• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Adventurepyörää hankkimassa - risut & ruusut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nnikoa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiköhän kaikki dual-purpose/adventure (suht moderneina versioina) pyörät ole ihan soivia pelejä näillä isoimmilla valmistajilla.

Ominaisuus ja tyylisuuntaeroja sitten on hieman enemmän. Katsele, ihmettele ja rupea käymään kauppaa itsellesi kaikkein mieluisimmasta. Joitain malleja saa valmiiksi madallettuina, ja joitain pitää madaltaa uusilla penkeillä tai muilla keinoin.

ps. jos joku kirjoittaja kehuu ja ehdottelee juuri sitä pyörää, millä juuri itse sattuu ajamaan, niin ne neuvot voi jättää omaan arvoonsa. Niistä kun hohkaa vain oman valinnan oikeellisuus ja ihanuus.

lario sanoi:
Painoa saa olla siis yhteensä maks 125kg, koska ajovarusteet vie lopun.
Onhan se 62,5kg/ henkilö.

Joo-o, herralla hiukan enemmän ja rouvalla vähemmän. Fatbiket käyttöön ensin, mikäli olennaista linjavikaa tai sitten suoraan trike nappularenkailla seikkailukäyttöön:;):

vma sanoi:
ps. jos joku kirjoittaja kehuu ja ehdottelee juuri sitä pyörää, millä juuri itse sattuu ajamaan, niin ne neuvot voi jättää omaan arvoonsa. Niistä kun hohkaa vain oman valinnan oikeellisuus ja ihanuus.

Tuossa tapauksessa noin 50% moottoripyora.orgin kirjoituksista voi jättää omaan arvoonsa, eikä vain tämän keskustelun osalta.:)

vstrom sanoi:
Tuossa tapauksessa noin 50% moottoripyora.orgin kirjoituksista voi jättää omaan arvoonsa, eikä vain tämän keskustelun osalta.:)

Viitannet omiin kirjoituksiin? Silloin %- luku on väärin.

vma sanoi:
Viitannet omiin kirjoituksiin? Silloin %- luku on väärin.

Toki omalla kohdalla kirjoitusten virheprosentti on liki 100, mutta onneksi muutama hyvin aktiivinen kirjoittaja kirjoittaa vastapainoksi absoluuttisia totuuksia, vain ja ainoastaan puhtaiden perusteltujen faktojen pohjalta, jättäen kaiken subjektiivisen tarinoinin pois.:D

vma sanoi:

Noilla valintakriteereillä loppuu merkit ja mallit kesken kun lähes kaikkien pitäis ajaa erilaisilla pyörillä...

XJ 900 sanoi:
Noilla valintakriteereillä loppuu merkit ja mallit kesken kun lähes kaikkien pitäis ajaa erilaisilla pyörillä...

Olettamasi on väärä, sillä kaikki eivät estottomasti kehu juuri sitä pyörä merkkiä ja mallia, jonka vaimo on sallinut ostaa, ja joka on ostohetkellä muuttunut "kaikkein parhaaksi kaikessa mahdollisessa käytössä".

vma sanoi:
Olettamasi on väärä, sillä kaikki eivät estottomasti kehu juuri sitä pyörä merkkiä ja mallia, jonka vaimo on sallinut ostaa, ja joka on ostohetkellä muuttunut "kaikkein parhaaksi kaikessa mahdollisessa käytössä".

Joskus se vaimonkin sallima pyörämalli voi olla sellainen, että on useampi vaimo kauppaan suostunut ympäri maailmaa lähes parinkymmenen vuoden aikana, vaikka vain pieniä muutoksia on itse pyörämalliin tehty.

Kaikkea ne vaimot sitten saavatkin aikaan!:)

vstrom sanoi:
Joskus se vaimonkin sallima pyörämalli voi olla sellainen, että on useampi vaimo kauppaan suostunut ympäri maailmaa lähes parinkymmenen vuoden aikana, vaikka vain pieniä muutoksia on itse pyörämalliin tehty.

Kaikkea ne vaimot sitten saavatkin aikaan!:)

vma sanoi:

Jotenkin on tunne, että keskustelu kiertää kehää offtopiccina, mutta omalta osalta lopuksi ihmettelen henkilöä, joka haluaa ajaa vuositolkulla pyörällä, jonka kokee huonoksi.

Tai ihmettelen sitä, että henkilö jolla on joku pyörämalli, ei voisi totuudenmukaisesti kertoa sen positiivisista ominaisuuksista.

Maailma on ihmeitä täynnä.

Ajaahan ihmiset jollain Nissanin ja Kian paskoillakin. Monet ei tiedä paremmasta.

vma sanoi:

Mua ei paskaakaan kiinnosta sananvapauden rajoittaminen joten... Onhan Tenere 700 helkatin hyvä pyörä omassa koko- ja hintaluokassaan. Saa madallettua ja löytyy matalaa penkkiä varustelistalta mutta jääkö liian korkeaksi 168cm kuskille, siihen en osaa vastata.

PoS sanoi:
Ajaahan ihmiset jollain Nissanin ja Kian paskoillakin. Monet ei tiedä paremmasta.

Ja noiden Kia kuskien meuhkaaminen siitä oman valinnan oikeellisuudesta ja ihanuudesta on vallan inhimillistä suomalaista sielunmaisemaa tuntien. Siksihän se kovin meuhkaaminen monasti tuleekin budjettiluokan mopoilla ajavilta.

Toisaalta jos itse ajaminen sattuu kiinnostamaan poseerausta enemmän, niin homma helpottuu kummasti. Vetomiehen elämä on helppoa koska erinomaisia laitteita on maailma täynnä ihan hintahaitarin laidasta laitaan.

Laitetaanpa vielä yksi budjettimallin ehdotuskin tähän. KTM 950/990 adventure. :thumbup:

Mjoo nykyajan valinnanvapaus ei ole vapautta, vaan se keskimäärin laskee ihmisten onnellisuutta ;). Heti kun ostaa jotain, tulee markkinoille naksun verran parempi ja halvempi uusi versio samasta aiheesta. Jos kaupassa olis vain ladoja, olis valinta helppoa....

Kannattaa käydä pyöriä kokeilemassa niin itse alkaa päästä jyvälle mitä haluaa, jos ei sitä tiedä. Ja jos ei kokeilemalla selviä, niin ostaa vaan jonkun. Ei taida tänä päivänä olla olemassa täysiä susivehkeitä jos tältä vuosituhannelta prätkiä kattelee. Toki jos haluaa parasta niin se on ATAS :)

Ja lyhyt ruumiinrakenne ei ole este seikkailuhommiin jos on vaan asenne kohdallaan....
Ajokouluttaja 5 foot 1" , eli tuleeko siitä joku 155cm ja hyvin tuo näyttää onnistuvan.
https://www.youtube.com/watch?v=zYp1zXyc0fA

vstrom sanoi:
Jotenkin on tunne, että keskustelu kiertää kehää offtopiccina, mutta omalta osalta lopuksi ihmettelen henkilöä, joka haluaa ajaa vuositolkulla pyörällä, jonka kokee huonoksi.

Tai ihmettelen sitä, että henkilö jolla on joku pyörämalli, ei voisi totuudenmukaisesti kertoa sen positiivisista ominaisuuksista.

Maailma on ihmeitä täynnä.

Juuri näin.
Topicin aloittaja kysyi ruusuja ja risuja adve-pyöristä.

Jokainen kertokoot siis omista kokemuksista; ei hevostoimiston uutisia, kotilokokemuksia, bissen makumieltyksiä, tms.
Tämän piti olla ihan asia-topic, Paskanjauhanta on sitten erikseen.

vma sanoi:

Minä ainakin olen aina jotakin itselle uutta hankkiessa kiinnostunut kuulemaan kyseisen kapistuksen käyttäjien mielipiteitä - olivat miten värittyneitä tahansa. On kyseessä sitten sähköhammasharja, moottoripyörä tai vaikkapa kamera. Aikansa vie, kun käyttäjien kokemuksia lukee, tutkii teknisiä yksityiskohtia, pohtii miten paljon lopulta arvostaa mitäkin ominaisuutta ja kuinka paljon on valmis maksamaan siitä.

Motskarin hankinnassa koeajelu antaa tietty paljon tietoa kohteesta. Ilman koeajoa en uskaltaisi ostaa ellen sitten olisi ostamassa samanlaista kuin millä olen jo ajellut (ja johon olen tyytyväinen).

ps. Jos joku kirjoittaja kehuu ja mainostaa jotain tiettyä ajatusta,neuvoa työkalua tai vaaliehdokasta, niin ne maininnat voi jättää omaan arvoonsa. Niistä hohkaa vain oman aatteen oikeellisuus ja ihanuus! :p

(onhan tämä ihan asiaton viesti, mutta pakko mikä pakko....)

PoS sanoi:

Noh itsekin ajelen vanhalla volkkarilla ja satun tykkäämään siitä (vian ei tartte olla iso jos se on päässä), ei nuo bemarit sunmuut kiinnostele eikä ollut kummoisia ajettaviakaan omasta mielestä.

Mutta asiaan; kannattaako tuota pyörävalintaa liikaa miettiä. Saahan sen aina vaihdettua ja todennäköisesti se eka adventure ei olekkaan se paras useimmille :)

Omistani oon löytänyt seuraavia ongelmia ja kehumisen kohteita:

V-Strom 650: Tunnottomat jarrut myös just rempattuna ja teräspunosletkuilla, sama ongelma 2004 (ei ABS) että 2009 (ABS). Jousitus on ihan käyttis varsinkin jos vähän parantelee, vakiona keula aika pehmeä. Yläpainoinen paikallaan, sitä enemmän mitä täydempi tankki ja enemmän romua kyydissä. Moottorin luonteesta tykkään ja menohaluja Suomen teille ihan tarpeeksi, oikein jees jos pysyy suht hyväkuntoisilla teillä, oli ne soraa tai asfalttia. Pieni kulutus.

F800GS: Matalalla penkillä matalahko, tosi kiva pyöritellä paikallaankin kun on kevyt ja painopiste on alhaalla. Menee huonompaakin soratietä mukavasti ja vauhdit kasvoi huomaamatta vähän liiankin koviksi. Moottorin luonne todella tylsä ja motarilla jotenkin rauhaton ajettava, mielestäni optimi matkavauhti 80. Jakoketjun kiristin taitaa näissä olla tyyppivika, helppo vaihtaa. ABSit pelasti ainakin yhdeltä mälliltä. Pieni kulutus.

R1200GS: Tää oli vähän kuin noiden edellisten yhdistelmä, äärimmäisen miellyttävä ajaa pitkääkin matkaa, hyvät jarrut ja Wilbersillä paranneltuna mainio jousitus. Painaa n. samat kuin V-Strom, mutta kevenee heti kun lähtee liikkeelle. Moottori eleetön ja siksi tylsähkö, mutta ei tarvinnut turhia vaihtaa ohituksiakaan varten. Hitaammilla TETin kohdilla laukut täynnä romua tuli semmoinen tunne että nyt on vähän liian iso pyörä pienelle kuskille, mutta vähän kovempaa oli todella mukava päästää. Kuormaa kantaa tosi hienosti. Bensaa meni satkulle litra enemmän kuin edellisillä, eli aina viiden pintaan.

Noista saatujen kokemusten jälkeen tuli 690 Enduro R, mutta sillä en oo vielä ehtinyt ajamaan.

Back