• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

12r Kawa meni vaihtoon.....

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ksth2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Viaberin penkistä saaduilla tuloksilla pyyhkisin lähinnä takapuolta. ;)
Ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta, mutta Suomessa tuntuu kaikista 12 ärristä lähtevän samoilla virityksilla 10-20hv enemmän kuin missään muualla maailmassa. Vakiona järjestään 170-180hv ja muualla 155-160. Pakoputkivirityksellä maailmalta joku 170hv ja täällä 190.

Kawassa on lukemattomien testien mukaan yleensä aina n.2hv enemmän huipputehoa vakiona kuin busassa. Suomessa asia on aivan toinen. Busassa se normaali 155 ja kawassa 170 vähintään.

Sinällään minulle yksi lysti, sillä en omista kumpaakaan, enkä ole mikään merkkifanaatikko, vaikka susnalla tällä hetkellä ajelen.

Ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta, mutta Suomessa tuntuu kaikista 12 ärristä lähtevän samoilla virityksilla 10-20hv enemmän kuin missään muualla maailmassa. Vakiona järjestään 170-180hv ja muualla 155-160. Pakoputkivirityksellä maailmalta joku 170hv ja täällä 190.

Kawassa on lukemattomien testien mukaan yleensä aina n.2hv enemmän huipputehoa vakiona kuin busassa. Suomessa asia on aivan toinen. Busassa se normaali 155 ja kawassa 170 vähintään.

Sinällään minulle yksi lysti, sillä en omista kumpaakaan, enkä ole mikään merkkifanaatikko, vaikka susnalla tällä hetkellä ajelen.
Hmm... ihan samaa mieltä olen tehoista. Hmm.. ehkä Viaberin jarrun mittaustarkkuus kärsii kierrosluku mittauksen puutteen takia. Hmm... kierrosluku ajetaan kierroslukumittarilta ns. rummulle. Pieni heitto mittarissa ja tehon näyttö muuttuu ihan oleellisesti.

No vihdoinkin sain käytettyä busan jarrussa Viaberilla.
Laskennallinen moottori teho oli 172,8 hp/ 10218 rpm ja kääntöö 138,3 Nm/ 7141 rpm. Ja takikselta 155 hp. Tosin nopeuden rajoittaja astu kehiin jo 278 km/h, palikka täytyy varmaan hommaa. Ja jatkoa on tulossa, silla tilasin samalla reissulla Devilin High pipe putkiston Ja uusi jarru aika on varmaan ensi viikon alussa. Saas nähdä mitä putkisto tuo?
eek.gif

No vihdoinkin sain käytettyä busan jarrussa Viaberilla.
Laskennallinen moottori teho oli 172,8 hp/ 10218 rpm ja kääntöö 138,3 Nm/ 7141 rpm. Ja takikselta 155 hp. Tosin nopeuden rajoittaja astu kehiin jo 278 km/h, palikka täytyy varmaan hommaa. Ja jatkoa on tulossa, silla tilasin samalla reissulla Devilin High pipe putkiston Ja uusi jarru aika on varmaan ensi viikon alussa. Saas nähdä mitä putkisto tuo?
eek.gif
Katos, putkiston tanään sain ja paikalleen sorvasin. Ja kohtuullisessa ajassa hommasta selvisin, 5,5 h valmiina ajoon, säätöineen, kafferi/tupakka taukoineen. Tehookin tuli pikkasen lisää koneesta 181 hp/ 10056 rpm ja kääntöö 140,6 nm/7141 rpm. (takikselta 162,4 hp). Ja ihan kivat pörinät tuli kylkiäisenä. Ja huomattavasti keveemmän näköinenkin Busasta tuli, ainakin minun mielestä.
cool.gif

Miksi halusit vaihtaa 12r:n busaan ?.

Kyselen ihan mielenkiinnosta, koska mm. nämä kaksi ovat potentiaalisia vaihtoehtoja seuraavaksi pyöräksi...
Ai miksikö, hetken mielijohteesta. Jostain kumman syystä kawani rupesi tuntuun vanhalta "raikältä", Ja vaihtoehdot uuteen oli aika vähissä. Kovin paljoo tehoista en halunnut tinkii ja busa oli se ainut erillainen vaihtoehto. Ja parhaan kaupan busaan sain. Tosin samanlaiseen kawaan vaihto ei kiinnostanut, välirahakin olisi ollut karmee n. 6000e.
Nyt olen ajanut Busalla 280km ja huomenna eli perjantaina on eka huolto Ylivieskassa. Reissun päälle siis menossa.

Ja ihmettelijöille sen verran, Nyt olen saanut ostettua ihan oikeesti minulle super mieluisen mopon. Ja voisinkin heittää muutaman tyytyväisyyteen johtavan jutun: Busassa ei katteet rämise, vaihteisto toimii kuin ajatus, mielestäni huomattavasti parempi viimmeistely/suunnittelu, aerodynaamisesti aivan omaa luokkaansa, Jarjettömän hyvä vääntö moottorissa, sopii paremmin tytyjen kyydittelyyn, ja erotut massasta tosi hyvin, Hmm... lisää mahdollisuuksia........ tiedät kyllä, ikinä ei ole liikaa "hyviä ystäviä" heh,heh. Ja takaisin asiaan, Kulutus huomattavasti pienempi kuin Kawassa. Hei ihan oikeesti jos meinaat valita kerralla kunnon pyörän niin ota kunnon tyypit molemmilla pyörillä (Busa/Kawa) niin huomaat käytännössä mitä tarkoitan.

Hmm... muuten tiedän ihan oikeesti mistä puhun. Nimittäin 12 ärrällä olen ajanut vajaassa vuodessa 20000 km ja Busalla 260 km ja nyt jo tiedän kumpi minulle sopii paremmin.

Terv. tyytyväinen uuden Moottoripyörän omistaja
062802jumpie_prv.gif
sport05.gif
Ja juttu jatkuu. No niin eka kesäloma reissu sai tylyn lopun. UUsi busani osoittautui ns. maanatai kappaleeksi 1250 km kohdalla. Ketjut rattaat loppu, säätövara finaalissa ja pyörä käyttökelvottomassa kunnossa.Ketjulinja ihan metsässä,vika todennäköisesti svingissä/rungossa. Matkan teko loppui Ylivieskaan ja jalka mieheksi jouduin. Hmm... tänään sain tuomion klo 10.30, Vaihdetaa takasvingi, tilaus japanista toimitus aika noin 4 viikkoo.  
eek.gif
Eipä mitään mietin vaihtoehdot, ja soitto takatalon pojille, kerroin tilanteen. Suoralta kädeltä Kerroin mitä haluan, uusi pyörä (vanhaa susikappaletta en huoli) ja jos ei käy niin kauppa puretaan ja haluan 12 ärräni ja välirahan takaisin. Busani myyjä otti asiani heti hoidettavaksi ja parin tunnin kuluttua sain puhelun Takatalolta ja toivotun vastauksen. Pyörä vaihdetaan veloituksetta uuteen.  Ja on huomenna noudettavissa ja uusi pyörä luovutus huolletaan suurennus lasin kanssa.  
062802jumpie_prv.gif

Toivottavasti seuraava Busa on kunnollinen, sillä muuten pyörä on Kympin arvoinen ominaisuuksiltaan
sport05.gif

palataan juttuun kunhan lisää päiväkirjaan tulee merkintöjä
talktohand.gif
Ja nyt on kiristelty narujakin. Ja kilsojakin on tullut 9500 km heinäkuun eka viikolta ja olen edelleenkin tyytyväinen valintaani. Matkapyöränä erinomainen, kauheen hidaskaan ei busani tunnu olevan. tänään Alastarolla vetäsin vartin aikaa 10,216/ loppunop. 230 km/h. Ja mitä enemmän busallani olen ajellut, sitä enemmän siitä pidän. Hmm.. tietääkö kukaan mitä putki viritteisillä busilla on parhaillaan vartti vetästy?
confused_orig.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
:jpstyle:Hmm... lopuksi luulen että busa on aikalailla parasta herkuu mitä olen ikinä saanut
wink.gif

jarim varmaan osaa perustella väitteensä pelkillä faktoilla  
smile_org.gif
Itselläni on jonkin verran faktaa, koska olen Viaberin penkin mitoittanut ja softan koodannut.

Lisäksi haluaisin korjata kst:n esittämän päätelmän että tehon mittauksen tarkkuus riippuisi välityksen mittauksen tarkkuudesta. Viaberin penkissä saatu teholukema EI RIIPU käytetystä välityssuhteesta. Välityssuhde vaikuttaa ainoastaan huipputehon kierroslukuun ja momentin huippuarvoon.

Esimerkki:

Mitataan 100hv ja 500Nm rummun kierrosluvulla 2000rpm. Huom! Nyt puhutaan rummun akselilta mitatusta tehosta ja väännöstä. Vääntöä kuulostaa olevan hurjasti, mutta niin pitääkin olla, koska kampiakselin ja rummun välissä on momentin viisinkertaistava voimansiirtoketju (ensiö- ja toisiovälitys, valittu vaihde ja takapyörä/inertiarumpu pari). Toisaalta kierrosluku (2000rpm) on pieni, juuri välityksestä johtuen.
Kun rummulta mitattu teho skaalataan ns. takapyörätehoksi, käytetään kerrointa 1.10-1.15 joka huomioi takapyörän ja inertiarummun väliset häviöt. Tämä korjaus tehdään pelkästään sen vuoksi, että useimmat penkkivalmistajat (MJP, Dynojet yms) ovat käyttäneet vastaavaa korjausta jo pitkään ja siitä on muodostunut eräänlainen standardi. Viaberin penkin ohjelmasta löytyy kyllä mahdollisuus käyttää ns. TRWP (True Rear Wheel Hp) arvoa, mutta yleensä ihmiset eivät ole kiinnostuneet siitä! TRWP on siis se arvo joka mitataan suoraan rummulta.
Esimerkkiin palataksemme... Siis mitattu 100hv kerrotaan 1.15:llä ja saadaan 115hv. Rummun kierrosluku kerrotaan ohjelmalle annetulla välityssuhteella 5. Tuloksena saadaan 115hv ja 10000 rpm. Jos välityssuhteen arvossa oli virhettä se näkyy pelkästään saadussa kierrosluvussa, ei tehossa. Kannattaa kuitenkin huomata, että saatu huipputehon kierrosluku kertoo sen kierrosluvun jota pyörän kierroslukumittari näyttää todellisen huipputehon kohdalla.
Vääntö mitattiin rummulta 500Nm. Em. skaalausperiaatteen mukaan lukema kerrotaan ensin 1.15:llä ja jaetaan sitten välityssuhteella. 500Nm*1.15 / 5 = 82.1Nm. Kaavasta näkee että välityssuhteen mahdollinen virhe tulee myös vääntöarvoon, mutta se ei vaikuta vääntökäyrän muotoon.

Jos halutaan verrata esim. KemiMC:n penkin ja Viaberin penkin lukemia täytyy käyttää Viaberin softassa TRWP valintaa tai kertoa KemiMC:n lukema n. 1.15:llä. Tämä siksi, että KemiMC:n softa käyttää pelkästään TRWP arvoa (korjatkoon joku jos olen väärässä).

Jos jollakin on asiasta tarkempaa kysyttävää voi yrittää lähestyä privaviestin kautta, mutta en työkiireiden vuoksi ehdi välttämättä vastata.

Terveisin,
Toni Liedes alias dynorun, Oulu

PS. Tiedän että näistä asioista voi vääntää kättä vaikka maailman tappiin saakka. Itse kannatan TRWP arvoa, mutta kuluttajat eivät. Piste.
biggrin.gif

jarim varmaan osaa perustella väitteensä pelkillä faktoilla  
smile_org.gif
Itselläni on jonkin verran faktaa, koska olen Viaberin penkin mitoittanut ja softan koodannut.

...

Jos halutaan verrata esim. KemiMC:n penkin ja Viaberin penkin lukemia täytyy käyttää Viaberin softassa TRWP valintaa tai kertoa KemiMC:n lukema n. 1.15:llä. Tämä siksi, että KemiMC:n softa käyttää pelkästään TRWP arvoa (korjatkoon joku jos olen väärässä).

Jos jollakin on asiasta tarkempaa kysyttävää voi yrittää lähestyä privaviestin kautta, mutta en työkiireiden vuoksi ehdi välttämättä vastata.

Terveisin,
Toni Liedes alias dynorun, Oulu

PS. Tiedän että näistä asioista voi vääntää kättä vaikka maailman tappiin saakka. Itse kannatan TRWP arvoa, mutta kuluttajat eivät. Piste.
biggrin.gif
Tuo kertomasi valaisi asioita ainakin itselleni todella paljon! Väitteeni perustin faktaan viime Bomberweekendistä jossa Viaberin ja Kemin penkit oli vierekkäin. Yhdestä vakio Hayabusasta mitattiin Kemin penkissä jotain 145 heppaa kun Viaberin penkki samalle pyörälle näytti 175 heppaa, siis takarengas tehoa. Kertoimet hieman pielessä? Ainakin omasta mielestä tuollaisten teholukemien antaminen on kuluttajan harhaanjohtamista. Onhan sillä tietysti helpompi perustella 1500 euron putkiston ostajalle ostostansa kun penkki näyttää 180 heppaa takarenkaalta kun tehdas papereissaan ilmoittaa 175 koneelta... mutta teholukemien vertailu eri penkeistä eri aikoina saaduilla tuloksilla nyt on perseestä muutenkin.

Nyt enemmän tietävänä olen samoilla linjoilla kanssasi tuosta TRWP arvosta.
033102beer_1_prv.gif

Terveisin,
Jari Määttä, myöskin Oulu

Falconerin komentti koskee samalla tavalla kaikkia niitä yrityksiä jotka käyttävät MJP:n (Siukola, MR-power, jne.) , Dynojetin tai minkä tahansa muun sellaisen valmistajan penkkiä, joka ei ilmoita TRWP tehoa. Kannattaa lukea Vauhdin maailmassa ollut penkkivertailu. Vertailun perusteella saadut tulokset heittivät muutaman prosentin.

HUOMAUTAN NYT VIELÄ, ETTÄ VIABERILLA TRWP ARVON SAA TULOSTEESEENSA PYYTÄMÄLLÄ, MUTTA SITÄ ON SITTEN TURHA VERRATA ESIM. MJP:LLÄ MITATTUIHIN TULOKSIIN

Vastaisuudessa en aio kommentoida kaikkiin trolleihin, mutta disinformaation näkeminen tympii...  
wink.gif

Falconerin komentti koskee samalla tavalla kaikkia niitä yrityksiä jotka käyttävät MJP:n (Siukola, MR-power, jne.) ,
Hei, mutta tehän voisitte liittäytyä yhteen ja lanseerta yhteismainoksen: "Kuluttajien pyynnöstä: - tule meille mittaamme paljon hevosia pyörästäsi enempi kuin arvaatkaan!"
wink.gif

Samoin TRWP-penkkeille sopisi mainoslause: "Tosimiesten tosihevoset!"  
062802jumpie_prv.gif

Falconer

PS. NAR (suomennos: ei vaadita vastausta
biggrin.gif

Kuten jo tuossa ylempänä mainitsin, Suomen tehomittauksissa on jotakin todella paljon päin persettä. Kawa 12 mitataan usein Viaberilla, koska Harri on "kawamies". Sieltä tullaan sitten suu messingillä lapun kanssa ja röyhistellään 180hv takapyörätehoilla vakiokoneesta, vaikka siinä ei sitä määrää todellakaan ole vaikka kuinka mieli tekisi. Tuollaisilla inertiahökötyksillä saa nyt ihan mitä tuloksia haluaa kun vähän softaa virittää ja kertoimia rukkaa. Tehon mittaukseen on olemassa ihan oikeat standarditkin, mutta eipä niistä tunnu kukaan mitään välittävän.

Kawa 12r:ssä on takapyörältä n155hv ja piste. Plus miinus muutama. Laita joku laadukas kokoputki, säädä kohdalleen ja sinulla on 10 hv enemmän.

Kukaan ei sitä myönnä, mutta jos esim olisit myymässä pyörää lähiaikoina, niin kumpaan pajaan veisit pyörän penkkiin? Siihen mistä saat 160hv käyrät vai siihen, mistä saat 180hv? Netistä olet lukenut, että kaikilla muilla on 180hv ja samoin on mahdollinen tuleva ostaja. Jos esität 160hv käyrän ostajalle, hän epäilee ainakin parin venttiilin palaneen tai muutaman männänrenkaan olevan poikki. Tai sitten on muuten niin paska yksilö, että siihen ei kannata kajota. Joutuu virittämään tuhansilla euroilla, että pääsee edes samalle viivalle vakion kanssa.

Metri on metri ja saman mittainen vaikka voissa paistaisi. Tämä kun saataisiin vielä tehonmittaajien ja Italian vaateteollisuuden tietoon.

Ai niin, mielestäni noiden SAE, DIN ym. standardien lisäksi pitäisi ottaa käyttöön IHP (Internet Horsepower). Siihen saisi jokainen laittaa mitä haluaa.

Itseasiassa taidan viedä oman pyörän Viaberin penkkiin kunhan asennan ton sliparin.
Niin ja TRWP tehona otan lukemat kun itse aikanani kyllästyin täysin lukemaan eri arvoja eri standardeilla joten eiköhän tuo TRWP ole se joka pääsee lähiten totuutta

Kirjottelua seuranneena voisi todeta
eek.gif

Olisit vaan hommannut 2004 12R:n

Toimii kuin kone, ei jätä tielle, tehoa riittävästi (om. mielipide), komea miehinen peli.

Tytsyille sitten niitä matalia jossa jalatkin ylettyy maahan
bowdown.gif

(taas muuten ago hermostuu .... he he he)

bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif

takapyöräteho on mielestäni se ainoa käyttökelpoinen ja todellinen teho, ellei sitten ajeta kampiakseli asfaltissa tai kytkin. hehiöt tähän väliin.

se taas miten missäkin niitä mitataan on mulle hämärää. ehkä enemmän luottaisin matalampiin arvoihin, kuten oli em. kemi mc:n penkki ja takapyörätehot, sekä -väännöt.

kuhan persiö tykkää ja ite on tyytyväinen.

Kaveri on ajanut varttimailin 10s hayabusalla, pyörässä on yoshimuran putkisto ja säädöt, pyörä on penkitetty siilinjärvellä 180hp takanakilta ja väännötkin oli yli 140nm, tarkkaan en vääntöjä muista.
bowdown.gif

Back