• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ABS-jarrut moottoripyörissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No Absien hyvyyteen en ota kantaa mutta täällä pelätään mopon pyörien lukkiutumista aivan liikaa. Eli ajakaa niitä pyöriä älkää vain istuskelko niitten päällä ja voitte lukita etusta ja takasta melko huoletta ilman suurempia kaatumisen riskejä. Eli suoraan jarruttaessa etusen lukkiutuminen ei johda pyörän kaatumiseen vaan kaatuminen johtuu siitä että lukkiutunut pyörä ei pidä itse suuntaansa vaan pyrkii kääntymään poikittain edessä. Pitämällä stongasta ohjauksen suorassa etusen lukkiutuminen on aivan normaali ajotilanne mikä ei suuremmin sykettä nosta.

Kannattaa harjoitella vaikka kuulalaakerisoralla tai muuten liukkaalla hiekkatiellä, ja jos joku ei vielä ole kuullut niin suosittelen suorastongaista mopoa, ite ainakin pysyn helvetin huonosti pystyssä kliparipyörillä kun tuo hiekkatiellä pyöräily kuitenkin yleensä tuo ne parhaimmat ajoelämykset - kyykkypyörälläkin....

No Absien hyvyyteen en ota kantaa mutta täällä pelätään mopon pyörien lukkiutumista aivan liikaa. Eli ajakaa niitä pyöriä älkää vain istuskelko niitten päällä ja voitte lukita etusta ja takasta melko huoletta ilman suurempia kaatumisen riskejä. Eli suoraan jarruttaessa etusen lukkiutuminen ei johda pyörän kaatumiseen vaan kaatuminen johtuu siitä että lukkiutunut pyörä ei pidä itse suuntaansa vaan pyrkii kääntymään poikittain edessä. Pitämällä stongasta ohjauksen suorassa etusen lukkiutuminen on aivan normaali ajotilanne mikä ei suuremmin sykettä nosta.
Tuli viikonloppuna vedettyä lipat omalla moottoripyörällä, kun 4-kaistaisella tiellä 60:n alueella meinasi tulla auto viereiseltä kaistalta päälle. Kiskaisin reaktiona etujarrun pohjaan ja vältin lähemmän tuttavuuden tekemisen auton takakulman kanssa. Valitettavasti kyseisessä kohdassa tietä sattui olemaan mutka, minkä takia eturenkaan lukitseminen aiheutti välittömän kaatumisen. Olen melkoisen varma siitä että jos pyörässä olisi ollut ABS-jarrut, olisin pysynyt pystyssä.

Toki eturenkaan voi lukita hyvissä olosuhteissa suoraan ajettaessa, mutta hätäjarrutukset ja yllättävät tilanteet eivät aina tapahdu ihanneolosuhteissa.

Joku myös mainitsi että pyörä pitäisi aina pystyä pysäyttämään näkyvällä tienosuudella. Entä jos näkyvä tienosuus lyheneekin päälle kiilaavan auton takia olemattomiin silmänräpäyksessä?

Tässä tapauksessa kuskille ei (onneksi) käynyt mitenkään, kiitos hyvien ajovarusteiden. Ajokausi sen sijaan keskeytyi ikävästi pyörän siirtyessä huoltamon puolelle. Samoin jos korjauksia ja ajovarusteita ei korvattaisi päälle tulleen auton kuljettajan vakuutuuksesta, voisi lompakkoon tuleva lovi olla melkoisesti ABS-jarrujen hintaa isompi. Eipähän tarvitse enää miettiä että pitäisikö seuraavaan pyörään ottaa ABS-jarrut vai ei.

Itselläni on alla eka pyörä, jossa nämä nuoren asiantuntijamme  paheksumat ABS:t  on. Kertaakaan eivät vielä ole saaneet töitä tehdä, ja toivon, ettei tarvitsisikaan.
Oletan, että, kun abs:t ensimmäisen kerran potkivat vastaan, on se merkki siitä, että pitää himmata menoa.
Sama tilanne täällä. Tosin pitäähän se jossain vaiheessa ihan tarkoituksella kokeilla miten tuo pysähtyy täysiä. Tähänkin asti hidastuvuus on kyllä ollut sitä luokkaa että meinaa lähteä paikat hampaista
tounge.gif
Kesä on edennyt ja absillisia kilometrejä tälle suvelle mukavat 17 000 kappaletta.
Vaikka vesikeliäkin on matkan varrelle sattunut ihan riittävästi, en ole vieläkään onnistunut saamaan ABSeja potkimaan vastaan, vaikka olen sateessa yrittämällä yrittänyt. Kädet eivät meinaa pitää jarrutuksessa. Mahdanko olla ylivarovainen vanhus, vai alkaako järjestelmä toimia vasta paniikkitilanteessa, jossa kuljettaja riipoo etujarrua ilman minkääänlaista kontrollia?
Mukulakiville en ole sateella joutunut (onneksi)
Onko maanteillä ajavilla kokemuksia? En tästä ketjusta löytänyt.

Eipähän tarvitse enää miettiä että pitäisikö seuraavaan pyörään ottaa ABS-jarrut vai ei.
Kannattaisiko kuitenkin yrittää opetella jarruttamistakin, hankkiipa ne ABS:t tai ei...
Totta kai kannattaa, eivät ne ABS:t mitkään ihmeratkaisu ole. Saattavat vain säästää onnettomuudelta yllättävässä tilanteessa, koska kaikkihan kuitenkin tekevät virheitä.

Taitaa osa suomen motoristeista olla synnynnäisiä katuhaukkoja,tietävät jo valmiiksi jarruttavansa oikein kun koittaa pienen paniikkijarrutuksen hetki .

Sitä ei käy kieltäminen etteikö jarruttamista pitäisi harjoitella oli sitte absillinen tai ilman !

Olipa sitten kuinka taitava jarruttaja tahansa niin eipä noista abseista ole normikäytössä haittaakaan.

Paitsi tietty jos käy radalla ajaa ni sit tarvii olla kakx eri pyörää ku absillinen on niiiiiiiiiiiiin paljon hitaampi .
wink.gif

ABS, ja kaikki muu pyörän ohjaamiseen vaikuttava elektroniikka johtaa samaan kuin autoissakin:
- kuskilta häviää tuntuma
- kuskeilta häviää kiinnostus tuntumaan ja ymmärrys sen tärkeydestä
- automatiikalla ajavat aloittelijat eivät ikinä edes koe tuntoa tiehen
- elektroniikka edistää asennevammoja ja turvatonta, ei-ennakoivaa ajotyyliä
- ja tuo edellinen johtaa onnettomuusriskin kasvamiseen

ABS:t ja muut pitäisi lailla kieltää - myös autoissa.
Olen sitä mieltä että moottorilliset vaunut tulee kieltää kaikilla teillä ja kaikissa muodoissaan. Ne vieroittavat nuoret miehet perinteisistä hevosmiestaidoista ja kyvystä toimia yhdessä tuon jalon eläimen kanssa.

Lisäksi niiden mahdollistamat huimat nopeudet eivät tutkitusti ole ihmisen hermostolle hyväksi, joten mielisairaudet ja pehmeäselkärankaisuus tulevat varmasti lisääntymään maassamme mikäli moisten moottorivehkeiden omistaminen ja käyttö sallitaan.

Juu soralla nuo on hengenvaaralliset systeemit
olen kuullut itselleni kerrottavan, ettei abs autoa saa edes pysähtymään hiekkaisen tien mäkeen, koska hiekka luistaa sen verran, että absit eivät anna renkaiden lukittua. Mene ja tiedä, mutta kaikki kuljettajan apulaitteet ovat yleensä perseestä kun aletaan tappamaan aikaa ajamalla kovaa..
Tämä ei ainakaan minun autossa pidä paikkaansa. Kun nopeus on tarpeeksi pieni, jarrut kyllä lukkiutuu. Muutenhan autoa ei saisi lainkaan pysähtymään, koska pysähtyessä renkaat "lukkiutuu".
sport05.gif

ABS, ja kaikki muu pyörän ohjaamiseen vaikuttava elektroniikka johtaa samaan kuin autoissakin:
- kuskilta häviää tuntuma
- kuskeilta häviää kiinnostus tuntumaan ja ymmärrys sen tärkeydestä
- automatiikalla ajavat aloittelijat eivät ikinä edes koe tuntoa tiehen
- elektroniikka edistää asennevammoja ja turvatonta, ei-ennakoivaa ajotyyliä
- ja tuo edellinen johtaa onnettomuusriskin kasvamiseen
Höpö höpö.

Mulla ABS'it on ollut autossa käytössä pauttiarallaa aina kerran talvessa; ei siinä tuntuma mihinkään katoa.
"elektroniikka edistää asennevammoja ja turvatonta, ei-ennakoivaa ajotyyliä"
- lisää höpöä; mulle ABS'ien mukaantulo kertoo sen, että oma tilannenopeus on ollut liian suuri ja siten on opettanut ennakoivaa ajotyyliä.

Joo ja enpä ole autossa huomannut mitään haittaa ABS'eista; ei edes soralla/hiekalla. Jos liukas soratie tuottaisi ongelmia ABS'ien kanssa niin kuinka helvetissä mikään nykyauto kykenee pysähtymään talvella? Äly hoi...

---------
Mutta trollina pirun hyvä; oli aivan kuin flashback -80 luvulta kun keskustelu ABS'eista oli kovimmillaan. Siitä propsit
biggrin.gif

Paitsi tietty jos käy radalla ajaa ni sit tarvii olla kakx eri pyörää ku absillinen on niiiiiiiiiiiiin paljon hitaampi .
wink.gif
Ei pidä paikkaansa.

Kyllä mun Bemari absien kanssa on varmasti ihan yhtä nopea siellä radalla kuin samanlainen pyörä ilman abseja
biggrin.gif
Ei niin,se bemari on yhtä hidas jokapaikassa,oli abs tai ei
Aivan niin ymmärsit pointin
biggrin.gif

Tosin ei siitä vielä "Banditilla" ole ohi menty
biggrin.gif

PS. Valehtelin kyllä varmaan vähäsen. Taisi Italiassa Mugellon liepeillä mennä jokunen Bandittikin ohi, kun ei niitä kaikkia ohittajia kerinnyt edes laskemaan:)

Siellä muuten havaitsin noista Bmw:n "loistavista" jarruista muuten sellaisen seikan joka hieman himmensi niiden arvoa minun silmissäni.

Voin kertoa lisää jos jotain kiinnostaa.

Back