• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aarbike Sipoo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ostin kans mopon tosta liikkeestä..ostettaessa moposta oli kytkin nesteet valunut katteelle ja maali tietysti pois..kehuvat korjanneen vian siis vuodon joka tuli säiliön kannen välistä,mutta olivat laittaneet paperi tiivisteitä nipun väliin..10e maksoi uusi alkuperäinen tiiviste..onneksi en ehtinyt korjata maalausta kun vuoto alkoi taas..kannattaa tarkistaa kyseisen liikkeen korjaukset..muuten jäi positiivinen kuva liikkeestä
Sain muuten 50km takuun:WAZAAP: kytkimelle ja vaihteistolle..ostin talvella

Niin se pikkulauseke.....Myyjä ainakin minulle kertoi selvästi mitä hän sillä tarkoittaa ja ainakin minä ymmärsin sen.
Itse ostin viime talvena yrittäjältä 3200€ Kawasaakelin ja vastaavat halvimmillaan pääkaupunkiseudun mpliikkeissä olivat aivan eri planeetalta. En epäröinyt hetkeäkään ja tein kaupat ja onnistuneet sellaiset. Viime kasänä 10tkm takana ja perushuolloilla mentiin. Nyt tietenkin jo vähän isompaa huoltoa tulossa, mutta ei liity tuohon perävalotakuuseen mitenkään. Kiitos Jarkolle hyvästä pyörästä ja suosittelen muillekkin, jotka haluavat harrastuksen pariin pienemmällä summalla. Ja jos jollakin on tarjota vastaavanlainen mp kauppa, jossa on reilusti valinnanvaraa tuossa 1000-7000€ hintaluokassa, niin tietoa tänne!!!! Olisi taas uusi halppis hakusessa.
:orgmp::orgmp::orgmp::orgmp::orgmp:

Nuo pyörät ovat suurilta osin eri mp-liikkeistä ja juuri Kuluttajasuojalain takia ne eivät itse halua niitä myydä. Ei noilla Aarbiken hinnoilla voi muuta tehdä, kuin myydä peli korjattavaksi tai varaosiksi, eli ollaan juridisesti lähes samassa asemassa kuin yksityiseltä ostettaessa. Ei siitäkään kukaan netissä pahemmin itke. Tuolla vaan ollaan siinä tilanteessa, että ostajalla on vastuu tutkia tuote ja jos ei itse ymmärrä, sitten osaava kaveri mukaan. Eihän noita kukaan pakota ostamaan, mutta jos tuuri käy, saattaa saada sopivasti vaikka kuinka mahtavan pelin. Tiedän tapauksia.

Patukka sanoi:
No kukin tyylillään mutta ainakaan minä en laittaisi nimeäni moisen paperin alalaitaan. Niidenkin jotka aikovat sen tehdä kannattaa lukea tämä ennen allekirjoitusta. http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...F6FJkNohm8TYu_aT44G3pbg&bvm=bv.45512109,d.bGE

Koskee myös moottoripyöräkauppaa.

Linkittämässäsi dokumentissa todetaan, että:
Yleisluontoinen ilmaisu ”myydään korjattavaksi” tms. ei riitä. Vika pitää yksilöidä esimerkiksi ilmaisulla ”myydään moottorin osalta korjattavaksi”
Tuon perusteella Aarbiken klausuulit eivät välttämättä pitäisi jos asiakas riitauttaisi kaupan piilevän vian osalta.

-----

Omalta osaltani olen ollut paikkaan oikein tyytyväinen. Hyvä, asiallinen palvelu ja ostettu mopo on (tähän mennessä) osoittautunut ihan kelpo peliksi. Kaupoista reilu kuukausi ja kilometrejä pari tonnia takana. :WAZAAP:

Tinza91 sanoi:
Ite ostin ekan isonpyörän täältä mukava heppu!

Pyörässä oli ilmotettu että rengas kulunu mutta sitten tutkiskelin joha rupes löytymään muitakin ei suurempia mutta kuitenkin jotai mistä ei mitään mainintaa
Paras kuitenki oli jäähytin nesteitä ei ollu ollenkaan :D Liekö tarkistaako ne nesteitä sitten siellä kun saavat pyörän myyntiin

Mutta suosittelen itsekkin halvalla saa vietyä kotiin kyllä sieltä:jippikaijee:

Olikohan nyt sitten paisari tyhjä vai syylärikin tyhjä? Ois meinaan keittänyt alta minuutin...Ainakin oman ex-GSX-R:ni koeajoivat ennenkuin ottivat vaihdossa niin luulis että tuokin laite oli koeajettu. Tai mistäs sitä tietää.

Hyvät kokemukset mullakin oli kaupanteosta. Vaihdoin halvempaan. Joulukortinkin lähetti!

Olen kysellyt tuolta vaihtotarjousta pariinkin eri laitteeseen ja parhaan hyvtyksen tähän mennessä on AarBike luvannut. Paikalliset mp liikkeet tuntuvat pitävän kulkinettani lähinnä ongelmajätteenä, eivätkä juuri halua keskustella vaihdosta. Tosin yhtä suurta tuntuu olevan arvostus yksityisten ostajaehdokkaiden keskuudessa.

Kenesis sanoi:
Olen kysellyt tuolta vaihtotarjousta pariinkin eri laitteeseen ja parhaan hyvtyksen tähän mennessä on AarBike luvannut. Paikalliset mp liikkeet tuntuvat pitävän kulkinettani lähinnä ongelmajätteenä, eivätkä juuri halua keskustella vaihdosta. Tosin yhtä suurta tuntuu olevan arvostus yksityisten ostajaehdokkaiden keskuudessa.

Mulle taas antoivat poskettoman huonon vaihtohinnan ex-kulkineelleni (ZX6R) kun olisin ollut halukas vaihtamaan sen 10R:ään. Olin edellisenä syksynä ostanut syys-hintaan tuon 6R:n ja talven jälkeen kun keväällä kysyin tarjousta, oli tarjottu hinta alle puolet siitä mitä pyörästä itse syksyllä heille maksoin. Talven aikana tuli kuitenkin teetettyä "iso" remontti, eli uusittua kaikki kulutusosat, huollatettua keula, säädätettyä venavälyksen, uusittua kumit eteen ja taakse.

Kawa meni sitten vaihdossa toiseen liikkeeseen josta Aprilia tarttui mukaan. Viikkoa myöhemmin kun selasin nettimotoa, niin Aarbikelle se Kawa oli sitten myyty sieltä toisesta putiikista :grin:

Palvelus pelas ihan hyvin, tarjosivat kahvia tahi limua haluaville. Koeajolle ei tarvinnut näyttää ajokorttia, eikä täytellä mitään omavastuulappusia, aika jännä että nykyään vielä joku luottaa. Hiukan hävetti vaan myyjän puolesta, kun kaksi "superhienoa, tule ja totea itse"- pyörää ei lähtenyt ollenkaan käyntiin, pitkänkään yrittämisen jälkeen. Tarjosivat sitten toiset vastaavat koeajolle, mutta vähän epäröivät fiilikset jäi.

Eagle sanoi:
Palvelus pelas ihan hyvin, tarjosivat kahvia tahi limua haluaville. Koeajolle ei tarvinnut näyttää ajokorttia, eikä täytellä mitään omavastuulappusia, aika jännä että nykyään vielä joku luottaa. Hiukan hävetti vaan myyjän puolesta, kun kaksi "superhienoa, tule ja totea itse"- pyörää ei lähtenyt ollenkaan käyntiin, pitkänkään yrittämisen jälkeen. Tarjosivat sitten toiset vastaavat koeajolle, mutta vähän epäröivät fiilikset jäi.
Kävin koeajamassa yhtä pyörää mutta ei käynyt kaikilla pytyillä, se jäi siihen. "Alkuperäiset osat löytyi", mutta olisi pitänyt alkaa vanhalle omistajalle soittelemaan. Samaisella käynnillä huollon asentaja vetäsi koeajolla pyörän nurin ja pöpelikköön - oli kokeilemassa jarruja. :grin:

Koeajolle oli helppo päästä ja pyöriä sai tutkia vaikka kuinka. Vanhemmat edulliset pyörät (Hondat ym) näyttivät menevän hyvin kaupaksi ja ostajia oli liikkeessä. Palvelu oli erittäin hyvää.

Vaihtohyvitys vanhasta ei ollut kummoinen, mutta liikkeessä muutenkin hieman alhaisempi hintataso. Vaikka onkin "Mp-liike", niin firma myy pyörät purettavaksi eli minkäänlaista takuuta tai kuluttajan suojaa ei pyöriin saa. Omistaja sanoikin; "Tutki pyörä tarkkaan sillä se myydään sellaisenaan". Liikkeestä saa Svean rahoituksen ilman vakuuksia.

Viimeksi muokattu:
Tuuchen sanoi:
Samaisella käynnillä huollon asentaja vetäsi koeajolla pyörän nurin ja pöpelikköön - oli kokeilemassa jarruja. :grin:

:Dhahah, kiitos nauruista! Toisaalta täytyy arvostaa ko. liikettä, joka tarjoaa meille vähän köyhemmillekin ratkaisuja ilman lipeviä myyntipuheita. Mitään ei tosin tarttunut mukaan, mutta hauskaa oli kun kaljupää polki dr:ää rekkamiehen hymyn loistaessa käyntiin, minun pitäessä ryyppyvaijeria kireällä :grin:

Nyt on kolmas pyörä haettu Sipoosta, enkä vieläkään keksi pahaa sanottavaa. Rento ja asiallinen palvelu, kahvia piisaa ja pyörät ovat olleet kaikki positiivisia yllätyksiä, etenkin hintaansa nähden. Vilpitön peukku Jarkolle ja Sadulle, täältä hakee moponsa ihan mielellään. Ei turhaa kaunistelua (paitsi aika legendaarisissa myynti-ilmoituksissa :) tai muuta paskanjauhantaa. Jokohan sais kanta-asiakaskortin? :)

Ennen kolmatta hakua tuli käytyä etelän Yamaha Center, Biketeam ja Bikeworld läpi. Ei hyvää sanottavaa noista jäänyt, kannattais oikeesti käydä opintomatkalla Martinkylässä katsomassa, kuinka pyörää myydään.

Niin koskeekos tämä "perävalotakuu" yms koko myytävää kalustoa vai vaan tiettyä "halpisosastoa"? Osa myytävistä pyöristä on kuitenkin hintatasoltaan samaa kuin muissakin liikkeissä...

Ite en ole vielä ostanut yhtään pyörää liikkeestä mutta kaveri haki tuolta vähän aika sitten mintin 3800km ajetun 04 ysipuokki daytonan, kuulemma antoivat ihan kelpo korvauksen VFR 800:sta vaihdossa ja hyvin toimi koko hommeli.

pari kertaa olen ollut tuolla kaverin apuna mopokaupoilla.
Ehdoton plussa ainakin rento koeajo käytäntö. Yhdellä ajokortin näytöllä ajettiin kuutta eri pyörää ja yllättäen ostettiin nistä kallein.

ostettiin nistä kallein.

Minkä hintaluokan laite? Lukiko kaupantekopapereissa tuo kuuluisa "myydään romutettavaksi/varaosiksi". Itselle sieltä löytyisi useampi alustava vaihtoehto kerralla mutta ekan pyörän ostajana ja totaalisena aloittelijana sitä ei varmaan osaisi tsekata kaikkia kriittisiä paikkoja pyörästä...

cboman sanoi:
Minkä hintaluokan laite? Lukiko kaupantekopapereissa tuo kuuluisa "myydään romutettavaksi/varaosiksi". Itselle sieltä löytyisi useampi alustava vaihtoehto kerralla mutta ekan pyörän ostajana ja totaalisena aloittelijana sitä ei varmaan osaisi tsekata kaikkia kriittisiä paikkoja pyörästä...

Oletko koittanut myyjältä kysyä niiden pyörien osalta jotka sua kiinnostaa? Luulisin että se tietää paremmin kuin internet.

Itse olen käsittänyt tuon Aarbiken toimintamallin niin, että myydään ihan toimivia, joskin paljon ajettuja tms, pyöriä sopuhintaan ja tuolla "myydään purkuun" jne kommentilla vältetään ilmeisesti ns. takuu? En tiedä meneekö se noin mutta mutta... on tuo omakin pyörä joskus käynyt kierroksen Aarbikellä.

Siitä on nyt pari vuotta aikaa. Hintaluokka oli jotain vajaa viistonnia (ER6). Papereita en muista katsoneeni, mutta kerrottiin kyllä selkeesti, että testatkaa rauhassa koska takuuta ei ole.

Tuosta ns "purkupykälästä" sen verran että ennakkopäätöksiä on muutamakin, ja niiden mukaan kauppakirjaan tulee eritellä kaikki osat joita se koskee. Eli lauseke "myydään kaikilta osin purettavaksi" ei sellaisenaan ole pätevä, vaan siihen tulee listata osiot erikseen. Esim: "myydään moottorin, vaihteiston ja voimansiirron osalta purettavaksi". Hieman hullu juttu mutta näin sanoo kuluttajasäädökset.

Omasta mielestäni asian tulis olla yksiselitteinen jos koko laite kaikilta osin myydään purettavaksi, jolloin mikään ostaja suojaksi laadittu ns "takuupykälä" ei ole voimassa. Isoimman ongelman tässä tekee se että lausekkeen merkitys tulee selittää ostajalle kaupanteko-tilaisuudessa selkokielisesti, niin ettei väärinymmärryksiä pääse tapahtumaan. Aarbike taatusti tämän osaa ja tietää, mutta aika monessa konekaupassa lauseke on taitavasti piilotettu kauppakirjaan, ja se huomataan vasta kun myyjän tuotevastuun perään aletaan huudella. Niin ikään on hyvä muistaa että kuluttajalaki ei koske yrityksen nimiin ostettua omaisuutta, vaan ainoastaan silloin kun ostaja on yksityinen henkilö.

Virhevastuulaki koskee myös ostajaa ja laki katsoo että ostajan on riittävän huolellisesti tutustuttava ostettavaan kohteeseen. Tuotevastuu ja kuluttajalaki ei siis ole automaattinen "firma korjaa jos jotain tulee" pykälä. Niin ikään riitatapauksissa virheen korvaus suhteutetaan laitteen ikään, ajokilometreihin ja hintaan.

Back