• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aamulla 31.5.2006 ratsia splittauksesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CJ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ranskanmalliin vaan. Olin käväsemässä pääsiäisenä ja siellä meni kaikki pyörät sieltä kaistojen välistä enemmän tai vähemmän ylinopeutta, sellanenkin tapaus että tuli ensin poliisimotskari ja hetiperään joku toinen pyörä, siinä peräkkäin vetivät reipasta ylinopeutta
biggrin.gif
Isukki taas joka ajositä autoa niin ei oikeen tykännyt kun joku kilogixxu veti matkalla lentokentälle n. tuplat nopeusrajotuksen verran silleen että oli muutama kymmenen senttiä pyörän ja peilin välissä ja katos melko nopeesti siitä.
Ite kattelin:  
cool.gif
ja kuski:  
mad.gif
jos tuo kertois jotakin.

Kuulin että syyttäjä on antanut seuraavan ohjeistuksen:

Paikallaan seisovan jonon ohittaminen autojen välistä = rikesakko.

Liikkuvan jonon ohittaminen autojen välistä= päiväsakoille.

Tiedä sitte
nixweiss.gif

Itsekään en nähnyt tänään aamulla klo 8 aikoihin Kehä 1:llä Tapiolaan mennessäni lainkaan poliiseja.

Tosin joku motoristi ohitti mut splittaamalla Tapiolan kohdilla kun olin ajotunnilla
biggrin.gif
Oliko semmonen vihreä ja äänekäs härveli?
biggrin.gif
Hmm, kyllähän siitä ainakin ääntä lähti ja väri saattoi tosiaan olla vihreä
smile_org.gif
Ja varmaan huomasitkin sitten minut tyylikäs huomioliivi päällä
wink.gif
Olin tosiaan huomaavinani liivin ja kolmion
biggrin.gif

Ei sentään ajo-ope huudellu mikkiin että "tollai et sitten perkele tee!" tms.?
tounge.gif

Itse ajan Kehä 1, hämeelinnantieltä<->keilaniemeen töihin ..splittaan molempiin suuntaan ihan rehellisesti...

Pari kertaa poliisit tullu vastaan, ei mitään reaktiota  
cool.gif

Kuulin että syyttäjä on antanut seuraavan ohjeistuksen:

Paikallaan seisovan jonon ohittaminen autojen välistä = rikesakko.

Liikkuvan jonon ohittaminen autojen välistä= päiväsakoille.

Tiedä sitte  
nixweiss.gif
Mistä kuulit, tuntuu hiukan oudolta...
Hyvä suomi ja suomen laki!Eiköhän ne kirkonpolttajatkin selviä ehdollisella, kun vetoavathetken mielijohteeseen ja humalaan
veryangry.gif
Taas tätä faktaa alkaa tulemaan. Min'oon kuullu, jotta syyttäjä syytti syytöntä syytettyä syyttömästä syytteestä.

Itsekään en nähnyt tänään aamulla klo 8 aikoihin Kehä 1:llä Tapiolaan mennessäni lainkaan poliiseja.

Tosin joku motoristi ohitti mut splittaamalla Tapiolan kohdilla kun olin ajotunnilla  
biggrin.gif
Oliko semmonen vihreä ja äänekäs härveli?
biggrin.gif
Hmm, kyllähän siitä ainakin ääntä lähti ja väri saattoi tosiaan olla vihreä
smile_org.gif
Ja varmaan huomasitkin sitten minut tyylikäs huomioliivi päällä  
wink.gif
Olin tosiaan huomaavinani liivin ja kolmion
biggrin.gif

Ei sentään ajo-ope huudellu mikkiin että "tollai et sitten perkele tee!" tms.?  
tounge.gif
Juu ei maininnut mitään
biggrin.gif

062802moto_prv.gif
Tänään kehä III ruuhkassa klo 16.00 hujakoilla välillä Petikko - Pakkala oli ainakin tusinan verran splittauksia ja kaikki mopoilijat veti varovasti autojen välistä ..... paitsi se yks supermotoKOTARI , joka lähti Hämeenlinnan väylän valoista tyylikkäästi keula pystyssä kohti itää ....osukohan se mihinkään matkan varrella ... ? ?  
nixweiss.gif

062802moto_prv.gif
Tänään kehä III ruuhkassa klo 16.00 hujakoilla välillä Petikko - Pakkala oli ainakin tusinan verran splittauksia ja kaikki mopoilijat veti varovasti autojen välistä ..... paitsi se yks supermotoKOTARI , joka lähti Hämeenlinnan väylän valoista tyylikkäästi keula pystyssä kohti itää ....osukohan se mihinkään matkan varrella ... ? ?
nixweiss.gif
Kamalan paikka...
eek.gif

Pää irti moiselta...

062802moto_prv.gif
nixweiss.gif
Kamalan paikka...
eek.gif

Pää irti moiselta...
Miksi pää irti?

Aloitetaan nyt vaikka irroittamalla ky*pä raiskaajilta ja lompakko talousrikollisilta ja jalat punaisia päin kävelijöiltä, oppivat rikkomaan lakia p**le ja saadaan rangaistukset suhteeseen teon vakavuuden mukaan.

062802moto_prv.gif
nixweiss.gif
Kamalan paikka...  
eek.gif

Pää irti moiselta...
Miksi pää irti?

Aloitetaan nyt vaikka irroittamalla ky*pä raiskaajilta ja lompakko talousrikollisilta ja jalat punaisia päin kävelijöiltä, oppivat rikkomaan lakia p**le ja saadaan rangaistukset suhteeseen teon vakavuuden mukaan.
Jaaha, löyty se kottarinenkin ;)

No oliko sitä ratsiaa todellisuudessa vai ei, vähän jää muuten kaivelemaan tämä asia, kun tulee itse harrastettua tuota splittausta kehä III:lla aina kun satun zetalla töissä käymään.

Moros. pistänpä ekaa viestiä sitte tälle voorumille ja ens viikola pitäs olla korttiki jo taskusa
cool.gif
onkos toi sitte suomesa sallittua vai ei?

Splittaamisen suhteen ei ole yhtä täsmällistä kieltoa olemassa.
Tosta saa aika hyvin eri kuvan ku pikkusen lukee ja soveltaa lakia... edelleen suosittelen tutustumaan ajatuksella: FINLEX

Varsinaisesti splittauksella syyllistytään useampaankin rikkeeseen.

1. Yleensä tiellä, jossa on tiemaalaukset, on ryhmittymisalueella sulkuviivat. kun splitataan, pääsääntöisesti ajetaan sulkuviivan päällä. Päällä ajaminen ei koske ainoastaan renkaita, vaan pyörän leveys katsotaan sen leveimmästä kohdasta, yleensä siis ohjaustangosta.

TLA (tieliikenneasetus) 5 luku 34§ 2 mom. kertoo seuraavaa:

Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä.

No nyt sitte ajatellaan, että mä splittaan vaan niin lähelle risteystä, kun sulkuviiva alkaa ja jään siihen. no, myös ajokaistaviivan (valkoinen katkoviiva, joka erottaa ajokaistat toisistaan) päällä tapahtuva jatkuva ajaminen on em. asetuksen 33§ mukaan kielletty. Jatkuvaksi ajoksi voidaan katsoa kaikkea muuta ajoa, mitä normaalin kaistanvaihdon aikana ajokaistaviivan päällä tulee ajettua.

2. Ohittaminen on kielletty risteyksessä ja välittömästi ennen sitä (TLL 18§ ohituskiellot). Pääsääntöisesti splittaaminen kuitenkin taphtuu risteyksessä tai välittömästi sitä ennen.

3. TLL 19§ ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet:
Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon.

Aina siellä jonossa kuitenkin on joku hieman ajokaistan oikeammalla ja taasen vasemmalla reunalla, joten turvalliseksi väliksi ei varmaan splittausta voi laskea. Ainakaan itse en ohita ns. normaalissa ohituksessa niin läheltä, mitä teen kun splittaan...miksi, se ei ole turvallista.

Kaikesta tästä kirjoittelusta huolimatta splittaan aina, kun se ei vaaranna muiden tai itseni turvallisuutta. UGH!
062802moto_prv.gif

Viime kesänä Pyynikillä motopoliisi kertoi, että hän ei puutu asialliseen jonojen välissä ajamiseen mutta , että kotilopoliisilla saattaa olla toinen asenne asiaan.

kaippa tuostakin toiminnasta tulee laillista,heti kun vaan ruotti näyttää mallia ja hyväksyy moisen ajotyylin  
tounge.gif
Olispahan kerrankin jotain hyötyä hurreista
biggrin.gif
No, enpä ole vaivautunut ottamaan selvää onko sallittua vaan "maltillista splittalua" harrastan Tukholmassa, ja muuallakin.
ei ole (vielä?) poliisit mitään sanoneet.
JK. liikkumattoman autojonon saa ohittaa myös oikealta puolelta vrt jonot liikkuu eri tahtiin, se missä minä seison on tietysti hitain.
biggrin.gif

Back