• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

2->1 pakoputkien teko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tamian
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
olen ajatellut tehdä sporttiset 2->1 putket customiin, onko joku tehnyt semmoset ja sattuisko olenmaan kuvia. ajattelin kiertää lämpöeristysnauhaa käyriin ja joku carbon slipari takapäähän.

eikö kukaan ole tehnyt tällaisia putkia.
sad_orig.gif

noin äkkiseltään ajateltuna en käyristä rupeis ees suunnittelemaan, vaan suoraa putkee ja mutkalle sitä taivuttelemaan. tietty vaatii sit kuumennus  ja jonkun sortin taitto välineet. Tulppaat toisen pään ja kaadat putken täyteen hiekkapuhallukseen käypää hiekkaa (tai muuta kuivaa hiekkaa) ja sen taputtelet kunnolla tiiviiks ja sit toinen tulppa putkeen, pien ilma reikä jätä paineen poistolle. tämä estää ohutseinäistä putkea rutistumasta niin helposti kun rupeet taivuttamaan. sit eikun putki punaseks ja vaikka halutun halkaisiasen puu pölkyn ympärille taittamaan jos ei oikeita lestejä ole saatavilla.

(pahoittelen kirotus vireitä jos niitä on paljon, miniläppäri ja aamuherätys ->huono yhdistelmä)

Jos haluaa, että putki muistuttaa edes etäisesti pyöreätä edellä mainitun taivuttamisen jälkeen, täytyy putken toiseen päähän tehdä systeemi, jolla sisällä olevaa hiekkaa voi tiivistää taivutuksen aikana. Helpoiten se syntyy sopivasti putken sisään sopivasta tulpasta, jota voi kiristää putken päähän hitsatun mutterin läpi kierretystä kierretangosta.
Putkea kannattaa lämmitellä kymmenisen senttiä kerrallaan ja enemmän ulkopuolelta, jotta putki venyy ulkokurvista. Muuten tulee varmasti ryppyjä sisäpuolelle. Ehdoton pari tähän hommaan on isolla suuttimella varustettu asetyleeni/happipilli ja iso pikikaton tekoon tarkoitettu nestekaasutöhö. Pillillä kuumaksi ja töhöllä pidetään lämpö. Ohutseinäinen putki ei kovin häävisti pidä lämpöä.
Jos on tarkoitus tehdä rosterista, ei puupölkyn ympäri "pyöräyttäminen" juurikaan onnistu. Kuumuus pilaa pölkyn pyöreyden ja tulos on mitä sattuu. Mieluummin sopiva teräksinen ainesputki. Taivutettava putki on myös kiinnitettävä lähtöpäästään tuohon lestiin, muuten tulee tasan sutta. Siihen riittää vaikka ainesputken kylkeen hitsattu rengas, jonka läpi putki pujotetaan. Taivutuksen suuntaa pystyy helpommin hallitsemaan, kun lestin ympärille kiinnittää jonkinlaisen kulissin, jonka väliin putkea taivuttaa.
Jos intoutuu putkea kiertämään, kannattaa touhuun varata ainakin neljä kättä. Kaikki tarvikkeet on myös syytä varata käsille ennen työhön ryhtymistä.. Lestin/ainesputken tulee myös olla todella tukevasti kiinni pöydässä. Ei taivu ihan vain sylissä kiertämällä.
Näin taivuttaen saa päivässä syntymään kasan kurviaihioita, joista sitten voi kasailla haluttuja putkia.

Helpointa lienee, että tyytyy kaupasta saataviin valmiisiin käyriin ja hitsailee niistä. Vähemmillä tarvikkeilla syntyy mutkaputkea.

Kyllä, olen tehnyt putkia.

Jos ei kiinnosta alkaa takomaan käsin ja missään pakoputkipajassakaan ei huvita teettää, niin kyllä niitä sopivia aineksia saa ihan tilattuakin.  

Kollektorin, kasan U-mutkia ja muita nippeleitä saa nopeasti tilattua vaikka burnsstainless nimisestä putiikista.  Kollektorit ovat parasta mitä on yleensäkin saatavilla, palvelu on hyvää ja toimitus nopeaa.  Hintaa on jonkinverran, mutta itse en ainakaan mieltänyt tuota kalliiksi paikaksi.  Sitten vaan leikkaa ja liimaa leikkiä rautasahalla ja tigillä ;)

Täällä vähän kuvaa omasta putkirojektista.

Itte tein J-käyristä leikkaa ja liimaa-periaatteella.
Käyrät ostin Mr. Moore Custom Craftilta, oli pirun kalliita, taisi olla Hookerin käyriä. Noi marteliuksen käyrät näytti olevan halvempia mut koko 8 kpl satsi samalla säteellä. Saa niistäki tietysti tehtyä ja se lämpöteippi kai peittää virheitä hyvin

Kuvia tästä

Tuolla Burnssilla näyttäisi aika kattavasti tykötarpeet löytyvänkin. Englannista löytyy kanssa tuollaisia shoppeja.

tuossa on vielä lievästi kallis laite putken laittamiseen s-kirjaimelle:
http://www.atacon.fi/bend/super.htm. Ohutseinäistä kirkasta putkea on aika turha biltis yms. putkipokkareilla yrittää...
Eli kassillinen valmis käyriä on fiksu ja helppo tapa.
Mustasta kalusteputkesta saa kyllä pillillä polttamalla tuolla hiekka metodilla aika mukavasti taivutettua, simppeli jigi on helppo tehdä levyyn kun hitsaa pari sopivaa isompaa putken pätkää ja vääntää putkikäyrän siihen.

juu paras metodihan olis käyttää esim tuurnalla varustettua nc ohjattua putkentaivutinta mitä parikertaa töissä on tullu käytettyä, ei mene ohutkaan seinäinen kirkas putki ruttuun tai edes muuta muuotoaan ellei nyt aivan älyttämyksiin mennä säteen ja putken halkaisian suhteen silloinkin isoin ongelma tulee putken repeämisestä ennen muodon menetystä.

tuolla hiekka tekniikalla tullut tehtyä usemmat pakosarjat sekä erinäisiä karja puskureita, toimii hyvin kun pääsee jyvälle.

syy miksi itse lähtisin yhtenäisestä putkesta tekemään on puhtaasti ulkonäkö ja tietty jos pilkkua viilataan niin hiukan paremmat virtaukset sinne putken sisälle, mutta ei varmaan se olennaisin tässä tapauksessa.

Miten noita kollektoreita hitsataan tuolta keskeltä? Luulisi, että ainakin viimeinen putki olis mahdoton saada hitsattua ympäri.

Ei hitsata.  Tai ei ainakaan kannata hitsata.  Eri opuksia lukeneena tähän asiaan oon törmnny moneen otteeseen ja lähes jokaisessa kirjassa erikseen mainitaan että niitä nimenomaan ei saa hitsata sisäpuolelta (siis näitä kahden putken liittymäkohtia).  Vaikuttaa kuulemma negatiivisesti kestävyyteen ja virtauksiin.  Mitä terävämpi kantti sitä parempi.  Helpoin tapa on tehdä primäärit jousikiinnitteisiksi.  Ei tartte hitsata ollenkaan.  Burnssilla olivat hitsanneet kyllä semmoisita paikoista, että kotikonstein saman osan tekeminen olisi ollut mahdotonta.  Taitavat hitsuutella jollain laserilla... Nämä ainakin ovat kaikki päältä hitsattuja:
http://www.burnsstainless.com/MergeCollectors/mergecollectors.html

Se täytyy vaan huomioida suunnitteluvaiheessa, että tekee sellaisia ratkaisuita, jotka pystyy hitsaamaan.  Välillä saattaa mennä aikamoiseksi silppuamiseksi.  Tällä hetkellä jos tarttis pakosarja tehdä, niin en takuulla tekis kollektoria itse.  Sen toimivuudella on melkoinen vaikutus koko koneeseen ja kaiken lisäksi sen valmistamiseen menee saman verran aikaa kuin muun osan tekemseen koko projektista. Ennen projektin alkua kannattaa tutustua hieman eri kollektorivaihtoehtoihin.  Se ei ole ollenkaan yhdentekevää, minkä mallisen siitä tekee.

Ei hitsata.  Tai ei ainakaan kannata hitsata.  Eri opuksia lukeneena tähän asiaan oon törmnny moneen otteeseen ja lähes jokaisessa kirjassa erikseen mainitaan että niitä nimenomaan ei saa hitsata sisäpuolelta (siis näitä kahden putken liittymäkohtia).  Vaikuttaa kuulemma negatiivisesti kestävyyteen ja virtauksiin.  Mitä terävämpi kantti sitä parempi.  Helpoin tapa on tehdä primäärit jousikiinnitteisiksi.  Ei tartte hitsata ollenkaan.  Burnssilla olivat hitsanneet kyllä semmoisita paikoista, että kotikonstein saman osan tekeminen olisi ollut mahdotonta.  Taitavat hitsuutella jollain laserilla... Nämä ainakin ovat kaikki päältä hitsattuja:
http://www.burnsstainless.com/MergeCollectors/mergecollectors.html
Paitsi että kyllä nuokin ovat sisältä hitsattuja ja sitten snurrattu teräväksi. Näkyy myös hiontajäljet ja tekstissäkin hionnasta mainitaan.

Ne pakosarjat (kollektorit) mitä itse olen valmistanut, olen juurikin tehnyt niin, että hitsaa ulkopuolelta niin paljon kun voi ja sitten sisältä hitsaus myös. Kun vielä käyttää lankaa vähän liikaa niin kanavan saa näppärästi sitten hiottua sisäpuolelta "oikean" muotoiseksi.

Ja kun hitsaa noita pitempiä pätkiä yhteen niin suosittelen käyttämään putken sisällä hitsauskaasua jolloin hitsi on siisti myös putken sisäpuolelta eikä siistimistä välttämättä tarvitse.

Jos tekee kirkkaasta eli ruostumaton tai haponkestävä niin tigillä tarvii juurikaasun jos meinaa hyvän tehdä!miksei se kestä jos hitsaa sisäpuolelta kunnolla keittäen ja sit persereikävingulla viilaa kantit teräviks?se on hitsarissa ollu vika jos ei kestä!itse olen tehnyt monia kollektoreita moneen eri vehkeeseen ja hyvin on tuntunu tähän mennessä kestävän!Jos on oikeesti hyvä hitsari niin pinta ja juuri jää ihan tasaseksi!esim meijeriputkia kun hitsataan niin juureen ei saa jäädä yhtään pattia muuten alkaa bakteerit kertymään joten ei se niihin virtauksiinkaan vaikuta!mut ne onkin eri miehiä jotka maitoputkia hitsaa
biggrin.gif

Jos tekee kirkkaasta eli ruostumaton tai haponkestävä niin tigillä tarvii juurikaasun jos meinaa hyvän tehdä!miksei se kestä jos hitsaa sisäpuolelta kunnolla keittäen ja sit persereikävingulla viilaa kantit teräviks?se on hitsarissa ollu vika jos ei kestä!itse olen tehnyt monia kollektoreita moneen eri vehkeeseen ja hyvin on tuntunu tähän mennessä kestävän!Jos on oikeesti hyvä hitsari niin pinta ja juuri jää ihan tasaseksi!esim meijeriputkia kun hitsataan niin juureen ei saa jäädä yhtään pattia muuten alkaa bakteerit kertymään joten ei se niihin virtauksiinkaan vaikuta!mut ne onkin eri miehiä jotka maitoputkia hitsaa
biggrin.gif
Putken hitsaus tehdään monesti vaikeaksi huonoilla sovitteilla..

Kokematon ei viitsi/malta tehdä sovitteita kunnolla ja sitten tuskailee kuinka helvetin vaikeata putken hitsaaminen on.

Kokenut putkenrakentaja oppii panostamaan sovitteeseen ja hitsaaminen on helpompaa kuin kokematon osaa kuvitellakkaan..
wink.gif

Ei sinne välttämättä juurikaasua tartte.  Mä käytin tämmöistä fluxia:
http://www.solarflux.com/Pages/Productinfo.html

Pensselillä vaan pieni sipaisu molemmille yhteen hitsattaville pinnoille ja lopputuloksena oli samanlainen sauma päällä ja sisällä.  Ei tartte kikkailla kaasun kanssa.  Totakin sai burnssilta, eikä maksanut paljoa.  Jauhe sekoitettiin pakkasnesteeseen ja semmosessa suhteessa, että siitä saatiin helposti juoksevaa "savivelliä".

Ne kollektorit oli snurrattu toella siisteiksi sisältä.  Kuitenkin jos katsoi oikein tarkkaan, niin sisäpuolelta niitä ei oltu hitsattu.  Hitto kun löytäisin ne kuvat pelkästä kollektorista... Taitavat kyllä olla jo trashcanissa...

Entäs kollektorille tulevat putket? Niitä on kai paha hitsata sisältäkään ilman jotain erikoislaitteita.

Back