• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajovalopolttimon vaihto GSX:ään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miklis ennättikin näköjään vastata sillä aikaa, kun tekstiä lisäilin..

Ainakin minulla H7:jen tilalle asennetut xenonit ovat olleet täysin ok valokuvioltaan, eivätkä ole häikäisseet. Olen laittanut xenonit kahteen Bemuun ja yhteen kotiloon (Honda), siis ihan tavallisiin H7 heijastinumpioihin. Valojen suuntauksen on toki oltava olla kohdallaan, eikä vain sinne päin..

Laadussa on eroja ja unohtaisin halpahallien sarjat. Täältä http://www.xenonkauppa.fi/ olen hankkinut kaikki sarjat ja kokemusten perusteella uskaltaisin suositella. Saa asiallista neuvontapalvelua myös puhelimitse ja ihan suomen kielellä.

Viimeksi muokattu:
Tuo GSX-F:n valoratkaisu oli tosiaan vähän hassu, kun siinä on H7 lähivalona ja H4 pelkkänä kaukovalona. Sitä en suorilta muista, että oliko tuo pitkä toteutettu H4:n kaukovalo- vai lähivalolangalla. Jos kaukovalolla, niin sittenhän tuollainen "kiinteä" korvikexenoni ei siinä toimi oikein alkuunkaan, kun sen polttopiste on on kaiketi lähivalon kohdalla.

Ajovalopolttimon vaihto GSX:ään

Seikkailu_R sanoi:
Molempiin vaan xenoni, ja h4:n tilalle kiinteä polttimo, ei liikkuvaa.

Komppaan äRRää, ei mitään kiinalaista missä on liikkuvaa mekaniikkaa, se ei vaan toimi.
Kokemusta on H4 hi/lo xenoneista.

Miten olis vaihtoehto LED?

Valoteholtaan ja -kuvioltaan järkevää lediä en vielä oo nähny. Muistaakseni valot oli ihan kohtuulliset, kun laittoi nuo +100% extremepowerit polttimoiks ja huolehti valojen oikeasta suuntaamisesta. Huollossa suuntasivat ihan miten sattuu, varsinkin pitkä näytti puunlatvoihin, puolikas taas turhan lähelle.

Ledeistä ei oikein tunnu olevan vielä vaihtoehdoksi.

Tällainen näyttäisi hyvinkin helpolta askartelulta ja näin äkkiseltään tuntuisi fiksummalta kuin pelkkä polttimon vaihto. Hintaakaan ei ole paljoa enempää kuin tuolla xenonkaupan muutossarjalla.
http://www.retrofitlab.com/projector-kits/bi-xenon-mini-motor-kit-1.html

Tuossa polttimo on kiinteä. Projektorissa on solenoidi, joka liikuttaa varjostinta, jolla saadaan vaihdettua valokuvio lähi-/kaukovaloksi. Pienen tutkiskelun jälkeen näyttäisi, että tuo Morimoton prjektori on aika laadukas ja sitä uskaltaisi käyttää.

sami1024 sanoi:
Tuo GSX-F:n valoratkaisu oli tosiaan vähän hassu, kun siinä on H7 lähivalona ja H4 pelkkänä kaukovalona. Sitä en suorilta muista, että oliko tuo pitkä toteutettu H4:n kaukovalo- vai lähivalolangalla. Jos kaukovalolla, niin sittenhän tuollainen "kiinteä" korvikexenoni ei siinä toimi oikein alkuunkaan, kun sen polttopiste on on kaiketi lähivalon kohdalla.

K3 Gixerissä kaukovalo on H4:n kaukovalolangalla. Lähivalolankaa ei käytetä ollenkaan, kun lähivalot on tosiaan sillä erillisellä H7:lla.

Varmaan projektorilamppukin on ok, mutta eipä tuolla projektoriviritykselläkään saa valoista yhtään laillisempia.. Jotenkaan en oikein sisäistä, miksi tuollaiseen muutostyöhön pitäisi ryhtyä, kun valojen parantamiseksi löytyy todella hyvä ja helpompikin keino.. Niin no, saahan tuolla ehkä paremman kaukovalon aikaan..
Jotenkin ajatukset jumiutuu omaan pyörään, jossa on H7 kaukovalopolttimoita kaksin kappalein. Pitkät päällä palaa siis xenon + 2 kpl H7 lamppua, joiden valoteho on kyllä kohtuuhyvä.

Kun laitoin ensimmäiseen ässään muutossarjan, niin ihmettelyineen siinä meni pari tuntia. Nykyiseen ässään ei enää tarvinnut miettiä ballastille paikkaa ja asennus kesti alle tunnin.

Vielä katsoin tuon projektorilampun asennusvideon. Hyvinkin helppoa askartelua kaikkine umpion uunissa sulatuksineen..? No huh, enpä uskaltaisi moiseen ryhtyä.

Viimeksi muokattu:
J@ck sanoi:
Varmaan projektorilamppukin on ok, mutta eipä tuolla projektoriviritykselläkään saa valoista yhtään laillisempia.. Jotenkaan en oikein sisäistä, miksi tuollaiseen muutostyöhön pitäisi ryhtyä, kun valojen parantamiseksi löytyy todella hyvä ja helpompikin keino.. Niin no, saahan tuolla ehkä paremman kaukovalon aikaan..
Jotenkin ajatukset jumiutuu omaan pyörään, jossa on H7 kaukovalopolttimoita kaksin kappalein. Pitkät päällä palaa siis xenon + 2 kpl H7 lamppua, joiden valoteho on kyllä kohtuuhyvä.

Kun laitoin ensimmäiseen ässään muutossarjan, niin ihmettelyineen siinä meni pari tuntia. Nykyiseen ässään ei enää tarvinnut miettiä ballastille paikkaa ja asennus kesti alle tunnin.

Niin, tuo parempi kaukovalo siinä houkuttelee. Minulla ei riitä luottamus siihen, että H4:n kaukovalo tuottaisi yhtään lisää valoa sen yläpuolella loistavaan lähivaloxenoniin verrattuna. Jos siis laittaisi vain tuohon lähivalon H7:n tilalle xenonin. Toisaalta, voisihan nuo molemmat polttimot korvata bi-xenonilla...:;):

J@ck sanoi:
Vielä katsoin tuon projektorilampun asennusvideon. Hyvinkin helppoa askartelua kaikkine umpion uunissa sulatuksineen..? No huh, enpä uskaltaisi moiseen ryhtyä.

Minulla on autohommista kokemusta muutaman umpion avaamisesta ja kasaamisesta, eli sen puolesta tuo umpion purku ei pelota yhtään. Tuo uunitus tuossa videolla tehdään vain, jotta tiivistemassa lasin ja umpion pohjan välillä pehmenisi helpommin avattavaksi. Saa sen raavittua auki lämmittämättäkin tarvittaessa.

Knaku sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=wl2-8qUjefI

Tuolla videolla näkyy miten asennetaan GSXR:ään. Pyörän omaan liittimeen bellastin johdot kiinni (ja teippiä ympäri eristeeksi). Ei ole lainkaan hankalaa, koska minäkin osasin. :p Haastavin kohta oli keksiä kumpi on plus ja kumpi miinus -piuha.

Kiitos vielä Knaku, helpoltahan tuo näytti. Pari kertaa oon ajellu tunneleissa ja mopon tuikku ei näy ollenkaan. Nyt täytyy kyllä panna tilaukseen tuo ksenon. Tuo ksenonkaupan sivusto on nyt jostakin syystä nurin. Olikos muuten eri vaihtoehtoja tuolle lampulle (muistelen että oli valittavana eri värilämpötiloja)?

jlik sanoi:
Kiitos vielä Knaku, helpoltahan tuo näytti. Pari kertaa oon ajellu tunneleissa ja mopon tuikku ei näy ollenkaan. Nyt täytyy kyllä panna tilaukseen tuo ksenon. Tuo ksenonkaupan sivusto on nyt jostakin syystä nurin. Olikos muuten eri vaihtoehtoja tuolle lampulle (muistelen että oli valittavana eri värilämpötiloja)?

Tuolla sai valita kaikkea välillä 4000 - 12000K (muistaakseni) Eli kynttilän keltaisesta aivan liilaan oli vaihtoehdot.

Ps. laita www. -alkuun, mulla toimii kyllä kun just kokeilin. Ilman ilmoittaa ettei verkkosivu ole käytössä...:no:

Pavel Pude sanoi:
Muistaakseni autojen orgit on 4700K ja eli nappaat vaan 5000K niin on valotehoiltaan hyvät.

Kiitoksia poijjaat. Nyt sivusto toimii. Vielä yks kyssäri ennen kuin paan tilaksen meneen. Lähivalohimmelinä mun mopossa on H7. Ksenonkaupassa on sitten vaihtoehtona joko heijastin- tai linssiumpio. Kattelin tuota mun mopon umpiota ja siinä on himmelin takana heijastin mutta edessä joku tsydeemi elikäs onko tuo umpio kuitenkin heijastinumpio? Ei viihtis tilata väärää sarjaa.

jlik sanoi:
Kiitoksia poijjaat. Nyt sivusto toimii. Vielä yks kyssäri ennen kuin paan tilaksen meneen. Lähivalohimmelinä mun mopossa on H7. Ksenonkaupassa on sitten vaihtoehtona joko heijastin- tai linssiumpio. Kattelin tuota mun mopon umpiota ja siinä on himmelin takana heijastin mutta edessä joku tsydeemi elikäs onko tuo umpio kuitenkin heijastinumpio? Ei viihtis tilata väärää sarjaa.

Näin minä sen näkisin.

Heijastin: http://www.ridermagazine.com/wp-content/uploads/2011/06/2011-Suzuki-GSX1250FA-Headlights_Greg-61.jpg

Linssi: https://www.xdcycle.com/discount-motorcycle-accessories/images/T/2005-gsxr1000.jpg

miklis sanoi:

Kiitoksia. Mun mopon keula näyttäisi olevan samanlainen kuin ylemmän linkin kuvassa. Ei siis niin isoja mollukoita kuin tuossa alemmassa linkissä.

Muoks. Ksenon nyt sitten tilattu. Otin 6000K joten ehkä hieman sinertävääkin sävyä. Mutta sehän sopii vallan hyvin mun sinivuokko outluukkiin (valkoinen mopo ja potta, ajopuvut mustia, ei rähinäremmiä).

sami1024 sanoi:
Tuo GSX-F:n valoratkaisu oli tosiaan vähän hassu, kun siinä on H7 lähivalona ja H4 pelkkänä kaukovalona.

Jos tuo olisi fiksusti toteutettu, niin H7 lähivalopolttimon kärähtäessä H4 polttimon lähivalo kytkeytyisi päälle. Ei taida olla..? Tuollaista kytkentää ehkä suunnittelisin, jos ko. pyörän omistaisin.

Knaku sanoi:
Itse asensin xenonit GSXR:ään. Mittariston irroittaminen, vanha lamppu pois, xenon tilalle ja johtojen yhdistäminen. Vaikeinta oli löytää tuolle bellastille fiksu paikka, jotta sai piiloon.

Mihis sä jemmasit tuon ballastin?

jlik sanoi:
Mihis sä jemmasit tuon ballastin?

Mulla se on osin kattteiden alla, ilmanottoputken lähellä. Siellä oli tilaa pikkuisen. Osa jää näkyviin, mutta sitä on luultu hälyttimeksi (Cobra -teksti näkyy :grin:)

Mitä mallikohtaiselta sivustolta aikanaan lueskelin, niin osa oli jatkanut johtoja ja laittanut nuo penkin alle.

Knaku sanoi:
Mulla se on osin kattteiden alla, ilmanottoputken lähellä. Siellä oli tilaa pikkuisen. Osa jää näkyviin, mutta sitä on luultu hälyttimeksi (Cobra -teksti näkyy :grin:)

Mitä mallikohtaiselta sivustolta aikanaan lueskelin, niin osa oli jatkanut johtoja ja laittanut nuo penkin alle.

OK, kiitos tiedosta. Täytyy katsoa jatkanko johtoja vai paanko katteiden alle. Xenon odottaa postissa noutoa mutta asennus jää vähän myöhäisemmäksi.

Korkeajännitejohtojen jatkaminen saattaa olla haasteellista.. Vaan saahan noihin valmiitakin jatkojohtoja.

Menin ja tilasin kaikesta varoittelusta huolimatta tuollaisen projektori-bixenonin. Ihan vaan harrastuksen vuoksi ja toiveena saada reilusti lisää valoa myös pitkille.

Ylemmässä on vielä vakio H7 paikallaan, sen paikalle ei projektori mahdu ainakaan tuohon K3 1000 gixerin umpioon. Ja onpahan ainakin laillinen lähivalo aina käytettävissä, vaikka xenonin piuhat irroittaisikin. Lisäksi jätin orggis kaukovalon heijastimen paikalleen koskemattomana, eli tämä modaus voidaan poistaa ja palata takaisin originaalivaloihin tarvittaessa. Projetorilla tulee sekä lähi- että kaukovalot kiinteällä polttimolla. Sisällä on solenoidi, joka ohjaa varjostinta, jolla luodaan lähivalokuvio. Valon määrät pitää vertailla, kunhan tulee tarpeeksi pimeää sitä varten.

Tähän meni kolmisen tuntia mukaanlukien irroitus pyörästä ja asennus takaisin paikalleen. Suurin työ oli muokata projektorin suojus sopimaan heijastimien väliin, kun ei se mennytkään ihan heittämällä tuohon pienen heijastimen sisälle. Sieltä ja täältä piti leikata paloja pois tuosta suojuksesta, mutta ihan nätiksi se jäi, eikä ulospäin juuri huomaa, että sitä on muokattu. Umpion avaaminen vei kymmenen minuuttia uunissa ja pari minuuttia lasin irroitusta umpion pohjasta. Kun projektori oli vihdoinkin paikallaan, lämmitin tuota toiset kymmenen minuuttia uunissa ja lasi meni nätisti takaisin kiinni umpioon. Johdotus on vielä tekemättä, olettaisin sen vievän suunnilleen saman verran aikaa.

Muok:
Sen verran vielä piti sanomani, että koska tuo projektori on kiinnitetty alkuperäiseen heijastimeen, umpion korkeus- ja sivusäädöt toimivat normaalisti. Valon suunnan saa siis säädettyä ihan yhtälailla kuin originaalipolttimoillakin.

Lamppu.jpg

Muoks:

Pari tuntia asentelin sähköjä, eniten aikaa meni sovitellessa ballastia katteiden alle piiloon. Tässä lopputulos. Vaikka kuvassa valo näyttää soikealta, on se paljain silmin ihan pyöreä, kamera vääristää jostakin syystä.
Lamppu_2.jpg

Viimeksi muokattu:
Back