• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

12r hukkapätkälle ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jassu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jos haet reissupyörää yksinajeluille 12r on oikea valinta mielestäni.
kate suojaa matalampaa kuljettajaa todella hyvin istumaasento ja penkki hyvät ei paikat puudu vaikka ajaa tankillisen yhteen kyytiin.
No siis haen sporttista reissupyörää kahdelle hengelle, pyörä kun on meille se ainoa kulkuväline kesäisin ja emännän kanssa tulee matkaa taitettua.
Kuten jo edellä on tullut ilmi, busa sopii mainiosti kaksinmatkailuun alhaalta vääntävän koneen ja matalan painopisteen ansiosta; huipputehoja tai -nopeuksia taas kokolailla harvoin tarvitaan tämän luokan mopoissa. Omat mittani ovat 176 cm / 70 kg ja bussi istuu hyvin käteen, vaimoke 165 cm ja hyvin tuokin on jaksanut 700-800 km päiväetappeja takana istuskella. 12r:n hytti lienee monien täälläkin käytyjen sotien perusteella tilavampi ja siten isommalle kuskille (ehkä) mieleisempi.
Ulkonäkö taas on puhdas makuasia (näemmä jotkut tykkäävät kirveelläveistetystä avaruusoliostakin
nixweiss.gif
), mutta jos mopo on kesäkauden ainoa kulkuväline, kannattaa miettiä millainen painoarvo on käytettävyydellä vs. ulkonäöllä. Ja ainahan voi modata jos tehdas on omasta mielestä jättänyt jotain kesken...  
wink.gif

Siitäkin voi tehdä monenlaisia johtopäätöksiä että jotain mallia löytyy paljon käytettyjen myyntirivistöistä. Lisäksi jos mopoon "pitää" vaihtaa putki, Suitsan oma boksi on säädettävä eikä putkimodin vuoksi PC ole tarpeen --> säästöä. Kuten polttoaineenkulutuksestakin: litran - puolitoista vähemmän kuluttava tekee kesässä mukavan potin. Mun viimekesän 20 tkm ajoilla litran ero tekee TYNNYRILLISEN bensaa!  
eek.gif
 (no meneehän ne säästöt kuitenkin johonkin muuhun  
tounge.gif
)

Summarum: koeaja vaihtoehdot kunnolla 2-PÄÄLLÄ (viikonloppureissu esim) jos siten mopoa eniten tulee käytettyä, silleen Se Oikea löytyy...  
talktohand.gif

No siis haen sporttista reissupyörää kahdelle hengelle, pyörä kun on meille se ainoa kulkuväline kesäisin ja emännän kanssa tulee matkaa taitettua.

Jos Yamaha valmistaisi vielä Thunderacea niin valinta olisi selkeä, mutta kun ei niin pitää etsiä muualta. Olen katsellut Bmw:n uutta sporttia (k 1200s) ja sitten 12r:ää - toki molemmat menen koeajamaan ensi kesänä
smile_org.gif
Voihan se olla että noi molemmat on mulle liian isoja ja etsin sitten jonkun pienemmän kikottimen meitin talouteen.

Pystyykö kyytiläinen kuitenkin mukavasti tuossa matkustamaan ? Emäntä on 165 cm pätkä ettei hongankolistaja ole hänkään...

Varmasti 12R:ää parempia kyydityspyöriä löytyy, luemma/kuulemma esim. Busa. Oma naiseni (<160cm) ei ainakaan kehu takapenkkiä kovin mukavaksi. Jalkatapit ovat korkealla ja kyydissä pysyminen ei ole ihan itsestään selvyys. Jos on tarkoitus kaksi päällä reissata niin varmasti uusi bemu olisi hyvä valinta.

Mitä tulee yksin ajeluun, 12R on ainakin mulle se tasan oikea pyörä. Tällä hetkellä siinä on minun tarpeisiin eniten hyviä ominaisuuksia muihin pyöriin verrattuna. Tehoa, näköä, musta, matkaominaisuuksiakin ym..

Kokeilemalla selviää varmasti sullekin paras pyörä.

suizan boxissa loppuvat säätövarat tosin kesken, kun hakee tehoa ja toimivia säätöjä, joutuu hankkimaan kuitenkin jonkun viriboxin ennen lyhyttä. tai pitkää.

Kyllähän se Kawa voi vähän ison tuntuinen olla. Mulle (190cm 114kg) on noista isoista nopeista oikeastaan ainoa jossa on mukava ajoasento
smile_org.gif
et muuten ole Blackbirdiä ajatellut? jos emännän kanssa on tarkoitus ajella niin pelkääjänpaikka ehkä (bemua en oo ajanut) paras noista täällä tyrkytetyistä ja vähän käytettyjä on tarjolla 13K euroon! J.K mulla ei ole hondaa
wink.gif

Saahan tuota 12r:ää ylivuotisena johonkin 17.000?
Mutta juu, monet on sitä hieman madaltaneet ihan onnistuneesti, kun taas busaa jotkut ovat korottaneet takapäästä..

ite olen persjalakanen, selekä on suht pitkä, käet lyhyet ja paksut. senkin takia meinasin koirienluita asentaa omaan 12ärrääni, kyytiinmenemiset ja tulemiset olisivat vähemmän akrobaattisia suorituksia.

vakiona koiranluiden pituudet ova A-mallisissa tusinoissa 183 mm ja teetän 190 mm pitkät, joilla persiö pitäisi laskeutuman pari-kolme senttiä, joka riittänee tässä tapuksessa.

oma kokonaispituus aamusella vain 175 senttiä. jalat ovat varmaan kuuluneet 150 senttiselle alunperin.

12r on siitäkin mukawa saki, että istuma-asento ja kabiini ovat tilavat.
moon sataseiskyt tasan. eikä taho yltää muutakun varpaat maahan nippa nappa ja ajattelin tehä ne koiranluut pidemmiks.
mutta onko todellakin niin että 3mm "venytys" laskee perää 20-30mm?

onko muuten tiedossa että mikälainen remontti on edessä siinä vaihtotyössä (putkisto irti ja jäädyttäjä ja vieläkö jotain muuta isompaa)

ja onko tietoa siitä pakokaasujen kierrätys venttiilin poistamisesta, laskee kuulemma lämpöjä ym.
blush.gif
onhan se siellä ulkomaisella voorumilla mutta kun ei umarra niin ei umarra!

ite olen persjalakanen, selekä on suht pitkä, käet lyhyet ja paksut. senkin takia meinasin koirienluita asentaa omaan 12ärrääni, kyytiinmenemiset ja tulemiset olisivat vähemmän akrobaattisia suorituksia.

vakiona koiranluiden pituudet ova A-mallisissa tusinoissa 183 mm ja teetän 190 mm pitkät, joilla persiö pitäisi laskeutuman pari-kolme senttiä, joka riittänee tässä tapuksessa.

oma kokonaispituus aamusella vain 175 senttiä. jalat ovat varmaan kuuluneet 150 senttiselle alunperin.

moon sataseiskyt tasan. eikä taho yltää muutakun varpaat maahan nippa nappa ja ajattelin tehä ne koiranluut pidemmiks.

onko muuten tiedossa että mikälainen remontti on edessä siinä vaihtotyössä (putkisto irti ja jäädyttäjä ja vieläkö jotain muuta isompaa)

ja onko tietoa siitä pakokaasujen kierrätys venttiilin poistamisesta, laskee kuulemma lämpöjä ym.
blush.gif
meni mettää, taas.. eli 7mm pidennys! onko siihen olemassa joku laskukaava?
ja kait sitä etupäätäkin pitää laskea samassa suhteessa, siis mitata ennen ja jälkeen remontin, epäilen vaan eturapakaaren
osuvan jo lamppuun tiukassa jarrutuksessa jos sitä laskee sen 30mm ja sitähän voisi laskea vaikka enemmän jos mahdollista, koska mopotin muuttuu herkemmäksi kurvatiellä.
baaa.gif

musabusa on meikäläiselle liian ahdas ja liian rumanrumio. joskus kokeillu. ja jää zx12r kawalle kaikilla vaihteilla kiihdytettäessä yli 5000 rpm:n. alle viien tonnin tosin on vääntävämpi se bussi.

jos siinä olisi edes tusinan ulkonäköä ja väljempi istuma-asento, niin mikä ettei voisi ajatella, tai no, olen tyytyvänen toiseen japanilaismerkkiin, tekee laivoja, junia, tunneliporakoneita, avaruusraketteja, satelliitteja, lentokoneita, lentsikoiden osia, siltoja, maansiirtokoneita ym. ja ylijäävistä osista moottoripyöriä.

muuten, maitotehtaanrobottejakin tekee kawasaki. riihimäellä tjskn oli moinen, kerran uutisissa näin, maitoa purkitettiin kawasakilla.

huisaa.
Juu, tekee muuten paljonkin robotteja. Myös minun työpaikallani on ko. merkkinen mehupurkkien pinoamisrobotti. Tuttavallisesti työkaverini sitten nimittävätkin rakasta kaksipyöräistäni "mehurobotiksi".
biggrin.gif

blush.gif
meni mettää, taas.. eli 7mm pidennys! onko siihen olemassa joku laskukaava?
ja kait sitä etupäätäkin pitää laskea samassa suhteessa, siis mitata ennen ja jälkeen remontin, epäilen vaan eturapakaaren
osuvan jo lamppuun tiukassa jarrutuksessa jos sitä laskee sen 30mm ja sitähän voisi laskea vaikka enemmän jos mahdollista, koska mopotin muuttuu herkemmäksi kurvatiellä.  
baaa.gif
sainkin koiranluut 195 mm pitkät. eli sattumalta en saanut toivomiani 190 mm pitkiä. no, se on toinen tarina se, jotta miksen.

ne ovat vaihdettuina alla ja persiö laski taka-akselin kohdalta noin 30 mm. vaihtotyössä ei kannata pakoputkea irroittaa, riittää kun ottaa linkun irti, takahaarukka vapaana roikkuen, mulle vaihtui siten, että toinen piti kawaa sivujalan ja etukumen varassa kallellaan ja toinen ruuvaili alla linkut irti ja niistä koiranluut vaihtoon. olivat aika lujassa, piti takoa ja vääntää tosissaan. kannattaisiko välillä ruiskia sinnekin ruuveille jotain crctä.

keulaa laskin n. 7,2 mm, enempää ei oikein pysty turvallisesti koskapa keulaputket ohenevat sen alle mennessä hieman. samalla katkaisin sivutuen. vakiosivutuella kawio oli liian pystyssä ja keikahtamaisillaan yli. siihen tukeen laitoin sitten räpylän, jottei uppoa hetsilleen kovaankin maahan, vaan nyt voi seisottaa puolipehmeälläkin, siis oli puhe sivutuesta ja maasta. hehiö.

perä tuntuu nyt pehmeämmältä linkkujen muututtua. tarvisi kiristää esijännitystä takajousella, vaan sepä onkin jumissa ja ahtaassa paikassa. jotain keksin siihenkin joo. crc ainakin.

paikallaan siirtely on nyt helpompaa ja kwaakku on entistäkin vakaampi, tosin vähemmän ketterä, ainakin ennenkuin peräpään korkeutta on hieman kompensoitu aluksi esijänän säädöllä, sitten joskus ehkä pienellä korotuspalalla tai säätömutterilla. ans kattoo ny.

sirkiö muuttui enemmän kiihdytyspyörännäköiseksi ja ehkä olemukseltaan muutenkin nopeammaksi. jeesiö.

Mulla oli keula 12rrässä tiputettu 15mm ja etulokarissa oli todella haalea kulunut kohta, eli todella kovassa jarrutuksessa on hinkannut kiinni. Sisuskaluina tosin Öhlinsin jouset jäykistämässä keulaa. Nyt kokeilin nostaa keulan normi korkeuteen, ei kyllä merkittävästi muuttunut, ehkä hieman kankeampi.

sanoi:
onko tietoa siitä pakokaasujen kierrätys venttiilin poistamisesta, laskee kuulemma lämpöjä ym. onhan se siellä ulkomaisella voorumilla mutta kun ei umarra niin ei umarra!

Venttiilikopasta lähtee letkut jonnekkin ja ne ottaa pois ja tukkii kopan reiät tjsp. Ei ole vielä jaksanut itse tutustua kyseiseen modifikaatioon. Vaikuttaa kai putken paukkumiseen jarrutuksissa? emmä tiedä....

Mut 12rrää suosittelen topicin aloittajalle, vähän se on raskas paikoillaan mutta heti kun renkaat liikkuu niin melko ketterä peli. Ja liikkuukin käskettäessä.

Jeps, kävin tuota koeistumassa messuilla ja oikein mukavalta näytti kaikinosin - ainoastaan tuo hinta hieman sylettää... 21400+900(kaksiväri)+1700e(jousitus) että näin, vaatimattomat 24000e...
Arvoisa Jassu, nyt olet niin sanotusti asian ytimessä. Et yksikertaisesti voi haluta tuon ajon jälkeen enää kawiota... jätä se niille yli kaksi metrisille juipeille
tounge.gif

Jeps, kävin tuota koeistumassa messuilla ja oikein mukavalta näytti kaikinosin - ainoastaan tuo hinta hieman sylettää... 21400+900(kaksiväri)+1700e(jousitus) että näin, vaatimattomat 24000e...
Arvoisa Jassu, nyt olet niin sanotusti asian ytimessä. Et yksikertaisesti voi haluta tuon ajon jälkeen enää kawiota... jätä se niille yli kaksi metrisille juipeille
tounge.gif
Juuh, monet ovat sanoneet että 12r:n ajoasento ei sovi oikein lyhyille, kuulemma tangon kääntely ääreisilleen tuottaa tuskaa yli 5 cm minua pidemmillekin...

Muttajoo, tässä ainakin nyt listalla koeajossa Bemari ja Busa - kaipa tuosta vielä joku muukin löytyypi
smile_org.gif

tounge.gif
Juuh, monet ovat sanoneet että 12r:n ajoasento ei sovi oikein lyhyille, kuulemma tangon kääntely ääreisilleen tuottaa tuskaa yli 5 cm minua pidemmillekin...

Muttajoo, tässä ainakin nyt listalla koeajossa Bemari ja Busa - kaipa tuosta vielä joku muukin löytyypi
smile_org.gif
Meikäläinen on reilut 170cm sulkapäässä ja toinen 12R on menossa. Joutuuhan sitä vähän varvistamaan kun pyörää peruuttelee tms. mutta onnistuu kyllä. Ei tuo stongan kääntely ole mitään tuskaa aiheuttanut, tai edes vaikeutta - en itseasiassa ole huomannut koko juttua.

12R:iä tuntuu olevan aika paljon markkinoilla käytettynä. Ja se taas aiheuttaa sen että hinnat ovat ostajalle aika kohdallaan. Mutta en kyllä ymmärrä porukkaa (itse mukaan luettuna
confused_orig.gif
) jotka ostavat uuden, ajavat muutaman tuhannen kilometriä ja myyvät pyöränsä pois. Takkiin tulee aika rankasti. Ite olen ollut myymässä vm.-03 jolla on ajettu reilut 10tkm. Just yksi soitti ja kysyi että millä myyn ja pienen nikottelun jälkeen sanoin että 13500€ - eikä se edes ottanut sitä. Mä luulin että toi olisi jo aika edullinen, vai onko? On vielä takuukin jäljellä mutta ei. No jokatapauksessa aika edulliset kilsat takana, not
omg.gif

tounge.gif

smile_org.gif
Meikäläinen on reilut 170cm sulkapäässä ja toinen 12R on menossa. Joutuuhan sitä vähän varvistamaan kun pyörää peruuttelee tms. mutta onnistuu kyllä. Ei tuo stongan kääntely ole mitään tuskaa aiheuttanut, tai edes vaikeutta - en itseasiassa ole huomannut koko juttua.

12R:iä tuntuu olevan aika paljon markkinoilla käytettynä. Ja se taas aiheuttaa sen että hinnat ovat ostajalle aika kohdallaan. Mutta en kyllä ymmärrä porukkaa (itse mukaan luettuna  
confused_orig.gif
) jotka ostavat uuden, ajavat muutaman tuhannen kilometriä ja myyvät pyöränsä pois. Takkiin tulee aika rankasti. Ite olen ollut myymässä vm.-03 jolla on ajettu reilut 10tkm. Just yksi soitti ja kysyi että millä myyn ja pienen nikottelun jälkeen sanoin että 13500€ - eikä se edes ottanut sitä. Mä luulin että toi olisi jo aika edullinen, vai onko? On vielä takuukin jäljellä mutta ei. No jokatapauksessa aika edulliset kilsat takana, not  
omg.gif
Ei hinta pitäisi olla kawaa arvostavalle lainkaan paha,jos eka "koppaset" 00-01 asettuvat kunnosta/varusteista riippuen haarukkaan 10-12000e niin kyllä uuskoppasen 03;sen hintahaarukka pitäisi olevan 14-15000e luokkaa. Toiset silti myy hädässä pilkkahintaan. Blackbirdejäkin myynnissä paljon on mutta ei niidenkään hinnat alle noiden ole! Ja uushan on älyttömän kallis,21400e.

niin ja onhan XX:kin mainio reissupeli. Tosin sen käsittely on aika raskasta, jos ei mittaa ole kovin päässyt kertymään. Mutta listahinta 16990 € onkin sitten alhaisempi kuin 12r:n vastaava.

suizan boxissa loppuvat säätövarat tosin kesken, kun hakee tehoa ja toimivia säätöjä, joutuu hankkimaan kuitenkin jonkun viriboxin ennen lyhyttä. tai pitkää.
Ok, tuo selvensikin miksi kaverin piti hommata kokoputkiston kaveriksi PCIII...
Täsmennetääs nyt tätä ettei jää kelleen väärää luuloa: riippuu täysin putkesta + muista modeista onko PC tarpeen busassa. Mm. bussifoorumilla on paljon esimerkkejä että omalla boksilla on pärjätty mainiosti säätöpenkissä, jopa ilman säätötarvettakin (tietyllä tuplaputkella).
Avarimmilla rööreillä tuo on tarpeen, eli yleensä juuri sitä tehoa haettaessa, kuten Kawis kirjuuttelikin.

Rottis ;)

Back