• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajaminen pitkät päällä

Kato mä oon ottanu sen punasen pillerin jo aikoja sitte ja siirtyny täältä Matrixii...
tounge.gif

Kyllä lähivalot riitää. Minä en ainakaan halua tulla "liikaa" huomatuksi. Enkä toisaalta myöskään häikäistyksi.

Ei kehtaa suositella sitä kellekkään. On pirullinen ajaa eellä meneen jos takana tuleva mainio motoristi kaveri ajaa pitkillä. Peilistä ei nää muutako sen valot. Mää oon ainaki semmonen että kyttään peiliä jatkuvasti.

Eipä tarvii ajella kun tämä lyhyilläkin onnistuu jo muita tiellä liikkujia härnäämään. Kirkkaat on vehkeet mulla  
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
Ja niitä on vielä kaksin kappalein edessä lyhyilläkin...

Ei kai sitä kukaan takana tuleva ajaiskaan pitkät päällä...
ja en usko että pilvettömällä säällä ne pitkät niin kauheesti häikäsee...ei niihin tartte tuijottaa...tosin ite teen sitä (autoa ajaessa) että tuijotan vastaan tulevan valoihin kun se menee ohi...siis pimeelläkin....en tajuu miks mut sellanen tapa vaan on jääny
confused_orig.gif

Bandiitis ei pala ku toinen lamppu lyhyilllä ja sekin tuntuu niin kovin himmeeltä...sais ees kahet lyhyet...

Muistaakseni autokoulun ope sillon, kun joskus ajoin autokorttia, niin sanoi sitä perhosefektiksi... Olikohan se nyt noin? Ja itse syyllistyn samaan...
Prätkäkorttia kun ajoin niin ope sanoi, että pitäkää pitkät päällä kun ajelette, mutta hän ei sitten ole sitä sanonut jos joku alkaa kyselemään
biggrin.gif

XJR:n tuikku on hiukan hintelä, on ajettu pitkillä päiväsaikaan jatkuvasti. Hämärissä tietty rupee vaivaamaan vastaantulijoita liika kontrasti. Silloin puolikkaat.

Ei se ketää häikäse, peilienkään kautta ko menee ohi eikä jää roikkumaan kenenkään perässä. Tai sitte jättää välimatkaa tarpeeks.

Mä en sitte pidä lukua siitä ketä ärsytän, jos yritän pysyä hengissä puolisokeitten kotterokuskien kanssa. Mulle piisaa se havainto että puolivalot ei riitä hyvään havaittavuuteen.

Tästäkin aiheesta oli syksyllä keskustelua ja siellä oli ainakin yksiperuste miksei kannattaisi ajaa pitkätpäällä päivällä seuraava. Autoilijoiden on hankala hahmoittaa etäisyyttä tulevaan moottoripyörään jos mp ajaa pitkät päällä. Tiedä tuosta sitten.
Pitää valitettavasti paikkansa. Lisäksi vilkku ei tahdo erottua. Ei mikään "mutu"juttu, vaan ihan kurssilla testattu juttu. Vaan jos niihin vilkkuihin pistäis metriset varret...
lookaround_orig.gif

Olen edelleen sitä mielipuolta, että autoilijan on paljon vaikeampi määrittää etäisyyttä, jos ei huomaa koko prätkää.

Vilkkujen suhteen myös - meillä on molemmissa prätkissä Louikselta ostetut minivilkut lyhyillä varsilla ja erittäin hyvin erottuvat, ovat kiitettävän kirkkaat, varsinkin emännän pyörässä jossa vilkut ovat jonkin verran tuoreemmat (kai niissäkin on kehitystä tapahtunut sitte...)

Tietty jos onpi kotterokuskin näössä vikaa niin ei kai se näe, siitähän on esimerkkejä joka päivältä...

tai sitten hommaa semmoset jetsoni vilkut etukatteeseen...
Mulla oli viime kesänä kypärässä kiinni semmoinen vanha paloauton sininen vilkku.
smile_org.gif

Helppo asentaa, teet vain peltilevyn johon poraat kiinnitysreiät vilkulle ja kypärään. Itse käytin kypärään kiinnitykseen m8 putteja ja hyvin kestivät jopa moottoritie nopeudet.
Sähköt rakentelin irtonaisesta kuivakennoakusta, jota säilytin tankkilaukussa. Ainut haitta oli ainaiset teinit perässä, kun luulivat jossain olevan onnettomuuden, kun läksin ajaa vilkku päällä
tounge.gif

Tosin toukokuun 34 päivä poliisit pysäytti minut ja vaativat käyttämään keltaista vilkun lasia. Vaihdoin lasin ja en ole huomannut, ettei minua olisi huomattu sen huonommin. Tosin se hyöty siitä oli, että teinit ei enää viihdy perässä.
Joten pienellä vaivalla saatte näin talvi-iltoina rakennettua itsellenne tosi hyvän turvavälineen ja näkyväisyys on taatttu ensi kesänä. Eli ajetaan lyhkäset päällä ja
vilkut :häähää:kirkkaina
033102bebe_1_prv.gif
033102bebe_1_prv.gif

-Elkku-

Kirjoittelin MP-varusteet palstalle jokin aika sitten hieman juttua ajovaloista eraassa toisessa yhteydessa. Asia on kuitenkin sen verran mielenkiintoinen, etta laittelen siita viela tanne jos joku ei ole vaikka huomannut. Mielestani jenkkien ratkaisu on ajatuksen arvoinen se toimii myos kaytannossa  erittain hyvin. Voin kokemuksesta sanoa, etta tallaisia valoja kayttavan motoristin huomaa jo kaukaa ja se herattaa huomion vaikka olisi taysin omissa ajatuksissaankin. Luulen, etta systeemi on Suomessa laiton, vaikka en kylla ole asiaa sen tarkemmin kysellyt.  

“Sen verran viela valoasiaa, etta vilkkuvalo -ideaa on taalla sovellettu myos ajovaloihin. Pyoraliikkeista loytyy erilaisia polttimon kantaan liitettavia moduleja, jotka muuttavat ajovalon kirkkautta edes takaisin (eivat kylla ole mitaan aivan halpoja leluja). Vilkkuva ajovalo herattaa tosi tehokkaasti autoilijan huomion. Yoaikaan valot palavat normaalisti ilman vilkkumista.

Koko homma sai alkunsa siita, etta huomattiin hyvin suuren osan moottoripyoraonnettomuuksista johtuvan siita, etteivat autoilijat huomaa pyoraa ajoissa. Asiaa pidettiin niin tarkeana, etta siita saadettiin laki liittovaltio tasolla eli mikaan yksittainen osavaltio ei voi kieltaa motoristia kayttamasta vilkkuvia/lainehtivia valoja.

Kun tarkemmin miettii niin pitaisikohan asiaa alkaa viemaan eteenpain myos Suomessa ?

Ohessa muutama esimerkki eraan pyoraliikkeen valikoimasta”

http://www.kisantech.com/kisanWeb3/frameSample.htm

OOn ajellu sekä pitkillä että lyhyillä päivisin. Riipuen vähän siitä muistanko laittaa pitkät päälle.
wink.gif

Ainakin mulla mitsissä on kyllä tarpeeks tehokas tuo lamppu, uskaltaa ajaa pimeelläkin
biggrin.gif

Kirjoittelin MP-varusteet palstalle jokin aika sitten hieman juttua ajovaloista eraassa toisessa yhteydessa. Asia on kuitenkin sen verran mielenkiintoinen, etta laittelen siita viela tanne jos joku ei ole vaikka huomannut. Mielestani jenkkien ratkaisu on ajatuksen arvoinen se toimii myos kaytannossa  erittain hyvin. Voin kokemuksesta sanoa, etta tallaisia valoja kayttavan motoristin huomaa jo kaukaa ja se herattaa huomion vaikka olisi taysin omissa ajatuksissaankin. Luulen, etta systeemi on Suomessa laiton, vaikka en kylla ole asiaa sen tarkemmin kysellyt.  

“Sen verran viela valoasiaa, etta vilkkuvalo -ideaa on taalla sovellettu myos ajovaloihin. Pyoraliikkeista loytyy erilaisia polttimon kantaan liitettavia moduleja, jotka muuttavat ajovalon kirkkautta edes takaisin (eivat kylla ole mitaan aivan halpoja leluja). Vilkkuva ajovalo herattaa tosi tehokkaasti autoilijan huomion. Yoaikaan valot palavat normaalisti ilman vilkkumista.

Koko homma sai alkunsa siita, etta huomattiin hyvin suuren osan moottoripyoraonnettomuuksista johtuvan siita, etteivat autoilijat huomaa pyoraa ajoissa. Asiaa pidettiin niin tarkeana, etta siita saadettiin laki liittovaltio tasolla eli mikaan yksittainen osavaltio ei voi kieltaa motoristia kayttamasta vilkkuvia/lainehtivia valoja.

Kun tarkemmin miettii niin pitaisikohan asiaa alkaa viemaan eteenpain myos Suomessa ?

Ohessa muutama esimerkki eraan pyoraliikkeen valikoimasta”

http://www.kisantech.com/kisanWeb3/frameSample.htm
Vaikuttaa hyvältä keinolta parantaa mopottimien näkyvyyttä, joten sen täytyy olla kiellettyä täällä sarvikuonojen maassa
confused_orig.gif
Mutta kannattaisihan tuo tietenkin selvittää, sillä sata taalaa(jos ymmärsin hinnan oikein) on mielestäni pieni raha turvallisuuden parantamisesta. Jos/kun hinta olisi täällä korkeampikin niin olisi se hintansa arvoinen kapistus.

Mitenkähän ton saisin tänne koekäyttöön? Sillä tavallahan selviäisi äkkiä sen laillisuuskin
wink.gif

pitkät häikaisevät kohtalokkaasti kuten tuolla toisella otsakkeen alaisella jutulla kirjoittelin, meinaan päiväsaikaan.

käytän vain lyhyitä.

Vaikuttaa hyvältä keinolta parantaa mopottimien näkyvyyttä, joten sen täytyy olla kiellettyä täällä sarvikuonojen maassa
confused_orig.gif
Mutta kannattaisihan tuo tietenkin selvittää, sillä sata taalaa(jos ymmärsin hinnan oikein) on mielestäni pieni raha turvallisuuden parantamisesta. Jos/kun hinta olisi täällä korkeampikin niin olisi se hintansa arvoinen kapistus.

Mitenkähän ton saisin tänne koekäyttöön? Sillä tavallahan selviäisi äkkiä sen laillisuuskin
wink.gif
Jos on aitoa kiinnostusta selvittaa asiaa enemman niin voin kylla toimia valimiehena taalla paassa ja lahettaa sellaisen kapistuksen Suomeen. Se ei meinaan ole kooltaan mikaan iso harveli.

Mutta ennen kun lahtee sellaista ostelemaan niin kannattaa varmaan kysella alustavasti voiko niita Suomessa kayttaa.

Lahettakaa sahkopostia tarvittaessa niin katsotaan tarkemmin kaytannon jarjestelyja.

Back