• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

A-kortin suorittajat 2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja puuwe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minulle sanottiin autokoululla, kun sattuu viivästymään nuo toiset teoriatunnit, ettei teoriatunnit estä ajotunteja. Ainoa vaan ettei pääse kirjallisiin kun ei ole teoriatunteja käynyt. Eli ajotunneille pääsee...

Vai käsitinkö nyt oikein, ettet pääse ajamaan kun et ole teoriatunteja käynyt?
Juu-u, näin ne mulle sanovat, että ensin pitää olla teoria tunnit pulkassa ja vasta sitten ajelemaan. Saattaapi kyllä johtua keleistäkin. Täällä kun ei ajateta, ennekuin kaikki hiekanjyvät on harjattu koko kaupungista.
nixweiss.gif

Eipä tuohon onneksi enään kauan aikaa mene.

T-Doggy, kyselin itse samaa viime kesänä kun halusin harjoitella ja sain tämän vastauksen poliisilta :

"Ilman ajokorttia voi ajaa "tien ulkopuolisilla alueilla" siis sellaisilla
joilla ei ole yleistä liikennettä tai joita ei tosiasiallisesti käytetä
yleiseen liikenteeseen. Rajanveto on vaikeaa. Jokin aidattu alue (portti voi
olla avoin), jossa ei illalla ole muuta liikennettä on esimerkiksi alue, jossa
voi ilman korttia harjoitella.
Kannattaa olla varovainen paikan valinnassa."

Ajelinkin sitten erään motokaupan parkkiksella sulkemisajan jälkeen ja vaikka kertaalleen moottoripyöräpoliisi kävi paikalla ihmettelemässä harjoitteluani niin ei siihen ainakaan mitään estettä löytynyt..
Kiitos hyvästä vastauksesta.
bowdown.gif

Onneksi tästä on vain 400m tonne niin ei tuu hiki työntäessä.
tounge.gif
Tuskin poliisejakaan paikalle sattuu,kun on aika hiljanen kaupunginosa. Mutta aina on hyvä varmistaa.
smile_org.gif

On se vaan raastavaa odottaa ajokelejä. Itselläkin teoriat takana, mutta tämän päivän lumimyräkkä jarruttaa ajo-aikataulua. Onneks huomenna lämmintä, jospa sitä loppuviikosta pääsis pärrään käsiks  
wink.gif

Itse muuten kilpailutin kaikki kylän koulut, 660 + viranomaiskulut jäi hinnaks.

Noinhan se onkin. Suomen laki on joiltain osin
033102ass_1_prv.gif
.
Joten päätin etten viitsi ottaa riskiä,vaikka feilaiskin käsittelyn.
smile_org.gif

Vikat teoriat 21.4 ja sit ensimmäinen ajokerta 22.4
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Pyörä odottelee jo puunattuna tallissa, ihan ei silti varmaan vapuks ehdi korttia saamaan
crazy.gif

Toivottavasti jo motokirkkoon pääsis omalla
062802moto_prv.gif

Laitampa vertailun vuoksi:

Ajoin viime talvena/keväänä A-kortin Suomessa ja hintaa tuli karvan alle 800€.

Hankin nyt Kaliforniassa sekä auto että prätkäkortin jotka maksoivat yhteensä 28 dollaria sisältäen ajokokeet ym...Erona Suomeen se että koe ajetaan omalla tai kaverin autolla/prätkällä. Prätkäkortin ajokokeen voi välttää jos käy ns. "turvakurssin" joka on sisällöltään kutakuinkin sama kuin Suomalainen autokoulun prätkäopetus, tämä kurssi maksaa 275 dollaria.

Kukahan harjoitteli pujottelua sinisellä pikkubemulla tänään klo 11 jälkeen jäähallin parkkipaikalla Helsingissä? Bussissa hymyilytti, kun muistelin, miten hankalaa se alku oli viime keväänä. Tsemppiä kaikille harjoittelijoille!
smile_org.gif

Ensi viikolla pääsee mahdollisesti aloittamaan ajoharjoittelun. Harjoittelu... inssi... ja omalla mopolla baanalle.
062802jumpie_prv.gif

Tänään sitten oli eka ajotunti.
Ajo-opettaja valitteli aluksi hiukan mun kaasun käytöstä,mutta kyllä se siitä.
tounge.gif

Noinhan se onkin. Suomen laki on joiltain osin
033102ass_1_prv.gif
.
Joten päätin etten viitsi ottaa riskiä,vaikka feilaiskin käsittelyn.
smile_org.gif
Viime vuonna harjoittelin itse virka-ajan jälkeen suljetulla parkkipaikalla. Kai se teoriassa olisi ollut tiealuetta, mutta kun ei sinne maan alle ilman avainta pääse, niin tuskin siellä nyt suoranaisesti poliisejakaan ramppaa. Pyörä oli säilytyksessä tuolla, joten tie alueella ei tarvinnut pyörällä liikkua. Tuli myös jarrutus harjoiteltua oikein vaikeimman kautta, pölyinen sileä betoni on muuten todella liukasta. Melkein ihme on, että en sillä pyörällä rypenyt.

Työkaverit nauroivat kippurassa kun kerroin että pyörän minulle ensimmäisistä kilometreistä 30 on ajettu parkkihallissa
smile_org.gif

Kovasti oli apua käsittelykokeessa harjoittelusta (tosin kannattaa ihan aikuisten oikeasti lukea ne vinkit tuohon hidasajoon sieltä kirjasta jos ei ole moottoripyöräbensaa suonissa syntynyt). Tietysti sen verran sen pyörän pitäisi käsissä pysyä, että jos sen tuossa hommassa kaataa, niin kalliiksi tulee. Itselläni harjoittelussa oli sen verran rujo peli, että kaataminen sitä vain olisi kaunistanut. Niin joo, kunnon varusteet päälle tuohonkin harjoitteluun. Melkein hirvitti kuinka kovia kaatoja tuota käsittelyrataa autokoulussa harjoitellessa näki.

Suurin etu tuosta harjoittelusta oli se, että ajotunneissa jäi enemmän aikaa käydä ihan liikenteessä pyörän kanssa. Vaikka autolla alla on kilometrejä jo 15 vuoden edestä, niin kyllä se liikenne yllättävän erilaiselta näyttää, kun ei voi ajaa niin kuin kaikki ajaa, vaan pilkulleen oikein. Melkein oli inssissä helpompaa ekalla kerralla, ehkä tieto lisää tuskaa.

Tsemppiä vain kaikille kortin hakijoille, kyllä se sieltä tulee.

Pientä galluppia: Mikä oli syy ja (missä käsittelytehtävässä) feilasit?
Tänä vuonna vasta tunnin istunut piikin päällä autokoulussa. Hiukan pelkään että esim. pujottelussa ei taitu tarpeeksi(neuvoja?). Menee kyllä noi ajotunnit liian nopeasti.
sad_orig.gif

Kannattaa ajaa isolla pyörällä, jos mahdollista. Itestä tuntu, että oli tosi helppo koe isolla, koska tilaa annetaan sillon enemmän. Jarrutuksessakin jäi melkein puolimatkaa käyttämättä, kun pysähtyi niin haipakkaan. Kevarilla kun tein joskus ni muistaisin, että meni juuri rajalle pysäytys...

Pientä galluppia: Mikä oli syy ja (missä käsittelytehtävässä) feilasit?
Tänä vuonna vasta tunnin istunut piikin päällä autokoulussa. Hiukan pelkään että esim. pujottelussa ei taitu tarpeeksi(neuvoja?). Menee kyllä noi ajotunnit liian nopeasti.
sad_orig.gif

Pujottelussa on tosi tärkeä katse tekniikka. pyydä vaikka opettajaa kertomaan katsepisteet niin kyl se siitä sit alkaa luonnistumaan. itse jouduin pujottelua tahkoomaan aika paljon ja ylimääräisiäkin tunteja ottamaan. alkuun piikillä harjoiteltiin, sit kun sillä onnistui aloin kokeilemaan isommalla. mut menipä sitten käsittelykokeessakin kaikki ekalla yrityksellä
smile_org.gif
ettei harmita vaikka kortille hintaa tulikin

Voisin tähän laittaa jotain vinkkejä, mitkä autto mua viime kesänä käsittelytehtävissä. Siinä väistötehtävässä kannattaa pistää kytkin pohjaan, niin nopeus pysyy riittävänä kun inssimies tutkaa ja väistökin sujuu kevyemmin. Pujottelussa kannattaa pitää sen verran kaasua, että jos meinaa mennä jalka maahan niin kytkintä vaan hiukan ylös ja vetoa riittää taas sen verran, ettei se pyörä sittenkään kaadu. Mä tein ne u-käännöskohdat sillai, että ennenkuin aloin kääntymään, niin heilautin nopeasti ohjaustankoa vastakkaiseen suuntaan ennenkuin aloitin varsinaisen kääntymisen, tuntui että näin meni sujuvammin.

Pujottelussa ajoasento on tärkeä, varsinkin lyhyelle tyypille, kannattaa istua niin edessä kun pystyy ja nojata vaikka vähän eteenpäin, että ne kädet pysyy rennosti hiukan koukussa, kun ohjaustanko on ääriasennossa. Jos joutuu tekemään pujottelun vesisateessa, niin kannattaa valita sellaiset housut, että pysyy siinä satulassa paikallaan. Itellä sen ainoan kerran kun pujottelu ei sitten sujunut lainkaan oli tietenkin inssissä vesisateella, kun en meinannut siinä satulassa pysyä paikallaan.Ei ollut mitään hallintaa siihen pyörään, kun takapuoli liukuu puolelta toiselle käännösten mukana
smile_org.gif

Ja se katse on tärkeä, mut siitä onkin jo mainittu.
E: Jep, tuolla heilatuksella tarkoitin ihan vain pienen pientä ohjausliikettä vastakkaiseen suuntaan, ei mitään ylös-alas suunnassa tapahtuvaa.

Lisään edellisten kirjoituksiin että.. Kuunnelkaa ensin ne opettajan neuvot jos ei niillä tunnu menevän niin sitten meidän muiden neuvoja. JGo:n kirjoituksen heilautusta en lähtisi ensimmäisenä kokeilemaan näen jo mielikuvan kun pyörä kipataan liian kovan heilautuksen johdosta. Mutta jokaiselle on omat toimivat kikat.

Itse pujottelun päätykäännöksissä siirsin painon toiselta puolelta toiselle jonka johdosta tuntui että pyörä kääntyisi paremmin jne..

Kenenkään varpaille ei ole tarkoitus hypätä tällä kirjoituksella
bowdown.gif
smile_org.gif

Back