• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoin keulakolarin pakettiauton kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja joha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huonoja uutisia: Helsingin hienoin Transalp meni lunastukseen - hyvä uutinen kertoo kuskin selvinneen melko vähäisin vaurioin :-)

Köröttelin sisäpihalta porttikäytävää kadulle pysähtyen päästämään jalankulkijoita. Kadulla oli pitkä jono autoja tietä tukkimassa punaisiin pysähtyneenä. Vilkku vasemmalle ja odottelemaan. Pian autot lähtivät liikkeelle oikealle ja tie edessä oli vapaa.

Vasemmalle valoihin jonottaneen ison vaalean pakettiauton kuski vinkkasi kädellään, että voisin mennä edeltä - teki siis tilaa herrasmiesmäisesti. Viitoin takaisin, että menisi edeltä ajojärjestystä noudattaen, mutta pakun kuski jatkoi viittilöintiä joten lähdin liikkelle kaartamaan vasemmalle valkoisen pakun taakse kaistalleni.

Vilkaisin vielä oikealle, että kaista on varmasti vapaa. Katse takaisin menosuuntaan ja välittömästi huomasin, että iso punainen pakettiauto oli vauhdikkasti kiihdyttäen ohittamassa minulle tietä antanutta jonoa vastaantulevien kaistalla eli suoraan minua kohti. Olimme molemmat olleet toisiltamme katvealueella valkoisen pakettiauton takana.

Etäisyyttä pakuun oli havaintohetkellä max 5-7m. Oma nopeus 15-20kmh ja pakulla n 30kmh. En ehtinyt jarruttaa, tuskin pakettiautokaan. Honda Transalp iskeytyi sekuntia myöhemmin pakun keulaan pelkääjän paikan etulaitaan. Itse jatkoin matkaa ohjaustangon yli X-asennossa kädet taaempana, kasvot kohti tuulilasia. Kroppa ja jalat iskeytyivät auton konepeltiin. Muistan kasvojen iskeytyessä auton tuulilasiin Transalpin ja auton etuvalojen kappaleiden sinkoilleen näkökentässä.

Paku sai pysäytettyä jotakuinkin minulle tietä antamaan pysähtyneen toisen ison pakun rinnalle tai hieman sen eteen. Itse lensin selälleni muutaman metrin pakun eteen ja moottoripyöräni n 8m päähän tulosuuntaan eli porttikäytävää kohti. Pyöräni oli siis ollut vielä lievästi kääntymässsä törmäyshetkellä.

Nousin itse jalkeille ja paikalle saapuneet sivulliset avustivat jaljakäytävälle istumaan ambulanssia odotellessa. Töölön tapaturma-asemalla todettiin pirstaloitunut murtuma oikeassa ranteessa. Vasen ranne venähti.

Tapaturmasta on nyt noin 2 vko ja murtunut ranne on leikattu kahdesti. Toivottavasti jouluun asti kestävä sairasloma riittää jälkihoidoksi, en haluaisi kolmatta kertaa leikkaussaliin..

Olen kuitenkin onnellinen vähäisistä vaurioista ja haluaisin kiittää mm seuraavia tahoja:
HJC:n kypärää pään pelastamisesta
Heldiä suojaavasta ajovarustuksesta
Pohjolan henkilökuntaa inhimillisestä ja ripeästä asiakaspalvelusta
Töölön sairaalan tapaturma-asemaa ja käsikirurgian sekä osasto5 henkilökuntaa ymmärtäväisestä hoidosta

:-)

kuva kolaripyörästä

Hyvä, että ei käynyt hullummin! Nuo rannevammat on aina pikkusen vittumaisia, toivottavasti tuli tuolla toisella operoinnilla kuntoon.

Huh, hyvä ettei käynyt sulle hullummin! Sun kuvauksen perusteella taisi olla onnee matkassa paljonkin, olis voinu tulla pahaa jälkeä. Ja mopoja saa kaupasta, ihmishenkiä ei.  
confused_orig.gif

Pikaista paranemista!

Harva pääsee kehumaan selvinneensä hengissä nokkakolarista pakunkanssa mopolla... hyvä että näin uuden mopon saa tosiaan kaupasta.

*huh*
confused_orig.gif
.. onneksi vauhti oli ihan alkutekijöissään vielä ..
lookaround_orig.gif

Aika vaaralliselta kuulosti .. hyvä, ettei pahemmin käynyt ..
smile_org.gif

Olitpa onnekas,kun noin vähin vammoin selvisit.Hoidahan käsi kuntoon eli malttia....ja sitten ensi suvena taas
062802moto_prv.gif

Itseasiassa olen aikeissa ostaa tilalle skootterin, pääosin tulee kuitenkin köröteltyä kantakaupungissa. Täytyy sitten ihmetellä asiaa uudelleen kun pyöräkuume alkaa kuumottaa kevättalven ensimmäisten aurinkoisten päivien myötä.

Eiköhän tälläkin ranteella vielä kaasukahvaa käännellä  
smile_org.gif

Poliisi tutkii onnettomuutta alustavasti molempien kuskien liikenteen vaarantamisena ja toista epäillään myös vamman tuottamuksesta. Kiistin epäilyn ja kerroin, että en olisi voinut toimia tilanteessa varovaisemmin. Itse pidän pakettiauton kuljettajan tilannenopeutta liian korkeana, vaikka ajoikin rajoitusten mukaisesti. Maltillisemmalla vauhdilla vahinko tai vammautuminen olisi voinut olla vältettävissä.

Eikös tällä foorumilla ole ollut tapana pitää kolmion takaa tai pihasta tullutta aina syyllisenä riippumatta siitä mitä vauhtia tai miten päätietä ajava menee?

Itseasiassa olen aikeissa ostaa tilalle skootterin, pääosin tulee kuitenkin köröteltyä kantakaupungissa.
Minulla oli joskus -60 luvulla skootteri muutaman kuukauden ..
Vespa ja punainen tietenkin.. se kulki hieman kallellaan .. moottori nääs ..
Ihan oli kiva peli .. sillä pääsi kaupungissa ihan riittävästi ja paremminkin ..

Ihan oikeasti koko keskustelu mp versus skootteri, on aika syvältä ..
Kahdella pyörällä siinä kuitenkin mennään ..
Kun tietää miten älyttömän paljon skoottereita on jossain
Pariiseissa tai Milanoissa, niin ei voi kuin ihmetellä, että meillä
täällä peräkylillä keskustellaan mokomasta aiheesta ylimalkaan ..
bowdown.gif

Sinulla on suojelus enkeli.
Hyvä kun olet meidän keskuudessa itse kertomassa kolarista.
Pikaista paranemista.
thumbs-up.gif

Onneksi ei pahemmin käynyt, pikaset paranemiset sulle. Aikamoinen temppu pakulta lähteä ohittamaan tuosta noin vaan? No onhan noita nähty esim uu-käännöksiä ilman vilkkua ja muuta, niitä vaan kun ei kerkeä väistämään aina
sad_orig.gif

Kyllä se mopokuume kasvaa viimeistään sitten kun ekan kerran starttaat sen uudenkarheen scootteris
062802moto_prv.gif

Back