• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivä Ahvenisto 4.5.2009 klo 9-18

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AnDy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihmetytti vain nuo ryhmät, no koulutuksessa mentiin koulutahtiin mutta jo se toinen hidas oli meikäläisen mielestä vauhdikkaan näköistä menoa, saatikka keskari...kuinka nopeat ovat sitten ne nopean ryhmäläiset?
withstupid.gif
Ahvenistolla keskiryhmä = keskiryhmä + nopea
Oikeastaan sanoisin, ettei Ahvenistolla käy oikeasti nopeita kuskeja (paria hyvää yrittäjää lukuunottamatta....=). Rata kun on kohtuullisen vaarallinen eikä omaa kunnollisia turva-alueita.

//Andy
Asia on epäilemättä kuten sanoit laajemmin ajateltuna.

Yritin tuolla pelkistykselläni vain tuoda esille että muilla radoilla ryhmässä Nopea -ajavilla ei Ahvenistolla ole muita vaihtoehtoja Org:n tapahtumissa kuin keskiryhmä.

komeasti nukuin pommiin... oh well, live and learn: ei pidä lähtee lappiin niin et tulee edellisenä iltana takas. uus yritys 18.5.

Yamaha R6R ja 96 dB, ei aihetta radalle vakioputkella. Tosin yksi toinen mittautti 94 vakioputkella. Mulla viime kesänä joka kerta eri radoilla 96 - 97 db, joten kannattaa varmaan tarkastuttaa etukäteen oma pyörä ennen ahvenistolle menoa, jottei joudu turhaan pettymään
nixweiss.gif

Jos jollain on vinkkejä noise killereistä, jotka menevät sisähalkaisijaltaan 43 mm putkeen, niin laittakaas vastaillen tähän viestiin. Hyvin paljon kiitoksia.

Lisää kuvia ilmaantuu illan mittaan, päätin sitten kuitenkin aika löysästi karsia, jää enemmän asentojen kattomiskuviakin mukaan. (kestää ainakin muutaman tunnin tästä postauksesta uppaaminen)

Mietteitä...

Kaikista kuvista joista otin myös NEF/RAW -version on moinen samassa paikassa. Tuli hätä muistikorttien loppumisesta, joka pakotti hiukan säästöön. Kuvia ei ole muokattu mitenkään, osasta aavistuksen ohitarkentuneista saa kohtuullisia nettikuvia ihan pienentämällä, osa kaipaa enemmän säätöä. Tarkennuksesta tuli huomioitua, että joko osuin pyörän perään tai laukaisuviive aikaansai isoon osaan kuvista aavistuksen pehmeän keulan... Pitää tutkia tuota lähestyvien kohteiden kuvaamista.

Metsän läpi kuvatut otokset olivat omasta mielestä hyvä idea, joka tosin saattaa vehreyden vuoksi jo ensi kerralla olla pois laskuista. Noin yleisesti paikanpäällä pystyi helposti kulkemaan ajon aikanakin, tarvetta radan ylityksiin ei juuri ollut, lippumiesten avustuksella settien välissä tuokin tietenkin onnistui.

musta nuo korkeelta ja metsän läpi otokset on tosi jees tulee paljon syvyyttä kuvaan,,, muo ei näy,,, snif  
bawling.gif

Em. on malliesimerkki viime aikoina "nyypille" jaetuista älyttömistä ja oikeasti vaarallisista ohjeista, minkä sait itsekin kokea.

Ei voi kun toivoa ettei tämä ohje tullut taas sieltä suunnasta mistä on viime aikoina tullut mm. saman tasoisia ohitusohjeita hitaaseen ryhmään ja kaikkea muuta paskaa lapion täydeltä sitä aiemmin.
No niinno. Toistaiseksi saldo edelleen on se että kaikki ne jotka ovat minua uskoneet, ovat pysyneet pystyssä, ja se yksi joka ei ole uskonut, veti lipat.
Osa on tullut jopa naama loistaen kiittämään että homma rupes toimimaan kun "solmu aukes".

Ja kuten huomaat, minulla ei ollut osaa eikä arpaa tuohon ulosajoon.

Kokeneilla kuljettajilla kuten KariFillä on se ongelma että he luulevat minun neuvovan kaikkia ja joka asiassa.

"Paskaa laipion täydeltä..." Jep jep, erittäin älykästä ja rakentavaa. Ja ennen kaikkea erittäin terve asenne. 
thumbs-up.gif

Ja mitä tulee ohittamiseen hitaassa ryhmässä, niin lippupiste ykköseltä näki ihan riittävästi taas niitä jarruarpajaisia tarun mutkan jarrussa. Johtuen juurikin siitä että ei ennakoitu ja haettu sitä tulevaa ohituspaikkaa jo edeltävän mutkan aikana.

Johtuen juurikin siitä että ei ennakoitu ja haettu sitä tulevaa ohituspaikkaa jo edeltävän mutkan aikana.
Se edellinen mutka on pikkasen hankala aloittelijalle ruveta hakemaan ohituspaikkaa. Jos ei muista miten rata kulkee, niin hankala siinä nyppylän päällä on ottaa oikeita linjoja ohitusta varten.

Johtuen juurikin siitä että ei ennakoitu ja haettu sitä tulevaa ohituspaikkaa jo edeltävän mutkan aikana.
Se edellinen mutka on pikkasen hankala aloittelijalle ruveta hakemaan ohituspaikkaa. Jos ei muista miten rata kulkee, niin hankala siinä nyppylän päällä on ottaa oikeita linjoja ohitusta varten.
Se edellinen mutka ei ole nyppylän päällä.

Varsinkin hitaassa ryhmässä "kaikki ajaa" sen nyppylän jälkeisen mutkan siten että ne vetää apeksiin (yksi veti jopa nurmikolle asti siihen apeksiin) ja sen jälkeen sitä mutkan sisäreunaa ulos, joten siinä on erittäin helppo vetää metrin pari ulospäin sitä omaa ajolinjaa, mutta se edellyttää taas sitä että ei tuijota sitä edellä menevän persettä, koska siinä tapauksessa sitä sitten seuraa kuin hai laivaa, ja päätyy tarun mutkaan jarruarpajaisiin.

Em. on malliesimerkki viime aikoina "nyypille" jaetuista älyttömistä ja oikeasti vaarallisista ohjeista, minkä sait itsekin kokea.

Ei voi kun toivoa ettei tämä ohje tullut taas sieltä suunnasta mistä on viime aikoina tullut mm. saman tasoisia ohitusohjeita hitaaseen ryhmään ja kaikkea muuta paskaa lapion täydeltä sitä aiemmin.
No niinno. Toistaiseksi saldo edelleen on se että kaikki ne jotka ovat minua uskoneet, ovat pysyneet pystyssä, ja se yksi joka ei ole uskonut, veti lipat.
Osa on tullut jopa naama loistaen kiittämään että homma rupes toimimaan kun "solmu aukes".

Kokeneilla kuljettajilla kuten KariFillä on se ongelma että he luulevat minun neuvovan kaikkia ja joka asiassa.

"Paskaa laipion täydeltä..." Jep jep, erittäin älykästä ja rakentavaa. Ja ennen kaikkea erittäin terve asenne. 
thumbs-up.gif

Ja mitä tulee ohittamiseen hitaassa ryhmässä, niin lippupiste ykköseltä näki ihan riittävästi taas niitä jarruarpajaisia tarun mutkan jarrussa. Johtuen juurikin siitä että ei ennakoitu ja haettu sitä tulevaa ohituspaikkaa jo edeltävän mutkan aikana.
Hyvä, lipunkatsomisohje ei tullut sinulta joten siltä osin toiveeni toteutui.

Tuo "kokeneilla kuljettajilla" kuulostaa komealta. Valitettavasti todellisuudessa minun yhden kesän, tusinan ratapäivän kokemuksella kyykyllä ei millään mittarilla voi päästä kokeneeksi kuljettajaksi, vaikka siihen lisäisi jokusen ratapäivän matkapyörällä edellisenä vuonna. Eli kyllä tässä edelleen ihan aloittelijoita ollaan.

Siksipä en mene kenellekään neuvomaan ajoasennoista, linjoista, pyörän säädöistä yms vaan jätän neuvonnan niille jotka asiasta oikeasti tietävät. Osan heistä erottaa keltaisesta liivistä paikanpäällä. Heiltä minäkin olen saanut ne tiedot millä nyt mennään. Toki minäkin kysyttäessä kerron mielipiteeni, mutta se ei ole mikään asiantuntijamielipide. Sen sijaan jo tällä vaatimattomalla kokemuksella pystyn kyllä erottamaan nyt esillä olleet, suorastaan vaaralliset neuvot.

Hetken perässäsi ajettuani mä edelleen vakuutuin siitä että sinun ei kannattais antaa ajo-ohjeita kenellekään, ei sen paremmin asennosta, linjoista kuin mistään muustakaan.

Mutta tästä asiastahan on täysin turha vääntää sinun kanssasi, sen ovat aikaisemmat ketjut osoittaneet. Pääasia että tulee hieman kyseenalaistettua näitä neuvojia, jolloin joku aloitteleva harrastaja ehkä osaisi olla vähän varovaisempi siinä mitä uskoo ja mitä ei. Jos karkea kielenkäyttöni pahoitti herkkää mieltäsi niin pahoitteluni. Eihän se kieltämättä rakentavaa keskustelua ollut.

Mutta mukavampaa aiheeseen: Kuvaajille ja SHansulle erityisesti suuret kiitokset vaivoistanne. Taas on materiaalia mitä ihmetellä. Varikon jälkeisen vasuriylämäen sammakkoasennot herättävät hilpeyttä aina uudelleen. Siinä kurvissa pään pitäminen edes hehtaarilleen oikeassa suunnassa näyttää tuottavan tuskaa itseni lisäksi useimmille muillekin. Kait mäen jyrkkuus vaikuttaa asiaan, talvella sitä mäkeä suksilla ylös rämpiessä mäen jyrkkyyden vasta oikein ymmärsi.

Edit typo

Tuo "kokeneilla kuljettajilla" kuulostaa komealta. Valitettavasti todellisuudessa minun yhden kesän, tusinan ratapäivän kokemuksella kyykyllä ei millään mittarilla voi päästä kokeneeksi kuljettajaksi, vaikka siihen lisäisi jokusen ratapäivän matkapyörällä edellisenä vuonna. Eli kyllä tässä edelleen ihan aloittelijoita ollaan.

Hetken perässäsi ajettuani mä edelleen vakuutuin siitä että sinun ei kannattais antaa ajo-ohjeita kenellekään, ei sen paremmin asennosta, linjoista kuin mistään muustakaan.

Mutta tästä asiastahan on täysin turha vääntää sinun kanssasi, sen ovat aikaisemmat ketjut osoittaneet. Pääasia että tulee hieman kyseenalaistettua näitä neuvojia, jolloin joku aloitteleva harrastaja ehkä osaisi olla vähän varovaisempi siinä mitä uskoo ja mitä ei.
"Kokeneilla kuljettajilla" kuten KariFillä on myös se ongelma että he luulevat minun neuvojeni olevan pelkästään perseestä, ihan sillä kriteerillä että he ovat satunnaisesti nähneet kun en itse pysty pitämään omaa pakettia kasassa kuin satunnaisesti.

Viimeksi eilen neuvoin yhtä rataensikertalaista mm unohtamaan jarrun ja vaihteiden räpläämisen ja ajamaan yhdellä tai kahdella vaihteella, käyttämään riittävästi kierroksia jotta saa moottorijarrun toimimaan kunnolla.
Koska varsinkaan nyybällä ei riitä kapasiteetti kaikkien osa-alueiden yhtäaikaiseen hallitsemiseen edes hitaan ryhmän vauhdeilla.
Jos esimerkiksi tuollaista neuvoa pidät vaarallisena, niin joo, ihan turha alkaa vääntämään asiasta.

Aivan samoin minullakaan ei riitä kapasiteetti vieläkään vetämään ilmeettömästi ja eleettömästi täysillä, vaan ajelin keskiryhmässä 1:4X aikoja ahvenistoa yhdellä vaihteella läpi ja yritin vain koko ajan hakea enemmän ja enemmän rentoutta menoon.
Maanantaina jotain edistystä tapahtui, ja tiistaina rupes välillä jo jopa sujumaan, satunnaisesti edelleen.

Nonniiin... taas päästään tähän vääntöön... Yllättävästi tuo hieman aiempi kommentti kolahti juuri scuubaan
tounge.gif

Jatkakaa...
cool.gif

Erittäin hyviä/hienoja kuvia  
biggrin.gif

Eipä nuo xenonit nyt niin hirveän kirkkaat ole, just sopivat  
wink.gif

Kuva 1
Kuva 2

Mainittakoon vielä koulutuksesta. Iso kiito ohjaajille(nimistä ei hajua).

thumbs-up.gif

Hyvä, lipunkatsomisohje ei tullut sinulta joten siltä osin toiveeni toteutui.

Siksipä en mene kenellekään neuvomaan ajoasennoista, linjoista, pyörän säädöistä yms vaan jätän neuvonnan niille jotka asiasta oikeasti tietävät. Osan heistä erottaa keltaisesta liivistä paikanpäällä. Heiltä minäkin olen saanut ne tiedot millä nyt mennään. Toki minäkin kysyttäessä kerron mielipiteeni, mutta se ei ole mikään asiantuntijamielipide. Sen sijaan jo tällä vaatimattomalla kokemuksella pystyn kyllä erottamaan nyt esillä olleet, suorastaan vaaralliset neuvot.

Mutta tästä asiastahan on täysin turha vääntää sinun kanssasi, sen ovat aikaisemmat ketjut osoittaneet. Pääasia että tulee hieman kyseenalaistettua näitä neuvojia, jolloin joku aloitteleva harrastaja ehkä osaisi olla vähän varovaisempi siinä mitä uskoo ja mitä ei. Jos karkea kielenkäyttöni pahoitti herkkää mieltäsi niin pahoitteluni. Eihän se kieltämättä rakentavaa keskustelua ollut.

Mutta mukavampaa aiheeseen: Kuvaajille ja SHansulle erityisesti suuret kiitokset vaivoistanne. Taas on materiaalia mitä ihmetellä. Varikon jälkeisen vasuriylämäen sammakkoasennot herättävät hilpeyttä aina uudelleen. Siinä kurvissa pään pitäminen edes hehtaarilleen oikeassa suunnassa näyttää tuottavan tuskaa itseni lisäksi useimmille muillekin. Kait mäen jyrkkuus vaikuttaa asiaan, talvella sitä mäkeä suksilla ylös rämpiessä mäen jyrkkyyden vasta oikein ymmärsi.

Edit typo
No nyt kun tämä nykyisen keskustelupalstan tapainen väittely ja vääntäminen taas alkoi niin todetaan tässä nyt tosiasiat tosiasioina!

Eli minä olin se kenen suusta se lipulle katsominen tuli!
Tiedä sitten oliko se neuvo? Vieressä ollessaan kuuli kun sanoin
toiselle ratailijalle että ajelin perässäsi edellisessä setissä muutaman kierroksen enkä viitsinyt mennä ohi kun tiesin kohta setin olevan lopussa ja tulin varikolle kierrosta aikaisemmin kun tein niinkuin puhuttiin viime syksynä ja katsoin että ruutulippu heilui enkä niin ollen ajanut enää sitä ruutulippu kierrosta. Eli itsellä tuossa vaiheessa kun katsoin sitä lippua niin ei ollut täysi hönkä päällä.

Jos kaikki mitä kuulee varikolla puhuttavan olettaa neuvoksi niin sille en voi mitään!

Ottamatta lainkaan kantaa siihen kuka saunanatakana vetiketämitähäh, haluan vienosti ilmoittaa, että noilla ratapäivillä käyminen palvelee useaa hyvin paljon toisistaan poikkeavaa tavoitetta. Tämä paini "pyöreiden ajoasentojen merkityksestä ja kuka saa sen kertoa" ei palvele osaa osallistujista lainkaan.

Oma tavoitteeni on oppia sen verran hallitsemaan itseäni ja pyörääni, että en vedä täyteen kuormatulla peltikamelilla Grossglocknerilla taikka jossain Trollstigenin kupeessa mutkasta pihalle. Taikka sotke housujani silkasta kauhusta. Tommosissa paikoissa, missä on heti reunan takana odottamassa parin kilometrin pulkkamäki, tarvitaan nähdäkseni toisenlaisia käytännön taitoja kuin vaikkapa ohituspaikan kyttäämisessä ennen Tarun mutkaa. Tällaisia oppeja haen Ahvenistolta. Jos olisin kiinnostunut rata-ajo rata-ajosta, varmaan menisin sitten jollekin nopealle radalle jollakin nopealla pyörällä.

Koulutusryhmän step-by-step opetus on hyvin jäsennelty ja tarkoituksenmukaiseksi suunniteltu. Jäbät vetää sen hyvin ja asiallisesti, sanoisinko jopa niukasti. Mikä on hyvä hyvä tapa. Pedagoginen kaari on nähtävissä ja asiat tulevat ajallaan. Muuta neuvontaa en kaipaa.

Ajolinja, perusasento, katseen käyttö, vastaohjaus ja rentous olivat tietysti tällaiselle ikinyybälle jo entuudetaan monta kertaa kerrottu ja tiedossa. On ollut joka kevät. Ja silti joka kevät myös yhtä hakusessa. Täällä olevista kuvista näkee, että istua jökötän Beemerin päällä kuin pystyyn paskannettu lapamato. Linja pysyvästi viturallaan eikä vauhti päätä huippase. Silti saavutin kaikki itselleni asettamani tavoitteet ja sain myös kaipaamani palautteen. Mulle, vanhalle ihmiselle, riittää tuollainen.

edit: ja palstallamme liikuskelee lukuisia muitakin vanhuksia, joille tekisi hyvää, luulen, tulla joskus kokeilemaan radalle. Ei siihen vaadita mitään ihme uskallusta taikka esitaitoja. Sekaan sopii. Mä voin näyttää ajolinjoja...

Se edellinen mutka ei ole nyppylän päällä.

Varsinkin hitaassa ryhmässä "kaikki ajaa" sen nyppylän jälkeisen mutkan siten että ne vetää apeksiin (yksi veti jopa nurmikolle asti siihen apeksiin) ja sen jälkeen sitä mutkan sisäreunaa ulos, joten siinä on erittäin helppo vetää metrin pari ulospäin sitä omaa ajolinjaa, mutta se edellyttää taas sitä että ei tuijota sitä edellä menevän persettä, koska siinä tapauksessa sitä sitten seuraa kuin hai laivaa, ja päätyy tarun mutkaan jarruarpajaisiin.
Hitaana ja väärällä ajoasennolla ajavana saanen vastata tähän. Se nyppylän jälkeinen oikea on jopa pelottava mutka tällaiselle aloittelijalle, eikä ajolinjan siirtäminen metrin-pari ulospäin tule ensimmäisenä mieleen kun metallikaide on radassa kiinni. Toisaalta en edes yrittänyt ohittaa ketään tarun-mutkan jarruissa.

Edit. Suuret kiitokset kuvaajille, mukava nähdä omaa ajoasentoa.

Back