• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivä Ahvenisto 3.8.2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumeetti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
1. En ole kilpapyöriä pahemmin vakoillut mutta tuskinpa siellä monikaan vakiotappeja käyttää. Toisaalta nää vakiot on joustavat joten raapimisesta aiheutunut haitta on ollut lähinnä ikävä ääni.

2. Loistavat ennustamisen lahjat. Kaverille tsemppiä toipumiseen. Onnistuuko ennustuksesi joka kerta tuolla 5 min tarkkuudella?

3. Tosiasia on kait se että aika harva tämän luokan aikoja ajavista on selvinnyt kaatumatta, joten eipä tuo ihme olisi vaikka omalle kohdallekin joskus osuisi. Pikemminkin päinvastoin. Yritän kuitenkin huolehtia omalta osaltani että se tapahtuu jossain muualla kuin Apparalla.

4. Unelmointi suurista rahoistakin ja tulevista 8k€ kuukausipalkoista (toinen topic) jatkuu vuodesta toiseen. Et ole harkinnut vakavasti meneväsi joskus töihin ja alkaa unelmoimisen sijaan tekemään sitä rahaa.

5. Vaikka scuuballe heitinkin että limiitillä tykkään ajaa, se jäi selvittämättä että mikä limiitti on kyseessä. Mä ajan sellaisella limiitillä jonka jälkeen riski joutua hallitsemattomaan tilanteeseen muuttuu vähäistä suuremmaksi. Muiden kuljettajien "varaukseton ihailu ja olalle taputtelu", jos sitä esiintyy, on minusta kiusallista. Jos kuvittelet että lisäisin sen takia vauhtia yhtään, olet aika naivi. Sen sijaan on kyllä ollut mukava huomata että kehityksessä on päässyt tilanteeseen jossa pystyy ajelemaan suurinpiirtein tasatahtia näiden kavereiden kanssa joilta on aiemmin suuret määrät neuvoja ajoon saanut (= Orgin keltaliivit). En tosin huomannut yhtään olalle taputusta siitäkään suunnasta, ja parempi niin.

6. Tässä vaiheessa jorinasi muuttui mielenkiintoiseksi. Ensiksikin, jos vähän muistelet niin kumpikohan meistä kahdesta on se joka on ohitustilanteessa kiilannut toisen radalta hiekalle? Voin vinkata sen verran että se en ole minä.

7. Hieman kyllä ihmettelen puuttumistasi koko aiheeseen, sillä tasan vuosi sitten vittuilit suureen ääneen siitä että ajan liian hiljaa, nyt nariset siitä että ajan liian kovaa. Sulle on vaikea olla mieliksi.
Täällä en osaa noin hienosti lainailla kuin sinä, joten kommentoin kohtiin jotka numeroinut.

1. Kannattaa vakoilla lisää. Voin luetella heti alkuun puolenkymmentä nimeä kilpailuissa ajavista kuskeista (osalla kilvelliset, osalla kilvettömät) joissa vakiotapit. Mm. vuokraamassani Honda CBR 600 RR:ssä oli vakiotapit, jolla oli ajettu Motoparkissa 1:32 aikoja supersporttienn kisoissa.

2. Ei onnistu läheskään aina viiden minuutin tarkkuudella, kohtuullisen hyvin kuitenkin. Ne ovat vähän kuin sääennusteita, eivät villeihin arvauksiin perustuvia vaan tietyistä havaittavista asioista vedettyjä johtopäätelmiä.

3. Sinua nopeammista aika monikin on selvinnyt kauan pystyssä. Hese kesti lähemmäs 200 päivää, minä olen selvinnyt 502 päivää Birdie kesti n. 200 päivää. Ahvenistolle emme mene kaatumaan, siellä körötellään. Voi olla, että joskus sielläkin kaadutaan, toivottavasti ei.

4. Kolme miljoonaa euroa ei ole suuri raha kun se jakaa 30 vuodelle ja siitä vähentää tiettyjä hoitomenoja ym. ja laskee korot päälle, inflaatiokehityksen jne. Sellainenkin riski katsos voi olla, ettei pahan lipan jälkeen voi enää ajella työkseen tai edes tehdä niitä toimistotöitä joiden parissa joskus aikaani kulutin. Olen katsellut niitä ihmisiä, jotka tekevät töitä (ymmärtääkseni minulle tälläkin hetkellä maksetaan palkkaa ja palkkioita useammasta eri lähteestä, mutta sinä tuskin niitä töiksi luokittelisit). Nämä ihmiset ovat joutuneet ottamaan velkaa harrastukseensa. No, minulla velkataakka ei ole kyllä viime vuosina olennaisesti kasvanut ja en nyt sanoisi, että paskoimmilla mahdollisilla vehkeillä joudun kalustoani kuljettamaan tai kisojani ajelemaan. Kiitos kuitenkin hyvistä vinkeistä, vaikkakaan en tiennyt miten ne tähän yhteyteen liittyivät. Kallion Mikallekin laittelin tuossa yksi päivä viestiä ja kehoitin lopettamaan mopoilun ja nopsaan sorvin ääreen, ammattiin johon on kouluttautunut. Häkkisen Mikakin voisi kaivella sen hitsipillin esiin, jätkähän on lorvinut saatana viimeiset 30 vuotta varikoilla, olisi kohta oikea aika alkaa töitä puskemaan senkin, tai nälkä iskee.

5. Lukaisepa uudelleen kirjoitukseni. Kaikki mitä siinä kirjoitin, eivät olleet sinuun kohdistettuja, mutta koska sinä olet mielestäni vähän yksiniittinen kaveri (tämä on kohdistettu pelkästään sinuun, ei yleisellä tasolla), otit tietenkin kaiken itseesi kohdistettuna. Ihmisillä on joku syy  harrastaa. Toiset siksi, että pääsevät hierarkiassa muiden yläpuolelle (punttisalilla pitää vetää nappeja, jotta on kovin jätkä  penkissä tai isoin hauis ja radalla sitten kohkata menemään, jotta saisi mahdollisimman hienon ajan timeriin (vaikka 1:25 Ahvenistolla). Toiset taas taistelevat itseään vastaan, toiset tekevät sitä rahan takia ja jollakin voi olla joku muu syy.

6. Minulla tuli tekninen vika (muistat varmaan, mutta nyt taidat esittää, ettet muista). Jarrupaloissa tai tasapainotuksessa ilmeni paluusuoran jarrussa joku ihme juttu ja pyörä alkoi pomputtamaan, jonka takia jouduin vetämään jarrun pitkäksi. Kerran sen jälkeekin vastaava ilmiö ollut, mutta jälkimmäisellä kerralla oli ilkivallasta kyse (paikalla olleet tietävät mitä oli tapahtunut yön aikana). Jälkimmäisellä kerralla tosin tilannetta ei tullut, koska olin silloin yksin sillä osalla rataa ja nilkutin varikolle. Samana kyseisenä päivänä sinä taisit patsastella pahassa paikassa radalla pyörääsi tulleen vaurion johdosta. Paikassa seisoskelusi johtui joko typeryydestä tai kokemattomuudesta. Päädyimme siihen, että kokemattomuudesta. Lauri S:n perässä taisin siihen tulla ns. pleksissä ja tilanne oli aika lähellä. Voit toki tuon kiistää edelleenkin.

Sinulla kävi siis aika hyvä pulla. Minulle tuollaisia virheitä sattuu aika vähän ja silloinkin kun on sattunut, olen saanut pyörän vielä jollain tavalla pystyssä pysymään, tuurilla tai ilman sitä. Jos olisin siinä tilanteessa kun jouduin jarruista päästämään irti ollessani rinnallasi, taittanut mutkaan, olisin varmastikin kaatanut pyöräni. Nyt jouduin päästämään pitkäksi. Tuosta saat toki itkua aikaiseksi useammaksi vuodeksi. Voit kysellä sadoilta kilpakumppaneiltani tai niiltä tuhansilta henkilöiltä joiden kanssa olen ratapäiviä ajellut, olenko se vaarallisimmasta päästä oleva ohittaja. Hesen näkemys nyt on vain yksi näkemys, keräile lisää, hanki koko sarja ja kun kasassa on vaikkapa 500 näkemystä, voit käyttää niitä tilastollisen aineiston tekemiseen. Kahden näkemys ei oikein vielä luotettavaksi kelpaa, virhemarginaali saattaa olla turhan suuri. Hesen kanssa olen ollut yli sadalla ratapäivällä, kanssasi kai yhdellä, et ainakaan muilta ole mieleen jäänyt.

7. Ei tarvitse ihmetellä tämän kauempaa. Voin paljastaa. Sain parilta henkilöltä (toinen tekstiviestillä, toinen soittaen) yhteydenoton ja pyysivät lukaisemaan tämän ketjun (en ole aiemmin edes käynyt tässä osiossa, vain tuolla ratapuolella lueskellut ja kommentoinut). Katsoin lisäksi yhden videopätkän jossa esiinnyt ja niiden pohjalta sitten päätin kommentoida kun olin lukaissut kuinka Scuuban viestiin vastailit, aika kaukana rakentavasta. Scuuballe taisit tölväistä seuraavasti ja SE oli syy miksi minä vastasin: "Neuvoja on ihan kiva saada, sitä vain toivoisi että neuvojalla olisi jonkinlaista käytännön kokemustakin asiasta josta puhuu. "

Nämä henkilöt eivät itse halunneet ottaa kantaa, koska he joutuvat (saavat) ajella samoilla ratapäivillä kuin sinäkin ja vähän arastelevat noin nopeasti punarajalle menevää kaveria. Minulla tuollaista ongelmaa ei ole, aivan sama mitä yksi Kari on mieltä tai onko mitään mieltä. Minä en ole ottanut tehtäväkseni miellyttää ihmisiä, otin yhdeksi hommakseni järjestää turvallisia ratapäiviä ja perustaa uuden kilpaluokan, katson onnistuneeni, muiden suosiollisella avustuksella toki.

Ei vaikuttanut siltä, että sinusta oli nyt kiva saada neuvoja. Uskoakseni minulla reilut 20 kilpailua ajaneena, 10 vuotta ja 502 ratapäivää ajaneena ja yli tuhat kaatunutta pyörää radalta hakeneena olisi jonkinlaista käytännön kokemusta. Mikäli kokemuspohjani on liian vaatimaton tai kykyni vetää johtopäätöksiä näkemästäni, voin toki pyytää parin muun henkilön näkemystä tähän, riittääkö jos on ajanut MM-tasolla kilpaa soolopyörillä 2000-luvulla?

En siis tullut tänne kirjoittamaan siksi, että olisin aktiivisesti täällä kalastuksen lomassa jahdannut kirjoituksiasi vaan siksi, että henkilöt jotka olivat samoilla ratapäivillä kanssasi ja kokivat sinut turvallisuusriskiksi, lähestyivät asiassa. Asia koskettaa minua siinä mielessä, että vedän erästä yhdistystä joka järjestää ajoharjoittelutapahtumia, koulutuksia ja kilpailuita ja aina kun joku radalla kuolee tai vakavasti vammautuu, jonkin sortin toimittaja tai toimittajat lähestyvät. Se häiritsee lomailuani. Lisäksi riskinä on se, että radat katsotaan turvallisuusriskeiksi, jos siellä paljon väkeä loukkaantuu treeneissä, saati kuolee ja se voi johtaa ratojen sulkemiseen (tutustu case Motoparkkiin esim. ja muutamiin perusteluihin vastapuolelta). Minua ei niinkään kiinnostaa kaadutko sinä ja mitä seurauksia sinulle tulee vaan se, mitä seurauksia niistä voi muille olla. Et ole lainkaan pahimmasta päästä. Herrat T.N., J-P. H, M.V, M.M jne. ovat pahempia. Heillä tosin vauhtia jo jonkun verran enemmän, mutta ajoittain ovat ottaneet muita mukaansa tai ovat suurehko riski siihen tai muuhun pahempaan. Heille(kin) on tästä sanottu, eivätkä ole pahemmin kiljuneet. Virheitä jokaiselle tulee, toisille niitä vain tulee enemmän ja useammin kuin toisille ei. Omasta puolestani annan tilastojen puhua. 502 päivää radalla, kertaakaan ajamatta ketään päin, kertaakaan kaatumatta. Läheltäpiti -tilanteita toki on ollut ja ehkä puhdas tuuri tai jumalainen suojelus on minut noista tilastoista pitänyt vielä pois. Sinä osuit sopivasti yhteen noista läheltäpiti -tilanteistani, suurempi yleisö näki Alastarolla toisen kun pääsuoran avauksessa poistuin satulasta väärän ajolinjavalinnan ja kaasunkäytön johdosta.

Pahoita mielesi, kiukuttele, kaiva menneitä tai yritä keksiä mahdanko olla kovasti surullinen kun tälläkään hetkellä en saa nauttia toimistotyöstä vaan joudun lähtemään kalalle  jotain suuhun saadakseni, mutta pysy elossa eläkä pahasti vammaudu. Jos niin menet tekemään, niin taas joku iltapäivälehden toimittaja soittaa ja luultavasti herättää minut päiväunilta ja sitten ottaa taas pattiin. Virkeänä on mukavampi itselleen ruokaa tonkia (matoja) ja parempia uistella (kaloja).

Jukka

Korjattu numerointi

Kiitos kommentista. Se että sinulle ei hänen ohituksistaan (onko niitä?)
Ohitukseni Hesestä laskettaneen kolminumeroisissa luvuissa. Pelkästään kisoissa, joita Heselläkin taitaa olla lähemmäs 20 kasassa, olemme toisiamme ohitelleet sangen paljon kun aika samoilla sekuntiluvuilla mennään. Hese menee treeneissä ja aika-ajossa vähän lujempaa kuin minä ja minä taas hieman lujempaa kisoissa, joka johtaa aika usein siis ohitustilanteisiin. Hesen kanssa ei edes kisoissa ole ollut tilanteita, Hese siinä turvallisimman 10 %:n joukossa jotka ratoja kiertää. Jos Hesen kanssa tulee ongelmia radalla (tai varikolla), uskaltaisin roponi, näkemättä tilannetta, lyödä vetoa vastapuolen syyksi. Hesellä kädet ja pää on samaa paria, sinulla, Tuomolla ja huomattavan suurella osalla muita ne ovat eri paria. Päässä asuu Rossi, käsiin asti ei ole vielä Rossin hermokudokset kasvaneet, mutta pikkuhiljaa ne milli vuodessa kerrallaan lääkäreiden mukaan kasvavat. (tähän sellainen paijataan päätä -hymiö, joka sopii tähän tilanteeseen ja sellaiseen jossa känniääliö kaataa hauskassa tapahtumassa rivin mopoja ja moneen muuhunkin hulvattoman hauskaan tilanteeseen joita sattuu aloittelijoille).

Jukka

Sateelliittipaikannuksesta sulla näyttää olevan reilusti paremmat tiedot kuin mulla.

Mä olen taistelut erilaisten gepsi / glonass-vehkeiden kanssa jo 90-luvun lopulta saakka ja jahdannut niitä viimeisiä millejä mittaustulokseen. Sen oon oppinut että vaikea noiden tarkkuudesta on sanoa mitään varmaa, lähinnä se muistuttaa todennäköisyyslaskentaa. Usein tulos on hyvä, ja joskus se on sitten ihan jotain muuta.
Kannattaa sunkin varmaan hommata se PerformanceBox tms, niin jo vain tarkkuus riittää. Teknarihan sen kokeili ja tarkkuus sekä toistettavuus oli erittäin vakuuttavaa. Itsekin vahvistan sen, juuri sitä Ahvenistolla kokeilin.

Kiitos Jukka taas suuresta panostuksestasi tähän tärkeään asiaan kalastuksen lomassa. Koska minä joudun olemaan töissä ja jonkinmoista kiireenpoikastakin on päällä, en paneudu siihen nyt sen syvemmin.

Yhteen asiaan on kuitenkin pakko vastata heti. Sinä viljelet edelleen tuota käsitystäsi minusta "herkästi punarajalle" kihahtavasta tyypistä, jolle ei voi mennä edes puhumaan ohituksista vaan parempi on mennä avautumaan toisen organisaation viilipyttymäisestä käytöksestään tunnetulle Jukalle.

Todellisuudessa mä olen polttanut päreeni viimeksi tasan vuosi sitten, 6.8.2008 Motoparkissa, juurikin Jukan kanssa ja syyt siihen olivat melkoisen selkeät. Ne löytyvät ao. ketjusta. Sitä edellisestä hermostumisesta oli mennyt vähintään yhtä kauan. Ja tämä koskee kaikkia elämänalueita, ei pelkästään ratailua. Jos jollakin on toisenlaisia kokemuksia niin toivoisin että korjaavat sanomaani.

Joten tervetuloa keskustelemaan mistä aiheesta vaan ihan nokatusten, kaikkea mitä Jukka täällä kertoo ei ehkä kannata ihan todesta ottaa.

Sateelliittipaikannuksesta sulla näyttää olevan reilusti paremmat tiedot kuin mulla.

Mä olen taistelut erilaisten gepsi / glonass-vehkeiden kanssa jo 90-luvun lopulta saakka ja jahdannut niitä viimeisiä millejä mittaustulokseen. Sen oon oppinut että vaikea noiden tarkkuudesta on sanoa mitään varmaa, lähinnä se muistuttaa todennäköisyyslaskentaa. Usein tulos on hyvä, ja joskus se on sitten ihan jotain muuta.
Kannattaa sunkin varmaan hommata se PerformanceBox tms, niin jo vain tarkkuus riittää. Teknarihan sen kokeili ja tarkkuus sekä toistettavuus oli erittäin vakuuttavaa. Itsekin vahvistan sen, juuri sitä Ahvenistolla kokeilin.
Tuntuu olevan ihmeen toimiva laite tosiaan. Mä kuitenkin tarkoitin tossa viestissäni maanmittauksessa käytettäviä laitteita, joilla niitä viimeisiä millejä yritetään jahdata. Yksi laite maksaa liki 20 k€ ja niitä on jokapäiväisessä käytössä aikamoinen kasa. Samaan tekniikkaan kuitenkin perustuvat kuin siviiligepsitkin, ja samat järjestelmästä johtuvat epävarmuustekijät vaivaavat molempia.

hmmm.. mielenkiintoinen keskustelu, jokseenkin hieman lapsellisia vaikutteita siitä kuka on laatikon kovin jätkä... Mutta minusta on ollut huikeaa seurata Karifin nopeaa kehitystä ja toisaalta omien pelkotilojen peilaamista moisiin vauhteihin.. On mielestäni hienoa jos ilmaisee huolensa , toisen mahdollisesta loukkaantumisesta.. Mutta kuitenkin Karifin tuntien uskon että hän ajaa omien vaikuttimiensa mukaan ja ajaa omaa suoritustaan.. On mielestäni väärin soimata miestä jos tuntee oman asemansa heikkoutta ja taas toisaalta osoittaa muille tällöin omat heikkoudet.. Tähän asti mielestäni juurikin tuo välitön ja erittäin hyvä henki radalla on ollut se joka sinne vetää, asiallinen ja ohjaava palaute on ollut asia joka on tervettä ja rakentavaa.. Kukkoilu on syvältä eikä kehitä ketään.

Itse en juurikaan ole tuosta väännöstä moksiskaan , mutta mietin niitä jotka ei tunne pääkeskustelijoiden historiaa saattaa saada tästäkin väärän kuvan,, Kaikki varmasti pyrkii kuitenkin loppupeleissä samaan tulokseen , Joka on turvallinen ja nopea ratakierros...

mielipide joka on vain minun eikä tarkoitus ole loukata ketään !

Turvallisia ratapäiviä meille kaikille, loistavien vauhtimiesten näyttäessä mallia..

062802moto_prv.gif

Yhteen asiaan on kuitenkin pakko vastata heti. Sinä viljelet edelleen tuota käsitystäsi minusta "herkästi punarajalle" kihahtavasta tyypistä, jolle ei voi mennä edes puhumaan ohituksista vaan parempi on mennä avautumaan toisen organisaation viilipyttymäisestä käytöksestään tunnetulle Jukalle.

Todellisuudessa mä olen polttanut päreeni viimeksi tasan vuosi sitten, 6.8.2008 Motoparkissa, juurikin Jukan kanssa ja syyt siihen olivat melkoisen selkeät. Ne löytyvät ao. ketjusta. Sitä edellisestä hermostumisesta oli mennyt vähintään yhtä kauan. Ja tämä koskee kaikkia elämänalueita, ei pelkästään ratailua. Jos jollakin on toisenlaisia kokemuksia niin toivoisin että korjaavat sanomaani.

Joten tervetuloa keskustelemaan mistä aiheesta vaan ihan nokatusten, kaikkea mitä Jukka täällä kertoo ei ehkä kannata ihan todesta ottaa.
Sinä taidat katsella maailmaasi (veren)punaisten lasien läpi. Kuittisi Scuuballe (ei, emme ole kavereita lainkaan, tuskin kukaan on minun tai Scuuban kaveri, saati sitten keskinäisiä) oli kaukana rakentavasta ja rauhallisen, analyyttisen miehen palautteesta. Huvittuneena sitä luin. Puroaho usein höpisee asioista, joista omakohtaista kokemusta ei ole, mutta tällä kertaa Juha oli kyllä oikeammassa.

Ja missään kohti en ole maininnut olevani viilipyttymäinen, kaukana siitä. Mutta kun huomaan jonkun, joka menee vielä herkemmin punarajalle kuin minä, niin sinnehän se pitää kierrättää oli sitten kyse pyörästä tai kuskista ja sinä sellaiselta kierroskoneelta vaikutit ja jos sitä et itse ole huomannut, niin minä kaivoin sen sinusta esiin. Harvasta sen saa noin helposti kaivettua. Aloitteen teit sinä, oli se aloite sitten hyvän- tai pahansuopa alkujaan. Tuosta aiheesta en sen enempää jaksa.

Loppuun kysymys. Riittikö oma kokemukseni ajosi analysointiin? Scuuban vauhti ja kokemus ilmeisestikään ei rittänyt. Jos vastaus on kielteinen, voin pyytää pari pykälää itseäni kokeneempaa antamaan näkemyksensä ja ennusteen kuinka kauan tuolla tyylillä pysyt pystyssä. Noilla vauhdeilla se vielä onnistunee, mutta ymmärtääkseni tarkoituksesi on vauhtia kasvattaa ja jos samalla muu ei kasva kuin riskitaso, niin lopputulos on selvä eikä se ole mikään ennuste sen enempää kuin arvaus siitä, että tammikuussa Rovaniemellä on lunta.

Jukka

hmmm.. mielenkiintoinen keskustelu, jokseenkin hieman lapsellisia vaikutteita siitä kuka on laatikon kovin jätkä...
Niille jotka ajavat kilpaa, marssijärjestys ja keskinäinen nopeus selviää tulosluetteloista tuhannesosasekunnin tarkkuudella. Ei niistä tarvitse juupas-eipäs -keskusteluja käydä ja miettiä onko jonkun toisen aikalaite parempi kuin toisen ei. Vuosia kilpaa ajaneita harvemmin näkee egoaan buustaamassa ajoharjoittelutapahtumissa tai erilaisissa viihteellisimmissä tapahtumissa hitaampiensa keskellä. Joku aloitteleva kisakuski voi vielä käydä elvistelemässä ja keskisormea ohiteltavilleen näyttämässä, mutta aika nopsaan reaalielämän märkä sukka hakkaa kasvoille kun aloittelijoiden luokasta siirrytään seuraavalle tasolle ja jo siellä (ihan vain SM-taso) tuleekin kova seinä vastaan. Siitä on pitkä matka vielä niille areenoille joilla mainetta saadaan ja vähän pelieurojakin.

Tähän mennessä olen vasta yhden todella lahjakkaan kuskin nähnyt. Vuodessa täydellisestä aloittelijasta SM-kärkeen, siihen pystyy vain promillen murto-osa meistä. Loput "lahjakkuudet" ovat sitten tasoa kyläkoulun missikisan perintöprinsessa, joka toki omiensa silmissä kaunis ja ihmeellinen, suuremmissa ympäristöissä aika massaa.

Itse käyn kisoissa siksi, että sieltä saan erinomaisen hyvää vetoapua ja tsemppiä ja pääsen kokeilemaan vieläkö voi vähän kehittyä. Rajat tulevat pian vastaan osaamisen, riskinottokyvyn jne. tasolla, mutta aina sitä kehitysjanaa voi pitää nousujohteisena kalustoon satsaamalla. Junioreissa on toivo tulevista tähdistä, meille ikälopuille (minä, KariFi jne) juna on jo siltä osin mennyt, mutta jos väärässä olen ja Karista seuraava Kallio kehkeytyy, niin lounaan kyllä tarjoan. M.M:llä voi olla saumoja MM-puolellekin, vaikka vanhana hänkin aloitti, siksi häntä vähän sponssaillaan.

Jukka

Scuuballe taisit tölväistä seuraavasti ja SE oli syy miksi minä vastasin: "Neuvoja on ihan kiva saada, sitä vain toivoisi että neuvojalla olisi jonkinlaista käytännön kokemustakin asiasta josta puhuu. "
Itse uskon, että niitä neuvoja ottaa paremmin vastaan, jos kirjoitustyylisi olisi erilainen. Nykyinen tyylisi (ainakin minun korvaan) on tyyliltään sellainen jossa asetat itsesi muita paremmaksi ja tärkeämmäksi. Korostat liikaa "minä, minä, minä" kirjoittelussasi. Tuntuu ettei saa oikeasti rakentavaa keskustelua aikaiseksi vaan vastauksina vain piikittelyä ja sinun oman egon kohotusta. Ei siinä toinen osapuoli varmaan kovin vastaanottava enää ole. En sitten tiedä olenko yksin näiden ajatusten kanssa, mutta tällainen fiilis minulle näistä kirjoituksistasi jää. Ei varmaan tarvitse pahoitella sinulle näin henkilökohtaista kirjoitusta, koska tuskin otat tästä pahasti hernettä nenään. Jään vain odottelemaan millaista verbaalista akrobatiaa tulee vastauksena, josta en varmaan ymmärrä puoltakaan.

Sitä en muuten ymmärrä miksi ei ne sinuun yhteyttä ottaneet kaverit voineet mennä Karille sanomaan suoraan varikolla asiasta, jos kokivat hänen ajossa jotain ongelmaa. MotOrgin päivillä tunnelma ja porukka on pääosin hyvin leppoisaa jengiä kenen kanssa tulee hyvin toimeen ja asioista voidaan keskustella hyvinkin asiallisesti. Ja sen mitä Karia olen nähnyt, niin hän kuuluu juuri tähän yllä mainittuun porukkaan. Ehkä he ovat vähemmän käyneet MotOrgin ratapäivillä ja tottuneet jossain muualla toisenlaiseen porukkaan..?!

Jos joku nyt kuitekin tästä kirjoituksesta jollain tapaa loukkaantui, niin pahoittelut siitä - ei ollut tarkoitus.

Anteeksipyyntö työnantajalle ja maastomalleja odottaville mittaajille ja kaivinkoneille, pitäkää vaikka kahvitauko. Yritän vastata nopeasti.

Sinä taidat katsella maailmaasi (veren)punaisten lasien läpi. Kuittisi Scuuballe (ei, emme ole kavereita lainkaan, tuskin kukaan on minun tai Scuuban kaveri, saati sitten keskinäisiä) oli kaukana rakentavasta ja rauhallisen, analyyttisen miehen palautteesta. Huvittuneena sitä luin. Puroaho usein höpisee asioista, joista omakohtaista kokemusta ei ole, mutta tällä kertaa Juha oli kyllä oikeammassa.

Vaikken olekaan herkästi punarajalle kiehahtava, muita vikoja on kyllä riittävästi. Yksi vois olla turha pitkävihaisuus. Valitettavasti niin kauan kuin scuuba väittää yhden kaadoistansa johtuneen edellä ajavasta liivimiehestä, (tämä vain esimerkkinä aiemmista kirjoituksista) mä sijoitan hänen muut kirjoituksensa automaattisesti samalle tasolle. Ei pitäisi, mutta valitettavasti näin käy.

En ole väittänyt olevani rauhallinen, analyyttinen tai rakentava nettikirjoituksissani, ainakaan kaikissa niistä. Sanoin etten menetä malttiani helposti (tämäkin koski reaalimaailmaa vaikken erikseen korostanutkaan), ymmärtänet vivahde-eron.

Tämän ketjun komentoinneissa scuuballa oli asiaa kuten joka suusta on todettu. Pyyden anteeksi jos vastaukseni sävy loukkasi, mutta uskoakseni kaveri on tottunut vastaanottamaan aika paljon rankempaakin tavaraa.

Ja missään kohti en ole maininnut olevani viilipyttymäinen, kaukana siitä. Mutta kun huomaan jonkun, joka menee vielä herkemmin punarajalle kuin minä, niin sinnehän se pitää kierrättää oli sitten kyse pyörästä tai kuskista ja sinä sellaiselta kierroskoneelta vaikutit ja jos sitä et itse ole huomannut, niin minä kaivoin sen sinusta esiin. Harvasta sen saa noin helposti kaivettua. Aloitteen teit sinä, oli se aloite sitten hyvän- tai pahansuopa alkujaan. Tuosta aiheesta en sen enempää jaksa.

Niin olet luvannut jo monta kertaa. Haluaisin uskoa, mutta vahvasti epäilyttää.

Loppuun kysymys. Riittikö oma kokemukseni ajosi analysointiin? Scuuban vauhti ja kokemus ilmeisestikään ei rittänyt. Jos vastaus on kielteinen, voin pyytää pari pykälää itseäni kokeneempaa antamaan näkemyksensä ja ennusteen kuinka kauan tuolla tyylillä pysyt pystyssä. Noilla vauhdeilla se vielä onnistunee, mutta ymmärtääkseni tarkoituksesi on vauhtia kasvattaa ja jos samalla muu ei kasva kuin riskitaso, niin lopputulos on selvä eikä se ole mikään ennuste sen enempää kuin arvaus siitä, että tammikuussa Rovaniemellä on lunta.

Oma kokemuksesi riitti analysointiin mainiosti. Vielä arvokkaampi se olisi kun malttaisit jättää lossijuttusi ja valehteluvihjailusi toisiin ketjuihin, eikä fyysisestä läsnäolostakaan ko. ratapäivällä olisi analyysissä ollut haittaa.

Nyt onkin parempi että en pistä enää yhtä ainoaa kierrosaikaani tänne riepoteltavaksi. Jos jotakuta kiinnostaa niin kysyköön yksityisesti.

En ole myöskän asettanut itselleni tavoiteaikoja eri radalle, poikkeuksena tuo Appara pari vuotta sitten. Kun ostin pyörän ja sanoin naapurille olevani menossa Apparalle, hän kysyi että kuinka kovaa meinaan ajaa. Mistään mitään ymmärtämättömänä vastasin että eiköhän se puoleentoista minuuttiin mene. Tavoitteen haasteellisuus selvisi kyllä nopeasti. FJR:llä meni 15 s päähän, rykkösellä katukumeilla jäi rakoa vielä reilu sekunti. Nyt on tavoite saavutettu ja aika paranee jos on parantuakseen, jollei niin nykyiseenkin olen hyvin tyytyväinen.

En ole myöskän asettanut itselleni tavoiteaikoja eri radalle, poikkeuksena tuo Appara pari vuotta sitten. Kun ostin pyörän ja sanoin naapurille olevani menossa Apparalle, hän kysyi että kuinka kovaa meinaan ajaa. Mistään mitään ymmärtämättömänä vastasin että eiköhän se puoleentoista minuuttiin mene. Tavoitteen haasteellisuus selvisi kyllä nopeasti. FJR:llä meni 15 s päähän, rykkösellä katukumeilla jäi rakoa vielä reilu sekunti. Nyt on tavoite saavutettu ja aika paranee jos on parantuakseen, jollei niin nykyiseenkin olen hyvin tyytyväinen.
Itse asetan tavoitteeksi 1.34.xx Apparalla tuolla nelipyöräisellä työmatkakulkineellani. Uskoisin sen onnistuvan ilman sen kovempia riskejä, kun saan jo hankinnassa olevat pienet päivitykset autoon tehtyä (alustaan ja renkaisiin)..

Sitä en muuten ymmärrä miksi ei ne sinuun yhteyttä ottaneet kaverit voineet mennä Karille sanomaan suoraan varikolla asiasta, jos kokivat hänen ajossa jotain ongelmaa. MotOrgin päivillä tunnelma ja porukka on pääosin hyvin leppoisaa jengiä kenen kanssa tulee hyvin toimeen ja asioista voidaan keskustella hyvinkin asiallisesti.
Samaa kanssa ihmettelen. Tai mikseivät vaikka voineet varikolla mennä liivimiehille sanomaa asiasta... (elleivät ko. kaverit sitte olen siis huomanneet vain tätä ketjua ja ilmoittaneet asiasta tekstiviestillä, että tähän kannattaisi mennä oma painava sanansa sanomaan [miksi? -> kuulostaa omituiselta, varsinkin kun ei ole MP-Tuen päivillä olleesta tapahtuneesta kyse...])

Ja sen mitä Karia olen nähnyt, niin hän kuuluu juuri tähän yllä mainittuun porukkaan.

Ja tämän voin kanssa allekirjoittaa  
smile_org.gif

Itse asetan tavoitteeksi 1.34.xx Apparalla tuolla nelipyöräisellä työmatkakulkineellani. Uskoisin sen onnistuvan ilman sen kovempia riskejä, kun saan jo hankinnassa olevat pienet päivitykset autoon tehtyä (alustaan ja renkaisiin)..
Milläs vehkeellä tuo syntyy? Itse ajoin siviiliautolla 1.38 vuonna 2006, jossa oli katurenkaat ja vakio alusta.
smile_org.gif

Milläs vehkeellä tuo syntyy? Itse ajoin siviiliautolla 1.38 vuonna 2006, jossa oli katurenkaat ja vakio alusta.  
smile_org.gif
Wanhalla väsyneellä M3:lla... Tuollaisia aikoja näyttävät hiukan laitetuilla ajavan. Itsekin uskon pääseväni vakioalustalla ja katurenkailla tuon 1.38, koska varovainen ensimmäinen kokeilu tuotti jo 1.40. Kytkin meni jo tosin siinäkin, pannaan se nyt ensin kuntoon
tounge.gif

smile_org.gif
Wanhalla väsyneellä M3:lla... Tuollaisia aikoja näyttävät hiukan laitetuilla ajavan. Itsekin uskon pääseväni vakioalustalla ja katurenkailla tuon 1.38, koska varovainen ensimmäinen kokeilu tuotti jo 1.40. Kytkin meni jo tosin siinäkin, pannaan se nyt ensin kuntoon  
tounge.gif
Offtopic. Kerran ollut autokyydissä radalla, tosin Alastarossa. Jäykkä + matala alusta olis siinä must
smile_org.gif
! Normiauto tuntuu kaatuvan kurveissa
biggrin.gif
.

Anteeksipyyntö työnantajalle ja maastomalleja odottaville mittaajille ja kaivinkoneille, pitäkää vaikka kahvitauko. Yritän vastata nopeasti.

Vaikken olekaan herkästi punarajalle kiehahtava, muita vikoja on kyllä riittävästi. Yksi vois olla turha pitkävihaisuus. Valitettavasti niin kauan kuin scuuba väittää yhden kaadoistansa johtuneen edellä ajavasta liivimiehestä, (tämä vain esimerkkinä aiemmista kirjoituksista) mä sijoitan hänen muut kirjoituksensa automaattisesti samalle tasolle. Ei pitäisi, mutta valitettavasti näin käy.

En ole väittänyt olevani rauhallinen, analyyttinen tai rakentava nettikirjoituksissani, ainakaan kaikissa niistä. Sanoin etten menetä malttiani helposti (tämäkin koski reaalimaailmaa vaikken erikseen korostanutkaan), ymmärtänet vivahde-eron.

Tämän ketjun komentoinneissa scuuballa oli asiaa kuten joka suusta on todettu. Pyyden anteeksi jos vastaukseni sävy loukkasi, mutta uskoakseni kaveri on tottunut vastaanottamaan aika paljon rankempaakin tavaraa. Oma kokemuksesi riitti analysointiin mainiosti. Vielä arvokkaampi se olisi kun malttaisit jättää lossijuttusi ja valehteluvihjailusi toisiin ketjuihin, eikä fyysisestä läsnäolostakaan ko. ratapäivällä olisi analyysissä ollut haittaa.

Nyt onkin parempi että en pistä enää yhtä ainoaa kierrosaikaani tänne riepoteltavaksi. Jos jotakuta kiinnostaa niin kysyköön yksityisesti.
No, minä pyydän anteeksi vain kaloilta. Tulen kohta tappamaan teitä, kunhan ensin vastailen näihin. Taas on piikkiä tullut sivuilla käyntiin tämän päivän aikana ja myyntikin on triplat kahteen edelliseen arkipäivään, joten markkinointityöstä se käy tämäkin.

Scuuba on Scuuba. Joitakin hänen (tai ilmeisestikään aika montaa) ei naamansa miellytä, vielä vähemmän juttunsa, mutta positiivisiakin puolia löytyy. Syy tähän osallistumiseen oli nuo pari yhteydenottoa ja tölväisy toisen kokemattomuudesta. Ehkä osa ihmisistä haluaa vain olla ns. hyvän tyypin maineessa ja pistää sitten putkimiehen asialle kun paskaa pitää tonkia eivätkä itse puutu eivätkä tartu. Turvallisuuteen liittyvissä asioissa ei aina voi olla mukava, siksi poliisi ei ole aina hassun hauska eikä palotarkastaja mukavin seurustelu-upseeri.

Yleensä en ilman erillistä pyyntöä (kuski itse, hätääntyneet omaiset, muut radalla ajavat tms.) mene ihmisiä neuvomaan radalla, enkä hirveästi radan ulkopuolella. Pidetään joskus omaksi iloksemme veikkaa kuka kaatuu seuraavaksi -peliä ja siinä kokemuksen suomalla edulla aika hyvin pärjännyt. Sitä pelisilmä kehittyy vaikka uutta nopeaa sankaria hitaammin ajaisikin ja tietyt virhetyypit ja kuskit nopeasti tunnistaa. Ennakoivan ajon kurssit sitten erikseen, siellä varta vasten ryhmää opastetaan ja neuvotaan kädestä pitäen ja pyritään karsimaan suurimmat virheet pois.

Senkin olen huomannut tässä vuosien varrella, ettei paras neuvo ja ohje juuri välttämättä tule silltä parhaan tuloksen tehneeltä kaverilta. En usko, että Nykäsen Masasta koskaan huippuvalmentaja tulee sen enempää kuin Mike Tysonista nyrkkeilypromoottori tahi valmentaja. Joillakin kuskeilla, olkoonkin itseäni hitaampia, on paljon annettavaa jousituksen tiimoilta, toisilta löytyy tutkittua tulosta ja tietoa renkaista, toisilta ajolinjoista jne. Jos kuuntelee vain niiden neuvoja jotka luontaisen lahjakkuutensa tai mitään pelkäämättömyytensä johdosta ajavat huippuaikoja, saattaa mennä ns. metsään.

Tuskin kannattaa vielä heittää kirvestä kaivoon ja marttyyrin viittaa harteille. Omat kierrosajat voi hyvin laittaa näkyviin, meistä harvempi enää siinä kehitysvaiheessa, että pitäisi niitä suuremman luokan brassailuna. Itselleni oli pitkään Kemora ongelma ja ihmettelin miten muilla radoilla juuri ja juuri jollekin pärjään, mutta Kemoralla tulee sekuntitolkulla turpaan. Hyyrönmäki ja Parkkonen neuvoivat ja treeniajat tippuivat yhden päivän aikana 1:17-1:18 ajoista aina 1:13.94 asti, kohtuullinen parannus näin vanhalle ja paljon sahanneelle. Pari pientä kikkaa, jotka tuntuivat vain hifistelyltä, mutta vaikutus oli suuri (ajamiseen liittyvä, ei rengastuksiin tai säätöihin).

Harvemmalle tuolla tosissaan vittuillaan varikolla. No, Tuomolle ja Scuuballe kyllä, mutta pojat ovat sitä vähän tilanneet ja nyt ihan oppineet, Tuomokin lopettanut anomiset ja Juhakin oman soppansa lusikoinut. Itsekään en enää kaikkien kanssa paini, Lauri ja puutarhatonttu saavat painia keskenään, riittää että kyykytän niitä radalla, heittelen sitten heikompiani ja osaamattomampia (kuten herra Horsea 198 cm/120 kg, joka lähinnä isokokoinen avuton lapsi niin nurmikolla kuin asfaltilla maatessaan).

Suosittelen tutustumaan kuskeihin jotka vastaavalla kalustolla ajelevat (mm. Mossa, Vehniäinen, Hyyrönmäki jne.) ja kyselemään neuvoja. Pojilla on vauhti ja kompetenssi neuvomiseen kohdallaan, itseltäni se puuttuu ja keskitynkin vain niihin osa-alueisiin joilla olen vahva (kuten vaikkapa autopuolen fanien kiusaamiseen ja heidän houkuttelemiseen maksaviksi katsojiksi).

Näin loppuun totean vain, että isommatkin herrat ovat lupauksiaan antaneet ja myöhemmin ne pyörtäneet tai jättäneet toiveikkaat odottamaan (Kop, Kop, sanoi Lassilla. Ei, emme devalvoi, totesi Viinanen. Tulen pian takaisin, olkaa valmiit (herramme Jeesus)), joten sallittakoon se tällaiselle taviksellekin.

Jatkakaahan vääntämistä. Mieluiten seuraisin sivusta, mutta jos menee liian seesteiseksi ja kilpakehunnaksi, niin heitetään vettä myllyyn ja bensaa liekeille. Keskinäisen kehumisen kerhoa ei sivullinen jaksa seurata, kunnon kähinöitä kylläkin. Käy vaikka juttusille Legend-Jorman kanssa, häneltä neuvoja löytyy ja jos oikein joulu käy, niin joku saattaa osua oikeaankin, siinä missä lottonumerotkin.

Jukka

P.S. Egosentriset ihmiset, kuten minä, haluavat usein paitsi tuoda itsensä esille, niin myös todistaa asioita niin itselleen kuin muille. Jotkut epäilivät mahdanko pysyä pystyssä jos radalle menen (vuosi taisi olla 1999). Ilmoitin yrittäväni. 502 päivää takana, lienee todistettu. Epäilivät josko kukaan mahtaa ratapäiville tulla, kuollut idea syntyessään. Vajaa 400 ratapäivää järjestettyämme voisin olla eri mieltä.
Jokamiesluokan tyyppiselle ei ole tilausta, vanha kokenut guru sanoi ja ideani lyttäsi 4,5 vuotta sitten. Suomen ylivoimaisesti suosituin yksittäinen luokka Suomessa.

Vaikka huomenna kaikki radat Suomesta suljettaisiin, yhdistys haettaisiin konkurssiin ja moottoripyörät kiellettäisiin, voin kaloja narratessani hymistellä omahyväisesti ja todeta: Me onnistuimme, kuten sinä Kari onnistuit pääsemään tavoitteeseesi. Me onnistuimme myös ja hämmästyksekseni ylitimme ne kirkkaasti. Tähän voisi oikeastaan lopettaa koko harrastuksen ja keksiä jonkun uuden. Ylpeä olen siitä mitä tämä porukka on saanut aikaan, vaikka se joitakin riepoo siinä missä vastapuolen faneja kun oma joukkue potkii pallot verkkoon.

oho.

Pahoittelut, Kari, että ääneen lausuttu huomioni jalkatappien raapimisesta nosti myrskyn vesilasissa. Tosin tässä taisi olla takana jotain muuta(kin).

Multa saa ainakin vain  
bowdown.gif
sellaisella kehityksellä päivän aikana kuin mitä Apparalla nähtiin myös muidenkin kuskien kohdalla. Taisi olla tähdet oikeassa asennossa. Kyllä ne läheltä piti- tilanteet oli ihan muiden kuskien aiheuttamia keskiryhmän karkeloissa kuin niiden, jotka ajoivat 1.30 ja alle.

Tänään tuli taas todistettua, että jos haluaa rauhassa treenata nopeampiensa joukossa, kannattaa hakeutua ihan muualle kuin järjestetyille ratapäiville. Veikkaan, että päivän Alastaron ajoja ei puida millään keskustelupalstalla vaikka mun korotetut tapit otti itseensä parikin kertaa siinä hurmoksessa
tounge.gif
(Hehee, kuka muu voi sanoa ajaneensa Vesa Kallion kiinni neljänneskierroksen etumatkasta?  Okei, sillä oli matkustaja kyydissä mutta kuitenkin
biggrin.gif
)

Pahoittelut, Kari, että ääneen lausuttu huomioni jalkatappien raapimisesta nosti myrskyn vesilasissa. Tosin tässä taisi olla takana jotain muuta(kin).
Äläpä turhaan pahoittele, asiaa puhuit. Kyllähän noille kannattaa jotain tehdä eikä vaan odotella että kuluvat pois. Onhan sitä itsekin tullut kuunneltua kun jollakin romut laahaa maata eikä se kovin hääviä kuultavaa ole.

Takana on tosiaan paljon muutakin, itsekin voi vain arvailla mitä.

Back