• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

2-Kilpisyys

Elikäs kaksikilpinen pyörä on aikanaan poistettu syystä tai toisesta rekisteristä ja sitten rekisteröity uudelleen. Esimerkiksi tuontipyörä tai sitten lunastukseen mennyt pyörä, joka on korjattu ja rekisteröity uudelleen...
nätisti unohdit ne keneltä on rekkari pöllitty tai pudonnu mut ei se haittaa ;)
siitä syystä ei yleensä tule kaksikilpistä, jos ottaa saman kilven. ei tule merkintää otteeseen.
Valmiiksi konttorilla olevan jonkun kilven saa saman tien mukaan, mutta ruttaantuneen tai kadonneen tilalle samalle tunnukselle hankittavan joutuu tilaamaan.

Monet tosin ottavat sen saman kuin ennenkin siitä huolimatta, että sen saaminen vähän kestää.

Kyllähän noita vaihdellaan, kuka mistäkin syystä. Yksi haluaa eri värisen, toinen EU tunnuksellisen, kolmas EU tunnuksettoman, jne.

Uutta haettaessa sen vanhan joutuu antamaan pois, jos siitä on edes riekaleet tallessa. Harrasteauton uusi vaihtokilpi odottelee tallin seinällä ja minusta tuntuu, että se toinenkin "putoaa" aivan pian, että saan hakea myös taakse uuden ja siistin...
tounge.gif

Kaksikilpisyydellä tarkoitetaan uudelleen rekisteröintiä. Varsinaisesti rekisterikilpien määrää se ei millään tavalla viittaa. Ihan sama jos pyörä on ollut suomessa, saksalla tai kiinassa kilvissä ja rekisteröit sen uudelleen suomessa niin rekisteriotteeseen tulee edellinen rekisteritunnus. Nykyisin on helppo ostaa ruttutukusta laite ja pyytää siihen sama tunnus kuin oli ennenkin, maksaa muutaman euron.

Ei mulle ainakaan annettu edellistä numeroa takasin, kun edellinen kilpi tippui matkasta ja piti uus hakea. Mut toisaalta ei nyt enää kolmas kilpi mitään haitannu, kun muutenkin oli jo saksasta tuotu pyörä...

Jep jep. Itselläni on aika samanlainen käsitys asiasta. Ajattelin vaan tarkistaa että onko se sinnepäin vai ei.

Kun nyt on nimittäin sellanen tilanne päällä, että myin keväällä Kawasaki zx9r vm.01 pyörän hintaan 9000€. Fillari pöllittiin viime syksynä minulta ja vakuutusyhtiö korjautti sen talven aikana. Kun kevät koitti niin mieli halaji eroon kyseisetä laitteesta, niinkuin tapahtuikin.

Kaupanteon yhteydessä mainitsin ostajalle että fillari on pöllitty ja korjattu, mikä oli hänen mielestään ok ja kaupat siis syntyivät.

No tänään sain sitten vihaisen puhelun uudelta omistajalta. Fillari oli taas pöllitty :-D . Mutta tällä kertaa sitä ei ole löydetty ja vakuutusyhtiö on tarjoutunut maksamaan hänelle 8000€ siitä. Hänen ajatus taas on että pyörä on jostain syystä 10000€ arvoinen. Vakuutusyhtiö perusteli kantaansa sillä, että pyörä on jostain syystä 2-kilpinen. Mitä minäkään en siis tiennyt. Minua edeltävä omistaja selvitysten perusteella osatanut lunastamolta, kasannut sen ja myynyt minulle, josta en ollut tietoinen itsekkään ostettuani fillarin. Edeltävä omistaja kumminkin väittää että hän oli sanonut minulle siitä että hän on rakentanut sen jne.

No nyt tämä kaveri koittaa tivata minulta puuttuvaa välisummaa. Mikä ei käsittääkseni ole sinäänsä realistista koska ostajan olisi itse pidännyt selvittää taustat ennen kauppoja. Enkä siis ole valehdellut niistä, vaan sanonut ne tiedot mitä itsellä historiasta oli. Enkä muista että rekisteriotteessa olisi ollu mitään merkintöjä. Ja vaikka olisin ollut, niin olisihan ostajan viimeistään itse pidännyt huomata ne, jos iteltäni ne olisivat jääneet silmien väliin.

Mielestäni tuo 8000€ on hyvinkin reaalihinta kyseiselle vehkeelle tällähetkellä, ehkä jopa vähän yläkanttiin ?

Pistää vähän hatuttamaan

033102ass_1_prv.gif
Periaatteessa vakuutusyhtiö ei voi laskea korvaustaan sen perusteella että pyörä on uudelleen rekisteröity etenkin silloin jos se on alunperin virallisen maahantuojan myymä pyörä ja sittemmin lunastettu. Tämän jälkeenhän pyörä on korjattu ja vakuutustarkastaja tai ake:n tarkastaja on hyväksynyt että pyörä on korjattu lunastusta edeltävään kuntoon. Tällöin pyörä tulisi arvioida saman vertaisena yksikilpisen kanssa. Näin minulle ainakin kerrottiin vakuutusyhtiöstä kun ostin avk:lta pyörän korjattavaksi. Vaan vakuutusyhtiöissähän on tunnetusti eroja. Hyvä korvaus tuo 8000€ sinänsä.

smile_org.gif
Ostin pyörän joka oli penkitetty, takaselta kuulemma 147.5 hv. Lappua ei vaan silloin löytynyt. Eikä muuten löytynyt myöhemminkään. Käytin suskaa penkissä hepoja löytyi kokonaista 109 hv, että sillain. Kuittiakaan en lukuisista lupauksista huolimatta saanut. Selityksiä oli jos minkalaisia. Nyt kaakit löytyy. Rahaa paloi vaan aika lailla. Porautin ylikokoon ja tein venttiili rempan, kanavat hiottiin, suutin sarja+putket. Kannattais aina tarkistaa kaikki ennen kaupantekoa.

Ei mulle ainakaan annettu edellistä numeroa takasin, kun edellinen kilpi tippui matkasta ja piti uus hakea. Mut toisaalta ei nyt enää kolmas kilpi mitään haitannu, kun muutenkin oli jo saksasta tuotu pyörä...
Oisit pyytänyt
wink.gif

Kesällä kun revin vanhan repaleisen irti ja kävin uutta haeskelemassa, antoivat oikein ajoluvan vanhalle paskalle josta ei näkynyt kunnolla numerot. Tosin sanottu viikon odotusaika olikin kome.

Mielestäni tuo 8000€ on hyvinkin reaalihinta kyseiselle vehkeelle tällähetkellä, ehkä jopa vähän yläkanttiin ?
Motopalstalla -01 ZX9R 3 kpl 6900 €, 7900 € ja kallein 9600 €. 8000 € on ihan kohillaan ja vähän ylikin. Tonnilla on ajeltu kesä, joten halvaksi tuli.

Eikä ole sinun ongelmasi missään tapauksessa ellei ole tyytyväinen vakuutusyhtiöönsä.

Juuri näin. Mun mielestä ostajan kannattaisi kinata oman vakuutusyhtiönsä kanssa, mikä on oikea hyvitys.

Jos ostaja olisikin saanut hyvitystä vaikka 10500, niin tuskin sulle niitä rahoja olisi kiikuttanut ja todennut ostaneensa sulta pyörän liian halvalla.
smile_org.gif

Back