• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajaminen mökkitiellä. Mitä sanoo renkaat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teebee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kysymys kuuluu otsikkoa mukaillen, mitä sanoo normaalit katurenkaat siitä, että ensiksi n.400km asfalttia, jonka jälkeen n.4km sora/mökkitietä? Meneekö renkaat särki?

(Voi kalskahtaa joidenkin korviin tyhmältä kysymykseltä, mutta mä en oikeesti tiedä, eikä mieli tekis mennä tahallaan tärvelemään renkaita mökkitielle.)

Sä oot kattonu liikaa formuloita ja niiden ruohikollakäyntejä...
wink.gif

Eli ei mitään haittaa - renkaat kyllä kestää!

Ei meni miksikään kunhan et aivan järjettömästi ruovittele jos tiellä on mursketta tms terävää kiveä

niin kyllähän siihen lämpimään renkaaseen voi hiekkaa tarttua,mutta kyllä se pois lähtee kun takasin asfaltille menee.kannattaa kyllä varovasti ottaa ekat kiihdyttelyt jos on hiekkaiset renkaat.
itte viime keväänä poistin renkaista tielaitoksen yllätykset eli pien ajamalla renkaat lämpimäksi ja sitte soratielle ajamaan ja takas asfaltille.lähti piki helpommin ku rapsuttelemalla

Nyt tuli kyl hieman sellainen "kuinka leimaudutaan tyhmäksi mp-foorumilla" -olo
biggrin.gif
Älä välitä, tuttu tunne, eikä toi kysymys mitenkään höhlä ollut.
smile_org.gif

Parit kommentit:

- tietöissä käytetty murske aiheuttaa viiltoja. Viime kesänä olin pessyt prätkän ja samalla tietty renkaat - tarkistaen ne samalla. Ajoin seuraavana päivänä noin 10 kilsaa sepelipatjan päällä (mitä en enää tällä järjellä tekisi) ja välittömästi tsekkasin renkaat: takanakissa (180/55/17) oli kunnon viilto, sellainen läppä. Ei siitä haittaa ollut, mutta seurasin sen kuntoa koko kesän. Gummi oli käytännön uusi, niin siinä oli pintaa riittävästi, ei ollut kudoksiin asti se viilto.

- renkaiden kunnon tarkkailua kannattaa harrastaa. Vaikka siellä mökillä oluen kera.
smile_org.gif
Muistelisin oman saldoni olleen (suosittelen Leathermanin pihtejä nyppimiseen, oli loisto vinkki) 7000 kilsan ajalta kahdeksan metallibiittiä ja yhden kiven. Kivi oli erityisen paha: eturenkaassa syvälle kaivautuneena.

Ajellaan soralla, ajellaan huoltoasemilla, ajellaan teollisuuspihoilla, ajellaan parkkipaikoilla, mutta pestään välillä renkaat ja tsekataan ne samalla!

Saakos tästäkin lisää kukkahatturespektiä?
tounge.gif

Ei varmaan koskaan ole liikaa, tarkisteli renkaita miten usein hyvänsä. On se kuitenkin asia, jonka pettäminen voi viedä jopa hengen. Ja onhan mp-renkaissa huomattavasti pehmeämmät seokset kuin autojen, joten ei ole kaukaa haettua mietiskellä, kestääkö. Kotilolla nyt saa rupeltaa vaikka missä sepelissä, muttei ole läheskään sama asia.

Itse kyllä renkaiden puolesta ajelen katupyörällä hiekalla, vaikka lähes katusliksit on alla.(kuvioo ei juuri ollenkaan).

ei se renkaita haittaa, eniten hämää se, kun ketjut menee ihan hirveeseen kuntoon. hiekka rahisee.

Ja taas olen paaaljon viksumpi.
Tosiaan olis kesällä tarkotus ajella mökille Pohojanmaan suuntaan, eikä varmastikaan sitä lyhintä reittiä
smile_org.gif

Pelkona oli vaan se, että kun on ajanu eka pyörät lämpimiks, että kuinka haavoittuvaiset renkaat on (mitenkä pikkukivet upoo pyörään)

Kyllähän noi katurenkaatkin kestää hiekalla. Ajellaanhan noilla motoillakin useasti soralla ja niissäkin melkein aina katukumit alla. Enemmän olisin huolestunut ketjujen, katteiden jne kulumisesta. Jos renkaista pääsee soraa lentämään muoviosiin jne niin lopputulos on melkein ku ois käyttänyt hiekkapuhalluksessa
sad_orig.gif

Ei ole tyhmiä kysymyksiä! Tyhmää on olla kysymättä. Nytkin tiedät asiasta jota et ennen tiennyt. Eläköön org. (tämä ei ollut sarkasmia).

Ei ole tyhmiä kysymyksiä! Tyhmää on olla kysymättä. Nytkin tiedät asiasta jota et ennen tiennyt. Eläköön org.
Näin ajattelinkin.
Nyt kun kaikenlisäks tää kaikki on mulle uutta (eka ajokausi menossa), ni joutuu kyselemään ja paljon.
Jotkut kysymykset saattaapi kuulostaa kokeneempien motoristien korviin itsestäänselvyyksiltä..

Ei ole tyhmiä kysymyksiä! Tyhmää on olla kysymättä. Nytkin tiedät asiasta jota et ennen tiennyt. Eläköön org.
Näin ajattelinkin.
Nyt kun kaikenlisäks tää kaikki on mulle uutta (eka ajokausi menossa), ni joutuu kyselemään ja paljon.
Jotkut kysymykset saattaapi kuulostaa kokeneempien motoristien korviin itsestäänselvyyksiltä..
Kaikkihan me ollaan oltu joskus alottelijoita, jotkut vaan on kerrinny alottaa aikaisemmin
cool.gif

Gixussa eturengas heittää sorat hiekalla ajaessa suoraan jäähdyttäjän kennoon
crazy.gif
. Se huolettaa huomattavasti enemmän kuin renkaan kärsiminen.

itse olen lasketellut smotolla aika railakkaastikkin sorateitä menemään ja eipä ole tullut kuin pieniä viiltoja renkaisiin joista ei ole kuin kosmeettista haittaa

Kyllähän toki varsinkin vähän kuluneempien katurenkaiden kanssa kannattaa ajella varovaisemmin, jos tiellä on terävää murskesepeliä, ei tavallinen hiekka niinkään terävää ole...

Autojenkin kitkarenkaat jotka ovat aikas pehmyttä kumia voivat kuluneempana olla arkoja puhkeemaan terävän sepelin takia.

Nappularenkailla ei tätä asiaa tarvitse miettiä ollenkaan...
smile_org.gif

Tänään huomasin molemmissa renkaissa pitkät naarmut (ympäri asti), niin aluksi epäilin että joku kateellinen tossa pihassa.. prkele! ..mutta sitten tuli mieleen, että tuolla pikkuteillä noi asvaltin halkeamathan ne ovat  
idea3.gif
. Täytyy ruveta niitä väistelemään..

Back