- Sijainti
- Espoo
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko ajokortti joskus ollut virallinen henkilötodistus?Koskas tämmöinen on muuttunut?
Jaa... siis tuossakin on käytäntö muuttunut aikojen saatossa, sillä kyllä minun ainakin aikoinaan piti itse viedä paprut sun muut Poliisin ajokorttitoimistoon... vai mikä se nyt nimeltään olikinsanoi:Ajokortti ei ole sen takia virallinen hlötod, koska itse henkilö ei välttämättä ole itse käynyt poliisiasemalla. Yleensä autokoulut pyytää lääkärintodistuksen ja valokuvat, jonka jälkeen autokoulusihteeri toimittaa paperit poliisilaitokselle. Tästä johtuen ei voida luotettavasti todeta kuka henkilö on kyseessä. Voi olla, että oppilas on antanut väärät tiedot toimistohenkilölle.
Mutta käytäntö taitaa muuttua pikku hiljaa siihen suuntaan, että oppilas käy itse viemässä paperit ajokorttilupaa varten poliisilaitokselle.
Tulliviranomaisten mukaan ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus koska siitä puuttuu henkilön kansallisuus. Näin minua ohjeistettiin kun eksyin lentäen tanskan maalle ajokortin turvin. Eivät sitten ihan oikeasti meinanneet päästää ulos maasta. Täältä pääst kyllä hyvin pääsin sinne.Jaa... siis tuossakin on käytäntö muuttunut aikojen saatossa, sillä kyllä minun ainakin aikoinaan piti itse viedä paprut sun muut Poliisin ajokorttitoimistoon... vai mikä se nyt nimeltään olikinsanoi:Ajokortti ei ole sen takia virallinen hlötod, koska itse henkilö ei välttämättä ole itse käynyt poliisiasemalla. Yleensä autokoulut pyytää lääkärintodistuksen ja valokuvat, jonka jälkeen autokoulusihteeri toimittaa paperit poliisilaitokselle. Tästä johtuen ei voida luotettavasti todeta kuka henkilö on kyseessä. Voi olla, että oppilas on antanut väärät tiedot toimistohenkilölle.
Mutta käytäntö taitaa muuttua pikku hiljaa siihen suuntaan, että oppilas käy itse viemässä paperit ajokorttilupaa varten poliisilaitokselle.
Tukholman alueella tuntui ainakin uusi luottokortin kokoinen kelpaavan.Eikös ajokortti kelpaa pohjoismaissa henkilötodistuksesta mutta ei sen ulkopuolella. Kyseessä jokin keskinäinen sopimus. Korjatkaa jos väärässä.
Kyllä kelpaa! Muissa schengenmaissa ei kylläkään kelpaa.Eikös ajokortti kelpaa pohjoismaissa henkilötodistuksesta mutta ei sen ulkopuolella. Kyseessä jokin keskinäinen sopimus. Korjatkaa jos väärässä.
No jos tuossa muodossa kysyttiin, niin silloinhan ajokortti ei ollut tuolloinkaan virallinen henkilöllisyystodistus.Termit muuttuu ja tarkoituksetkin näköjään aikojen saatossa. Silti minulla on sellainen mielikuva että vielä 70-luvulla tuo ajokortti olisi ollut ihan virallinen henkilötodistus. Joka paikassa aina kysyttiin, ajokortti tai henkilöllisyystodistus.
kelpaaEikös ajokortti kelpaa pohjoismaissa henkilötodistuksesta mutta ei sen ulkopuolella. Kyseessä jokin keskinäinen sopimus. Korjatkaa jos väärässä.