• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajanotto-softa kännykkään; RaceChrono

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja scuuba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ostin hätäpäissäni QStartz 10Hz paikantimen QSTBTQ818XT. Olin siinä uskossa (vastoin parempaa tietoa) että toimii iPhonessa tai Nokialaisen kanssa tai molemmissa mutta nyt meni plasmat sekasin..

Mitä nyt pitää tehdä? Onko iPhonelle olemassa joku muu appsi, jolla tuota kikkulaa voi hyödyntää, vai menikö rahat kankkulan kaivoon?:tyhmäminä:

peitsamo sanoi:
En jaksanut lukea ihan kaikkia viestejä tästä ketjusta, mutta onko tosi näin, että Racechrono softaa (appsia) ei ole olemassakaan iLuurille?

Jos/ kun näin on, toimiiko esim. Lumia 820 tässä tarkoituksessa ILMAN SIM korttia?

Racechronolle tarvitset joko vanhan nokialaisen symbianin (s60) tai android puhelimen. SIM korttia tarvitaan korkeintaan rataprofiilien lataamiseen datayhteyden kautta. Esimerkkinä androideista Samsung galaxy trend ja hintaa on alle satanen.

Mahdollisena ongelmana androideissa 10Hz GPS taajuuden putoaminen josta pääsee eroon roottaamalla luurin ja asettamalla racechronon system ohjelmaksi. Jos tuosta ei montaa sanaa ymmärtänyt, niin ei hätää. Tuo kun ei ole mitenkään tarpeellista pelkkiä kierrosaikoja ihmetellessä. :)

Knaku sanoi:
Lumiaan ei saa lainkaan RaceChronoa. Jos haluaa lumialla ottaa aikaa, niin Tiny Lap Timer -ohjelmalla sen pitäisi onnistua. Ilmainen, saa ladattua Suomen ratoja, muttei vielä testattu henkilökohtaisesti. Lupasin laittaa tänne viestiä 8.7. jälkeen miten toimii Alastarolla. Jos näyttää kierrosajan yli 2:00, niin se ei toimi. :grin:

Tiny Lap Timer näyttäisi toimivan Alastarolla ainakin Lumia 925 sisäisellä GPS:llä, muistelen että ulkoisella saattoi olla ongelmia. Kaikkia kierroksia ei rekisteröinyt, mutta niissä jotka rekisteröi ajat olivat uskottavia...

Androidiin saa myös Racechrono Pro sovelluksen (noin 20€), joka ottaa myös videota ajosta ja synkkaa sen gps dataan. Ostin sitä varten Samsung Ace 2 kännykän (75€ verkkokaupasta) jossa on 720p video, sovellus näyttäisi toimivan ko. kännykässä ilman simmiäkin, vielä en ole radalla kuitenkaan päässyt kokeilemaan.

GPS pitäisi vielä hankkia, koska kännyköiden sisäiset gepsit näyttävät olevan liian hitaita, Garmin Glo:ta olen katsellut vai onko parempia vaihtoehtoja n. 100€ hintaluokassa?

Huoh. Pikkusen tuntuu nyt kovalta tämä touhu. Ostin Samsungin puhelimen ja latasin siihen Racechrono-ohjelman. Jes, kaikki hyvin, jopa kännyn sisäisellä GPS:llä navigointikin onnistuu ja sain ladattua tarvittavat radat "My Tracks" osioon, hienoa.

Jostain ihmeen syystä en saa yhteyttä tuohon Qstartz GPS mokkulaan. Kännykän BT sivu näyttää, että yhdistetty, mutta mokkulan LED:it ilmoittaa, että ei ole. Navigointi ei luonnollisestikaan toimi, koska otin Racechronon asetuksista sisäisen GPS:n pois päältä ja asetin sinne tämän ulkoisen palikan.

Jostain syystä vaan BT yhteys kännyn ja mokkulan välillä ei toimi. Help me, please?:tyhmäminä:

Kokeile poistaa se laitepari kännykän bluetooth yhteyksistä ja parita uudestaan. Kysyihän kännykkä parituksen yhteydessä pin koodia?

Joo, kokeilein nuo temput, ei vaikutusta asiaan. Kyllä PIN koodi kysyttiin ihan protokollan mukaan ja syötin sen, mitä ohje käski. Näennäisesti kännykässä se yhteys sii muodostui, kutta mokkulan päässä ei. Ihmetyttää myös se, että jos mokkulan laittaa päälle 10Hz moodiin, niin BT valo ei pala laitteessa lainkaan, eikä puhelin sitä edes löydä. Liekkö tämä sitten ominaisuus vai vika?

Mahtaisiko tällaisesta olla apua?

Q11
How can I connect to an Android phone? It is able to pair but cannot connect.

A11
Please download free software ”Bluetooth GPS” from Android Market to connect BT-Q818XT with your Android smart phone.

Olen ymmärtävinäni että ilman gpsmokkulaa, sisäistä bluetoothia käyttäen ajanotto olisi jotenkin huonoa. Itse olen mennyt halpaan sampan s4 activen kanssa. Onko tuossa sitten isokin virhemarginaali?

Jes! Nyt saatiin paritus onnistumaan ja yhteys toimii. Tosin en saa edellenkään racechronoon ladattua "tracks nearby" vaan ilmoittaa että "location still unknown".

GPS valot vilkuttaa nätisti ja tuo Bluetooth GPS appsi näyttää että 12 satelliitista 5-6 on näkyvillä.

Lähellä ollaan, voihan tuo ratketa sitten kun. Lähtee laitteen kanssa liikkeelle. Mutta, kiitos teemu.k.anttila:lle!

jurvankunta sanoi:
Olen ymmärtävinäni että ilman gpsmokkulaa, sisäistä bluetoothia käyttäen ajanotto olisi jotenkin huonoa. Itse olen mennyt halpaan sampan s4 activen kanssa. Onko tuossa sitten isokin virhemarginaali?

Olen ymmärtänyt, että pelkkiä kierrosaikoja vertailtaessa tulee ihan hyvät tulokset kännykän omalla 1 Hz vastaanottimellakin.

10 Hz taajuudesta on lähinnä hyötyä, jos vertailee erillisten kierrosten dataa keskenään tai tutkii tarkemmin vauhdin muutoksia mutkissa. Pienemmällä taajuudella tulee sahalaitaista kuvaajaa, suuremmalla varsin jouhevaa.

Jos on erillinen GPS mokkula täytyykö kännykkä/ tabletti olla ajossa mukana? Itselläni on Androidin tabletti mutta sitä ei viittisi nahkojen alla kuljettaa :)

hillomunkki sanoi:
Jos on erillinen GPS mokkula täytyykö kännykkä/ tabletti olla ajossa mukana? Itselläni on Androidin tabletti mutta sitä ei viittisi nahkojen alla kuljettaa :)

GPS mokkulan pitää olla bluetoothin kantaman sisällä luurista, eli käytännössä omassa taskussa ellet sitten saa nakitettua kaveria ajamaan riittävän lähellä koko ajan. :;):

hillomunkki sanoi:

Tabletti jesarilla selkään, ni hyvä tulee :D

Nitrous sanoi:
GPS mokkulan pitää olla bluetoothin kantaman sisällä luurista, eli käytännössä omassa taskussa ellet sitten saa nakitettua kaveria ajamaan riittävän lähellä koko ajan. :;):

No se sitten siitä ajatuksesta :) täytynee investoida joku Androidi iLuurin rinnalle tai katsella muita vaihtoehtoja ajanottoon.

hillomunkki sanoi:
No se sitten siitä ajatuksesta :) täytynee investoida joku Androidi iLuurin rinnalle tai katsella muita vaihtoehtoja ajanottoon.

Ota joku vanha Nokialainen piironginlaatikosta. Näin on moni muukin toiminut. :thumbup:

Knaku sanoi:
Itse latasin saman, mutta en vielä ole päässyt käyttämään. Eikö tuohon Tinyyn saanut ratoja ladattua? Ainakin itse latasin Alastaron ja kokeilu on 8.-9.7 päivillä. Itsellä tarve ois saada vain kierrosaika selville, ja jos sen tuolla saa, niin mulle se riittää kunnes saadaan lisää vauhtia :)

Tulipahan kokeiltua. EI TOIMINUT ! Alastaron rata oli ladattuna ja setin lopussa ilmoitti, että sisältää GPS-dataa, mutta ei ainottakaan rata-aikaa tallennettuna. Tarkastin maaliviivan päät, jotka olivat selkeästi "oikealla" kohdalla ja viiva riittävän leveä, jotta olis kaiken järjen mukaan toiminut.

No onneksi Shyhander ajo edellä ja minä perässä ja sain tarkastettua noiden nopeiden kierrosten ajan. Mutta ois se ollut kiva saada itse mitattua noi ajat. No ens kerralle vanha kännykkä, johon toi RaceChrono ja rokki soi. :thumbup:

Knaku sanoi:
Tulipahan kokeiltua. EI TOIMINUT ! Alastaron rata oli ladattuna ja setin lopussa ilmoitti, että sisältää GPS-dataa, mutta ei ainottakaan rata-aikaa tallennettuna. Tarkastin maaliviivan päät, jotka olivat selkeästi "oikealla" kohdalla ja viiva riittävän leveä, jotta olis kaiken järjen mukaan toiminut.

Tuli itsekin kokeiltua ja sain lopulta viimeisellä setillä toimimaan, ainakin kierrosajat olivat uskottavia vertailtuna samassa ryhmässä ajaneen kaverin RaceChronoon. Ensin sain saman ilmoituksen että sisältää GPS:ää mutta ei kierrosaikoja. Tämän ratkaisi se että ajamaan lähtiessä en laittanut puhelinta "näppäinlukkoon", jolloin ajanotto alkoi toimia. Puhelimen ollessa lukittuna ei kierrosaikoja tullut.
Maaliviivan ja koordinaattien kanssa oli melkoista säätöä, ei tuota helppokäyttöiseksi voi kehua. Seuraava testaus sitten Ahvenistolla 22.7.

greatLeo sanoi:
Tämän ratkaisi se että ajamaan lähtiessä en laittanut puhelinta "näppäinlukkoon", jolloin ajanotto alkoi toimia. Puhelimen ollessa lukittuna ei kierrosaikoja tullut.

Kiitos tiedosta. Täytyypi miettiä mihin tuon luurin laittais siten, ettei ajon aikana soittele mihin sattuu... :grin:

Mulla seuraava testi on 27.7. Alastarolla. Toivottavasti toimii.

Back