• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajopukua aloittelevalle motoristille.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bawuka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Älä ihmeessä nyt ala leikkelemään sitä kypärääsi! Kypärä tuntuu aluksi liian pieneltä, niin sen kuuluukin, se venyy jonkin verran käytössä. Jos ostat kaupassa päähän sopivan kypärän, niin ei mene kauaa kun se on liian iso.

Käytetyistä kamoista sen verran, et kaikki suojat vanhenevat jossain vaiheessa. Ajotakin/housujen suojat voikin olla ihan hyvä vaihtaa jos ne on vaihdettavissa. Kaaduttuja kamoja en ostaisi.

Ja lisäksi kunnollisiin kypäriin saa ostaa eri paksuisia poskipaloja, kysypä sieltä mistä kypäräsi ostit.

Eikös poskipalojen pidäkin hiukka puristaa.. Nimimerkillä unohtu kun laitoin myslipatukan suuhun tauolla ennen kun lähdettiin... Sitte syljettiin verta vielä kotonakin...

Ajovaatteet ostettu, kokoonpanoksi valíkoitui seuraavanlaiset kamppeet:

Arai RX7-GP Okada
rx7-gp_okada_matt_0196.gif

Rukka Argonaut puku
chaqueta-rukka-argonaut_bf_1563652.jpg

Rukka Apollo hanskat

70167778-990.jpg

Gaerne GRW Aquatech kengät

bottes-moto-gaerne-grw-aquatech_bf_2437327.jpg

Joo siis kypärä on ollut käytössä useamman kuukauden, eikä se tuosta enempää tunnu muokkautuvan. Se tuntui sopivasti puristavalta kaupassa päähän ja niin se tuntuu vieläkin, mutta 45-60min kohdalla alkaa jo oikeasti sattumaan, kun puristaa niin paljon, joten kyllä tuolle jotain varmaan pitää tehdä. Täytyy katsoa, jos nuo poskipalat tuosta saisi tosiaan irti ja vaihdettua. Muuten ihan sopivankokoinen. Joo en ala leikkelemään, kunhan jotain heitin ennen tarkempaa tutustumista :p

Ankka sanoi:
Joo siis kypärä on ollut käytössä useamman kuukauden, eikä se tuosta enempää tunnu muokkautuvan. Se tuntui sopivasti puristavalta kaupassa päähän ja niin se tuntuu vieläkin, mutta 45-60min kohdalla alkaa jo oikeasti sattumaan, kun puristaa niin paljon, joten kyllä tuolle jotain varmaan pitää tehdä. Täytyy katsoa, jos nuo poskipalat tuosta saisi tosiaan irti ja vaihdettua. Muuten ihan sopivankokoinen. Joo en ala leikkelemään, kunhan jotain heitin ennen tarkempaa tutustumista :p

Araista RX7 irtoaa poskipalat ja niitä saa ostaa eri paksuisia varaosina/lisävarusteina. Eli kannata alkaa askartelemaan ja pilaamaan hyvää kypärää.

haasa sanoi:
Araista RX7 irtoaa poskipalat ja niitä saa ostaa eri paksuisia varaosina/lisävarusteina. Eli kannata alkaa askartelemaan ja pilaamaan hyvää kypärää.

Eipä se kypärä siinä mene pilalle jos poskipalaa muokkaa itse. Jossei onnistu niin roskiin ja kaupasta uudet ? Jos onnistuu niin säästää hiukan :)

Itsellä tuollainen tarjouksessa 200e ollut Nzi:n kypärä, mutta kyllä tuostakin näköjään sai irti nuo palat. Pitää käydä kysymässä, saisiko noihin jotain vähän ohuempaa tai tosiaa koittaa itse askarrella vaikkapa tuota styroksi/mikälie pohjaa (joka siis on irtonainen noiden pehmusteiden alla).

Ankka sanoi:
Itsellä tuollainen tarjouksessa 200e ollut Nzi:n kypärä, mutta kyllä tuostakin näköjään sai irti nuo palat. Pitää käydä kysymässä, saisiko noihin jotain vähän ohuempaa tai tosiaa koittaa itse askarrella vaikkapa tuota styroksi/mikälie pohjaa (joka siis on irtonainen noiden pehmusteiden alla).

Jotenkin tuosta kypärän kuoren eli mainitun "styroksin" muokkauksesta tulee mieleen Darwin ja luonnonvalinnan teoriat.

Bawuka sanoi:
Jotenkin tuosta kypärän kuoren eli mainitun "styroksin" muokkauksesta tulee mieleen Darwin ja luonnonvalinnan teoriat.

Taitaa noissa arain (irto)poskipaloissa olla jonkin verran sitä vaahtomuovia sen ohuen styroksipohjan päällä...
Kannattaa irrottaa ja tutkailla rakennetta, ovat ihan käyttäjän irroitettaviksi suunniteltu.
Joissakin jopa irroitettavia "säätöpaloja"...

Arain sivuilta löytyi muuten ohje sovittaa kypärää ensin ilman poskipaloja, ja sitten siihen muuten sopivaan kypärään sovittamalla sopivat palat...
Monessakohan kaupassa moinen onnistuu?

Viimeksi muokattu:
Bawuka sanoi:

Noh? En äkkiseltää keksi, miksei tuollaista irtopalaa voisi vähän hioa ohuemmaksi. Ei tässä nyt mitään kypärän kuorta olla hiomassa. Kypärän iskunkestävyyttä ei luulisi tuon irtopalan hiominen heikentävän ja väkisellähän ohuemmassa irtopalassa joko tuo "styroksi" tai pehmuke on ohuempi. Ei tuo miltään insinöörityön taidonnäytteeltä vaikuttanut siinä suhteessa, että olisi joku optimirakenne mietitty irtopalalle, mitä ei voisi yhtään muuttaa.

Tähän väliin ehkä hölmö kysymys - kun kokemusta ei juurikaan ole...
Toki paleleminen on yksilöllistä, mutta paljonko se elohopea näyttää kun alkaa sisävuoret pysymään kaapissa?
Takkina Rukka Armadillo, housut Rukka Classic

ropelius sanoi:
Tähän väliin ehkä hölmö kysymys - kun kokemusta ei juurikaan ole...
Toki paleleminen on yksilöllistä, mutta paljonko se elohopea näyttää kun alkaa sisävuoret pysymään kaapissa?
Takkina Rukka Armadillo, housut Rukka Classic

Itse jätän vuoret pois siinä reilussa 10 asteessa. Pukuna Rukka Argonaut.

Bawuka sanoi:
Itse jätän vuoret pois siinä reilussa 10 asteessa. Pukuna Rukka Argonaut.

Ei lainkaan hassumpi kokonaisuus kuteista.:thumbup:

Nuo sun hanskat on aivan loistavat, mahtaako olla syynä että mulla on samanlaiset.:)-

Vuorit jää kaappiin housuista kun lämpö +7 tai enemmän, takissa vuoret on roikkunut paikoillaan. Tosin nekin lähtee kun lämmöt nousee +15 yli.:blink: Pukuna Rukka SRO EDISON :paikallatuulee:

Ps. toi hihajuttu, kyl ne hanskat menee hihan alle.
Ainakin mun rukan puvussa siinä on sellanen vedenpitävä mansetti ranteen ympärillä jonka päälle tulee hanska ja varsinainen takin hiha sit hanskan päälle ja vetskari kii. Avot.

Viimeksi muokattu:
Pandemia sanoi:
Ei lainkaan hassumpi kokonaisuus kuteista.:thumbup:

Nuo sun hanskat on aivan loistavat, mahtaako olla syynä että mulla on samanlaiset.:)-

Vuorit jää kaappiin housuista kun lämpö +7 tai enemmän, takissa vuoret on roikkunut paikoillaan. Tosin nekin lähtee kun lämmöt nousee +15 yli.:blink:

Erittäin tyytyväinen olen ollut koko settiin hanskat mukaanlukien :;):. Ei valittamista kyllä miltään osin. Itsellä tosiaan vuoret lähtee siellä reilussa kympissä ja sen jälkeen alla on aina tekninen aluspaita.

EDIT: Itsellä ihan sama kun Pandemialla. Laitan aina hihan hanskan päälle. MIelestäni huomattavasti mukavempi niin.

Itse asiassa saa kyllä aikalailla venyttää että saa tuon hanskan hihan päälle.
Ja kuitenkin miksi?
Kastuu se hanska kuitenkin kun hihasta valuu pikkuhiljaa vettä hanskan sisään.
Tosin ei ehkä 10-15 min. ajossa. mutta ajakaapa esim. 500km. sateessa ja katsokaa kuinka käy...:)-

Siis hiha hanskan päälle.:thumbup:

Back