• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajovarusteiden merkitys kaupungissa..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja svahnm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään vaimon ninjan kallistukulma ylitti normaalin rajan, kun pyörä oli stumpannut liikkeelle lähdössä ja kellahti kyljelleen kuskeineen.

Kaatuminen tapahtui hitaasti, mutta varmasti. Pikku skraidut jäi koneen kylkeen. Enemmänkin olisi tullut (katteet peilit?) jos ei jalka olisi ollut välissä kaatumatappina. Eli jalka jäi puristuksiin pyörän alle.
confused_orig.gif

Onneksi jalassa oli mp-saappaat joissa on jotain suojaa nilkan kohdilla. Kaupunkikruisailussakin voi siis tarvita niitä suojavarusteita - tai omassa/työpaikan pihassa...
wink.gif

Tuskinpa sitä kukaan kieltääkään. Kokemusta on itselläkin ajovarusteiden puutteesta, mutten niitä silti aina laita.

Tänään vaimon ninjan kallistukulma ylitti normaalin rajan, kun pyörä oli stumpannut liikkeelle lähdössä ja kellahti kyljelleen kuskeineen.
Kuinka vaimo kiitti uusista kulutusjäljistä?  
wink.gif
Siis vaimo itse oli pyörällä töissä.. Kyllähän sitä vit#tti kun pääsi noin käymään. Olihan siitä jalkatappi näköjään myös katkennut...
No, 156cm:lle toi on kuitenkin iso pyörä madallettunakin puolivarpaisillaan käsitellä..

Niin mihin sitä hidasajoharjoittelua tarvittiinkaan..
wink.gif

Mä en ole (vielä) kaatunut, mutta läheltä piti -tilanteita on ollu. Ja vain kaupunkiajossa, maantiellä ei ensimmäistäkään.

Siitä vois vetää jotain johtopäätöksiä
wink.gif

Niin on niitä jotka ovat kaatuneet ja jotka tulevat kaatumaan...itse kuulun ensin mainittuihin...
lookaround_orig.gif

Kuinka vaimo kiitti uusista kulutusjäljistä?  
wink.gif
Siis vaimo itse oli pyörällä töissä.. Kyllähän sitä vit#tti kun pääsi noin käymään. Olihan siitä jalkatappi näköjään myös katkennut...
No, 156cm:lle toi on kuitenkin iso pyörä madallettunakin puolivarpaisillaan käsitellä..

Niin mihin sitä hidasajoharjoittelua tarvittiinkaan..
wink.gif
Hidasajon harjoitteluko olisi auttanut?

Niin on niitä jotka ovat kaatuneet ja jotka tulevat kaatumaan...itse kuulun ensin mainittuihin...
lookaround_orig.gif
AIVAN! Viime syksynä olin viemässä FJR:ää syystelakalle viimeisen kimppa-ajelun jälkeen, niin 20 m ennen tallinovea lähes nolla nopeudessa oikealle kääntyessä se vaan meni.
mad.gif
Ei voinut mitään. Kattelin vaan suu auki, että tuossa se pötköttää. Onneksi sain nostoapua ja vahingot jäivät kosmeettisiksi. Olen ihan varma, että kyllä se vielä kaatuu jossain vaiheessa. Paree vaan asennoitua sillee.
baaa.gif

jess, toi on muuten asia mitä olen usein ihmetelly... stadissa cruisaillaan tsortsit jalas ja t-paita päällä kun "skujataan niin hiljaa" okei, mut mä oon luullu et jos kippaa tsygän neljänkympin vauhdista niin yhtäpaljon se sattuu cityssä kuin maantielläki ja lisäks stadin liikenteessä kippaaminen on paljon todennäköisempää kuin landella onhan cityssä muutama kotilokin liikenteessä
sport05.gif

Hidasajon harjoitteluko olisi auttanut?
No varmaan enemmän kuin esmes rata-ajo. Eikös nimikin sen jo kerro?
Ainakin vaimon tapauksessa hidasajon harjoittelua vielä tarvitaan.
Itse en ko. tilannetta nähnyt, mutta ymmärtääkseni kyseessä oli paikaltaan lähtö, tanko hieman käännettynä (parkkipaikalta) ja tällöin moottori sammui pyörän nytkähdettyä liikkeelle. Nurinhan se jarruttava takapyörä kääntäessä pyörän kampeaa...

Onhan siinä voinut olla jotain kuoppaakin, ettei jalka yltänyt riittävän ajoissa maahan. Jalalla oli hidastanut kaatamista, mutta pyörä vei voiton lopulta.

Mä olen onnistu pari kertaa kaatamaan tuon oman 'lehmän' (GSX1100G, 259/280kg) just samalla tavalla l. kone sammunu kylmänä just liikkeelle lähdettäessä ensimmäisessä kaarteessa. En muista enää mitä kosmeettisia vaurioita tuli - ekalla kerralla oli murhe et tähänkö tää ny jäi, mut adrenaalin avulla sain sen maasta ylös. Toisella kerralla jo tiesi et nousee se sieltä.
En väitä ettei enää sattuis, mut oon huomannu onnistuvani pelastamaan pari kertaa selkärangasta tulleella käskyllä painaa kytkin pohjaan tuos sammumistilantees.

Viime syksyn tuli sit otettua hiuka enempi kosketuksia asfalttiin pienessä kaupunki siirtymisessä kaverin luo kun meinasin et rotsi riittää. Tuuria oli mukan kun kuvittelin siirtyväni kääntyvien kaistalle joka osoittautui bussipysäkiksi - takajarru liian kovin kiinni ja mopo kyljelleen. Ite jäin kyntämään persiillä asfalttia (farkut jalassa) ja persiiseen tuli peukalon pään kokoinen arpi asfalttiihottumasta. Tuota muistellessa saa kyllä syyn laittaa ajopuvun (mustan) näilläkin keleillä päälle noille kaupunkipätkille.
(tosin kun ei ollu kaskoa ja pääsi noin vähällä - nii olis ollu kallista uusia viel ne ajohousutki, farkut ei ollu puoliakaan siitä)

Tuota muistellessa saa kyllä syyn laittaa ajopuvun (mustan) näilläkin keleillä päälle noille kaupunkipätkille.
(tosin kun ei ollu kaskoa ja pääsi noin vähällä - nii olis ollu kallista uusia viel ne ajohousutki, farkut ei ollu puoliakaan siitä)
Ajokamppeitakin on tietysti monenlaisia. Kunnon nahkoja ei saa edes oikein katu-uskottavan näköiseksi niin kevyessä kaadossa joka mahtuu bussipysäkille.

Tekstiilipuvun kanssa voi olla eri asia, mutta ei laadukas tekstiilipukukaan kaupunkinopeuksista kaadettuna muutu juuri muuta kuin pölyiseksi.

En suinkaan halua moralisoida, kukin käyttää tieteinkin hänelle sopivaa ajoasua, mutta kamppeiden säästäminen kuulostaa hieman oudolta syyltä kaataa mieluummin farkuissa kuin ajovarusteissa
omg.gif

Tuota muistellessa saa kyllä syyn laittaa ajopuvun (mustan) näilläkin keleillä päälle noille kaupunkipätkille.

Tekstiilipuvun kanssa voi olla eri asia, mutta ei laadukas tekstiilipukukaan kaupunkinopeuksista kaadettuna muutu juuri muuta kuin pölyiseksi.
Kaupungissa nopeus noin 30-35 loivasti kääntyvässä risteyksessä ja siinä nurin, hiekan takia takarengas alta. Rukan puku ihan riekaleiksi, jäi jalka asfaltin ja pyörän alle, huosut paskana, seuraavaksi lento toiselle puolelle ja olkapää ja kyynärpää takista paskana.. Et ei siel kaupungis mitää ikinä satu, shortseilla vaan
biggrin.gif

Kaupungissa nopeus noin 30-35 loivasti kääntyvässä risteyksessä ja siinä nurin, hiekan takia takarengas alta. Rukan puku ihan riekaleiksi, jäi jalka asfaltin ja pyörän alle, huosut paskana, seuraavaksi lento toiselle puolelle ja olkapää ja kyynärpää takista paskana.. Et ei siel kaupungis mitää ikinä satu, shortseilla vaan  
biggrin.gif
Mulla on melkein sama kokemus, vaan että tieoli kasteltu ja viemarin kansi märkänä on hieman liukas....

Mutta kun olen niin pihi että en halunnut ajopuvun kärsivän- käytin farkkuja ja T-paitaa... tuli hieman ihottumaa...

Toisen kerran ajoin Espalla auton perään (kun skootteri ylitti tien ja auto edessä lukkojarrutti), lensin auton yli ja laskeuduin olkapäälle... onneksi oli HYVÄT suojat takissa... Kuitenkin tämän johdosta mun vasen olkapää on 3cm alempana kuin oikea...
062802moto_prv.gif
tekevälle sattuu...

Farkuilla tulee joskus ajettua, mutta ilman takkia en liiku metriäkään...

Kyllä sitä tulee ajeltua kunnon helteillä ihan vaan sandaaleilla ja shortseilla/T-paidalla, jos matkaa kilometri, pari ja tarkoitus istuskella terassilla auringossa kahvilla tai kaupassa käydä.
Varusteet kyllä löytyy, niissä ei ole säästetty mutta ei aina kiinnosta hulluna hikoilla. Itse tulee silloin varovaisemmin(huolellisemmin) ajettua, mutta ulkoisille tekijöille ei tietysti voi mitään. Se on ihan tietoinen valinta, että pitää sitten elää sen mukaan jos jotain sattuu.
pftroest.gif
Tien päälle lähtiessä sitten tulee kamat laitettua. Tyhmää(?), ehkä  
nixweiss.gif
, mutta elämä on täynnä jokaisen omia valintoja.  
smile_org.gif

Käväsin tuossa eilen mopedilla töistä lounaalla huppari-shortsit -varustuksessa.
En mene enää, niin paljon jännitti vaikkei matkaakaan ollut kuin se kilsa-kaks.

Mieluummin hikoilen ja läähätän, kuin hoivaan asfaltti-ihottumaa, murtunutta nilkkaa, rikkinäisiä kämmenia tms. kun eihän se aina välttämättä itsessä vika ole.

Parhaassa mahdollisessa tapauksessa kaupunkinopeuksilla ajettaessa saattaa kaatumisesta selvitä jopa ilman naarmua, jos on ajokamat päällä. Henkiset kolhut ja naarmut on sitten eriasia
wink.gif

Back