Joskus tuota olen pohdiskellut ja tulin siihen tulokseen, että toimivassa putkistossa pitää tapahtua kaksi asiaa: A: pakokaasun on päästävä poistumaan mahdollisimman pienellä virtausvastuksella. B: putkessa olevan pakokaasupulssin liike-energian tulee aiheuttaa paine-ero venttiilien yhtä aikaisen aukiolon (overlap) aikana palotilan läpi imupuolelle, jolloin saadaan imettyä viimeiset poltetut pihalle ja mahdollisimman tehokkaasti imuvirtaus liikkeelle.
Tietysti meluja yms. joutuu huomioimaan mutta se on toinen juttu.
Virtausvastus lienee selkeä asia, mutta luulen että tuo scavenging- nimellä tunnettu juttu lienee syynä kaikkiin vastapaine, pakokaasun lämpö ym. tarinoihin.
Kun seisoo rautatietunnelin suulla siinä päässä mistä juna menee sisään, huomaa että hattu lentää tunneliin junan perässä. Kun pakotahti on päättymässä, ja pakoventtiili sulkeutumassa on pakokaasupulssi vähän niinkuin tuo juna. Se menee putkessa ja sillä on liike-energiaa. Jos putki suljetaan sen takaa syntyy paine-ero ympäröivään ilmakehään.
Tuo paine-ero on ilmaista työvoimaa jolla saadaan jo pakoputkessa hiihtävässä pulssissa olevaa liike-energia vetämään uutta seosta sylinteriin jo ennen kun mäntä alkaa imutahdin mukaisen likkeen.
Lopputuloksena parempi täytös, enempi tehoa.
En tiedä kuinka laajalla alueella tuota juna tunneliin-ilmiötä voi hyödyntää, mutta siihen vaikuttavat nyt pakoputken pituus, halkaisija ja pakokaasun lämpö. Liike-energiahan kasvaa nopeuden neliössä muistelen ylä-asteelta, eli mitä nopeammin pakokaasu liikkuu, sitä enemmän siinä on voimaa käytettäväksi tuolla palotilan päässä.
Jos putken halkaisija on liian suuri, hidastuu virtaus. Jos pakokaasu jäähtyy paljon, sen tilavuus pienenee suhteessa putkeen ja virtaus hidastuu.
Jos putki on niin lyhyt että pakopulssista suurin osa on jo ulkona kun sen pitäisi olla putkessa auttamassa seuraavaa alkuun, huononee täytös.
Tuo selitys on kuviteltu yksisylinteriseen, mutta helpompi ainakin minulle hahmottaa niin. Useampi sylinterisissähän noita primääriputkien pituuksia yritetään passailla niin, että edellisen poistaneen pytyn pakotahdin jälkeensä jättämä alipaine auttelee seuraavaa.
No, näin minä sen näen. En tiedä auttaako Aprillimopon vaimentimien kanssa.