Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta, mutta Suomessa tuntuu kaikista 12 ärristä lähtevän samoilla virityksilla 10-20hv enemmän kuin missään muualla maailmassa. Vakiona järjestään 170-180hv ja muualla 155-160. Pakoputkivirityksellä maailmalta joku 170hv ja täällä 190.Viaberin penkistä saaduilla tuloksilla pyyhkisin lähinnä takapuolta.![]()
En vielä. sen verran "tahkeelta" Busani vielä tuntuu. kilsoja takana vasta 4500. Mutta nyt rupee peli tuntuun jo notkeemmalta, tiedä vaikka ensi viikon alussa jarrussa kävisin.Minkä verran hävisit tehoissa vai oletko käyttänyt busaa vielä penkissä?
Hmm... ihan samaa mieltä olen tehoista. Hmm.. ehkä Viaberin jarrun mittaustarkkuus kärsii kierrosluku mittauksen puutteen takia. Hmm... kierrosluku ajetaan kierroslukumittarilta ns. rummulle. Pieni heitto mittarissa ja tehon näyttö muuttuu ihan oleellisesti.Ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta, mutta Suomessa tuntuu kaikista 12 ärristä lähtevän samoilla virityksilla 10-20hv enemmän kuin missään muualla maailmassa. Vakiona järjestään 170-180hv ja muualla 155-160. Pakoputkivirityksellä maailmalta joku 170hv ja täällä 190.Viaberin penkistä saaduilla tuloksilla pyyhkisin lähinnä takapuolta.![]()
Kawassa on lukemattomien testien mukaan yleensä aina n.2hv enemmän huipputehoa vakiona kuin busassa. Suomessa asia on aivan toinen. Busassa se normaali 155 ja kawassa 170 vähintään.
Sinällään minulle yksi lysti, sillä en omista kumpaakaan, enkä ole mikään merkkifanaatikko, vaikka susnalla tällä hetkellä ajelen.
Vittu miten väsynyttä juttua...Yllättävän paljon muuten noita 12r hemmoja täällä suzuki-foorumissa. Kateuttaan?
Mutta näköjään tehokasta...Vittu miten väsynyttä juttua...Yllättävän paljon muuten noita 12r hemmoja täällä suzuki-foorumissa. Kateuttaan?
Katos, putkiston tanään sain ja paikalleen sorvasin. Ja kohtuullisessa ajassa hommasta selvisin, 5,5 h valmiina ajoon, säätöineen, kafferi/tupakka taukoineen. Tehookin tuli pikkasen lisää koneesta 181 hp/ 10056 rpm ja kääntöö 140,6 nm/7141 rpm. (takikselta 162,4 hp). Ja ihan kivat pörinät tuli kylkiäisenä. Ja huomattavasti keveemmän näköinenkin Busasta tuli, ainakin minun mielestä.No vihdoinkin sain käytettyä busan jarrussa Viaberilla.
Laskennallinen moottori teho oli 172,8 hp/ 10218 rpm ja kääntöö 138,3 Nm/ 7141 rpm. Ja takikselta 155 hp. Tosin nopeuden rajoittaja astu kehiin jo 278 km/h, palikka täytyy varmaan hommaa. Ja jatkoa on tulossa, silla tilasin samalla reissulla Devilin High pipe putkiston Ja uusi jarru aika on varmaan ensi viikon alussa. Saas nähdä mitä putkisto tuo?![]()
Ja nyt on kiristelty narujakin. Ja kilsojakin on tullut 9500 km heinäkuun eka viikolta ja olen edelleenkin tyytyväinen valintaani. Matkapyöränä erinomainen, kauheen hidaskaan ei busani tunnu olevan. tänään Alastarolla vetäsin vartin aikaa 10,216/ loppunop. 230 km/h. Ja mitä enemmän busallani olen ajellut, sitä enemmän siitä pidän. Hmm.. tietääkö kukaan mitä putki viritteisillä busilla on parhaillaan vartti vetästy?Ja juttu jatkuu. No niin eka kesäloma reissu sai tylyn lopun. UUsi busani osoittautui ns. maanatai kappaleeksi 1250 km kohdalla. Ketjut rattaat loppu, säätövara finaalissa ja pyörä käyttökelvottomassa kunnossa.Ketjulinja ihan metsässä,vika todennäköisesti svingissä/rungossa. Matkan teko loppui Ylivieskaan ja jalka mieheksi jouduin. Hmm... tänään sain tuomion klo 10.30, Vaihdetaa takasvingi, tilaus japanista toimitus aika noin 4 viikkoo.Ai miksikö, hetken mielijohteesta. Jostain kumman syystä kawani rupesi tuntuun vanhalta "raikältä", Ja vaihtoehdot uuteen oli aika vähissä. Kovin paljoo tehoista en halunnut tinkii ja busa oli se ainut erillainen vaihtoehto. Ja parhaan kaupan busaan sain. Tosin samanlaiseen kawaan vaihto ei kiinnostanut, välirahakin olisi ollut karmee n. 6000e.Miksi halusit vaihtaa 12r:n busaan ?.
Kyselen ihan mielenkiinnosta, koska mm. nämä kaksi ovat potentiaalisia vaihtoehtoja seuraavaksi pyöräksi...
Nyt olen ajanut Busalla 280km ja huomenna eli perjantaina on eka huolto Ylivieskassa. Reissun päälle siis menossa.
Ja ihmettelijöille sen verran, Nyt olen saanut ostettua ihan oikeesti minulle super mieluisen mopon. Ja voisinkin heittää muutaman tyytyväisyyteen johtavan jutun: Busassa ei katteet rämise, vaihteisto toimii kuin ajatus, mielestäni huomattavasti parempi viimmeistely/suunnittelu, aerodynaamisesti aivan omaa luokkaansa, Jarjettömän hyvä vääntö moottorissa, sopii paremmin tytyjen kyydittelyyn, ja erotut massasta tosi hyvin, Hmm... lisää mahdollisuuksia........ tiedät kyllä, ikinä ei ole liikaa "hyviä ystäviä" heh,heh. Ja takaisin asiaan, Kulutus huomattavasti pienempi kuin Kawassa. Hei ihan oikeesti jos meinaat valita kerralla kunnon pyörän niin ota kunnon tyypit molemmilla pyörillä (Busa/Kawa) niin huomaat käytännössä mitä tarkoitan.
Hmm... muuten tiedän ihan oikeesti mistä puhun. Nimittäin 12 ärrällä olen ajanut vajaassa vuodessa 20000 km ja Busalla 260 km ja nyt jo tiedän kumpi minulle sopii paremmin.
Terv. tyytyväinen uuden Moottoripyörän omistaja![]()
Eipä mitään mietin vaihtoehdot, ja soitto takatalon pojille, kerroin tilanteen. Suoralta kädeltä Kerroin mitä haluan, uusi pyörä (vanhaa susikappaletta en huoli) ja jos ei käy niin kauppa puretaan ja haluan 12 ärräni ja välirahan takaisin. Busani myyjä otti asiani heti hoidettavaksi ja parin tunnin kuluttua sain puhelun Takatalolta ja toivotun vastauksen. Pyörä vaihdetaan veloituksetta uuteen. Ja on huomenna noudettavissa ja uusi pyörä luovutus huolletaan suurennus lasin kanssa.![]()
![]()
Toivottavasti seuraava Busa on kunnollinen, sillä muuten pyörä on Kympin arvoinen ominaisuuksiltaan![]()
palataan juttuun kunhan lisää päiväkirjaan tulee merkintöjä![]()
Hmm... lopuksi luulen että busa on aikalailla parasta herkuu mitä olen ikinä saanut Viaberin penkistä saaduilla tuloksilla pyyhkisin lähinnä takapuolta.![]()
Tuo kertomasi valaisi asioita ainakin itselleni todella paljon! Väitteeni perustin faktaan viime Bomberweekendistä jossa Viaberin ja Kemin penkit oli vierekkäin. Yhdestä vakio Hayabusasta mitattiin Kemin penkissä jotain 145 heppaa kun Viaberin penkki samalle pyörälle näytti 175 heppaa, siis takarengas tehoa. Kertoimet hieman pielessä? Ainakin omasta mielestä tuollaisten teholukemien antaminen on kuluttajan harhaanjohtamista. Onhan sillä tietysti helpompi perustella 1500 euron putkiston ostajalle ostostansa kun penkki näyttää 180 heppaa takarenkaalta kun tehdas papereissaan ilmoittaa 175 koneelta... mutta teholukemien vertailu eri penkeistä eri aikoina saaduilla tuloksilla nyt on perseestä muutenkin.Viaberin penkistä saaduilla tuloksilla pyyhkisin lähinnä takapuolta.![]()
jarim varmaan osaa perustella väitteensä pelkillä faktoillaItselläni on jonkin verran faktaa, koska olen Viaberin penkin mitoittanut ja softan koodannut.![]()
...
Jos halutaan verrata esim. KemiMC:n penkin ja Viaberin penkin lukemia täytyy käyttää Viaberin softassa TRWP valintaa tai kertoa KemiMC:n lukema n. 1.15:llä. Tämä siksi, että KemiMC:n softa käyttää pelkästään TRWP arvoa (korjatkoon joku jos olen väärässä).
Jos jollakin on asiasta tarkempaa kysyttävää voi yrittää lähestyä privaviestin kautta, mutta en työkiireiden vuoksi ehdi välttämättä vastata.
Terveisin,
Toni Liedes alias dynorun, Oulu
PS. Tiedän että näistä asioista voi vääntää kättä vaikka maailman tappiin saakka. Itse kannatan TRWP arvoa, mutta kuluttajat eivät. Piste.![]()
Tämä asiahan on harvinaisen selvä - Viaborin penkin lukemaa ei kannata ottaa vakavastiPS. Tiedän että näistä asioista voi vääntää kättä vaikka maailman tappiin saakka. Itse kannatan TRWP arvoa, mutta kuluttajat eivät. Piste.![]()
Hei, mutta tehän voisitte liittäytyä yhteen ja lanseerta yhteismainoksen: "Kuluttajien pyynnöstä: - tule meille mittaamme paljon hevosia pyörästäsi enempi kuin arvaatkaan!"Falconerin komentti koskee samalla tavalla kaikkia niitä yrityksiä jotka käyttävät MJP:n (Siukola, MR-power, jne.) ,