• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajeletteko sateessa?

sanoi:
Lainaa (MattiR @ Huhti. 27 2007,21:36)
Lainaa (Ninnair @ Huhti. 27 2007,19:27)
Lainaa (MattiR @ Huhti. 26 2007,18:08)
Sateessa mm. näkyvyys huononee,
mopo yleensä kuraantuu,
ajovehkeet saattavat "vuotaa" jostakin,
tie muuttuu liukkaammaksi,
ajoratamaalaukset, kuten suojatiet, erilaiset
nuolet ja kaistamerkinnät, tulevat liukkaiksi,
kaivonkannet tulevat liukkaiksi,
mukulakivikadut ne vasta liukkaaksi tulevatkin etc ..
siis summa summarum kaikenlaista vaivaa aivan roppakaupalla ja
jos kurjasti käy niin visiiri ja/tai rillitkin huurtuvat ja jos vielä
sattuu olemaan kylmä, niin sitten märkänä se vasta kylmä.
Olen aina ihmetellyt tyypejä, jotka väittävät, että sateesta ei
olisi muka mitään haittaa - höhö höpö.

sade ei suunniteltyja menoja estä. Periaatteena on, että "ei ole huonoja kelejä, on vain huonoja varusteita".
Tuohon listaan voin vain sanoa, että en ole monesti näin neitimäistä tekstiä lukenut

Mistä kohdasta se oli neitimäistä?
Itse asiasshan sanoin:
"En mielelläni ajele sateessa - sateesta on monenlaista haittaa,
mutta sade ei estä ajamista ja jos/kun vaihtoehtoa ei ole niin
ajan tietysti sateessakin. "
Se pitää paikkansa, että kunnon kamppeilla on merkitystä.

Miksi ihmeessä sateessa ajaminen ei eroa yhtään mitenkään
erimerkiksi kuivalla kelillä ajamisesta? Olen itse ainakin pannut
merkille, että jopa niinkin sissymäiset kuin roadracin -tyypitkin
ovat, joutuvat ihan pakosta ottamaan huomioon sateet .. kun
eivät pysy sateella kuivankelin vauhdeissa pystyssä.
Sinuunko sade ei ainoana ihmisenä koko pallolla vaikuta mitenkään?
Aika uhoava ja pullisteleva asenne, jonka tarkoitusta on vaikea ymmärtää.
Kylmyyden sietäminenkö se on miehisyyden mittana naisilla?
Hihii, sukupuolten sota!
062802jumpie_prv.gif

Sitä se meidän tyttöjen p*niskateus välillä teettää: uhotaan ja ollaan enemmän tosimiestä kuin tosimies itse...
lookaround_orig.gif

Toisaalta meillähän on yleensä tuo ihonalainen rasvakerros jopa paremmin eristävä kuin ukoilla - ainakin paikoitellen, tai sitten söpön hyljemäisesti jokapuolelta eikä vain takapuolelta. Joten kylmänsieto kohdallaan?
idea3.gif

Ei vaan tämän kukkistädin täytyy kyllä myöntää että kun hanskat kastuu ja näpit hyytyy niin meinaa tulla tippa silmään (ai niin mut ne onkin jo täynnä tippoja kun visiiri on auki et näkis edes jotain) ja miehekästä on vain se kielenkäyttö jota siinä sateessa kovaan ääneen itsekseen harrastaa... paitsi jos nyt sitä v-sanaa sitten pitää enempi naisellisena, makuasia
nixweiss.gif

Tosimies ajaa kelillä ku kelillä....
wink.gif
Haluaisin uskoa, mutta mikä se sellainen "tosimies" on?
Onko sillä sen pituinen se vai onko se muuten vaan tyhmä?
Vai onko niin, että tosimies on ruma ja haisee hieman hielle?
Vai onko se tosimies, jolta voi vaikka jalan katkaista ilman, että
sillä ilmeenkään värähtää? Vai mikä kummajainen se on?
Tosimies kuuntelee ukkosen jyrinää ja kattoo ku hevoset paskantaa
mad.gif
Uskon kyllä ..
tounge.gif

Jostain syystä monilla tuntuu olevan käsitys, että "tosimies" on
jonkinlainen kärsimysten mestari
, vaikka arkipäivän todellisuudessa
ihan oikea tosimies osaa huolehtia itsestään ja osaa pitää myös
huolta lähimmäisistäänkin eikä aiheuta heille vaaraa tai kärsimystä
.

Tulee vielä mieleen, kun porukka ajelee hupiajeluinaan noita IB,
BB tai SS ajeluita, mutta aikojen saatossa sellaisia matkoja
on ajellut yksi jos toinen oikea mies ikinä edes pyytämättä
mitään todistusta tai mitalia, kun olosuhteiden pakosta vain
oli leipänsä eteen sellaisia matkoja ajettava.

On tämä mualima muuttunut sellaiseksi, että kohta voi rahalla
ostekeskella "tosimiestodistuksia" raamitettuina seiniä koristelemaan.
Sen voi sitten ripustaa siihen Mikki Hiiri-taulun viereen ...

Minusta vaikka viiden lapsen yh-äiti on enemmän arjen "tosimies"
kuin useimmat teistä pystyvät edes kuvittelemaankaan
.

Voi veljet sentään ...
bowdown.gif
tounge.gif
Voi kiesus että sulla tuntuu olevan vaikeaa...Löytyikö aamumuroista virtsaa tai jotain muuta yhtä dramaattista?

Tähän mennessä oon yrittäny vältellä sateessa ajoa hyvin siinä onnistuen, urani alkutaipaleella kun olen, vasta 800km takana ja vähän kaikki on vielä muutenkin jännää niin saatika sitten sade joka tekee teistä liukkaita jne... Tänään kuitenkin pääsi yllättämään vesi/räntäsade n25km ennen kotia. Pakkohan se ajaa oli, jännittäänki alko vasta siinä kohtaa kun lämpötila laski hujauksessa nollan tuntumille ja hampaat alko lyödä loukkoa kun vilu iski
crazy.gif

No, kotiin päästiin lämmitteleen kuitenki, hyvä niin. Tulipahan sitten kokeiltua sekin
thumbs-up.gif

Ja taas! Piikkasen kovaan ukonilmaan jouduin äsken täällä helsingissä! Sitä nimittäin tulee nyt kuin sangosta kaatamalla. Pimeässä illassa ja märän visiirin takaa katsottuna nuo ratikkakiskot on otettava varoen.. reilusti yli kantaten, muuten lähtee etunen alta.
sport05.gif

En aja sateessa. Jos joudun itsestäni riippumattomista syistä sateeseen prätkällä, ajan mahd. pian kotitalliin. Prätkäilyn pitäisi olla kivaa ja sateella se ei ole.

Eilen Kuopijossa tuli lunta, lämpöä ? oli 0 astetta ja tuuli kuin .. ties mikä. Ei tehnyt yhtään mieli mennä ajeleen.
Olen tässä useamman vuoden tahkonnut Espoo-Kuopio-Espoo väliä ja usein on saanut todeta, et ajan minä näköjään sateellakin. Kyllä se menee sateellakin mut juurikin on niin "hauskaa" kun MarttiR tuolla edellä totesi. Kivempaa se on kuivalla auringonpaisteella, vaikka kuinka olisi tosimies tai -nainen.
Kyllä sateessa voi ajaa jos ei puukkoja tai vanhoja ämmiä äkeet selässä sada, mut mieluummin poudalla. (Ei kuitenkaan sillä Pekalla  
tounge.gif
tounge.gif
 )

Tilannehan olisi täysin eri jos edes 1% ajoista olisi "pakollista" tai jonkinlaista hyötyajoa, mutta itse käytän autoa noihin ja mp on minulla täysin ylimääräistä huvicruisailua varten, niin en välttämättä kaatosateeseen lähde. Mutta en toisaalta jätä lähtemättäkään, jos vaikka mustia pilviä on taivaalla. Jos käy satamaan niin sittenpähän käy, kyllä varusteet kuivana pitävät ja pyörä on pestävissä (joskin se katteettoman pyörän kohdalla aika työlästä on, eli ihan joka päivä ei kehtaisi uudestaan sotkea). Sade ei siis kuitenkaan yhtään pelota tms., eli jos "kyllä" tai "en" pitäisi otsikon kysymykseen vastata, sanoisin kyllä.

Kai mä sitten olen tosimies, kun joskus parin kilsan työmatkan takia puen kaikki varusteet ja kaatosateessa ajan töihin mopolla kiertotietä, vaikka autolla olisi päässyt kuivana ja nopeammin
smile_org.gif

Sateen sattuessa ajetaan sateessa, eli jos on matka tai reissu suunniteltu silloin ajetaan. Ehdointahdoin en lähde kaatosateeseen cruisailemaan.

Voivoi, kun ollaan reisussa niin silloin mennään satoi tai paistoi. Kyllä kaatosateessakin hengissä selviää eikä se loppupelissä niin kurjaa ole kun laittaa sopivan asenteen päälle.. sellanen mennään eikä meinata tyylinen ajattelu on ihan JEES. Varustepuoli pitää olla kunnossa, jos ei ole niin kyllä sen sitten huomaa.

Jos jotain menoa on niin sillon ajan, mutta huviajelulle ei kyllä tuu kaatosateessa lähdettyä. Mopoilu on hauskaa, muttei niin hauskaa että väkisin pitäis saada sateeseen lähteä. Viime syksynä pakon edessä ajettiin työmatkoja kun keli oli nollassa ja vettä tuli. Onneksi matka on alle 10km. Ei ollu yhtään kivaa. Kai mä oon sitte sellanen kermaperse?
033102ass_1_prv.gif

... mutta nyt meikä lähtee AllRightiin katsomaan olisko siellä
sopivia ja ehjiä tosimiesrukkasia risojen tilalle ja kun talo vielä
tarjoaa kaffetta ja pullamössöä niin sehän minulle sopii .. siis sinne ..

Rock  
sport05.gif
MattiR, kysyit, mistä kohtaa tekstisi oli neitimäistä. No, mielestäni ihan siitä "ikävien asioiden listaus" kohdasta. Mutta jos tykkää listoja laatia niin mikäs siinä.
Ja lisäksi kysyit, että minuunko sade ei vaikuta mitenkään. Kummasti pystyt yhdestä lauseesta määrittelemään  
tounge.gif

Sateella yleensä ajan hiukan hiljaisempaa vauhtia, väistelen suojatien viivoituksia ja kaivonkansia (huom, listaltasi!), kiroilen lätäköitä, joita en voi väistää, ja yleensäkin malttamattomasti odotan pääsyä joko huoltamolle kuuman kahvikupin äärelle tai jopa kotiin lämmittelemään. Uhoavasti ja pullistellen mopolla ajan ne suunnitellut matkat, joista jo mainitsinkin. Jos mitään ei ole suunniteltu, en huvikseen lähde edes kävelemään jos ulkona on paska keli.

Eivaan, kiusaanhan mä vaan, älä ota niin tosissas
smile_org.gif

mäkin voisin käydä taas etsiskelemässä sopivia, vedenkestäviä hanskoja, niitä kun ei saa kaupassa oikein testattua (vessaan hanan alle tms).

Back