• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

A-kortin suorittajat 2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja puuwe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään sitten oli eka ajotunti.
Ajo-opettaja valitteli aluksi hiukan mun kaasun käytöstä,mutta kyllä se siitä.
tounge.gif
Missä autokoulussa olet T-Doggy?
Easy Driver Turku.
Olin samassa ajokoulussa vuosi sitten =)

Onko K. Yrjänäinen opettajana, mukavan rento kaveri..

Nice
smile_org.gif

Itselläni Kyösti ei ole vielä ajoja opettanut,mutta teorioita kylläkin.
Joo ja hauska kaveri on.
smile_org.gif

Hyviä vinkkejä tuossa jo olikin, sen katseen merkitystä mäkin korostan. Pyörä menee sinne mihin katsot, niin se vaan on.
Itelläni alkoi pujottelu sujua vasta, kun todella sen sisäistin ja tarpeeksi kaasun ja kytkimen yhteispeliä, kyllä se siitä
smile_org.gif

Kantsii se hidasajo opetella ensin, siinä kun kytkimen kanssa saa enempi kikkailla
biggrin.gif

Malttia ja tsemppiä tuleville A-korttilaisille
thumbs-up.gif

Itse pujottelun päätykäännöksissä siirsin painon toiselta puolelta toiselle jonka johdosta tuntui että pyörä kääntyisi paremmin jne..
Muakin opetettiin siirtämään hanuri reilusti penkin yli, ulkokaarteen puolelle. Yks tärkeä juttu on kans se, että ottaa sen koko tilan käyttöön päädyissä. Mahdollisimman reunaan se pyörä ennen kuin lähtee kääntämään.

Tärkeintä koko hommassa on itseluottamuksen kautta saatu rentous. Ei sitä pyörää pysty hallitsemaan, jos istuu sen päällä jäykästi olkapäät korvissa. Hartiat rennosti alas ja otetaan kropalla tuki jalkatapeista, penkistä ja tankista. Kädet on koukussa rentoina, eikä ota tukea stongasta - edes jarrutuksessa. Leveä ote stongasta helpottaa pyörän hallintaa, mulla on yleensä etu- ja keskisormi kahvatupen päällä, nimetön kahvapainolla ja pikkusormi reilusti ulkopuolella.

Se lähtee sujumaan heti, kun saa muutaman onnistumisen elämyksen ja alkaa uskoa siihen, että se sujuu. Pieniä takaiskuja tulee varmasti, ja tietysti juuri silloin, kun usko loppuu kesken.

Hidasajo ensin hanskaan, se helpottaa heti pujottelutehtävääkin. Pujottelussa pyörä pysyy pystyssä juuri niin kauan kuin on vetoa. Kun tuntuu että nyt peeerkele se menee ja tekisi mieli hamuta jalkaa maahan, vetoa vaan kunnolla! Kyllä se sieltä vielä nousee. Ei tarvi sääliä autokoulun pyörän kytkintä, ei tässä eikä hidasajossakaan. Ja käytetään se koko annettu tila reunoja myöten hyväksi, käännökset helpottuvat.

Hartiat rennoiksi ja katse, katse, KATSE. Se tuntui omituiselta hokemiselta itsellekin aluksi, mutta sitten kun ahaa elämys iski, tajusi että pyörää oikeasti ohjataan silmillä. Sinne se menee, minne tuijottaa.

Jarrutuksissa kannattaa suhtautua oikeasti kunnioituksella etupyörän lukkiintumiseen. Jos aavistaakaan että niin käy, löysää. Aina voi kokeilla kokeessakin toisen kerran, mutta jos turvat vetäisee, se on siinä. Itse katselin vieressä karvat pystyssä kun tytteli jälkeeni rypäisi hätäjarrutuksessa piikillä etupyörän lukottamalla. Karmean näköistä ja kuuloista konttaamista.

Minulle yllättäen vaikeinta oli väistötehtävä (vai portti, ei jaksa muistaa?), aina tahtoi tipahtaa vauhti liian pieneksi tai liian suureksi ja missata tokat portit. Itse kokeessa sitten sain ottaa hätäjarrutuksen uusiksi. Ekallakin onnistui, mutta onnistuin lukitsemaan eturenkaan hetkeksi ja suorittelin pienimuotoista voblailua, joten inssi tokaisi jotta otas vielä toisen kerran että näen sen menevän hallitustikin...  
biggrin.gif

Morjensta vaan. Iteki suorittelen A:ta ton henkilöautokortin rinnalle. Olen kumminkin käynyt tien päällä ajelemassa vaikka sitä korttia ei vielä olekaan  
nixweiss.gif

Tuli vaan mieleen, että mitä siitä seuraa jos poliisi pysäyttää ja havaitsee että jätkällä ei ole moottoripyörän ajo-oikeutta? En ole perehtynyt seuraamuksiin sen kummemmin mutta nyt juolahti mieleen. Lähteekö kortti vai siirtyykö MP-kortin saanti vaan? Olis aika rankkaa jos lähtis ajokortti eikä vois ajaa enää autollakaan. Lähtis samalla työpaikkakin sitten...

Kertokaas viisaammat mitä tuosta nyt oikeasti sitten seuraa jos käry käy...

Prätkän ajamisesta ilman A-korttia rapsahtaa sakot + kortti lähtee (eli B-kortti). Näin olen asian ymmärtänyt. Sitten on tietty ongelmana jos joudut onnettomuuteen. Vakuutusyhtiön ei tarvii korvata sun vahinkoja jos oot syyllinen. Eli kallista puuhaa jos jää kiinni.

Itse pujottelun päätykäännöksissä siirsin painon toiselta puolelta toiselle jonka johdosta tuntui että pyörä kääntyisi paremmin jne..
Muakin opetettiin siirtämään hanuri reilusti penkin yli, ulkokaarteen puolelle. Yks tärkeä juttu on kans se, että ottaa sen koko tilan käyttöön päädyissä. Mahdollisimman reunaan se pyörä ennen kuin lähtee kääntämään.

Tärkeintä koko hommassa on itseluottamuksen kautta saatu rentous. Ei sitä pyörää pysty hallitsemaan, jos istuu sen päällä jäykästi olkapäät korvissa. Hartiat rennosti alas ja otetaan kropalla tuki jalkatapeista, penkistä ja tankista. Kädet on koukussa rentoina, eikä ota tukea stongasta - edes jarrutuksessa. Leveä ote stongasta helpottaa pyörän hallintaa, mulla on yleensä etu- ja keskisormi kahvatupen päällä, nimetön kahvapainolla ja pikkusormi reilusti ulkopuolella.

Se lähtee sujumaan heti, kun saa muutaman onnistumisen elämyksen ja alkaa uskoa siihen, että se sujuu. Pieniä takaiskuja tulee varmasti, ja tietysti juuri silloin, kun usko loppuu kesken.
Knhan muistaa sitte tuolla tien päällä että ei silloin persettä ulkokaarteen puolelle jos vauhtia on.

Morjensta vaan. Iteki suorittelen A:ta ton henkilöautokortin rinnalle. Olen kumminkin käynyt tien päällä ajelemassa vaikka sitä korttia ei vielä olekaan  
nixweiss.gif

Tuli vaan mieleen, että mitä siitä seuraa jos poliisi pysäyttää ja havaitsee että jätkällä ei ole moottoripyörän ajo-oikeutta? En ole perehtynyt seuraamuksiin sen kummemmin mutta nyt juolahti mieleen. Lähteekö kortti vai siirtyykö MP-kortin saanti vaan? Olis aika rankkaa jos lähtis ajokortti eikä vois ajaa enää autollakaan. Lähtis samalla työpaikkakin sitten...

Kertokaas viisaammat mitä tuosta nyt oikeasti sitten seuraa jos käry käy...
Poliisin nettisivuilta löytyi tämmöinen:
sanoi:
Minkälaisia seuraamuksia tulee jos ajaa tieliikenteessä mönkijää, johon vaaditaan B-luokan ajokortti, jos henkilöllä on vain M-luokan ajokortti?

Sakkoa nimikkeellä "kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta - ajo-oikeus vain luokkaan M olisi vaadittu B".

Normaali päiväsakko 14 päivää, liukuma 8 - 20 päivää. Kuljettaja määrätään välittömästi ajokieltoon M-luokan osalta ja kutsutaan ajo-oikeuskäsittelyyn, jossa määrätään lopullinen ajokielto M-luokan osalta.

Kevytmoottoripyörän kortin saanti lykkääntyy yhdellä vuodella. Mikäli on olemassa erityisiä syitä, ajokortin voi saada aiemminkin. Päätöksen tekee ajokortin myöntävä poliisipiiri.

Tämä todennäköisesti soveltuu myös muihin ajokorttiluokkiin, eli sakkoa ja ajokieltoa tulee kaikille ajoneuvoille ja lisäksi A-kortin saanti siirtyy vuodella. Kannattaa harkita...

sad_orig.gif

Auts...no ehkä tosiaan kannattaa harkita. Mulla oli vaan joku käsitys että no sakkoa korkeintaan tulee mutta jos ne seuraamukset on noin massiiviset niin ehkä odotan sitä korttia sitten. Kiitän tiedoista!
033102beer_1_prv.gif

Löytyykö muuten netistä mistään videota tuosta käsittelykokeesta? Vaimolle näyttäisin videota jos sellainen jossain on nähtävissä?

Pientä galluppia: Mikä oli syy ja (missä käsittelytehtävässä) feilasit?
Tänä vuonna vasta tunnin istunut piikin päällä autokoulussa. Hiukan pelkään että esim. pujottelussa ei taitu tarpeeksi(neuvoja?). Menee kyllä noi ajotunnit liian nopeasti.
sad_orig.gif

Kuuntele opettajan ohjeet. Tärkeimpiä asioita mitä pitää ottaa huomioon:
1.Katse
2.kytkimen ja kaasun käyttö yhdessä(kunnolla luistattaen ja riittävästi kierroksia) näin vauhtia riittää etkä vedä nurin
3.Rento ajoasento
4.käytä koko tehtävässä oleva tila hyödyksi

Ja yks teiden ritari lisää täälläkin...
biggrin.gif
BC-kortti pitäs päivittää ABC:ksi ja päästä vihdoin ja viimein pyörän selkään. Jo sitä tässä on jokunen vuosi "suunniteltu"...
smile_org.gif
Huomenna olis ekat teoriat ja toivottavasti sais pakettiin suht ripeällä tahdilla koko homman... alkaa jo poltella kun olis tuo pyöräkin jo valmiiksi katottuna... Vielä tarvis ajokamoihin käydä investoimassa. Tsemppiä vaan muillekin!
thumbs-up.gif

Tänään oli eka tunti liikenteessä. Omasta mielestä meni suht hyvin. Piti vaan seurata toista oppilasta, kun en kuullu omasta kuulokkeesta oikeen mitää.
tounge.gif
Toivottavasti insissä kuulen paremmin vielä kun omassa pyörässä säestää rätinäputki.
biggrin.gif

Ensi viikolla käsittelykoe!
062802jumpie_prv.gif
Mikä toivonmukaan menee läpi.
crazy.gif

B->AB

Teoriat takana ja eka ajotunti eilen.. Mitään aikaisempaa kokemusta moottorillisista kaksipyöräisistä, joten aivan alusta alettiin. Tosin sain kevarilla testailla liikkeelle lähtöä ja jarrutuksia. Pujotteluakin jopa, joka alkoi sujumaan yllättävän hyvin!
smile_org.gif

Lauantaina olisi tiedossa sitten ER5:lla ajoa..

Seinäjoella Ringissä suoritan kortin

Jees, teoriakoe suoritettu. 2x50min ajorupeamaa takana. Molemmilla kerroilla treenattu vähän käsittelyä ja käyty kaupungilla päristelemässä.
Yllätyin tuosta pujottelusta. Yllättävän haastavalta tuntuu näin ens alkuun. Ainakin kun vertaa muihin tehtäviin.

Vihdoin ja viimein pääsee täällä Oulun suunnallakin harjoittelemaan ajoa. Perjantaina alkaa ajoharjoittelu ja heti 2x50min pätkällä. Eiköhän se kortti ole kohta taskussa...  
biggrin.gif

Perjantaina teoriakokeeseen ja sit ajotuntei varaamaan ja kohta se uusi hieno kortti on taskussa ja onneksi pääsee suljetulla alueella treenaamaan noita käsittelyjä omalla pyörällä auttaa kummasti
thumbs-up.gif

Perjantaina olis sitten toi toinen teoria tunti, mutta ajotunteja joutuu nyt odotteleen.
Alkoi tuo työ haitata vapaa-aikaa
sad_orig.gif

Koskaan kun ei tiedä koska töitä on, kun soitto töihin voi tulla vaikka samana aamuna. Ja nyt kun noita töitä olis, on aika tyhmää kieltäytyä, kun tietää jo valmiiks että kesäkuussa on jo tosi vähän ja heinäkuussa ei ollenkaan. Tietenkin sitten just heinäkuussa on autokoulu kiinni
mad.gif

Back