12.11.2008 TV2 19.20

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olipa taas ohjelma. Apparallahan on parasta mitä nukkumalähiö-Hlinnassa on (Kultakeskuksen ja Kultasuklaan myymälöiden lisäksi). Olisivat vaan kybällä ratayrittäjän tukena ja apuna.

Mutta sammakosta olen sen yhden haastellun kanssa kanssa samaa mieltä: toki sitä on suojeltava. Heti kiellettävä kaikki moottoriajoneuvot, polkupyörät ja rullaluistelut kaikilla Ahveniston harjun lähiteillä ja ulkoilupuistossa,  koska voihan se samppi loikkia muuallakin kuin kilokikserin ilona Tarun mutkassa. Vain h-i-d-a-s kävely pehmeillä crocseilla sallitaan. Kävelysauvat kiellettävä. Olympiapuiston uimaranta heti käyttökieltoon, sillä mistä sitä tietää missä se sammakko kutee.
7Kurko hei, jos viet minut H:gin parhaisiin tuulipukumestoihin, minä näytän sulle Apparan sellaisena kuin se on.

Tosiasiassa se meteli on saatanallinen koko kesän ja joka päivä. Apparalla ajetaan aamusta ehtooseen joka armas kesäpäivä. Naapureilla ei ole pahaakaan rauhaa. Ihmisasutus oli nurkilla paljon ennen rataa toisin kuin korpiradoilla. Apparalla ajetaan koko ajan, kun siellä ei hiihdetä, eikä pelkästään moottoripyörillä.

Itse asun yli kilometrin päässä ja radalta kantautuva ääni on todella häiritsevä. En ole mitenkään yliherkkä äänelle. Olen roudannut bändejä ja puuhannut sitä sun tätä. Pyöräni ei ole vakio.

Jostain ihme syystä Ahvenistolla on löysemmät melurajat kuin muualla ja sen lisäksi roimasti pidemmät ajoajat. Ehdottomasti veren kaivuuta omasta nenästä. Kaipa toiminnan harjoittaja maksaa hyvin kaupungille tai jotain. Varmasti löytyisi joku sopiva kompromissi, jos sitä haettaisiin, mutta tällä hetkellä ja näillä näkymillä Ahveniston radan toiminta on täyttä sikailua.

Siinä ei silloin paljon auta Sumppa mikinvarressa.
Pakkoko siellä on asua? Suomi on täynnä tyhjää tilaa. Teretulemast tänne missä ei meteliä kuulu*, voin vaihdossa tulla majailemaan ahveniston viereen.

*Öisin ajaa melkein pelkästään bussit ja taksit talon ohi. Päivällä liikenteessä on muitakin.

Olen asunut Töölön viiskulmassa ja nukkunut kesän ikkunat auki. Siellä ajo muutkin, kun bussit ja taksit talon ohi. Ei häirinny yhtään.

Pakkoko ja pakkoko, ihmiset nyt vaan asuu missä asuu ja ajaa missä ajaa. Ja joitakin aamusta ehtooseen tyhjän rällääminen syystä vituttaa.

7Kurko hei, jos viet minut H:gin parhaisiin tuulipukumestoihin, minä näytän sulle Apparan sellaisena kuin se on.
Kiinni veti! Venataan kuitenkin kevättä, koska nyt pimeällä mulla on heijastin ja se hävettäisi sua. Ja mistä mä nyt tähän hätään mitään tuulipukuakaan löytäisin.

Mutta oikeasti mua hymyilyttää toi pöpelikköasujien suhtautuminen meteliin (vrt. Virtasalmi). Mun pihalla menee tie, jonka yli 60 000 ajoneuvoa/vrk tuottaa varsin riittävästi äänisaastetta. Eikä siihen auta mikään valitus ja telkkarimielenosoitus. Auto on pyhä. Nopeuden alentaminen auttaisi, mutta nopeuksia ei voi alentaa, koska niitä ei voi alentaa. No tietysti voisin muuttaa, mutta kumpi oli täällä ensin? Minä vai toi saatanallinen määrä autoja! Onneksi sitä vanhenee ja kuulo heikkenee.

Joo, siinä olet oikeassa, että aika pitkät on ajoajat Apparalla. Ajamistakin se snadisti häiritsee, kun ilta-aurinko paistaa pahasti silmiin  
tounge.gif

Joo, ja keskiviikkona muistaakseni raja 120 eqdb.

Eihän melussa olekaan merkitsevää sen määrä jossain jonain hetkenä, vaan melun häiritsevyys. STM on siitä arvoja laittanut ja hyvä niin, niitä käytetään uusien hankkeiden laskennassa.

Pöpelikköasujista olen kanssasi samaa mieltä, mutta Ahveniston kohdalla olen taipuvainen toivomaan jonkinlaista kompromissia asukkien ja ajajien kesken.

Alan plankata patiinia kevättä alati silmällä pitäen.

Asun toisella puolella ahveniston harjua, oikein tarkasti kuuntelemalla äänen kuulee takapihalle, sisälle taloon ei millään.
Toisella puolella rataa on tiiriön kauppakeskus ja sen takana moottoritie, eli aika skarppina saa olla jos yamahan ääni alkaa häiritsemään iltapäivä ruuhkan yli.
Radan meteli häiritsee varmasti enemmän keskellä korpea, mitä täällä.

Naapurin äijä muuten muistelee vieläkin kisoja apparalla, joita oli käynyt tenavana isänsä kanssa katselemassa. Siinä yksi hyvä syy radan säilymiseen, osa niistä patuista voi olla nyt kaupungin päättäjinä.

Edit:
"Itse asun yli kilometrin päässä ja radalta kantautuva ääni on todella häiritsevä. En ole mitenkään yliherkkä äänelle. Olen roudannut bändejä ja puuhannut sitä sun tätä. Pyöräni ei ole vakio."

Näin sitä vaan erillaiset äänet häiritsee toisia, minä taidan asua alle kilometrin päässä.
smile_org.gif

Jostain ihme syystä Ahvenistolla on löysemmät melurajat kuin muualla ja sen lisäksi roimasti pidemmät ajoajat. Ehdottomasti veren kaivuuta omasta nenästä. Kaipa toiminnan harjoittaja maksaa hyvin kaupungille tai jotain. Varmasti löytyisi joku sopiva kompromissi, jos sitä haettaisiin, mutta tällä hetkellä ja näillä näkymillä Ahveniston radan toiminta on täyttä sikailua.

Siinä ei silloin paljon auta Sumppa mikinvarressa.
Kannattaisiko tutustua ensin aiheeseen edes jollain tasolla?

-Missä on muualla on tiukemmat melurajat?
-Missä on lyhyemmät ajoajat?
-Millä tavoin toiminta on sikailua?

Varmasti löytyy kompromissi. Mielestäni ainoat jotka tässä sikailee on valittajat jotka yrittävät ajaa koko rataa alas eikä keskustella melurajoista.

Kannattaisi poiketa joskus radoilla jotta osaisi kommentoida.

sanoi:
Pakkoko ja pakkoko, ihmiset nyt vaan asuu missä asuu ja ajaa missä ajaa. Ja joitakin aamusta ehtooseen tyhjän rällääminen syystä vituttaa.
Antaa siis ihmisten asua missä asuu ja radan toimia missä toimii. Joitakin tyhjän rällääminen kiinnostaa, toisia ei taas tyhjästä valittaminen kiinnosta.
Huvittavaa tossa ohjelmassa oli kun kuvattiin Paul Betcken pihalta. Ukko asuu sadanmetrin päässä moottoritiestä ja se ei sitten häiritse.  
crazy.gif

sanoi:
Joo, ja keskiviikkona muistaakseni raja 120 eqdb.

Eihän melussa olekaan merkitsevää sen määrä jossain jonain hetkenä, vaan melun häiritsevyys. STM on siitä arvoja laittanut ja hyvä niin, niitä käytetään uusien hankkeiden laskennassa.

Pöpelikköasujista olen kanssasi samaa mieltä, mutta Ahveniston kohdalla olen taipuvainen toivomaan jonkinlaista kompromissia asukkien ja ajajien kesken.

Alan plankata patiinia kevättä alati silmällä pitäen.
Just just, muistaaksesi. Kun et kuitenkaan vastausta löydä, niin kerron sen, että oikeasti raja on 110dB/A.

Ei muuta kun Ahveniston ystävien jäsenkorttia hankkimaan.  
wink.gif
Asenne on ainakin sillä puolella.

Sit jos avaisit tyhmälle tuon eqdb yksikön. Nyt meni googlekin polvilleen.

Katoinpa ton pätkän. Ei ois pitäny.... V*tuskäytä nousi. Muuttakoon maalle, kaupungissa nyt aina on ääniä.

Asun toisella puolella ahveniston harjua, oikein tarkasti kuuntelemalla äänen kuulee takapihalle, sisälle taloon ei millään.
Toisella puolella rataa on tiiriön kauppakeskus ja sen takana moottoritie, eli aika skarppina saa olla jos yamahan ääni alkaa häiritsemään iltapäivä ruuhkan yli.
Radan meteli häiritsee varmasti enemmän keskellä korpea, mitä täällä.

Naapurin äijä muuten muistelee vieläkin kisoja apparalla, joita oli käynyt tenavana isänsä kanssa katselemassa. Siinä yksi hyvä syy radan säilymiseen, osa niistä patuista voi olla nyt kaupungin päättäjinä.

Edit:
"Itse asun yli kilometrin päässä ja radalta kantautuva ääni on todella häiritsevä. En ole mitenkään yliherkkä äänelle. Olen roudannut bändejä ja puuhannut sitä sun tätä. Pyöräni ei ole vakio."

Näin sitä vaan erillaiset äänet häiritsee toisia, minä taidan asua alle kilometrin päässä.
smile_org.gif
Ja vielä kummallisempaa on akustiikka. Käy kokeeksi joskus ajopäivänä vaikkapa Puistonmäessä tai Sairionmäessä kokemassa yllätys.

Välissä oleva moottoritie tai Sairion ja Apparan välissä oleva moottortie ja rautatie pitävät sinne pienempää meteliä kuin moottorirata.

Eikä se rata minua itseäni mitenkään haittaa, koenpa vaan melun sillä tavoin häiritseväksi, että pelkään jonkun toisen kohta ryhtyvän toimenpiteisiin eikä sitten ole enää kenelläkään kivaa.

Rata on ilman muuta kulttuurihistoriallisesti arvokas ja sen toivoisi säilyvän ihan samalla tavalla kuin olympilaisten aikaisen uimalan ja ampumaradan. Toivon, että löytyy joku järkiratkaisu jostain puolestavälistä.

Kannattaisiko tutustua ensin aiheeseen edes jollain tasolla?

Varmasti löytyy kompromissi. Mielestäni ainoat jotka tässä sikailee on valittajat jotka yrittävät ajaa koko rataa alas eikä keskustella melurajoista.

Kannattaisi poiketa joskus radoilla jotta osaisi kommentoida.

Antaa siis ihmisten asua missä asuu ja radan toimia missä toimii. Joitakin tyhjän rällääminen kiinnostaa, toisia ei taas tyhjästä valittaminen kiinnosta.
Huvittavaa tossa ohjelmassa oli kun kuvattiin Paul Betcken pihalta. Ukko asuu sadanmetrin päässä moottoritiestä ja se ei sitten häiritse.  
crazy.gif

Just just, muistaaksesi. Kun et kuitenkaan vastausta löydä, niin kerron sen, että oikeasti raja on 110dB/A.

Ei muuta kun Ahveniston ystävien jäsenkorttia hankkimaan.  
wink.gif
Asenne on ainakin sillä puolella.

Sit jos avaisit tyhmälle tuon eqdb yksikön. Nyt meni googlekin polvilleen.
Ok, Apparalla on kaiketi jonkun verran tiukennettu melurajoja, mutta otetaan nyt kuitenkin huomioon, että rata ei ole missään keskellä metsää.

Jos sanot, että 110 dB/A, niin olkoon sitten niin. Vilkaisin tuossa muiden ratojen sivustoja enkä löytänyt niiden melurajoja. Muistikuvat on muistikuvia ja muitikuvan mukaan Ahveniston määräykset ympäristöluvassa on löysät verrattuna muiden ratojen vastaaviin.

Tuollaista lyhennettä: eqdb ei tietenkään ole olemassakaan, luulin että tuo riittää ilmaisemaan, että tarkoitin ekvivalenttitasoja. Oli lyhenne hukassa. Koita tätä siihen googleen: LAeq dB ja huomaa, että kyseessä ei siis ole LAmax dB.

Matopurkin ajoaika 11:00-18:00 lienee lyhyempi kuin ahveniston Ma-ke 09.00-20.00 / To-su 09-18.00?

Melurajat taitavat olla samat 97,0 dBA.

Sikailusta en tiedä, vaan kyllä minun mielestäni on suuri menetys jos tuolle radalle ei tulavaisuudessa enää ajamaan pääsisi.

Ja valittamista en tosiaan ymmärrä, mitäs ovat radan viereen muuttaneet.

Aihetta sivuten: Mika Häkkinen & Top Gear ahvenistolla, tietääkö kukaan milloin mahtaa tulla suomen kanavilta..?

Matopurkin ajoaika 11:00-18:00 lienee lyhyempi kuin ahveniston Ma-ke 09.00-20.00 / To-su 09-18.00?

Melurajat taitavat olla samat 97,0 dBA.

Sikailusta en tiedä, vaan kyllä minun mielestäni on suuri menetys jos tuolle radalle ei tulavaisuudessa enää ajamaan pääsisi.

Ja valittamista en tosiaan ymmärrä, mitäs ovat radan viereen muuttaneet.

Aihetta sivuten: Mika Häkkinen & Top Gear ahvenistolla, tietääkö kukaan milloin mahtaa tulla suomen kanavilta..?
Tosiaan 97dB on meluraja molemmissa. Sen lisäks on jonkin verran ns. melupäiviä jolloin raja on tuo 110dB. Oiskohan Ahvenistolla ollu keskiviikkoisin ja kisapäivinä melupäivät käytössä.

Noita top gearin uusia ja vanhoja jaksoja löytyy tuota kautta helposti: Klik.

Edit: Tuota jaksoa missä Häkä on ajelemassa, ei ole vielä esitetty.

Mielestäni vastustajien argumentit oli kyllä aika heikkoja:

- Ahvenistolla saattaa olla sammakoita. Jep. Mikähän on noin niinkun suhdeluku, kuinka paljon luontoa tuhoaa tuo moottorirata vs. Hämeenlinnaa halkova moottoritie?
- Melu on pahentunut vuosien mittaan. Noinkohan, jos melurajoja on tiukennettu?
- Rata ei kuulu kaupunkiin. <= Tämä ei ole mikään perustelu vaan mielipide. Jonkun mielestä se ei kuulu maaseudulle, metsään tai yhtään mihinkään.
- Rata ei kuulu nykyaikaan. <= Kts. edellä, tämäkään ei ole perustelu vaan mielipide.

kuinka paljon luontoa tuhoaa tuo moottorirata vs. Hämeenlinnaa halkova moottoritie?
[BTW]En lähtis kyllä tuota pohtimaan luonnon tuhoamisen näkövinkkelistä... Ohan se sanomattakin selvä, että motari aiheuttaa enemmän päästöjä, mutta motarilla ajellaan kai pääasiassa "hyötyajoa" , kun taas radalla päästellään enemmän tai vähemmän huvikseen... Eli, saattaa olla aika herkkä aihe... [/BTW]

ja ettei saada ihan väärää käsitystä minustakaan, niin toivottavasti ratailut saavat jatkua Ahvenistolla... tuo on tässä parin vuoden aikana muodostunut lemppariradakseni... en tiedä miksi, mutta ompa silti...

Itse meluun: Helsingissä on ollut tämä Malmin lentokenttä 20-30-
luvulta lähtien ja ympäristö rakennettu täyteen. Siinähän se on
nököttänyt ja ihmiset kiljuen muuttaneet. Nythän se tietysti pitää
sulkea muutaman pienkoneen takia ja hävittää ihan oikea kulttuuri-
paikka jälkipolvienkin ihmettelyltä. Näitä kusipäävalittajia riittää joka
juttuun ja juuri he saavat äänensä kuuluviin.

"Irwin: Se oli hullu äijä. Sehän seiso vartiossa sen pikkasen pläntin
vieressä. Eihän me nykästy maasta kun kaks perunanvartta.
Vexi: Me ammuttiin ritsoilla mustarudilla täytettyjä kilsuja harjulta
sen yli. Ne räjähteli komeesti syyskuisessa yössä. Se veti maihin ja
karju että tuli seis, täällä on siviilejä. Me huudettiin takaisin että
täällä ei ja jatkettiin ampumista. Sitten tuli poliisit ja meille tuli
kiire."

Oisko pojat hakenu hylsyjä Apparalta...

edit: rr6:lle, mä piipitän täällä, sä piipität jossain vitun vantaalla.

"Irwin: Se oli hullu äijä. Sehän seiso vartiossa sen pikkasen pläntin
vieressä. Eihän me nykästy maasta kun kaks perunanvartta.
Vexi: Me ammuttiin ritsoilla mustarudilla täytettyjä kilsuja harjulta
sen yli. Ne räjähteli komeesti syyskuisessa yössä. Se veti maihin ja
karju että tuli seis, täällä on siviilejä. Me huudettiin takaisin että
täällä ei ja jatkettiin ampumista. Sitten tuli poliisit ja meille tuli
kiire."

Oisko pojat hakenu hylsyjä Apparalta...
Lainaus Siniset mokkakengät -kirjasta? Aina sattui ja tapahtui...
Tuossakin sen näkee, että Apparalla on säilytettävä action-paikkana.

Back