealla oikealle kääntyvässä mutkassa tai vasemmalla vasemmalle kääntyvässä mutkassa.

"Apex" sanan täydessä merkityksessä tarkoittaa "kaaren korkeinta kohtaa".

Joten jos puhutaan ajolinjasta, ni apex on tuolla missä scuuban piirroksessa näkyy.
Jos puhutaan mutkan apexista, ni se on sisämutkan "kaaren korkein kohta", eli se missä pyörä käy lähimpänä sitä.

scuuba sanoi:

alastaro-kikkamutka.png
Joo linja mulle ei oo ollu epäselvä, mutta toi miten pitkälle jarrulla valutetaan on uutuus. Ite oon jarruttanu tohon ennen apexia, päästäny jarrun irti reilusti ennen ja valuttanu moottorijarrulla pitkälle sinne ulkoreunaan.

PrivateeR sanoi:
"Apex" sanan täydessä merkityksessä tarkoittaa "kaaren korkeinta kohtaa".

Joten jos puhutaan ajolinjasta, ni apex on tuolla missä scuuban piirroksessa näkyy.
Jos puhutaan mutkan apexista, ni se on sisämutkan "kaaren korkein kohta", eli se missä pyörä käy lähimpänä sitä.

Näistä oppaista lisäinfoa aiheesta Apex ja - runsaskuvitus aiheesta.
The Complete Anthology of Motorcycle Road Racing Lines
Ed Bargy
nidottu, 2010, englanti, ISBN 9781449544140
Adlibris 21,30€

Introduction to Motorcycle Roadracing: With Dynamics of Motorcycle Motion
Ed Bargy
nidottu, 2009, englanti, ISBN 9781449528898
Adlibris 26,10€

Tuo "kaarteen korkein kohta" on muuten kaarteen keski- ja hitain kohta ja Apexit on ihan toisaalla ks. kuva
Alternate entry for a decreasing radius.jpg

scuuba sanoi:

alastaro-kikkamutka.png

Loistava kuva, helpottaa ymmärtämistä! Jotain tämmöstä yritin itekkin raapustaa paperille. Teoriassa ymmärrän, mutta käytännössä vauhti loppuu aina ekaan sisäkanttareeseen. Ehkä se siitä, kunhan saa lisää toistoja alle.

Pirun hyödyllisiä tämmöset, vaikka on vasta ihan aloittelija. Mukavampi mennä sinne radalle sähläämään, kun edes teoriassa tietää, että mitä pitäis lähtee tekemään.

Mä olen päästänyt jarrun aina pois tossa jarrumerkissä...:paikallatuulee: No, tässä myöhäsemmässä jarrussa saattaa olla hyvät saumat jarruttaa etunen alta....

scuuba sanoi:
No kuhan ymmärtää ettei se kikkamutkan apeksi oo siinä sisäkanttareessa, vaan 100 metriä sen jälkeen ulkolaidassa, niin huomaa että siinä on ihan liikaa lääniä, ja alkaa vaan vituttamaan, kun joka kerta tekee saman virheen ja tappaa vauhdin 100 metriä liian aikasin ja sit joutuu odottamaan 2-3 sekunttia moottorijarrulla rullaillen.

Joo, siis ymmärrän kyllä konseptin, mutta ei vaan kantti kestä tulla niin lujaa ja pitkään tohon ja järkeillä että "kyllä se mutka vielä jatkuu tuolla kauempana" ja tulee tehtyä sitten aivan liian aikaisin jarrutus tohon. Lisää toistoja vaan.

shyhander sanoi:
Mä olen päästänyt jarrun aina pois tossa jarrumerkissä...:paikallatuulee: No, tässä myöhäsemmässä jarrussa saattaa olla hyvät saumat jarruttaa etunen alta....

Itse asiassa etusella on paremmin pitoa jos tuonne sisään menee edes kevyellä jarrulla. Pelkästään rullaamalla sisään, ei etusella ole painoa ja pyörä ei tahdo kääntyä, jolloin se etunen myös karkaa helpommin alta, kun kuski yrittää "väkisin" kääntää pyörää.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back