• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

12r Kawa meni vaihtoon.....

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ksth2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kst onnea uuden mopon johdosta!
062802jumpie_prv.gif
Kerrohan/kertokaahan vähän tuosta ajoasennosta, miten 12R ja Busa eroaa? Kummassa tiukempi polvikulma ja kummassa makaavampi ajoasento? Entä pyörän ketteryys?!
Jos nuo planeetat on yhtään suotuisat niin ehkä ens. suvena liityn Busanistien joukkoon... vähän siltä näyttäis... kylmätyypit vasta ottanut tosin (12R:ää en ees istunu viä). XX käyny mielessä kans ohimennen... Miksiköhän muuten kukaan tällä pallonpuoliskolla ei tunnu puhuvan juur mitään 1200:sta ZZR:stä, vai oonko ollu vaan kuurosokee
confused_orig.gif
?
nixweiss.gif
Ilm. noita mopoja ei paljon enää osteta?
Menee jo kyllä aika lailla off topic osin, sorry...
lookaround_orig.gif

Tuo olis kyllä nähtävä... ja pyöräkö jäi sitte ylivieskaan?
Joo, pyörä jäi Ylivieskaan ja itse tulin tuttavien bussikyydillä takaisin. Sattuivat oleen kilpailumatkalla.Hmm... minä en enää pistä rikkaa ristiin susikappaleen takia, kruununkyydillä vissiin pyörän maahantuojalle takaisin laittelevat jossain vaiheessa. Huomenissa uuden luultavasti saan ja suurennuslasilla tarkastelen ennenkuin vastaan otan.
cool.gif

kst onnea uuden mopon johdosta!
062802jumpie_prv.gif
Kerrohan/kertokaahan vähän tuosta ajoasennosta, miten 12R ja Busa eroaa? Kummassa tiukempi polvikulma ja kummassa makaavampi ajoasento? Entä pyörän ketteryys?!
Jos nuo planeetat on yhtään suotuisat niin ehkä ens. suvena liityn Busanistien joukkoon... vähän siltä näyttäis... kylmätyypit vasta ottanut tosin (12R:ää en ees istunu viä). XX käyny mielessä kans ohimennen... Miksiköhän muuten kukaan tällä pallonpuoliskolla ei tunnu puhuvan juur mitään 1200:sta ZZR:stä, vai oonko ollu vaan kuurosokee
confused_orig.gif
?
nixweiss.gif
Ilm. noita mopoja ei paljon enää osteta?
Menee jo kyllä aika lailla off topic osin, sorry...  
lookaround_orig.gif
Joo, Busassa on aavistuksen tiukempi polvikulma, mutta pystympi ajoasento. Hmm... Busa kivempi mutkateillä. Kevyemmän, ketterämmän ja vakaamman tuntuinen 12ärrään verrattuna, yllättävää kyllä. syytä en osaa sanoa. Tosin ohj.iskarihan Busasta löytyy jo vakiona ja veikkaan olevan osa syyllinen hyvään käyttäytymiseen. Hmm... ZZR on varmaan hyvä peli mutta itselläni kiinnostus lakkasi ulkonäköön. Koeajanut olen -02 mallisen ZZR:n ja mitään moitittavaa en havainnut. Joo ja kauppa ZZR:n kohdalla ei näy käyvän, Ylivieskan Kärkkäiselläkin Yhtä esittely pyörää on kaupattu pari vuotta. Vois saada aika sopivasti jos sellaisen haluaa.
cool.gif

Thanks kst! Oli kiva kuulla että oon oikeaan päätymässä... (lisäkommentitkin muilta olis toki jees)
baaa.gif
Musta tulee vissiin kans takinkääntäjä si seuraavan mopon kanssa, saas nähä
tounge.gif

Thanks kst! Oli kiva kuulla että oon oikeaan päätymässä... (lisäkommentitkin muilta olis toki jees)
baaa.gif
Musta tulee vissiin kans takinkääntäjä si seuraavan mopon kanssa, saas nähä
tounge.gif
Busassa on tosiaan jyrkempi polvikulma ja pystympi ajoasento kuin 12R:ssä.

Busa vs. 12R

Busa
+Ajoasento
+Ketteryys
+Takapenkki (jos tarvii)
+Vääntö
+Jarrut
+Nopeempi
+Kulutus
+...

12R
+Kawasaki

No noihan kyllä tais jo tulla tuossa aijemin esille.

Nim. Takin jo kääntänyt

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun pitsi tilmään tuo ketteryys, jota omistajat kehuvat. Olen muutaman pyörää ajaneen / kokeilleen kaverin kanssa asiasta jutellut ja kaikki on sanonut että Busa on kankea möhkö  
confused_orig.gif
Näillä kommentoineilla on ollut itsellä alla Gixxeriä, Tellua, R:ää jne. eli kokemusta muista pyöristä löytyy. Itse en ole pyörää vielä kokeillut, mutta se kiinnostaisi yhtenä vaihtehtona jos tuosta Tellusta malttaa luopua. Intoa on vaan karsinut nuo em. kommentit ja on sitten tyypitkin jääneet tekemättä. Eli onko Busa painava / kankea ja jos on, niin mihin pyörään verratuna ja jos ei, niin mihin verrattuna. Ilmeisesti 12r:ä parempi ?

Miksi halusit vaihtaa 12r:n busaan ?.

Kyselen ihan mielenkiinnosta, koska mm. nämä kaksi ovat potentiaalisia vaihtoehtoja seuraavaksi pyöräksi...
Ai miksikö, hetken mielijohteesta. Jostain kumman syystä kawani rupesi tuntuun vanhalta "raikältä", Ja vaihtoehdot uuteen oli aika vähissä. Kovin paljoo tehoista en halunnut tinkii ja busa oli se ainut erillainen vaihtoehto. Ja parhaan kaupan busaan sain. Tosin samanlaiseen kawaan vaihto ei kiinnostanut, välirahakin olisi ollut karmee n. 6000e.
Nyt olen ajanut Busalla 280km ja huomenna eli perjantaina on eka huolto Ylivieskassa. Reissun päälle siis menossa.

Ja ihmettelijöille sen verran, Nyt olen saanut ostettua ihan oikeesti minulle super mieluisen mopon. Ja voisinkin heittää muutaman tyytyväisyyteen johtavan jutun: Busassa ei katteet rämise, vaihteisto toimii kuin ajatus, mielestäni huomattavasti parempi viimmeistely/suunnittelu, aerodynaamisesti aivan omaa luokkaansa, Jarjettömän hyvä vääntö moottorissa, sopii paremmin tytyjen kyydittelyyn, ja erotut massasta tosi hyvin, Hmm... lisää mahdollisuuksia........ tiedät kyllä, ikinä ei ole liikaa "hyviä ystäviä" heh,heh. Ja takaisin asiaan, Kulutus huomattavasti pienempi kuin Kawassa. Hei ihan oikeesti jos meinaat valita kerralla kunnon pyörän niin ota kunnon tyypit molemmilla pyörillä (Busa/Kawa) niin huomaat käytännössä mitä tarkoitan.

Hmm... muuten tiedän ihan oikeesti mistä puhun. Nimittäin 12 ärrällä olen ajanut vajaassa vuodessa 20000 km ja Busalla 260 km ja nyt jo tiedän kumpi minulle sopii paremmin.

Terv. tyytyväinen uuden Moottoripyörän omistaja
062802jumpie_prv.gif
sport05.gif
Ja juttu jatkuu. No niin eka kesäloma reissu sai tylyn lopun. UUsi busani osoittautui ns. maanatai kappaleeksi 1250 km kohdalla. Ketjut rattaat loppu, säätövara finaalissa ja pyörä käyttökelvottomassa kunnossa.Ketjulinja ihan metsässä,vika todennäköisesti svingissä/rungossa. Matkan teko loppui Ylivieskaan ja jalka mieheksi jouduin. Hmm... tänään sain tuomion klo 10.30, Vaihdetaa takasvingi, tilaus japanista toimitus aika noin 4 viikkoo.  
eek.gif
Eipä mitään mietin vaihtoehdot, ja soitto takatalon pojille, kerroin tilanteen. Suoralta kädeltä Kerroin mitä haluan, uusi pyörä (vanhaa susikappaletta en huoli) ja jos ei käy niin kauppa puretaan ja haluan 12 ärräni ja välirahan takaisin. Busani myyjä otti asiani heti hoidettavaksi ja parin tunnin kuluttua sain puhelun Takatalolta ja toivotun vastauksen. Pyörä vaihdetaan veloituksetta uuteen.  Ja on huomenna noudettavissa ja uusi pyörä luovutus huolletaan suurennus lasin kanssa.  
062802jumpie_prv.gif

Toivottavasti seuraava Busa on kunnollinen, sillä muuten pyörä on Kympin arvoinen ominaisuuksiltaan
sport05.gif

palataan juttuun kunhan lisää päiväkirjaan tulee merkintöjä
talktohand.gif
No niin, uuden Busan tänään saan noutaa ja on kuulemma tarkastettu että pyöra on ihan oikeesti kunnollinen. Hmm... Ja kelikään ei näytä ihan kauheelta
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Salon reissulle taidan tästä kipaista Iltapäivällä radalle taidan päästä.
062802moto_prv.gif

Molempia pyöriä ajaneena,minun mittaiselle(yli 180cm) kawa sopii vuorostaan ajoasennon vuoksi paremmin ja ainakin kawan uudempi malli(2002 ylöspäin) tuntuu ketterämmältä paljon kuin busa. Mutta tuntuu että kaikki kehuvat omiaan joten paras kunkin itse kokeilla mikä sopii itselleen parhaiten!

No niin, uudella busallani on ajettu nyt n.200km ja nyt pyörä toimii moitteitta. seuraavan huollon tilasin maanataiksi joten viikonloppuna mutkateitä riittää koluttavaksi riittämiin.
Ja eiku hyviä ajelu viikon loppoja kaikille.
062802moto_prv.gif
sport05.gif

Onnea vaan uudelle pyörälle.
Et innostunut sitten lisävirittelee 12r:ää? Etkös kysellyt mp-foorumilta kansiaihioita joku aika sitten? Miten busan vakiokone verrattuna kutitettuun kawan koneeseen eroaa?

Oma valinta kohdistui 12r:ään sen jälkeen kun olin ottanut kylmätyypit molemmista. Pitkähkönä ihmisenä busan päällä istuminen ei tuntunut kovin luontevalta ja pleksin reuna peitti mittarisoa pahasti. Tosin ajokokemusta ei busasta ole ja reilusta alaväännöstä varmasti pitäisinkin.

Vaihtelu virkistää varmasti, tiukka merkkiuskollisuus ei mielestäni ole järkevää.

Onnea vaan uudelle pyörälle.
Et innostunut sitten lisävirittelee 12r:ää? Etkös kysellyt mp-foorumilta kansiaihioita joku aika sitten? Miten busan vakiokone verrattuna kutitettuun kawan koneeseen eroaa?

Oma valinta kohdistui 12r:ään sen jälkeen kun olin ottanut kylmätyypit molemmista. Pitkähkönä ihmisenä busan päällä istuminen ei tuntunut kovin luontevalta ja pleksin reuna peitti mittarisoa pahasti. Tosin ajokokemusta ei busasta ole ja reilusta alaväännöstä varmasti pitäisinkin.

Vaihtelu virkistää varmasti, tiukka merkkiuskollisuus ei mielestäni ole järkevää.
Sisäänajo alkaa oleen lopposuoralla. Ja meinaan hiukka kiristellä naruja lähipäivinä. Pienet mittaus sessiot g-voima mittarilla. siitä saan jonkinlaista verailu pohjaa.Hmm.. selkein ero on pers tuntumalla liikkeelle lähdössä, Busa on huomattavasti helpompi lähettää paikaltaan. Muita juttuja selviää varmaan ihan lähipäivinä.

"Tiukasta merkkiuskollisuudesta huolimatta" itseänikin kiinnostaisi 12R:n koeajo. Eli jos Oulun seudulta löytyy 12R:n omistajaa niin kernaasti tarjoan Busani koeajoon 12R:ää vastaan.
062802moto_prv.gif

Mitenkäs tuo kulutus puoli, kun tuo sepe ainakin kirjoitteli, että suska on pieni ruokaisempi. Kawanthan ovat perinteisesti olleet pieni ruokaisia(ehjät). Ainakin ne testit mitä minä olen lukenut, niin kulutukset ovat olleet samaa luokkaa eli 6,?-10l/100km.
Mitekäs tuo kulutus käytännössä?

Mitenkäs tuo kulutus puoli, kun tuo sepe ainakin kirjoitteli, että suska on pieni ruokaisempi. Kawanthan ovat perinteisesti olleet pieni ruokaisia(ehjät). Ainakin ne testit mitä minä olen lukenut, niin kulutukset ovat olleet samaa luokkaa eli 6,?-10l/100km.
Mitekäs tuo kulutus käytännössä?
Hmm.. kulutus on kokemuksien mukaan n. 1,5-2,0L pienempi kuin kawassa. Kulutusmittarin mukaan olen 6,5L päässyt mormi ajossa, Kawalla n. 8L

makuasia sano koira kun... virniö.

mielestäni kawa 12r on taas ketterämpi vrt. busa. ainakin biken masterbikessä kawa oli radalla selkeästi nopeampi busaan verrattuna.

nopeuksissa taas on niin paljon eroja kuin on mittauksiakin.
molempi nopeampi sanoisin.

ulkonäkökommenttia voin ihmetellä nimenomaan bussikuskin kirjoittamana, siis miten zzr1200 voi olla ruma, jos verrataan bussiin?? hähiö.

mielestäni toki toisinpäin.

Tais olla kawa liika tykki, niin tehottomampaan sitten..
033102bebe_1_prv.gif
No, osittain oikeessa olet . Nimittäin Kawani oli aika rassi palikka viritettynä Yksi parhaista mitatuista Viaberilla. Tosin vakio pyörien välillä eroa ei mielestani ole. Hmm.. mielestäni Busa on parempi ajaa moottoritie oloissa kiiruisella matkavauhdilla. Ja kawassa on omat hyvät puolensa. Ja ihanne tilanne olisi jos omistais molemmat. Silloin olis aina käyttö tarkoitukseen sopiva rassi alla.
Hmm.. sellaisenkin jutun olen havainnut, Kawa tuntuu puutuvan suurissa nopeuksissa selvemmin kuin Busa. Olisikohan aerodynamiikalla osuutta asiaan?
Niin ja loppuviikosta jarrussa käyn ja sitten näkee paremmin olenko tehoissa hävinnyt.

Minkä verran muuten penkitettiin kawastasi siellä penkissä ja minkä vuotinen kawa se oli?
Joo mitattiin Viaberilla Laskennallinen moottoriteho 210,2Hp 10274 rpm niin ja ne rammit päälle, kääntö 158Nm/8407 rpm. Takikselta 189,2 Hp ja kääntö 142,2 Nm. Hmm... nokitti kakkosellakin kaasusta ilman temppuja. Niin -02 vuosmalliltaan.
Mussy Pro pipe 4-1 PClllr ja bmc putsarit oli viripalikoina.

Back