• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Akun talvisäilytyksen turhamaisuutta

Hondasta vaihdoin aikoinaan akun 6 vuoden tällaisen käytön jälkeen
bowdown.gif

Välilataukset ja käynnistelyt
033102ass_1_prv.gif
Mulla on -97 blackbirdissä ALKUPERÄINEN yuasan huoltovapaa akku jonka valmistus päivämäärä on 08/96
buttrock.gif
hyvin tuntuu vieläkin toimivan,vaikka onkin jo yli 10-vuotias! kylmäkäynnistyksetkin monen päivän ulkona seisomisen jälkeen ovat sujuneet moitteetta
smile_org.gif
yritän vielä ens kesänkin tuolla pärjätä
crazy.gif

Lisäystä vielä ^ edellisessä -95 cbr 900 rr:ssä oli myös akku vuodelta miekka ja kirves, koko minulla olo ajan en kertaakaan tehnyt akulle yhtään mitään ja laakista lähti joka kerta käymään, myös seisonnan jälkeen. pyörässä oli jännitteensäädin vika melko pitkään eikä sekään vaikuttanut akun toimivuuteen mitenkään, vaikka välillä akku jopa kiehui
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

Lisäystä vielä ^ edellisessä -95 cbr 900 rr:ssä oli myös akku vuodelta miekka ja kirves, koko minulla olo ajan en kertaakaan tehnyt akulle yhtään mitään ja laakista lähti joka kerta käymään, myös seisonnan jälkeen. pyörässä oli jännitteensäädin vika melko pitkään eikä sekään vaikuttanut akun toimivuuteen mitenkään, vaikka välillä akku jopa kiehui  
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
Mulla oli kans vm. -92 600 Cebarissa orkkis akku vuoteen 2002 asti. Toimi se siis ainakin sen 10v, ja oli ihan hyvässä iskussa silloinkin kun pyörän myin. Eli en tiedä vaikka vieläkin olis sama akku.

En lataillu sitä talvella, kävin käyttämässä n. 1kk välein.

Mukavaa, ettette hirveesti pingota, ettekä hermoile akkujenne kanssa. Olen yhden hyytelöakun ostanu ja sain sen verraten edullisesti. Siihen meni muistaakseni kuitenkin yli 70 egee.

Yritin vanhaa latailla, mutta se oli förbi. Tuli sen pyörän mukana, joten en tiennyt huoltohistoriaa. Silloin perehdyin hivenen näiden akkujen sielunelämään ja hämmästyttävästi minulla oli vielä oppimista. Opin erityisesti lähinnä sen, että ”älä jätä hyytelöakkua purkautuneena talvisäilytykseen”.

Customissa on orkkis hyyteköakku ja se on vm. 1998. Se on mun huoltama ja olen perin hämmästynyt, jos se vörkkii vielä vuoden 2007, mutta ei oo oireita poismenosta ja sillä pyörällä ajetaan vähän.

Akkuliikkeet kertovat mielellään akkujen erityispiirteistä. Älykkäät akkulaturit ovat erittäin hyödyllisiä huoltovapaiden akkujen kanssa. Litkuakut futaa kyllä sillä Bilteman 500 mA versiollakin, mutta jos olet jättänyt hyytelöakun huonolla varauksella seisomaan, on asiaa akkukauppaan.

Kyllä se 60e maksava c-tech on ihan järki ostos, kun se on aika pommin varma toimimaan jos vertaa 20e halvimpiin normaali latuireihin. Näitä olen korjannut jo puolenkymmentä kertaa kun on tinaus irti tai jotain muuta pientä aina sillon kun pitäs saada auton tai traktorin akku lataamaan. C-tech hoitaa kaikki vekuttimet ja vielä on ainakin toiminut hyvästi joten omalla kohdalla se on ollut hyvä ostos.
Pyörän akkua en sillä(kään) lataa koko talvea, laitan sen sitten joskus keväämmällä kiinni kun ei akkukaan sitä tarvi jatkuvasti.

Paljon on ollut puhetta että uusia autoja/pyöriä ei sais laittaa apuvirralla käyntiin mutta en vielä tällä sähkömiehen koulutuksella kyllä usko siihen että jos laitetaan akun plus ja miinus napaan toinen akku rinnalle se mitään polttas. Moni kyllä tätä kertoo mutta yhtään en tiedä jolle ois näin käynyt.

Akkuliikkeet kertovat mielellään akkujen erityispiirteistä. Älykkäät akkulaturit ovat erittäin hyödyllisiä huoltovapaiden akkujen kanssa. Litkuakut futaa kyllä sillä Bilteman 500 mA versiollakin, mutta jos olet jättänyt hyytelöakun huonolla varauksella seisomaan, on asiaa akkukauppaan.
Eikös tuossa uusimmassa juntin raamatussa (=Tekniikan Maailma) ollut kanssa joku laturitesti ja muutenkin hiukka selvitelty lyijyakun sieluelämää. Tuohon testiin oli kerätty läjä näitä halpis-latureita ja verrokkilaturina oli Ctek 3600, ikäänkuin esimerkkinä kuinka sen laturin pitää toimia oikeaoppisesti
smile_org.gif

En provoo tällä kellekkään, mutta tuli mieleen että jos ostat jonkun fiksun talvilaturin jolla tankkailet akkua pitkin talvea. Akku on tyytyväinen. Se akkulaturi maksaa varmaakin sen 50-100€ vähintään. Toinen vaihtoehto. Käytät jotain bilteman tai Himuran halpis akkua niin kauan kuin toimii. Keväällä kerran lataat Liidelin tai Bilteman 9 € laturilla ja pärrä tulille. Todellinen pelimies ei edes lataa vaan auttaa autonakulla liikkeelle, jos ei muuten lähde. Porukka tuntuu näkevän vaivaa kauheasti akkunsa vuoksi. Itse viimetalvena käytin pärrän 3 kertaa flektille. Akkua en kertaakaan ladannut ja hyvin pelitti. Jatkossa aion käyttää samaa systeemiä. Mielestäni aivan perseestä pitää jotain akkua koko talven kytkettynä johonkin purkaa-lataa laitteeseen. Mulle on muuten kanssa sanonut Vartan akkumyyjä että kaikkein paras paikka talvella akulle on pakkasessa. Muija tykkäis hyvää. Siispä asian ytimeen. Jos akku on keväällä paskana(pieni todennäköisuus), osta uusi 40-55€. Saat 2kpl sillä älykkään talvilaturin hinnalla
sad_orig.gif
Samaa mieltä oon minäkin. ExYammusta oli akku väsähtänyt viime talven aikana (en tehnyt sille parina talvena mitään ja kesät vaan ajoin), eikä herännyt toimimaan lataamalla. Kiroilin hetken, kunnes huomasin että Piilteemasta saa huoltovapaan akun em. pyörään hintaan 14€...
omg.gif
Paskaakos noita akkuja huoltamaan ja hyysäämään! Jos kestävät parikin vuotta ilman sen kummempia hoiteluja, niin keskityn mieluummin johonkin muuhun talvella
033102beer_1_prv.gif
kuin akun tilan miettimiseen. Uus akku kun vanha kyrvähtää! Ei mun harrastus parinkympin investointiin per pari-kolme vuotta kaadu... Tähän mennessä on jo pyöräkin tuossa ajassa vaihtunut...

Ja teki sitten niin tai näin niin akun keskimääräinen elin-ikä on siinä 2-4 vuotta, tosin hyvällä tuurilla reilusti pidempäänkin.
Tuon voin allekirjoittaa. Viime talvena moponi akku oli 3 kesän ikäinen.
Irti pyörästä, 2-3 latausta/ talvi oli perinteinen hoito-ohjelma. Koska jo syksystä akku osoitti voipumisen merkkejä, ajattelin säilöä ja huoltaa sen okein hartaudella. Asiasta ymmärtävät kertoivat, että varastointi viileässä ja latauksia lämpimässä vaikka kerran kuussa. Siinähän se talvi kului. Uusi, riittävän pienellä virralla lataava "ajatteleva" laturikin piti ostaa. Vaan kuinka sitten kävikään. Keväällä, kun oli aika lähteä vappuajelulle. Dööd. Akku oli täysin hengetön. Toista se oli ennen. Ei tarvinnut 70-luvulla akuista murehtia, kun RD-350 Jammulla ajeli.
Savu vaan pöllysi. Ei renkaista, vaan pakoputkesta.

Oon joskus sillon tällön laittanut ton Ctek 3600 sen kiinni ja jättänyt päiväksi pariksi.

Meni sitten edellisen mopon mukana se liitinjohto ja en nyt muista kumpi maahantuoja suomessa sanoi, ettei kyseinen johto kuulu maahantuonti ohjelmaan... Vaikka Ctek.se sivuilla se lisävarusteena on.
Laitoin e-mailin Ruåttiin ja vastaus oli, että ei ole onkelma postitamme sen piuhan sulle. Ei mennyt päivääkään niin kyseinen maahantuoja pahoitteli sekaannusta.

No jokatapauksessa laturi on hyvä ja sillä nyt latailee muitakin kun mopoja.
Ctek.se ansaitsee kiitoksen - piuha tuli vantaalle utan kostnad

Mvh
Jussi

Kautta aikain ensimmäinen hyytelöakkuni on säilynyt pari talvea paikallaan pyörässä, maajohto irroitettuna, lämpimässä tallissa. Noin kuukauden välein johto kiinni ja koneen käyttö lämpimäksi. Sama tapa on käytössä tänäkin talvena, tuskinpa se nytkään pilalle menee...
lookaround_orig.gif

Soon äijät sillä viisii, notta en minäkään huolehtisi tuollaisen sadan ja kahden välillä painon puolesta pyörivän nelimukisen porkkanasorvin (männät hieman mopoa isommat) käyntiin työntämisestä.

Kerran kun työnnät 250-kiloisen, 1200 kuutioisen twinin käyntiin, niin voit sanoa olevasi äijä (nitrojen popsimisen ja rinnasta pitelyn välillä). Eli tuossa puuhassa oppii arvostamaan nappistarttia kummasti ja akkua siinä sivussa. Bilteman tai exiden akut voi suosiolla antaa ankkuripainoiksi. Kiinni-hitsannut starttirele voi v*tuttaa aika p**keleesti.

Omasta on kaksi akkua luovuttanut aivan varoittamatta. Lopulta minäkin sain lahjaksi CTEKin ja nykyään pyörä kytkeytyy laturiin aina kun sen talliin ajaa. Hifistelyä, eli ei, mutta ei tartte miettiä toimivuutta.

Ai niin - ja pyörässähän on Boschin, autoistakin tuttu 60 Ämpärin laturi, joten latausvirran puutteesta ei voi akun ryytymistä syyttää.

Eli polkekaa te mopoanne käyntiin millä Hellesens'sillä hyvänsä, minä luotan laatuakkuun ja säännölliseen lataukseen.

Kerran kun työnnät 250-kiloisen, 1200 kuutioisen twinin käyntiin, niin voit sanoa olevasi äijä (nitrojen popsimisen ja rinnasta pitelyn välillä). Eli tuossa puuhassa oppii arvostamaan nappistarttia kummasti
Daa! Siks siinä on se hyytelöakku, ku se tarttee isosti virtaskaa, ku napista painaa.
Se hyytelöakku on melko erilainen, kun Bilteman litku...
Se myös tarvitsee erilaista hoivaa. Ei oo iso vaiva, mutta jos joku kokee senkin kohtuuttomaksi, ni
nixweiss.gif

Kerran kun työnnät 250-kiloisen, 1200 kuutioisen twinin käyntiin, niin voit sanoa olevasi äijä (nitrojen popsimisen ja rinnasta pitelyn välillä). Eli tuossa puuhassa oppii arvostamaan nappistarttia kummasti
Daa! Siks siinä on se hyytelöakku, ku se tarttee isosti virtaskaa, ku napista painaa.
Se hyytelöakku on melko erilainen, kun Bilteman litku...
Se myös tarvitsee erilaista hoivaa. Ei oo iso vaiva, mutta jos joku kokee senkin kohtuuttomaksi, ni  
nixweiss.gif
Viimeinen pettänyt akku (vuoden käytön jälkeen) oli hyytelöakku...
shaun.gif
Se siitäkin hypestä...

Yritin vanhaa latailla, mutta se oli förbi. Tuli sen pyörän mukana, joten en tiennyt huoltohistoriaa. Silloin perehdyin hivenen näiden akkujen sielunelämään ja hämmästyttävästi minulla oli vielä oppimista. Opin erityisesti lähinnä sen, että ”älä jätä hyytelöakkua purkautuneena talvisäilytykseen”.

Customissa on orkkis hyyteköakku ja se on vm. 1998. Se on mun huoltama ja olen perin hämmästynyt, jos se vörkkii vielä vuoden 2007, mutta ei oo oireita poismenosta ja sillä pyörällä ajetaan vähän.

Noin se on akkutyypistä riippumatta. Jos se on tyhjä tai edes melkein, niin kovalla pakkasella se ottaa ja jäätyy. Sen jälkeen useimmiten on turha yrittää enää elvytellä. Viileä paikka on paras paikka, mutta ei mielellään pakastimeen.
wink.gif
Lataaminen aina keväällä ennen käynnistystä on varmasti riittävä "huolto" nyky akuille ja jos ei talven yli kestä virta akussa, niin saattaapi se hajota sitten jo kesällä, kuten itsellä kävi. Tosin 7 vuotta vanha akku ja viimeiset pari vuotta melkein käyttämättä, ennen kuin minä kyseisen pyörän ostin.

E: Typot, tai ainakin osa niistä.

Ctek on kiinni ja mieli rauhaisa. Vaikka rahallisesti voisi mennä samoihin ostella joka kaudeksi uusi halpis akku niin silti valitsen mielummin 3 vuotta samalla akulla tämän "fiksun" laturin avittamana. Ei kato halua ruveta starttireleitä vaihtelemaan enne kuin on pakko...

Sanotaan, että köyhän ei kannata ostaa halpaa, mutta toisinaan olen tullut siihen tulokseen, että kannattaa ostaa halpa ja varautua vaihtamaan usein tai korjailemaan, kuin ostaa kallis ja "luulla", että se kestää vaikka kuinka. Eipähän tule pettymyksiä.

Analogia löytyy automaailmasta: Tulee paljon halvemmaksi ostaa kolmen tonni läjä ja varautua fiksailemaan sitä kuin ostaa kolmen kymmenen tonnin "hieno" auto, joka kestää ja kestää... tai sitten ei. Tai vaikka tuulilasinpyyhkijät: Väittääkö joku tosissaan, että Boschin sulat (a 30e) kestää lähes kymmenen kertaa pidempään kuin Bilteman (a 3e)? Harmi kyllä maailma ei pelastu sillä tavalla, mutta riittääpähän mulla ainakin rahat sinne maailmanloppuun asti.
062802jumpie_prv.gif

Viimeinen pettänyt akku (vuoden käytön jälkeen) oli hyytelöakku...  
shaun.gif
Se siitäkin hypestä...
Siks sitä hyytelöakkua pitää vähän huoltaa. Mulla on toisessa pyörässä semmonen 14 Ah "hyytelöakku", joka vm 1998 on vielä vähän eri versio, ku nykyset hypet, mutta ku sitä on snadisti hoivannut, ni potkii ongelmitta aina vaan... vasta 8v

Mulla meni Bemarin (K1200S) eka akku ihan ensimmäisen talvisäilytyksen aikana.

En ottanut akunkenkää irti talveksi enkä käytellyt pyörää tai ladannut akkua.

Muiden pyörien akut on aina lähteneet pienellä herättelylatauksella keväällä taas toimimaan, mutta tää meni kerrasta.

Nyt siellä on sitten vastaava Bilteman akku, kun maksoi kolmasosan alkuperäisen hinnasta. Akunkenkä on irti ja meinasin vähän laturiakin käyttää talven mittaan.

Back