Sippe sanoi:
Jos olen oikein ymmärtänyt tuon moottorijarrun toiminnan, niin eikö se käytännössä tarkoita että läpät sulkeutuu hitaammin= vähemmän moottorijarrua.
Kokeilin myös lievintä asentoa, Motopark se oli aika hyvä, Alastarolla taas sai esimerkiksi 3 mutkaan jarruttaa ihan helvetisti. Vauhtimutkat taas aiheutti jänniä tilanteita kun vauhti ei hiipunut ja piti jarruttaa samalla kun moottori kuitenkin syöttää.
1 asetuksella, enemmän moottorijarrua, kolmoseen ei tarvinnut jarruttaa oikein yhtään koska ei ollut syöttöä silloin kun en sitä tarvinnut.
Voi tietysti olla että sulla tuo toimii koska mutkavauhdit isommat.
Sen verran pilkkua viilaisin, että moottorihan ei varsinaisesti "syötä", se vaan jarruttaa vähemmän, mutta jarruttaa silti.
Mulla toi toimii sen takia, koska olen mitoittanut keulan pääjouset sitä silmällä pitäen että ne kantaa maksimijarrun mukisematta + keulan kokonaisjousto on 5 mm pitempi, koska K-Techin sisuskalut.
Jah perän painauma on 35 milliä, ja moottorijarru minimissä.
Nämä "aiheuttaa" sen, että vaikka vetää aivan maksimijarrut, ja keula kasassa ja perä leijuu, niin keula ei ala kiemurtelemaan, eikä perä ala kiemurtelemaan tai pomppimaan.
Eli hommaa on kokonaisuutena todella helppo hallita, koska mopo ei pyri elämään ollenkaan mihinkään suuntaan.
Ja vaihteiden alaspäin vaihdossakin tuo helpottaa, koska vaihdon jälkeen kierrokset nousevat siten että ne mätsää paremmin takarenkaan nopeuteen/ takarenkaan pyöriminen nostaa koneen kierroksia, ennen kuin moottori alkaa taas varsinaisesti jarruttamaan sen vähän mitä se jarruttaa.
Sitten sen maksimijarrun jälkeen kun alkaa keventämään jarrua ja taittamaan mutkaan, niin homma toimii sen takia että moottori ei jarruta "ollenkaan", vaan etujarrulla pystyy tasan tarkkaan säätämään millä vauhdilla sinne mutkaan haluaa mennä. Toki tässä vaiheessa tulee vastaan kädet, jotka ei oo yhtä laadukkaat kun esim Markeesilla tai Rossilla, ja sen takia ajolinja on mitä on ja jarru harvoin riittää apeksiin asti.
Mutta siltikin on helppo vain päästää jarrusta kokonaan, ja sen jälkeen mopo pitää vauhdin apeksiin asti. Ja koska vauhti ei hidastu, niin myös linja on helpompi pitää, koska mopon tila on stabiili.
Ja siitä on sit helppo lähtee avaamaan. +Koska kisa/flässiecu syöttää polttoainetta koko moottorijarrun ajan, niin ei tule nykäisyä siirryttäessä nollakaasulta pintakaasulle, mikä taasen on ongelma vakioecujen kanssa.
Eli kaiken takana on vain se että olen pyrkinyt tekemään moposta mahdollisimman tasapainoisen, ja yllätyksettömän maksimitilanteissa, ja helpon hallittavan mutka-ajon eri osissa. Ja nimenomaan siten että se on mahdollisimman pitkälle täysin kuskin hallittavissa.
Tavallinen moottorijarruhan on siitä huono että se jarrun määrä vaihtelee konetyypin, (luistokytkimen,) kierrosluvun, vaihteen, välityksen ja kallistuskulman mukaan, eli se ei koskaan ole vakio.
Jah koska tuo mopo on niin helppo hallittava ennen mutkaa ja mutkassa, niin se on se mikä sit taas helpottaa ajolinjan hallintaa, mikä sit taas näkyy mutkanopeutena. Mutuilisin että kokonaisuudessaan tuo mun mopon helppo ajettavuus vaikuttaa mun kohdalla helposti jonkun 2-3 sekunttia kierrosaikaan.
Samoin kuin satula ja tankin takaosa, joiden tarkotus on fyysisesti helpottaa ajamista, niin ne vaikuttaa kans jonkun 2-3 sekunttia per kierros, jos ajettava kierrosmäärä on yli 2 kierrosta, se tuli kokeiltuu viime kesänä orgin kerhoskabassa.