• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Adv Gessua ostamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nostalgia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Turku
Päätinpä sitten vaihtaa pyörän uuteen seikkailu gessuun. Nykyinen pyörä on ollut maineestaan huolimatta hyvä peli, mutta olen tässä jo vuoden päivät kuolannut gessua, niin kauppaan on lampsittava. Tässä voi tietysti käydä niinkin, että maahantuojalta on jo kiintiö myyty, mutta tuskinpa.

Kävin jo kaupassa kyselemässä ja istumassa pyörän päällä, niin noista lisävarusteista olisi sellainen kyssäri, että miten paljon halvemmaksi tulee tilata ne alumiiniset laukut suoraan Saksasta?

Lisävarusteiksi ajattelin ottaa ajotietokoneen, varashälyttimen ja laukkutelineet.

Jos liikkeet on kiintiönsä myyneet, näkyy nettimotossa olevan 100-2000km ajettua "lähes uutta" tarjolla. Monesti säästää yllättävänkin paljon ostamalla tuollaisen valmiiksi varustellun, ja liikkestä pois ajetun pyörän.

Niin joo, onnittelut uudesta pyörävalinnasta! Tulet varmasti huomaamaan, että soratiellä ja huonokuntoisella kestopäällysteellä onkin oikeasti hauskaa ajaa
thumbs-up.gif

Ostin juuri Adventuren. Tein kaupat 10.4. Silloin tuntui kyllä olevan vielä pyöriä tarjolla vaihtelevan tasoisin tehdasvarustein. Mutta jos haluat tilata pyörän juuri tietynlaisella varustuksella, voi kestää loppukesään.

Edullinen laukkuvaihto ehto voisi olla tämä Trax

Alle 2 viikkoa sitten täällä pohdittiin samoja kysymyksiä edellisessä GSA-varustelukeskustelussa.

Laukkujen osalta lienee selvää että kallein paikka ostaa sellaisia on bmw-liike, mutta parempi kysymys on että millaiset laukut oikein haluat? Menee toiston puolelle, mutta kannattaa katsoa ne Jesse Luggagen vaihtoehdot..

Ps. Jotain tällaista olekin vähän pelännyt, aina siitä asti kun HD-mies ajeli kirjan lopussa kohti erämaita. Siis että seuraavaksi olisi tulossa vielä kertomus miehestä ja bokserista ja sitähän tuollainen pyöränvaihto ennakoi, eikö? ;-)

Silloin tuntui kyllä olevan vielä pyöriä tarjolla vaihtelevan tasoisin tehdasvarustein. Mutta jos haluat tilata pyörän juuri tietynlaisella varustuksella, voi kestää loppukesään.[/URL]
Mä olen saanut erilaisen käsityksen tuosta prosessista. Myyjä jutteli, että pyörällä on toimitusaika 4-5 viikkoa oli ne lisävarusteet mitä tahansa. No, huomenna selviää.

Noista laukuista. Lähinnä ajattelin pemarin alu-laukkuja. Saksassa kolmen laukun hässäkkä maksaa tasan tonnin.

Sori, näitä olisi tosiaan voinut kysellä tuolla toisessa ketjussa. Tän voi liittää siihen ketjuun, jos mahdollista.

muok: noi Traxin alulaukut on kyllä edulliset pemuun verrattuna.

Alulaukkuja on tosiaan hyvin montaa sorttia ja hintaluokkaa. Vertailin niitä (tai siis tietoja ja käyttäjäkokemuksia webistä) varmasti useamman tunnin silloin kun omaa hankintaani suunnittelin ja tulin siihen lopputulokseen, että gessun laukkuvaihtoehdot menevät karkeasti kolmeen kategoriaan

a) bmw:n alkuperäiset
b) jonkun muun merkillä olevat, mutta muuten pitkälti samankaltaiset, edullisemmat
c) jonkun muun merkillä olevat, mutta tarjoavat enemmän jotakin ominaisuutta, hinta samaa luokkaa bmw-laukkujen kanssa.

Alkoi tuntua, että a)-vaihtoehto yhdisti noiden muiden huonot puolet, joten se putosi minulla harkinnasta ensimmäisenä.. c-vaihtoehtoon olin päätymässä mm. sen ansiosta, että isommilla sivulaukuilla painon saa alas. GSA kun on korkea jo muutenkin. Ja minulla tosiaan on tavaraa mukana reilusti, kun mennään kaksipäällä teltan ym. retkeilykamojen kanssa. Nyt kun on RT, niin siinä sitten onkin miettimistä miten painon saisi alas, siihen ei oikein tyylillisesti sovi edes tuollaiset pyöreämuotoiset alulaukut.

(ja sori, en nostanut sitä toista ketjua esille sen takia että tämä olisi turha ja pitäisi yhdistellä siihen, vaan siksi kun ajattelin että ehkä et ollut huomannut sitä)

Kahdessa kaupassa pääkaupunkiseudulla asioin. RM Heinolla olisi ollut parikin eri varusteluvaihtoehtoa, mutta Biketeam hyvitti vanhasta reilummin. Ostin sitten sieltä. Biketeamista olisi pyörän saanut mukaan vaikka samantien, mutta meni jokunen päivä laina-asioiden järjestelyyn. Torstaina 10. päivä allekirjoitettiin kauppakirja, rahat tuli maanantaina ja kävin hakemassa pyörän. Pyöräkauppaa "as it should be".

Minulle selitettiin, että liikkeet ovat tilanneet tehtaalta ennakkoon eri tavalla varusteltuja pyöriä, joten ne ovat nopeasti toimitettavissa...olisiko sitten kymmenen päivän takaisesta tilanne muuttunut niin, että nopeasti saatavat pyörät ovat menneet.

BMW:n Alu-laukkujen hinnat Saksassa on selvästi halvemmat. Sivulaukku 320 euroa (Suomi 416 e), perälaukku 330 (427 e). Siihen sarjoitukset päälle. Miten sitten noiden tilaaminen onnistuu Saksasta Suomeen, onkin eri juttu. Kertokoon enemmän joku, jolla on kokemusta...mulla on sellainen kuva, että eivät toimita maihin, joissa on BMW:n maahantuoja.

BMW:n Alu-laukkujen hinnat Saksassa on selvästi halvemmat. Sivulaukku 320 euroa (Suomi 416 e), perälaukku 330 (427 e). Siihen sarjoitukset päälle. Miten sitten noiden tilaaminen onnistuu Saksasta Suomeen, onkin eri juttu. Kertokoon enemmän joku, jolla on kokemusta...mulla on sellainen kuva, että eivät toimita maihin, joissa on BMW:n maahantuoja.
Esim. eBayssa myydään ihan uutta tavaraa (BMW-diileri). Sähköpostilla suoraan sinne tarjouspyyntö haluamastasi paketista, ovh-hinnoista saa vielä ihan hyvät alennukset. Maksu tilille ja tavara lähtee DHL:llä, mitään 'maakiintiöitä' ei ole. Sarjoittamista varten täytyy käyttää avainta Saksassa ellei ole käyntiä paikan päällä.

Pelkkään hintaan ei kannata liikaa tuijottaa, ominaisuudet ratkaisee myös aika paljon. Muistaakseni esim. Turhatekin laukkujen seinämänvahvuus on 1-2 mm paksumpi kuin BMW:n omien (vaikka kummatkin taitaa olla Turhatekin valmistamat). Käytännön toimissa myös muutamia perusasioita tulee vastaan:
- päältä ladattava vai sivusta ladattava
- erilliset saumatiivisteet vai umpikiinteä rakenne
- lukot erillisellä avaimella vai sarjotetaan samaan sarjaan
jne.

Lähetin mailin Saksaan Bohling-Eisele nimiselle BMW-myyjälle ja kertoivat että Adventuren kolmen laukun satsi (+ lukkosylinterit, ylälaukun kiinnittimet ja teline sekä selkänoja) maksaa rahteineen Suomeen 1124,70 euroa. Tosin tällöin avaimet eivät ole sarjoitettu virta-avaimelle.
Niistä Jesse-laukuista näyttää olevan useita negatiivisia kommentteja (vedenpitämättömyys?) jenkkien keskustelupalstoilla. Ovathan ne hyvännäköiset ja tilavat. Safari 115 (115 litraa!!) pari maksaa 1295 taalaa. Puhuvat rajoitetusta saatavuudesta, mitä lienee?
Joka tapauksessa oma Adventure on tulossa pari kolmen viikon kuluessa ja siihen tulee Bemun omat pilkkijakkarat!
biggrin.gif

Silloin tuntui kyllä olevan vielä pyöriä tarjolla vaihtelevan tasoisin tehdasvarustein. Mutta jos haluat tilata pyörän juuri tietynlaisella varustuksella, voi kestää loppukesään.[/URL]
Mä olen saanut erilaisen käsityksen tuosta prosessista. Myyjä jutteli, että pyörällä on toimitusaika 4-5 viikkoa oli ne lisävarusteet mitä tahansa. No, huomenna selviää.
Niin selvis ja olit oikeassa.

Mutta arvatkaa mitä? Ai hav plitskriik mäsiin (oor suun enivei).

bmw_7.jpg

Kiitos. Olo on kuin Rudelilla kun näki Ju 87G-2:n eka kerran. Seuraavaksi pääsekin sitten laukkuja ostamaan. Lisävarusteiksi tuli ajotietokone ja ESA. MG42 laitetaan jälkiasennuksena.

Heh, kaveri väkertää kasaan tuollaista oikeaa itärintamavehjettä. Ranskalaisen lentokoneteollisuuden lahja sodankäynnille. Kun Preussilaiset tulivat kylään, jätettiin ko. vehkeen tuotanto käyntiin ja pitivät BMW:tä parempana itärintamalla.

Joissain kuvissa kyydissä on aikamoisia kuormia, joten Saksan pojilla on jo tuota historiaa tavaran kuskauksessa 2-3 pyörällä.

39gnomerhoneAX2_2Bayfr.jpg

Jos rahasta ei ole kiinni eikä halua itse väkertää niin Adv. Gessuun ilman muuta lisävalot (sumari + xenon). Laukkuraudat, laukut ja hälytin olivatkin jo listalla.

Mitä muuten tuo "ajotietokone" tekee ja miten se eroaa vakiosta?

Pelkkään hintaan ei kannata liikaa tuijottaa, ominaisuudet ratkaisee myös aika paljon. Muistaakseni esim. Turhatekin laukkujen seinämänvahvuus on 1-2 mm paksumpi kuin BMW:n omien (vaikka kummatkin taitaa olla Turhatekin valmistamat).
Tulla tupsahti BMW:n laukut kotiin ja ihan asiallisilta tekeleiltä vaikuttavat. Eikä niistä ihan läpi näy eli ei ne ihan noin ohuetkaan ole (Touratechin Zegalle ilmoitetaan 1.5 mm)...
cool.gif

Ihan oikeasti. Vaikka Bemariin luotankin, niin BMW:n laukut on kyllä ihan viimeinen vaihtoehto (sori
sad_orig.gif
) Tuota kalliimpia laukkuja saa kyllä etsimällä etsiä. Laatukaan ei juuri ole sen kummempaa kuin minkä hyvänsä tarjouslaukun. Ainoa keksimäni pointti on se, että saa samaan avaimeen. Tulee kyllä kuitenkin ihan perkeleen kallis avain.

Eli jos et halua vapaaehtoisesti luopua isosta kasasta rahaa, jonka voisi käyttää johonkin muuhun hyödylliseen, niin käy edes katsomassa vaikka noita Motechin Traxeja.

Itse aikanaan halusin R1200ST:hen hankkia takalaukun. BMW-logolla varustetun olisin saanut kohtuullisella 500 €uron veloituksella. Tarvikeliikkeestä sain tuon "liima-logolla" 100 €uroon. Arvatkaa kumman hankin. Tuolla 400€urolla hankin aika paljon muuta.

Tyhmä saa olla mutta ei se niin hauskaa oikeasti ole...

Back