Crassus sanoi:
Eikös jarrutuksen jälkeen pitäisi olla yleisesti ottaen kevyt veto päällä, jotta paino siirtyy takarenkaalle jossa kontaktipintaa eli pitoa on enemmän ja sitä kautta mutkassa enemmän pitoa. Ei siis rullata tai mennä tasakaasulla vaan kevyellä vedolla. Itse siis olen umpinoviisi, mutta näin muistelen twist of the wrististä ja kyllähän tuo perusfysiikalla tuntuisi fiksulta.
Tässä kohtaa pitää muistaa erottaa katuajo, katuajon omainen rata-ajo ja kierrosaikaan tähtäävä rata-ajo toisistaan. Kadulla ja katuajon omaisesti radalla perusajotekniikkaa opiskellessa tulisi vauhti sovittaa ennen mutkaa sellaiseksi, että mutkan pystyy ajamaan tuota vauhtia. Vauhdin sovittamiseen ei tarvitse käyttää jarrua vaan mieluummin antaa pelkän moottorijarrun hoitaa homman, tällöin ei tule jarrutettua liikaa vauhdista pois ja mutka menee kuin huomaamatta vähän reilummalla vauhdilla. (Eksyin jo sivupolulle, takaisin asiaan

Eli vauhdin sovitus suoralla ja mutka ajetaan läpi kevyt veto päällä. Nyt tietysti herää kysymys, että miksi näin, kun isot pojat sanoo toista? Vastaus on helppo:
Kun sovitetaan vauhti hyvissä ajoin mutkaan sopivaksi ja ajetaan mutka kevyt veto päällä, ostetaan itsellemme lisää aikaa ja siten lisää keskittymiskykyä keskittyä oleellisiin asioihin, kuten katseenkäyttöön, ajoasentoon ja rentouteen. Lisäksi tasainen veto päällä varmistaa sen, ettei pyörän alusta nyöki tai keinu mutkassa turhaan, jolloin on taas hieman helpompi keskittyä oleelliseen ja tuntuma sekä luottamus pyörään on parempi.
Sitten kun pyörän peruskäsittelytaidot alkavat olemaan hallussa, voi alkaa siirtymään enemmän kohti sitä "isojen poikien" tyyliä. Eli pyritään hidastamaan (huom. ei jarruttamaan) vauhtia mutkan apeksiin asti, josta sitten mennään kaasulle. Tämän harjoittelun voi aloittaa valuttamalla mutkan apeksiin asti pelkkä moottorijarru päällä ja kaasuun saa koskea vasta apeksissa. (Tätä koski se edellä mainittu pitkätukan kommentti) Samalla tuo on loistava harjoitus siitä kuinka paljon pyörän vauhti hidastuu ja kaartosäde tiukkenee pelkän moottorijarrun avulla. Myös mutkanopeus on helpompi hakea tällä tapaa kohdalleen. Kun ajaminen on jatkuvasti rentoa ja polvi alkaa raapimaan apeksin huitteilla asvalttia, voi hommaan ottaa mukaan myös jarrun. Aluksi pehmeästi ja kokemuksen ja tuntuman parantuessa tiukemmin. Suosittelen etenemään tässä kohtaa mieluummin liian pienillä kuin liian isoilla askelilla. (Sivuhuomautuksena tässä on mainittava, että jarruton ajokin on yllättävän nopeaa jos ajotekniikka muuten pysyy edes joten kuten kasassa. Esim. mun oma enkka Alastarossa on 1:24 alkuinen, mutta olen ajanut 1:30 huitteille jarruttamatta muuten kuin moottorilla.)
Muistakaa kuitenkin kaikessa ajotekniikan harjoittelussa, että ilman perusteita ei kannata yrittää opetella vaikeampia asioita, koska perusteiden opettelun laiminlyönti johtaa jossain kohtaa vauhdin kasvaessa pahimmillaan fataaleihin virheisiin. Ugh, olen puhunut.
P.S. Tämä liippaa muuten sitten sitä Ajotaito III/IV sisältöä aika likeltä.