• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajaminen pitkät päällä

No niin, tuorettakin tuoreempi orggilainen kommentoi...
wink.gif

Antaos noviisille anteeksi, jos tulee kirjomavihreitä tai muuta mystistä.

Eilen vallan sitten sain ensimmäisen oman pyöräni ja 100 kilsan lenkki tuli heitettyä noin niinkun eka kerraksi.

Meikäläiselle tuo turvallisuus on kaikessa tärkeintä, joten kun ostin tumman ajopuvun ja pyörä on tumma, on kypärä sitten kirkuvan punainen.

Ja naurakaa vaan, mutta meikäläinen pisteli eilen menemään ylppiksenä keltainen heijastinliivi päällä, eikä nolottanu kyllä yhtään. Aattelin niin, että kun ei tota ajokokemusta vielä hirveesti ole, niin ainaki tekee jotain sen eteen, että ihmiset huomais mut, etenki jos käy jotain törttöilemään.

80km/h tuntu ainakin ens alkuun ihan sopivalta vauhdilta, joten valitsin sitten niitä hiljaisempia teitä motarin sijasta. Ja kun ammatikseen ajelee raskaan kaluston ajoneuvoja, ei oo tottunu kovin paljon kovempaa muutenkaan ajamaan.

Ainaki yks orggilainen tuli vastaan, mikäli on luottamista että morjenstavat etusormitervehdyksellä.

Toivottakaa onnea ja turvallisia kilometrejä, kyllä tää mopoilu on sitte hiano harrastus!
062802moto_prv.gif

Ja vielä kaikille "wanhoille ja wiisaille":
bowdown.gif

Auttakaa sitte nöösiä mäessä ja jakakaa kuolemattomia viisauksia, jotta munkin harrastukseni jatkuisi pitkään ja hartaasti. Ja ennenkaikkea turvallisesti!

Auttakaa sitte nöösiä mäessä ja jakakaa kuolemattomia viisauksia, jotta munkin harrastukseni jatkuisi pitkään ja hartaasti. Ja ennenkaikkea turvallisesti!
Onnea vaan pyörähankinnalle!
smile_org.gif
Liikenteessä ku muistaa että itse on näkymätön niin voi olettaa mitä kaikkea ne a*utoilijat voivat tehdä.

Toinen hyvä sääntö on se, että autoilijat ovat kaikki vihollisia ja ne koittaa tappaa sut.
biggrin.gif
Näi se on. Turvallisia kilometrejä sulle! Muista tutustua hyvin pyörääsi, opi tuntemaan se.

Ja itse aiheeseen, en aja pitkätpäällä päivisin. Molemmissa umpioissa palaa lyhyet (vakiona ei) ja näyttäähän tuo riittävät kun ei autot yritä eteen.

Kyllähän nuo lyhytkin riittävät.

Kyllä uudemmissa mppeteissa on aikas hyvät nuo valotkin jo.

Eri asia ehkä, jos on historiikki luokan vehkeellä liikeellä.

En kyllä ajele pitkät päällä päivisin. Vaikka nyt onkin vasta toinen kesä kevarilla alkamassa niin ei ole vielä tullu sellaisia tilanteita että ei olis autoilija huomannut. Mutta valot muuten päällä aina.

Jos ilta- tai aamuaurinko paistaa aivan selkäni takaa, saatan pistää pitkiä valoja päälle. Muuten ajelen lähivaloilla.

edit: kirjoitusvirhe korjattu

Säästän sähköä ja ajan lähivalolla. Paitsi jos huomaan ko. valon pimentyneen töihin lähtiessä. Mutta kesällä säädän valot näyttämään korkeammalle, kun on tuo pikasäätö.

Kiits vaan Demonos...
smile_org.gif

Joo, lähdin tolleen varovasti liikkeelle näissä hommissa ja ostin ensimmäiseks pyöräks Suzuki GSX1100F:n... Tiedän, tiedän
withstupid.gif
, mutta se oli vaan kaikista koeajetuista ehdottomasti paras ajettavuudeltaan, mä kun en todellakaan kaipaa mitään revittelypeliä, vaan pitkän matkan ajoon soveltuvaa kaveria.

Kaks päivää nyt takana, nyt jäi mopo kaverin talliin parkkiin, takatassu mulla takakontissa ja tarkotus hakea uus tilalle. Kärsii het alkuunsa rahapussi vielä vähän lisää, mutta pakko saada uus gummi alle, jotta uskaltaa ajaa...

Gauheaa oli jättää oma armas sinne pukille, just kun pääsi ajamisen makuun kiinni!
bawling.gif

Mut ei onneks kauaa tarvi kärvistellä, viikon loppupuolella on sitte jo mopotti taas kunnossa ja ei muuta ku baanalle! Täytyy vaan toivoa, että kelit pysyy yhtä hyvänä kun tähän asti.

Ja itse aiheesta, vastikään kortin suorittaneena (joo joo, ihan melkein teini vielä
biggrin.gif
), meille ainakin autokoulussa viime syksynä sano polliisisetä, joka oli kouluttajana, jotta ei kannata ajaa pitkät päällä juurikin siksi, että hämää tuota etäisyyttä ja vilkut ei näy lainkaan.

Lahdessa taas ollu äksöniä viikonloppuna, puoli kaupunkia täynnä hulluja rattijuoppoja ja kaahareita, onneks ei tuu yöllä paljon ajeltua.

Olipa siellä joku mopokuski ajanu pääkadulla 40km/h rajotusalueella 98km/h! Ei jummarra ei, mutta se oliki joku nuori koikkeli kokeillu onneaan.

Tahraavat vaan tollaset tollot kunnon motoristien mainetta.
mad.gif

Eikös se vasta se yks söhmiläinen saanu ihan päivä sakkoja kun ajoi pitkät päällä.. ite käytän pitkiä vaan ajaessani auringo laskun aikaan

Kyllä minä olen lähivaloilla ruukannut päivällä ajella. Olen vissiin sen verto ruma mies ja pyörässä rumat äänet, että olen tullut huomatuksi.
Enempi minulla on sensorttista ongelmaa, että risteyksen jälkeen unohtuu vilkku päälle. Huomaan sitten seuraavassa risteyksessä, että perskeles !
Nuorena, kun minulla oli pappatuna, eli pappis niin siinä ei vilkkuja ollut. Rukkasella vaan näytettiin jotta mihin suuntaan oltiin kääntymässä. Pappatunassa ei vilkku unohtunut koskaan päälle. En ainakaan muista, että käsi ojossa olisin pidempiä matkoja ajellut.

aave--->
ghostface.gif

Nuorena, kun minulla oli pappatuna, eli pappis niin siinä ei vilkkuja ollut. Rukkasella vaan näytettiin jotta mihin suuntaan oltiin kääntymässä. Pappatunassa ei vilkku unohtunut koskaan päälle. En ainakaan muista, että käsi ojossa olisin pidempiä matkoja ajellut.
Sitten wanhana, kun sulla taas on pappatuna tai sitä vastaava, niin saattaa unohtua. Sitä kun vanhemmiten nivelet kangistuu ja muisti huononee. Muistaakseni...

th_pikkukeula.jpg

TÖSÖS !
Jossei tuallaasesta lyhkänenki riitä niin eikait siel tienpäällä ny ihan sokkeetkaan saa ajella .
Ainahan son aateltava ettei sua kukkaan näje mut tilannenoppeuvellahan se hoijetaan

Autokoulun opettaja sano että "Ajakaa sitten pitkät päällä, nää mopojen valot on yleensä sitä luokkaa, että...". Olen siitä lähtien ajellut pitkät päällä.

Mutta miksi hitossa mopojen valot täytyy sitten olla niin huonot?! Joskushan esim. TM:ssä on valotestitkin, kuten kaikista autoista on, ja ei hyvältä näytää
omg.gif
Kotilolla kuin kotilolla 150m ja mopolla ka. x < 100m
033102ass_1_prv.gif

nimim "valoisempia aikoja odotellessa"

edit: koskaan ei oo kukaan vilautellu valoja
Mulle taas opettivat parivuotta sitten että ei ajeltaisi pitkillä... Enkä ole ajellutkaan, tietysti tilanteen mukaan, valot kuin nopeuskin...
thumbs-up.gif

en aja pitkät päällä.

ja kyllä v-tuttaa ne häikäsevät valot, oli sitte mopo auto tai vaikka helikopperi.
crazy.gif

En aja pitkät päällä valoisan aikaan. On vissiin riittävän hyvät lähivalot (tai alunperinkin sopivasti väärin suunnatut), ettei tarvitse kikkailla. Ja vaikka ei olisikaan hyvät lähivalot, en kikkailisi pitkillä siltikään valoisan aikaan. Piste.

Aloittelin ajokautta ajelemalla lyhkäsillä, mutta kun ensimmäinen mummo kiilas sivutieltä eteen, siirryin käyttämään pitkiä päiväsaikaan. Eikä ole kukaan vilkutellut... Pitäisköhän tarkistaa valojen teho
nixweiss.gif

Tänään tuli motoristi vastaan pitkät päällä, kakkostiellä ennen H:valtaa. Ei se vituttannu minuu yhtään. Saati häikässy. Nyt tätä lukiessa rupesin oikeen miettimään että mahtaa sitten aika moni asia vituttaa, jos yks keskellä päivää pitkät valot päällä vastaantuleva saa aikaan moista. Vai onko syy jossain muualla...

Takana tuleva rekkakuski taasen katsoi velvollisuutensa koittaneen, väläytteli innoisnansa valojansa. Kukkahattu.
biggrin.gif

Back