• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

A-kortin suorittajat 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kannanpa minäkin aloittelijana korteni tähän kekoon!

Mä aloitin prätkäkurssin toukokuun puolivälissä Autokoulu Stradassa. Teoriatunnit kävin Tikkurilassa, ja ajotunnit ovat Myyrmäessä. Teoriakokeen suoritin pari viikkoa sitten, ja ajokertoja on takana 7. Opettajana mulla on Ronkaisen Timppa, joka on roolissaan erittäin hyvä ja perusteellinen. Hän opettaa varmaan mut ajamaan pyörää takaperinkin!

Mä olen tahkonut toistaiseksi pelkkiä käsittelytehtäviä, koska liikenteeseen lähdetään vasta sitten, kun ne osataan (mulla ei siis ole mitään aiempaa kokemusta moottoroiduista kaksipyöräisistä). Tähän mennessä olen oppinut täysin vasta hidasajon. Pujottelu ja jarrutuskin luonnistuvat jo, mutta hieman hiomista niissä vielä on. Opetus edistyy siis hitaasti... mutta, kuten kliseinen sanonta kuuluu, varmasti. Mä en vaan millään jaksaisi odottaa seuraavaa prätkätuntia! Niitä on viikon välein, koska Timpan kalenteri on aina niin täynnä.

Kuitenkin kaikitenkin, mä olen innostuneiden uusien prätkäharrastajien innostuneinta kärkeä! Huhtikuussa mä yhtäkkiä hurahdin. Voi melkein sanoa, että salama iski. Mä olen pälättänyt aiheesta loputtomasti kaikille jotka vain ovat jaksaneet mua kuunnella. Pyörät ovat pärisseet unissakin jo pitkään. Kawasaki GPZ 500:n kuvia olen kuolannut jo liiaksikin, ja mä olen jo joutunut toppuuttelemaan itseäni, etten vaan ala hankkia itselleni pyörää ennen kuin voin koeajaa sen! Olen myös pitänyt kunnia-asianani opiskella moottoripyörän tekniikkaa, ja olen istunut nenä kiinni Moottoripyörän tekniikka - rakenne, tekniikka, toiminta -kirjassa. Enpä olisi voinut puoli vuotta sitten kuvitellakaan olevani piankin niin kiinnostunut tuollaisesta aiheesta!

Eipä muuta kuin tsemppiä kaikille A-kortin suorittajille ja onnitteluja sen jo plakkariinsa saaneille!

--

Edit: Laskinpa juuri, että olenkin käyttänyt jo 9 ajokertaa, joten lisäkerroille on todellakin tarvetta...

Uusi motoristi ilmoittautuu. Kortti on ollut plakkarissa kolme viikkoa. Huomenna pitää yrittää ehtiä hakea muoviläpyskä Ratakadulta.

Ajoin B => AB päivityksen Oulun Liikennekoulussa. Ajo-opettaja oli tavan moottoriturpa
biggrin.gif
. Omista epäilyistäni huolimatta sain kortin ekalla yrittämällä. Käsittelyyn tarvitsin 8 lisätuntia. Kuten totesinkin muutamaan otteeseen ajotuntien aikana: helppohan se on suoraa tietä ajaa.

Hintaa kortille tuli tonnin verran kaikkien lisätuntien ja viranomaismaksujen kanssa. Valitsin koulun sen vuoksi, että heillä on Virago ajopyöränä. Minulla on pituutta huimat 153 cm, joten paljon ei valinnanvaraa ole niissä pyörissä, joista jalat yltää maahan.

Nyt on omalla reilusti madalletulla erkkakutosella joku sata kilsaa takana. Vieläkin vähän jänskättää ajaa satasta ja kiihdyttää reippaasti valoristeyksestä.

Hyviä kilometrejä kaikille nyypille
tounge.gif

Eilen harjoittelin ekaa kertaa isolla pyörällä käsittelyä ja kyllä se pujottelu rupesi sujumaan... Mutta alkuun oli kyllä hankalaa... Ja kädet rupes väsymään, jännitystä liikaa... Kevarilla meni ihan helpolla... Vauhtia vaan kun pitää yllä niin kyllä se menee...

Miten oikealle kääntäminen voi olla niin vaikeaa?
biggrin.gif

No, perjantaina sitten lisää...

Mul olis nyt sit huomenna viimeiset ajokerrat ja inssi varattuna 8.7. On siinä reipas viikko sit vielä harjotella jos ei lähe pujottelu sujumaan huomennakaan.

Autokoulu on Autoteo Turussa ja hintaa kortille on tullu tähän mennessä 550€ autokoululle, 15,90€ passikuvat, 40€ korttilupamaksu, 49€ teoriakoe+inssi.

Mulla oli tänään 10.-11. ajokerta. Olin ajanut aiemmilla kerroilla 125-kuutioisella, kun sillä oli helpompi harjoitella käsittelytuntumaa (kun en tosiaan ole millään prätkän tyyppisellä menopelillä aiemmin ajanut). Tällä kerralla mä päätin siirtyä siihen 600-kuutioiseen, jolla kokeet on suoritettava, koska pikkupyörällä käsittelytehtävät alkoi jo sujua kohtuullisen hyvin.

Me aloitettiin käsitteleminen isolla pyörällä ihan alusta. Hidasajo ja parkkiksen kaistaviivojen pujottelu sujuivat ihan hyvin, mutta sitten - se pirhanan U-käännös! Se on niin vaikea. Pikkupyörällä mä olin jo onnistunut tekemään melkeinpä käsittelykokeessa vaaditun pienisäteisen käännöksen, mutta tällä isolla mä saatoin tehdä vain laajaa käännöstä, koska mun ns. sisäkaarteen puoleinen käsi harasi koko ajan vastaan. Sitten kun mä aloin saada sitä vähän rentoutettua, tuli ongelmaksi se, että mä painan liikaa takajarrua ja pidän kytkintä joko liian pohjassa tai liian ylhäällä. Vauhti on siis liian hiljainen, jolloin pyörä meinaa kaatua sisäkaarteeseen, tai liian kova, jolloin pyörä ei käänny tarpeeksi tai lähtee kallistumaan ulkokaarteeseen (mä kai painan liikaa ulommaista jalkatappiakin).

Sitten kun yhdessä vasemmalle kääntymisessä vauhti kerrassaan loppui, mä kellahdin pyörän kanssa kumoon, mutta onneksi ei käynyt kuinkaan. Tulipahan eka kaatuminenkin sitten koettua.
lookaround_orig.gif

Me jouduttiin itse asiassa lopettamaan kahden ajokerran jälkeen, vaikka mulle oli varattu kolme ajokertaa, koska mun kytkinkäsi alkoi olla niin muussina. Mä en meinannut enää jaksaa painaa kytkintä pohjaan pysäyttääkseni pyörän. Plääh.
sad_orig.gif
Pitää vahvistaa sormia ennen seuraavaa ajosessiota...

Mä käyn prätkäkurssia varmaan vielä ensi ajokaudellakin! On vähän epäonnistunut olo. Mutta tulipahan avauduttua.
tounge.gif

Älä huoli, sä et oo yksin ton ongelman kanssa. Mä oon kipannu pyörän jo kaks kertaa tota pujottelua harjotellessa. Multa loppuu luotto itteeni ja pyörän pystyssä pysymiseen kesken. Oon kuitenki aatellu asiaa niin, et parempi kaataa se koulun vakuutettu pyörä, kuin oma. Jos täs tarttee ikään mistään omast ees haaveilla. On kyl niin epäonnistujan fiilikset ton pujottelun takia ja inssiin enää viikko!

Älä huoli, sä et oo yksin ton ongelman kanssa. Mä oon kipannu pyörän jo kaks kertaa tota pujottelua harjotellessa. Multa loppuu luotto itteeni ja pyörän pystyssä pysymiseen kesken. Oon kuitenki aatellu asiaa niin, et parempi kaataa se koulun vakuutettu pyörä, kuin oma. Jos täs tarttee ikään mistään omast ees haaveilla. On kyl niin epäonnistujan fiilikset ton pujottelun takia ja inssiin enää viikko!
Miten toi vakuutus menee noissa koulun pyörissä, jos sen ite kippaa? Onko niissäkin oppilaalla joku omavastuuosa jonka joutuu pulittamaan vai onko se täysin ilmaista touhua rikkoa autokoulun mopoa?
tounge.gif

Miten toi vakuutus menee noissa koulun pyörissä, jos sen ite kippaa? Onko niissäkin oppilaalla joku omavastuuosa jonka joutuu pulittamaan vai onko se täysin ilmaista touhua rikkoa autokoulun mopoa?
tounge.gif
Mun koululla oli muistaakseni 300 € omavastuu.

Heps, tänään tuli iso A-kortti... Käsittely läpi ja inssi heti perään..
062802jumpie_prv.gif

Jos tuntuu pujottelu vaikealta, niin harjoittelua vaan... Nopeutta lisää ja luottaa että kyllä se kääntyy... Tsemppiä vaan, kyllä se siitä...

Tsemppiä rohkelina, mä ajelen suunnilleen samoilla ajotunneilla enkä ole ollenkaan varma, että tämä kesä riittää kortin saamiseksi..koulukin jää ensi viikon jälkeen kesälomalle 3 viikox.
Välillä tuntuu, että nyt alkaa sujua niin johan taas tulee jossain takapakkia.
Täytyy vaan jatkaa harjottelua..tulee vaan pian kalliiksi tää oppimattomuus
omg.gif

Meillä pyörän omavastuu on 600e.

Ja hei, onnittelut kortista Hanski!!!  
062802jumpie_prv.gif

Mäkin ajoin just kortin kuukaus sitte ja täytyy sanoa et oli hieman vaikeuksia ton käsittelykokeen kanssa.. en oikeastaan ikinä ollu ajanu moottoripyörää eikä ees mopoa muutamaa hassua kertaa lukuunottamatta.. mutta läpi se meni eikä tarvinnu lisätuntejakaan vaikka mun mielestä se opettaja ei ehkä ollu ihan paras mahdollinen
033102ass_1_prv.gif

Pahin oli se pujottelu jossa mulla oli tosi vaikeeta eikä se paljon auttanu et opettaja halusi vaan harjotella liikenteessä ajamista.. Vaik sanoin sille et kyllä liikennesäännöt on ihan tuttua kauraa, onhan mulla ollu B kortti jo 10 vuotta! Ajokokeessakin katsastusmies sanoi et noi käsittelyosuudet ei iha nappii menny, just ja just läpi mut sit liikenteessä täys 10+
Vinoili viel et oisit harjotellu enempi noita käsittelyjuttuja!
kaboom.gif

Paras vinkki tulikin kaverilta kun päivittelin vaikeuksia pujottelussa: Pidä hanaa kokoajan auki, jos meinaa mennä pitkäksi paina jarrua, jos meinaa kaatua päästä kytkintä mut pidä tasakaasu! eio oo kovin nätin näköstä mut toimii ku tauti!

Se kehotti leikittelemaan hidasajon jälkeen: käännä vaik oikealle ja anna valua nii kauan et meinaa pysähtya sit päästä kytkintä ja huomaat kuina sehyökkää taas eteenpäin vaikka se on hädintuskin liikkunut ollenkaan! ja sama juttu uudelleen..

Seuravana päivänä ku oli sit ajo niin pujottelu meni pienen itseharjottelun jälkeen heittämällä läpi ja opettaja epäili et olin käynyt kokeilemassa salaa jossai.. se oliki vaan mielikuva harjotus
smile_org.gif

Mut tsemppii sinne kaikille suorittajille! muistakaa vaatia opettajaltanne!! tehän sen laskun maksatte! Jaq muistakaa "leikkiä" pyörällä, se on ainut tapaa tuntea sitä sitä!

Sen vaan sanon ettei se A:n ajaminen jännittänyt oikeastaan ollenkaan kun oli jo kuitenkin 9-vuotiaasta saakka tullut mopoiltua, ja lopuksi myös viritetyllä mopolla ajeltua teillä. Joten siten hanskassa oli kaikki hommat.

Ymmärrän jos jotain toimistotätiä/setää jänskättää ajaa 2-pyöräsellä jos ei ole koskaan ajanut.

Mä en tiiä tosta omavastuusta. Ei oo ollu puhetta. Selviää viikon päästä, kun saan laskun lisätunneista, että tuleeko siihen jotain lisää kaatumisista.

Tänään meen harjottelee mopolla tota hidasta ajoa ja kytkimen ja kaasun yhteistyötä. Jospa sekin sitte auttais asiaa eteenpäin.

Opettaja sanoi, et suomalaista sisua vaan suu täyteen ja ärräpäillä käskyttämään pyörää inssissä, ni homma hoituu. Saas nähä..
nixweiss.gif

Kuinkas kauan menee ennenkuin kannattaa mennä poliisiasemalle vinkumaan sitä muovista läpykkää? 2.5 vko ollut jo se paperinpala ja alkaisi jo kuumottamaan saada se ihan muovinen läpykkä lompakkoon.
biggrin.gif

Piti tänään olla teoriakoe mutta ei ollut ajokorttilupaa konttorilla
sad_orig.gif

no 4.7 uusi yritys. 8.7 käsittely ja inssi.

Jees, nyt löytyy muovikortti ja kaikki ajokamat.. Tosin Sampopankista ei ole kuulunut vieläkään mitään yhteydenottoa lainahakemuksen suhteen vaikka kävi jo kerran konttorissakin kyselemässä ja asiakaspalveluun soitellut.
mad.gif
Antaisivat nyt prkl sitä rahaa töissä käyville asiakkaille että saisi nyt lomalle sen Zetan alle.
062802moto_prv.gif

Moro! se olis nyt ensimmäinen askel otettu vuoden poltteluiden jälkeen ja kävin ilmottautumas kurssille eilen.. huonoon aikaan niillä vaan on kesälomat nii joudun odottaan elokuun 7. päivään asti et pääsee edes teoria tunneille..

Miten kauan teillä on kestäny se ajokorttiluvan käsittely? mulla on vasta 7.7 lääkärintarkastus et toivottavasti ne ei kovin kauaa sitä lappua sielä panttaa.

taidan ostaa polkupyörän jos hetkeks helpottais ajohaluja
sport05.gif
biggrin.gif

Back