Mitenkäs ulkomailla eri maissa homma toimii liikennevakuutuksen kanssa? Luulisin että tästä voi olla eri näkemyksiä eri maissa.
Ruotsissa olen keskustellut paikallisten rataharrastajien kanssa ja yleinen luulo on ettei liikennevakuutus ole voimassa radalla mutta kun asiasta olen enemmän keskustellut ei kellään ole ollut varsinaista varmaa tietoa aiheesta.
Vakuutusehdot on varsin samanlaiset kuin Suomessa joten mennee tuohon samanlaiseen tilanteeseen miten niitä tulkitaan lain kanssa.
Silloin kun pysytään Euroopan talousalueen sisällä, ongelmia ei tule. Tai no, ongelmia tulee aina, mutta ongelmat saadaan ratkaistua.
Eräässä casessa jossa olin mukana, eräs kuljettaja loukkaantui espanjalaisella moottoriradalla. Liikennevakuutusyhtiö eväsi korvauksen sillä perusteella, ettei Espanjan liikennevakuutuslainsäädännön mukaan moottoriradalla sattuneita vahinkoja korvata. Hallituksen esityksessä (316/1994) kuitenkin selkeästi mainitaan, että mahdollisissa kollisiotilanteissa ns. paremman vakuutusturvan perusteella määritellään tulkittava lainsäädäntö. Eli jos suomalainen konttaa Espanjassa radalla ja rata ei ole muulta liikenteeltä eristetty alue, niin vakuutus on voimassa. Samoin jos espanjalaisella liikennevakuutuksella konttaava konttaa Suomessa vastaavalla radalla, vakuutus on voimassa, mutta taas Espanjassa ei olisi.
Ongelmaksi muodostui se, että tapauksessa ei näytetty toteen onko rata muulta liikenteeltä eristetty vai ei.
Eli näissä vähän kimurantimmissa tapauksissa ei välttämättä kannata itse alkaa googlella vastausta etsimään tai kysyä muka asiantuntijoilta. Edes vakuutusyhtiön liikennevakuutuspuolesta vastaava juristi ei ollut tuossa asiassa ns. kartalla tai sitten tarkoituksella esitti osaamatonta ja kokeili kepillä jäätä.
Tässä siis ongelmaksi ei tule muodostumaan lainvalintasäännöt (minkä maan lakia tulkitaan) vaan ongelmaksi muodostuu se, onko juuri SE rata muulta liikenteeltä eristetty vai ei. Itse en osaa sanoa tällä hetkellä minkään muun kuin Suomen ratojen osalta ovatko ne eristettyjä vaiko eivät ja Suomessa yksikään ei ole. Uskaltaisin epäillä, että esim. Briteissä tai Espanjassa olevat isommat radat, joilla ajetaan MM-tason kilpailuja, ovat muulta liikenteeltä eristettyjä ja siellä suomalainenkaan liikennevakuutus EI olisi voimassa. Tuo vain valistunut arvaus, empiirinen tieto aiheesta puuttuu.
Suosittelen hankkimaan ulkomaanreissuja varten sitten sellaiset vakuutukset, että mahdollisen paskan tuurin tapauksessa ainakin korvaukset juoksevat. Pelkän hyvän tuurin varaan ei ehkä kannata jättää jos riskinkantokyky on heikohko. Tuolla kuitenkin silloin tällöin sattuu ja tapahtuu. Lähivuosina on kaksi tuntemaani henkilöä joutunut tuollaisen paskan tuurin kohteeksi ulkomailla rata-ajossa pyörällään. Toinen onnekseen kuoli, toinen luultavasti loppuelämäkseen pysyvästi työkyvytön ja jatkuvan avun tarpeen varassa. Tämän vuoden puolella olen kahta sankaria avustellut jotka suomalaisilla radoilla lipanneet ja vammat sen verran pahoja, että lisenssivakuutuksesta olisi ollut yhtä paljon iloa kuin minulle saunaillassa pilsneristä. Ennustaisin tulevaisuudessa vähintäänkin voimakasta muutosta lainsäädännössä ja vapaaehtoisten vakuutusten hinnoittelussa tuolta osin.
Ja se mikä tänä päivänä on totuus tässä asiassa voi seuraavana päivänä lakimuutoksen tullessa olla aikansa elänyt tieto.
Eräässä muinoin pääsykokeisiin liki ulkoa lukemassani kirjassa oli seuraava lause, osasin sen kerran saksaksikin. "Kolme sanaa lainsäätäjältä ja kokonaiset kirjastot muuttuvat makulatuuriksi."
Jukka