Äänestys: Rattijuopumusrajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Number28
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Äänestys: Rattijuopumusrajat -

• Nykyinen on hyvä

Ääniä: 1 50,0%
  • Kovemmissakin känneissä saisi ajella

Ääniä: 0 0,0%
  • 0,2 promillea

• Nollatoleranssi

Ääniä: 1 50,0%
  • 0-0,5 promillea (rikesakko) ja 0,5promillen jälkeen nykyinen käytäntö

• 0-0,5 promillea (päiväsakkoja) ja 0,5 promillen jälkeen nykyinen käytäntö

• Joku muu, mikä?

• Ääniä yhteensä
    2
Miksi pitäisi ne "kaksi ruokajuomaa" sallia? Olen omille jälkeläisilleni tähdentänyt vanhaa sääntöä "jos otat, et aja/jos ajat et ota". Ehdoton nolla sen pitäisi olla vaikka äänestinkin toiseksi alinta vaihtoehtoa.
Miksi niitä ei pitäisi sallia?

Mielestäni ne pitäisi sallia siksi, että jotkin ruuat joidenkin mielestä tarvitsevat täydentyäkseen oluen tai hieman viiniä ja en näe siinä mitään pahaa.

Tähdennettäköön, että mm itse en juurikaan ole viimeisen vuoden aikana käyttänyt alkoholia, viimeiseen puoleen vuoteen en lainkaan mutta suon sen kyllä toisille. Varsinkin kun en näe mitään pahaa siinä, että joku nauttii lasin kaksi. Se kun ei mielestäni vaikuta ajosuoritteeseen.
Niinpä, mutta kun me kaikki emme ole samanlaisia. Tuo kommenttisi "ei vaikuta ajosuoritteeseen" yleistää aivan liikaa, tutkimusten mukaan joillekin jo 0,4 vaikuttaa selvästi heikentävästi ja toisille taas vasta 07 - 08 aiheuttaa saman. Itse en koske alkoholiin jos olen liikkeellä moottoroidulla vehkeellä, vaikka suht. isokokoinen sälli olenkin en lainkaan häpeä tunnustaa että jo yhdenkin tuopin juotuaan huomaa eron. Aivan turha muuta väittää.

Nykyinen on ihan hyvä, tosin tiukennusta yli 1promilen maisteissa ajaessa tarvittaisiin.
mad.gif

Kyllä _yhden_ ottamisen pitäisi sallia, mutta jokaisella on omat periaatteensa miten tähän alkoholiin suhtautuu varsinkin MOTORISTEILLÄ pitäisi olla tiukka EI  
033102beer_1_prv.gif
+
sport05.gif

Nykylinja on minun mielestä aivan hyvä.
Ymmärystä kuitenkin riittää myös kaikille joita alkoholismi koskettaa niin läheltä että yksikin olut terassilla keskellä päivää tuntuu häpeälle...

Yhden vielä jotenkin ymmärrän, vaikka itse en ota jos ajan.
Prätkänsarviin tällä autokoulu/crossipyörä-kokemuksella ei tulisi edes pieneen mieleen lähteä.
Itsellä ei yhtään vaikeuksia juoda vaikka kahvi tai limukka terdellä jos oon autolla matkassa.

Lisäisin vielä niin, että ei ole syytä puuttua vesiliikenteen yhden promillen rajaan, ainakaan helpoilla sisävesillä. Veneily on kyllä parhaimmillaan kun on säännöllisillä oluilla hyvin tähdätty 0,5 ja 1 promillen väliin. Kyydissäolijoilla tietysti samalla tasolla tai pikkasen enemmän.

e. Ymmärtäisin oikein hyvin, jos vahingon sattuessa TÖRKEISSÄ ratti-, ruori yms. tapauksissa rangaistukset ja korvaukset olisivat ankarammat. Ts. jos otat ja tötöilet, maksat ja kärsit.

Nollatoleranssin linjoilla.  Ratti/ruori/tankojuopoilta kulkuneuvo valtiolle, jopa pienesta ylityksesta ja ajokielto kaupan paalle, jonka pituus johtuu ylityksen maarasta.

Kuten ylhaalla jo sanottiin, jos ajat, et ota, jos otat, et aja.  Jos on aamulla menoa, voi illalla ottaa vahan vahemman.

Simples.  
wink.gif

Niinpä, mutta kun me kaikki emme ole samanlaisia. Tuo kommenttisi "ei vaikuta ajosuoritteeseen" yleistää aivan liikaa, tutkimusten mukaan joillekin jo 0,4 vaikuttaa selvästi heikentävästi ja toisille taas vasta 07 - 08 aiheuttaa saman. Itse en koske alkoholiin jos olen liikkeellä moottoroidulla vehkeellä, vaikka suht. isokokoinen sälli olenkin en lainkaan häpeä tunnustaa että jo yhdenkin tuopin juotuaan huomaa eron. Aivan turha muuta väittää.
Kommenttini oli mielestäni ei vaikuta ajo suoritteeseen ja se yleistä yhtään mitään se vaan kertoo oman mielipiteeni.

Erään tutkimuksen mukaan muutama olut/ lasi viiniä taas vaikuttaa positiivisesti ajosuoriteeseen.

Toisaalta aivan sama!

Itsellä lähinnä kyse on siitä, että suon muille sen mahdollisuuden vaikkapa siideriin kesällä prätkäillessäkin, kaikki muu on tiukkapipoista hössötystä, turha muuta väittää
wink.gif

Fonecta sen tietää 02..
Syödessä kalja tai sidukka, ruokailun jälkeen ajokunnossa (kuhan ei ahnehdi ja on pieni polttonen)

Joskus se kaks olutta tuntuu.

Kun
033102beer_1_prv.gif
et
062802moto_prv.gif

Kyllä tämä nykyinen on hyvä, kepukka tai lasi viiniä ruoan kanssa tulee pysyä sallittuna. Tuo promillerajan laskeminen ja sen perustelu sillä, että "annetaan voimakas viesti, ettei alkoholin vaikutuksen alaisena saa ajaa" on aivan typerää hyssäilyä, kai nyt jokainen normaalijärkinen tietää tilanteen, eikä se ongelma tosiaankaan ole alle puolen promillen kuljettajat, vaan ne yli puolentoista promillen veijarit, jotka tulisi saada kitkettyä pois liikenteestä.

Nollatoleranssin linjoilla.  Ratti/ruori/tankojuopoilta kulkuneuvo valtiolle, jopa pienesta ylityksesta ja ajokielto kaupan paalle, jonka pituus johtuu ylityksen maarasta.

Kuten ylhaalla jo sanottiin, jos ajat, et ota, jos otat, et aja.  Jos on aamulla menoa, voi illalla ottaa vahan vahemman.

Simples.  
wink.gif
Ei ole ihan noin yksinkertaista: alkoholia voi olla hieman veressä, vaikka et joisi alkoholia koskaan. Muutamista ruoka-aineista sitä muodostuu vähäisiä määriä ja sitä on myös sotkettuna joihinkin elintarvikkeisiin ja lääkkeisiin jotka eivät ole alkoholijuomia.

Simples.  
wink.gif
ei taas vaikuta mitään todellisiin ongelmiin. Ne jotka ajelevat isoissa kaadoissa/huumeissa, ovat yleensä jollain kuppaisella paskalla/kaverin/varastetulla ajoneuvolla liikenteessä.

se on päin
033102ass_1_prv.gif
että kovempi tuomio tulee hytti pystyssä vedosta hiljasella tiellä yöllä kuin pikku hönössä ajelusta
nixweiss.gif

ps: suomi on paska maa

Jos ajat niin et ota ja jos otat niin ajat jalkakäytäviä pitkin ja ilman valoja
smile_org.gif
ps.mä en käytä alkoholia vaan alkoholi käyttää mua
smile_org.gif
joo nykykäytäntö on hyvä!jos menet syömään johonkin hienoon ravintolaan niin kyllä se viinilasi tai olut kuuluu moneen ruokaan!Itsellä oli joskus ehkä jopa tapana(huonona sellaisena)käydä parilla oluella kavereiden kanssa ravintolassa viikonloppuisin!siinä istuttiin kolme neljä tuntia,syötiin ja lähdettiin kukin autoillaan tai millä lie kulkineella mamman viereen(exä)
smile_org.gif
edit:niin ei ne kaikki lähteny mun exän viereen
smile_org.gif

Aivan turha laskea 0.2:een. Ongelma on aivan muualla kuin tuolla 0.2-0.5 välillä.
Sattui vaan silmään äsken tällainen ku etsin, että vieläkö pätee samat säännöt Latviassa: "Ns. maistelleiden kuljettajien kuolonkolarit muistuttivat rattijuoppojen ajamia kuolonkolareita, eivätkä niinkään selvien kuljettajien ajamia kuolonkolareita."

Linkki
Minulle tuolta sattui silmään kohdat:

sanoi:
-törkeän rattijuopumuksen rajan (1,2 promillea) ylittää noin 80 % osallisista rattijuopoista
-noin neljännes kuljettajista ei omista onnettomuushetkellä ajokorttia
Jälleen kerran, kuten usein tämän maan liikennepolitiikassa, tuollainen 0-toleranssi hyökkäisi eniten juurikin sitä rehellistä kansalaista vastaan, ei ongelmatapauksia vastaan.

se on päin
033102ass_1_prv.gif
että kovempi tuomio tulee hytti pystyssä vedosta hiljasella tiellä yöllä kuin pikku hönössä ajelusta
nixweiss.gif

ps: suomi on paska maa
Onneksi näin ei käykään.

Keropa, mitä mielestäsi pitäisi saada sellaisen, kun ajaa 1,5 promillen humalassa hiljaisella tiellä liikennesääntöjen mukaan aiheuttamatta mitään muuta kuin abstraktia vaaraa?

jos menet syömään johonkin hienoon ravintolaan niin kyllä se viinilasi tai olut kuuluu moneen ruokaan!
eipä ole vielä yhdenkään ravintolan ruokalistassa vastaan maininta "tähän ruokalajiin kuuluu pakollinen viini tai olut". ehkä en vain ole riittävän hienoissa ravintoloissa käynyt

ja ei, en itsekkään käytä vain ja ainoastaan vettä tai maitoa ruokajuomana jos olen moottoriajoneuvolla syömässä koska olen sen poliisialkometrillä todennut että jos yhden (1) ison (0,5l) III-veroluokan oluen imailen ruokaillessa (kesto n. 45minuuttia) ei viisari värähdä enää ravitsemusliikkeen oven kohdalla poistuttaessa

Mielestäni nollatoleranssi olisi paras. Ei olisi mitään tulkinnanvaraa asioissa.

Back