• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Älä osta, vaan vuokraa prätkä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lario
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Älä osta, vaan vuokraa prätkä.

Bike & Boat World lanseeraa uuden omistusmuodon moottoripyöriin, mopoihin, mopoautoihin ja mönkijöihin.
Prätkä kesäksi -kampanjalla asiakas sitoutuu vain seitsemän kuukauden maksuerään, minkä jälkeen laitteen voi palauttaa myymälään.

Uudella palvelulla asiakas saa moottoripyörän käyttöönsä alkaen 275 euroa kuukautta kohden. Kiinteään kuukausihintaan on myös laskettu kaavailtu moottoripyörien omistusvero.

Alkaen 2000€ kuussa olisi koko kesän uusi prätkä alla ja seuraavaksi kesäksi joku toinen uusi prätkä.
Ei pöllömpi vaihtoehto.

Tuohan on halvempaa kuin oman uuden pyörän ekan vuoden kiinteät kulut (arvonalenema ja vakuutukset), vai onko?

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005073591.html

lario sanoi:
Bike & Boat World lanseeraa uuden omistusmuodon moottoripyöriin, mopoihin, mopoautoihin ja mönkijöihin.
Prätkä kesäksi -kampanjalla asiakas sitoutuu vain seitsemän kuukauden maksuerään, minkä jälkeen laitteen voi palauttaa myymälään.

Uudella palvelulla asiakas saa moottoripyörän käyttöönsä alkaen 275 euroa kuukautta kohden. Kiinteään kuukausihintaan on myös laskettu kaavailtu moottoripyörien omistusvero.

Alkaen 2000€ kuussa olisi koko kesän uusi prätkä alla ja seuraavaksi kesäksi joku toinen uusi prätkä.
Ei pöllömpi vaihtoehto.

Tuohan on halvempaa kuin oman uuden pyörän ekan vuoden kiinteät kulut (arvonalenema ja vakuutukset), vai onko?

Loistava tapa alkaa prätkäilijäksi, itse olisian aikanaan takuuvarmasti tarttunut siimaan. Koskee varmaan 500cb jne pyöriä.

Toisaalta mikä olisi 7kk vuokra jollekin hypeprätkälle jolle ei ole juuri seuraavan kauden markkinoita...tarvis reilu kymppitonni- 15 tonnia saada pois7 kk aikana+vakuutukset+verot+10-15% kate

lario sanoi:

Ei pöllömpi vaihtoehto.

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4972/Mit%C3%A4-Bike-Worldin-uuden-rahoitusmallin-taustalla---ent%C3%A4-kortillisen-kertausharjoitusten-Honda-KTM-Indian.htm

Esimerkiksi uuden Honda CRF1000L Africa Twinin rahoituskustannukset 7 kuukauden ajalta olisivat 859 euroa kuukaudelta, mikä tekee yhteensä 6013 €. Pyörällä voisi ajaa sen jakson aikana 3000 kilometriä.

Ajamista ei tarvitse rajoittaa 3000 kilometriin, mutta lisäkilometreistä joutuu maksamaan 0,26 € per kilometri.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hmm 20000km kaudessa(huhti-lokakuu) joka on 7 kuukautta tekisi siis 6013 + (17000*0.26) = 10433 Euroa

jaaa enpä tiedä :sad3:

Nykytilanne kiristyksineen ajaa näköjään kauppiaatkin epätoivon partaalle.
Mielestäni tuo on kuolleena syntynyt ajatus :no:

Oli näköjään iltasadun uuteinen liian hyvä ollakseen totta...:thumbsup:
Toki uutisen saa näyttämään hyvältä, kun unotaa parit pikku faktat...

Kun laitetaan pienellä painetut lisämaksut, niin alkaa dollarit vilistä,

Aika järjetöntä, kun esim. Tuono tuota kautta kesäksi olisi 6650€ pelkkä pyörä ja kesän jälkeen pyörää ei enää ole. Tuohon päälle vielä vakuutukset ym.. Lisäksi jo perus Norjan reissulla tulee tuo 3000km kertaheitolla.
Ei tuo vaikuta järkevältä edes prätkäilyn kokeilemiseen kun 7kk lyhyempää jaksoa ei voi ottaa.

lario sanoi:
Oli näköjään iltasadun uuteinen liian hyvä ollakseen totta...:thumbsup:
Toki uutisen saa näyttämään hyvältä, kun unotaa parit pikku faktat...

Kun laitetaan pienellä painetut lisämaksut, niin alkaa dollarit vilistä,

Minusta tuolle konseptille hyvinkin todennäköisesti löytyy kohderyhmä. Säännöllisesti uuteen vaihtavalle vaihtelunhaluiselle tuo voi olla jopa omaksi ostamista tai normaalia osamaksukauppaa edullisempi, riippuen toki korkotasosta, yleisestä taloustilanteesta yms.

Jos nyt käytetään tuota jo esiin nostettua Africa twiniä esimerkkinä... Itselle ostaen pyörä maksaa listahinnalta muutaman euron vaille 20k€. Jos tuo vuokramallin yhden kesän 3tkm lähtökustannus on noin 6100€, ja siihen laittaa vaikka toiset 3tkm ylikilometrejä a 780€, niin ollaan vajaassa 7000 eurossa. Jotenkin veikkaan, että tuo noin 13k€ erotus ei ole itse asiassa kovinkaan kaukana realistisesta vaihtohyvityksestä tai jälleenmyyntihinnasta, ja vuokrauksessa jää kuitenkin tosiaan nuo pääoman sitomiseen, omistamiseen, eroon hankkiutumiseen yms liittyvät hankaluudet.

Toki kahden vuoden tarkastelujaksolla tilanne näyttäisi jo kovin toiselaiselta, kun vuokrakustannukset olisivat jo 14k€ luokkaa, niin omaksi ostetun jälleenmyyntiarvoa olisi varmasti enemmän kuin 6k€.

Toisaalta sopimuksessa näkyy olevan lunastuspykälä, eli jos pyörän haluaa pitää, maksetut vuokrat hyvitetään suoraan ostohinnasta. Tämä tavallaan taas toimii hyvänä ostokynnyksen alentajana, eli ei tarvi tuskailla puolen tunnin koeajon jälkeen tuleeko tehtyä iso virheinvestointi, kun pyörästä pääsee heti yhden kauden jälkeen helpolla eroon varsin kohtuullisella "tappiolla".

Mielenkiinnolla odotan markkinoiden reaktiota.

sami1024 sanoi:
Jos nyt käytetään tuota jo esiin nostettua Africa twiniä esimerkkinä... Itselle ostaen pyörä maksaa listahinnalta muutaman euron vaille 20k€. Jos tuo vuokramallin yhden kesän 3tkm lähtökustannus on noin 6100€, ja siihen laittaa vaikka toiset 3tkm ylikilometrejä a 780€, niin ollaan vajaassa 7000 eurossa. Jotenkin veikkaan, että tuo noin 13k€ erotus ei ole itse asiassa kovinkaan kaukana realistisesta vaihtohyvityksestä tai jälleenmyyntihinnasta, ja vuokrauksessa jää kuitenkin tosiaan nuo pääoman sitomiseen, omistamiseen, eroon hankkiutumiseen yms liittyvät hankaluudet.

https://www.nettimoto.com/honda/crf/2076451 Sellainen jäännösarvo siellä.

Oli miten oli. Jos yrittää vähänkin säästeliäästi harrastaa, niin ei ole mitään järkeä ostaa tai vuokrata aivan uutta pyörää.

Miikam sanoi:

Ensinnäkään liikkeen ulosmyyntihinta ei ole se hinta mitä pyörästä maksettaisiin vaihdossa, tai myöskään se hinta mitä voisi pyytää jos yksityishenkilönä sitä yrität myydä. Tuo kyseinen esimerkki menee kyllä jo osastolle huono vitsi. Täytyy olla hullu tai tyhmä jos maksaa 13tkm ajetusta vuoden vanhasta pyörästä likipitäen uuden hinnan.

sami1024 sanoi:
Ensinnäkään liikkeen ulosmyyntihinta ei ole se hinta mitä pyörästä maksettaisiin vaihdossa, tai myöskään se hinta mitä voisi pyytää jos yksityishenkilönä sitä yrität myydä. Tuo kyseinen esimerkki menee kyllä jo osastolle huono vitsi. Täytyy olla hullu tai tyhmä jos maksaa 13tkm ajetusta vuoden vanhasta pyörästä likipitäen uuden hinnan.

Riippuu entisen ruoskan hyvityksestä irl

Ehdottomasti ei kannata tarttua tähän tarjoukseen! Tällä tavalla prätkäily kun on ihan yhtä vi**n kallista ku muutenkin, mutta tarjouksen hyödyntäjät eivät voi itkeä netissä sadanviidenkympin prätkäverosta, se kun näköjään sisältyy hintaan...

-jp-

Ostaa rahalla kadulta ison, ehjän ja suht vähän (30-60tkm) ajetun kiinanraudan ikäluokkaa 5-10v hintaan
5-8k€.... pitää pari-kolme vuotta ja myy pois.

Sen halvempaa ja laadukkaampaa mopoilua ei helposti löydy.

plösöpötsi sanoi:
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4972/Mit%C3%A4-Bike-Worldin-uuden-rahoitusmallin-taustalla---ent%C3%A4-kortillisen-kertausharjoitusten-Honda-KTM-Indian.htm

Esimerkiksi uuden Honda CRF1000L Africa Twinin rahoituskustannukset 7 kuukauden ajalta olisivat 859 euroa kuukaudelta, mikä tekee yhteensä 6013 €. Pyörällä voisi ajaa sen jakson aikana 3000 kilometriä.

Ajamista ei tarvitse rajoittaa 3000 kilometriin, mutta lisäkilometreistä joutuu maksamaan 0,26 € per kilometri.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hmm 20000km kaudessa(huhti-lokakuu) joka on 7 kuukautta tekisi siis 6013 + (17000*0.26) = 10433 Euroa

jaaa enpä tiedä :sad3:

Ajatko oikeasti 20000km kaudessa?
Mulla ei tule lähellekkään, vaiks ens vuodelle on noin 6000km reissu + muut ajot siihen päälle. 20K tuntuu kyl tosi paljolta, ajaako monikin niin paljon.. sitten mä oon kyllä ihan sunnuntai motoristi. Jos ajatellaan normi motoristia joka ei aja moottoripyörällä muualle kuin kesäkaudella silloin tällöin lyhyitä matkoja niin 3000km on kai monelle ihan riittävästi.

Viittauksen linkissä olleeseen -70 -80 lukujen lahja A-kortin saajien pitäisi mun mielestä käydä pakosta joku kurssi. Ei voi olla niin että esim. mun mutsi lähtis tosta prätkällä vaan ajelemaan. Kaikkeen muuhun satsataan ja hintaa nyhdetään sekä vaikeutetaan moottoripyöräilijöiden elämää mut just se mihin tarttis lisäpanostusta jää tyystin ilman huomiota.

Bone sanoi:
Ostaa rahalla kadulta ison, ehjän ja suht vähän (30-60tkm) ajetun kiinanraudan ikäluokkaa 5-10v hintaan
5-8k€.... pitää pari-kolme vuotta ja myy pois.

Sen halvempaa ja laadukkaampaa mopoilua ei helposti löydy.

Näin se on, ken tyytyy ajelemaan sellasella. MP-messut 2017 vaan vahvisti omaa haluani tai mieltymystäni, en customia osta en. Sitten kun selkä ei kestä siirryn avoautoon.
edit: lisäys enkä muuten osta tod. näk. adventureakaan, koeajettu on, ei sytyttänyt millään lailla.

Viitaten edellisiin kirjoituksiin, jos kaikki vaan välttelevät uusia pyöriä eikä kukaan osta niitä koska se on typerää, meillä ei ole suomessa kohta vähänajettuja uudehkoja moottoripyöriä. Miettikääpä sitä, joku sen uuden pyörän kuitenkin ostaa että saadaan niitä käytettyjä pyöriä.

Peking sanoi:
Viitaten edellisiin kirjoituksiin, jos kaikki vaan välttelevät uusia pyöriä eikä kukaan osta niitä koska se on typerää, meillä ei ole suomessa kohta vähänajettuja uudehkoja moottoripyöriä. Miettikääpä sitä, joku sen uuden pyörän kuitenkin ostaa että saadaan niitä käytettyjä pyöriä.

Kyllä uusi on aina uusi ja houkuttelee, jos tulot riittää.
Hinnat, eli veroruuvi on aika kireällä suhteessa useimpien tuloihin, eikä käytetytkään huonoja ole.

Jos nyt liian kuubalaiseksi menee, niin vähemmän käytettyjä saa aina tuotua ulkomailta.

Peking sanoi:
Viittauksen linkissä olleeseen -70 -80 lukujen lahja A-kortin saajien pitäisi mun mielestä käydä pakosta joku kurssi. Ei voi olla niin että esim. mun mutsi lähtis tosta prätkällä vaan ajelemaan. Kaikkeen muuhun satsataan ja hintaa nyhdetään sekä vaikeutetaan moottoripyöräilijöiden elämää mut just se mihin tarttis lisäpanostusta jää tyystin ilman huomiota.

Eikä tässä vielä kaikki! Minä se saan lähteä hurjastelemaan asuntovaunulla lahjaksi saadun pikku een kanssa ilman mitään koulutusta. Siis jos kehtaisin:grin:

Peking sanoi:
Ajatko oikeasti 20000km kaudessa?
Mulla ei tule lähellekkään, vaiks ens vuodelle on noin 6000km reissu + muut ajot siihen päälle. 20K tuntuu kyl tosi paljolta, ajaako monikin niin paljon.. sitten mä oon kyllä ihan sunnuntai motoristi. Jos ajatellaan normi motoristia joka ei aja moottoripyörällä muualle kuin kesäkaudella silloin tällöin lyhyitä matkoja niin 3000km on kai monelle ihan riittävästi.

Jotkut ajavat, toiset eivät. Itse ajelen vuodessa sellaiset 14 -17tkm. Eikä tunnu edes paljolta, siinä kun on melkoisesti ns. hyötyajoakin. Tänä vuonna voi mennä 20tkm rikki kun auto jää käytöstä pois puoleksi vuodeksi, kiitos valtiovallan.

Meiltä kun lähtee lähes mille tahansa asialle maalikyliin tarkoittaa se sellaista 80-100 km lenkkiä, vähintään. Näitä kun tulee muutama viikkoon niin kyllä kilometrejä kertyy. Ja siihen hupiajot päälle niin ei se 20tkm lopultakaan niin kovin paljon ole.

Tuossa pikaisesti polttoainelistoista katsoin että vuodesta 2010 tähän päivään olen viettänyt moottoripyörän satulassa suunnilleen 85tkm. Ja sen 46 vuoden aikana jolloin minulla on moottoripyöriä ollut ties kuinka paljon.

Tuttavapiirissäni on useita motoristeja jotka ajelevat kaudessa suunnilleen saman mitä minäkin, että en minä sitä niin kovin harvinaisena ilmiönä pidä.

Minun tapauksessani tämä vuokratarjous on järjetön ja vielä järjettömämmäksi se muuttuu jos ajaa sen 3tkm tai vähemmän. Siinä nimittäin alkaa kilometrihinta olla kohdallaan.

Viimeksi muokattu:
No oli tuo tämänkertainen ajatus sitten kuinka hyvä tahi kuollut tahansa, niin itse kuitenkin pidän tälläistä aloitteellisuutta aina vain hyvänä asiana, keksitään ja kehitetään erilaisia uusia konsepteja prätkäkauppaan(kin) ja saattaahan niistä jotkut ihan oikeasti jopa ottaa tuultakin allensa :thumbup:

Back