Mulla on -97 blackbirdissä ALKUPERÄINEN yuasan huoltovapaa akku jonka valmistus päivämäärä on 08/96Hondasta vaihdoin aikoinaan akun 6 vuoden tällaisen käytön jälkeen![]()
Välilataukset ja käynnistelyt![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on -97 blackbirdissä ALKUPERÄINEN yuasan huoltovapaa akku jonka valmistus päivämäärä on 08/96Hondasta vaihdoin aikoinaan akun 6 vuoden tällaisen käytön jälkeen![]()
Välilataukset ja käynnistelyt![]()
Mulla oli kans vm. -92 600 Cebarissa orkkis akku vuoteen 2002 asti. Toimi se siis ainakin sen 10v, ja oli ihan hyvässä iskussa silloinkin kun pyörän myin. Eli en tiedä vaikka vieläkin olis sama akku.Lisäystä vielä ^ edellisessä -95 cbr 900 rr:ssä oli myös akku vuodelta miekka ja kirves, koko minulla olo ajan en kertaakaan tehnyt akulle yhtään mitään ja laakista lähti joka kerta käymään, myös seisonnan jälkeen. pyörässä oli jännitteensäädin vika melko pitkään eikä sekään vaikuttanut akun toimivuuteen mitenkään, vaikka välillä akku jopa kiehui![]()
![]()
Eikös tuossa uusimmassa juntin raamatussa (=Tekniikan Maailma) ollut kanssa joku laturitesti ja muutenkin hiukka selvitelty lyijyakun sieluelämää. Tuohon testiin oli kerätty läjä näitä halpis-latureita ja verrokkilaturina oli Ctek 3600, ikäänkuin esimerkkinä kuinka sen laturin pitää toimia oikeaoppisestiAkkuliikkeet kertovat mielellään akkujen erityispiirteistä. Älykkäät akkulaturit ovat erittäin hyödyllisiä huoltovapaiden akkujen kanssa. Litkuakut futaa kyllä sillä Bilteman 500 mA versiollakin, mutta jos olet jättänyt hyytelöakun huonolla varauksella seisomaan, on asiaa akkukauppaan.
Samaa mieltä oon minäkin. ExYammusta oli akku väsähtänyt viime talven aikana (en tehnyt sille parina talvena mitään ja kesät vaan ajoin), eikä herännyt toimimaan lataamalla. Kiroilin hetken, kunnes huomasin että Piilteemasta saa huoltovapaan akun em. pyörään hintaan 14€...En provoo tällä kellekkään, mutta tuli mieleen että jos ostat jonkun fiksun talvilaturin jolla tankkailet akkua pitkin talvea. Akku on tyytyväinen. Se akkulaturi maksaa varmaakin sen 50-100€ vähintään. Toinen vaihtoehto. Käytät jotain bilteman tai Himuran halpis akkua niin kauan kuin toimii. Keväällä kerran lataat Liidelin tai Bilteman 9 € laturilla ja pärrä tulille. Todellinen pelimies ei edes lataa vaan auttaa autonakulla liikkeelle, jos ei muuten lähde. Porukka tuntuu näkevän vaivaa kauheasti akkunsa vuoksi. Itse viimetalvena käytin pärrän 3 kertaa flektille. Akkua en kertaakaan ladannut ja hyvin pelitti. Jatkossa aion käyttää samaa systeemiä. Mielestäni aivan perseestä pitää jotain akkua koko talven kytkettynä johonkin purkaa-lataa laitteeseen. Mulle on muuten kanssa sanonut Vartan akkumyyjä että kaikkein paras paikka talvella akulle on pakkasessa. Muija tykkäis hyvää. Siispä asian ytimeen. Jos akku on keväällä paskana(pieni todennäköisuus), osta uusi 40-55€. Saat 2kpl sillä älykkään talvilaturin hinnalla![]()
Tuon voin allekirjoittaa. Viime talvena moponi akku oli 3 kesän ikäinen.Ja teki sitten niin tai näin niin akun keskimääräinen elin-ikä on siinä 2-4 vuotta, tosin hyvällä tuurilla reilusti pidempäänkin.
Daa! Siks siinä on se hyytelöakku, ku se tarttee isosti virtaskaa, ku napista painaa.Kerran kun työnnät 250-kiloisen, 1200 kuutioisen twinin käyntiin, niin voit sanoa olevasi äijä (nitrojen popsimisen ja rinnasta pitelyn välillä). Eli tuossa puuhassa oppii arvostamaan nappistarttia kummasti
Viimeinen pettänyt akku (vuoden käytön jälkeen) oli hyytelöakku...Daa! Siks siinä on se hyytelöakku, ku se tarttee isosti virtaskaa, ku napista painaa.Kerran kun työnnät 250-kiloisen, 1200 kuutioisen twinin käyntiin, niin voit sanoa olevasi äijä (nitrojen popsimisen ja rinnasta pitelyn välillä). Eli tuossa puuhassa oppii arvostamaan nappistarttia kummasti
Se hyytelöakku on melko erilainen, kun Bilteman litku...
Se myös tarvitsee erilaista hoivaa. Ei oo iso vaiva, mutta jos joku kokee senkin kohtuuttomaksi, ni![]()
Noin se on akkutyypistä riippumatta. Jos se on tyhjä tai edes melkein, niin kovalla pakkasella se ottaa ja jäätyy. Sen jälkeen useimmiten on turha yrittää enää elvytellä. Viileä paikka on paras paikka, mutta ei mielellään pakastimeen.Yritin vanhaa latailla, mutta se oli förbi. Tuli sen pyörän mukana, joten en tiennyt huoltohistoriaa. Silloin perehdyin hivenen näiden akkujen sielunelämään ja hämmästyttävästi minulla oli vielä oppimista. Opin erityisesti lähinnä sen, että ”älä jätä hyytelöakkua purkautuneena talvisäilytykseen”.
Customissa on orkkis hyyteköakku ja se on vm. 1998. Se on mun huoltama ja olen perin hämmästynyt, jos se vörkkii vielä vuoden 2007, mutta ei oo oireita poismenosta ja sillä pyörällä ajetaan vähän.
Akkuliikkeet kertovat mielellään akkujen erityispiirteistä. Älykkäät akkulaturit ovat erittäin hyödyllisiä huoltovapaiden akkujen kanssa. Litkuakut futaa kyllä sillä Bilteman 500 mA versiollakin, mutta jos olet jättänyt hyytelöakun huonolla varauksella seisomaan, on asiaa akkukauppaan.
Jos ajoneuvoja on 5 kpl, jotkut seisovat pitkiäkin aikoja, niin 50 euron Ctek on mielestäni hyödyllinen laite. Näin olen siis omakohtaisesti todennut.Jos akku on keväällä paskana(pieni todennäköisuus), osta uusi 40-55€. Saat 2kpl sillä älykkään talvilaturin hinnalla![]()
Reveressä litku-Yuasa kesti 11v, seuraavaksi hyytelö-Varta kesti 1v ja tilalle uusi samanlainen takuuseen, kesti 4kk. Seuraavaksi litku-Globe ja 3v jälkeen Revere meni seuraavalle omistajalleen tuolla akullaViimeinen pettänyt akku (vuoden käytön jälkeen) oli hyytelöakku...Se siitäkin hypestä...![]()
Siks sitä hyytelöakkua pitää vähän huoltaa. Mulla on toisessa pyörässä semmonen 14 Ah "hyytelöakku", joka vm 1998 on vielä vähän eri versio, ku nykyset hypet, mutta ku sitä on snadisti hoivannut, ni potkii ongelmitta aina vaan... vasta 8vViimeinen pettänyt akku (vuoden käytön jälkeen) oli hyytelöakku...Se siitäkin hypestä...![]()