1150GSA-02:"kiinnileikkautuminen"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nurzi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toimiiko tämä jumpperi kakstulppasessa versiossa?
Kyllä toi jumpperijuttu toimii myös kaksitulppaiselle 1150:lle.
Jumpperivaihtoehtoja on yhteensä 8 kpl. Siitä vaan kokeilemaan eri vaihtoehtoja.

Kiva tietää, että jumppereista on ollut joillekin hyötyä.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Joo, on hyötyä, kaasuunvastaavuus on paljon parempi, vääntää välillä 2000-4500 niin että tulee tottumatta tahattomia ylinopeuksia
mutta mutta... kyllä soppakin vähenee eri vauhtia, no sitähän on vielä kaupan ja tankki vetää 30l.

Tänä aamuna kylmäkäynnistyksen (11ast.) jälkeen lämmittelin konetta ja sain kaasulla mustaa savua aikaiseksi joten rikastaa ilmeisesti kaikissa moottorin lämpötiloissa samassa suhteessa?

Ainoa tähänasti vastaantullut hienoinen haitta on että siirryttäessä tyhjäkäyntipiiriltä tehokäynnille nykäisy on melkoinen, lähinnä hitaassa kaupunkiajossa kaksipäällä kiusallinen
kun takapenkkiläinen nytkyy eestaas, no se on hyvää vatsalihastreeniä..

Voisin kokeilla niitä muitakin karttoja, jos Pekka lähetät niitä sähköpostiini: jouni.vitaplast@gmail.com

PS. Tuon öljynvaihdon jälkeen on alkanut kuulua kaikki pienet helinät ja kilinät, avainnipussani oleva lukkorengas saa aikaan
vaihtelevan kilinän jota ei ennen ollut kuin myös sylinterinkannen muovisuojuksen liian pitkän ruuvin juuressa ollut 6mm prikka joka kuulosti siltä kuin vasemman puolen vänttilinvälykset olisi toista milliä
biggrin.gif

Miksi haluta 20W-50 synteettisenä?
En ymmärrä
wink.gif
wink.gif
wink.gif

Kunnon mineraaliöljy on paras ja halvin.

Mitä toi Valvoline maksaa?
Ne Shell, Neste ja Motonet 20W-50 öljyt maksaa jotain 3 - 4.- euroa litra

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Itse asiassa kun katsoin purkkia, niin tässä purkissa ei ollut mainintaa synteettisyydestä. Se purkki muuttui eri näköiseksi pari vuotta sitten.

Se tarkka tyyppi on Vr1 Racing ja ainoa luokitus mitä purkista löytyy on API SL.

Maksaa paikallisessa marketissa muistaakseni kuutisen euroa litralta.

Minä olen tuota Guzzeihini laittanut, kun viskositeetti on sopiva ja yhdellä pyörällä ajetaan vain ja ainoastaan rata-ajoa. Varmaan siinä jokin muukin öljy toimisi samalla lailla.

Käyttäkää mun puolesta pyörissänne ihan mitä haluatte.

Minun K1200s-bemuun merkkiliike näyttää kaatavan Repsolin 10w40-puolisynteettistä ja tuskinpa sekään on optimaalinen öljy siihenkään koneeseen.

Taidan viedä seuraavalla kerralla Delvacit mukanani...
smile_org.gif

PS. On muuten mineraalipohjainen öljy. Tarkistin juuri.

Se tarkka tyyppi on Vr1 Racing ja ainoa luokitus mitä purkista löytyy on API SL.
Öljyn laatuluokka.  ?

No toi API SL laatuluokka täyttää paljon enemmän kuin BMW tehtaan vaatimus on ko. pyörälle. Toisaalta onko siitä mitään hyötyä? Onko pesevyys hyvästä vai huonosta.
Parempi, että öljy jää sinne pinnoille, kun moottori sammutetaan.

Mun pyörä tahtoo SG laatuluokaa. Se on edullista ja mainiota.
Toi laatuluokkahan menee niin että
S on bensakoneet
C on dieselit
Seuraava kirjain kertoo laadun.
Mitä isompi kirjain ( aakkosissa) sen parempi öljy.
Mukaan tulee kaikki pesevyydet ja muut. Ei niitä perus boxereissa tarvita.

Mä käytän Motonetin All Fleet öljyä 20W-50 laatuluokka SG, ja toimii.
Hinta on 15.50 euroa, 5 litran pönttö.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Öljyn laatuluokka.  ?

No toi API SL laatuluokka täyttää paljon enemmän kuin BMW tehtaan vaatimus on ko. pyörälle. Toisaalta onko siitä mitään hyötyä?
Enpä tiedä sitä, mutta en minä sitä Bemariin laitakkaan vaan Guzziin.
biggrin.gif

Etenkin siihen Guzziin millä ajetaan radalla ja sitä kierrätetään koko ajan 5 ja 8500 kierroksen väliin. Toimii hyvin, mutta toimii varmaan jollain muullakin öljyllä?

Enpä taida jatkossa kommentoida mitään näihin "öljyketjuihin", kun ei siitä tunnu olevan mitään sen suurempaa iloa kenellekkään. Ajakoon kukin vaikka rypsiöljyllä ja tulkoon uskollaan autuaaksi.

Enpä tiedä sitä, mutta en minä sitä Bemariin laitakkaan vaan Guzziin.
biggrin.gif

Etenkin siihen Guzziin millä ajetaan radalla ja sitä kierrätetään koko ajan 5 ja 8500 kierroksen väliin. Toimii hyvin, mutta toimii varmaan jollain muullakin öljyllä?
No HÖH
Mitäs sitten surffailet näitä BMW sivuja.
Ja yrität neuvoa mitä öljyä Bemariin pitää laittaa.
Kun et näköjään mitään Bemareista ymmärrä.

BMW on eri pyörä kuin Guzzi.

Ja rata-ajot on taas toinen maailma öljyjenkin suhteen

Niissä on ihan eri öljytkin, niin kuin tiedät.
Hyvä että tiedät.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

No HÖH
Mitäs sitten surffailet näitä BMW sivuja.
Ja yrität neuvoa mitä öljyä Bemariin pitää laittaa.
Kun et näköjään mitään Bemareista ymmärrä.

BMW on eri pyörä kuin Guzzi.

Ja rata-ajot on taas toinen maailma öljyjenkin suhteen

Niissä on ihan eri öljytkin, niin kuin tiedät.
Hyvä että tiedät.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Ei mulla ole kuin yksi Bemari ja se on rivikoneella. Eihän näitä "herrapyöriä" samaan taloon yhtä enempää mahdu.

Boxeria ei ole eikä tule, kun ei ole sille mitään käyttöä.

Tokihan se boxeri-Bemu on niin edistyksellinen pyörä verrattuna Guzziin, että siinä toki pitää käyttää vieläkin alkeellisempia öljyjä
biggrin.gif

Rata-ajo ilmajäähdytteisellä koneella ei varmaankaan poikkea öljyn vaatimustason suhteen paljoakaan kovasta vedättämisestä isolla kuormalla kuumassa kelissä ihan tieolosuhteissa.

Tulis nyt vaan siltä "Nostalgialta" se Bmw-miehen seikkailut, niin päästäisiin nauramaan ihan porukalla...

No näinpä ajattelin.
Ei sulla mitään BMW boxeria ole, kun et niistä mitään ymmärrä.
Etkä ainakaan niiden öljyistä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Etkös sinä asiantuntijana suositellut 20w 50-mineraaliöjyä?

Enkös minä sitä sitten loppupelissä ehdottanut vai?

Ehkäpä se kuitenkin "on liian hyvää tai kallista", mutta ei kai kuitenkaan epäsopivaa ominaisuuksiensa puolesta.

Etkös sinä asiantuntijana suositellut 20w 50-mineraaliöjyä?

Enkös minä sitä sitten loppupelissä ehdottanut vai?
Jaa tarkoititko tätä viestiä?

"Jos haluaa 20W-50 öljyä synteettisenä, niin löytyy mm. Valvolinelta. Ei maksa paljoa ja pelaa ainakin Motoguzzissa. Tosin siinä nyt pelaa mikä tahansa öljy, kun on vaan tarpeeksi paksua"

Ei tuo mun mielestä ole mikään suositus vaan hypetys jostain synteettisestä ihmeöljystä. Ja vielä Guzziin. Nyt puhutaan BMW R pyöristä.

Eikä se sitten viime kädessä ollut edes synteettistä.
Kannattaisi lukea siitä purkista mitä siellä on, Laatuluokka on se tärkein juttu. Katso pyörän käyttöohjeesta mitä se pyörä haluaa, eli oikea laatuluokka.
Ihan hyvä öljy varmaan, mutta maksaa tuplasti sen mitä minä maksan öljystä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Saat viimeisen sanan.

Älkää nyt vaan helvetissä laittako tuota öljyä Bemariin. Sehän voi hajota, kun se öljy nyt ei luokituksensa mukaan näemmä käy siihen alkuunkaan.

Ja kallista on myöskin.

Tuon Api-luokituksen mukaan en kyllä näe mitään syytä, miksi tuo ei toimisi, kun tuntuu tuo luokitusten sisältö kuulostavan ihan saman suuntaiselta SG:n ja SL:n välillä:

http://www.teboil.fi/Publica....52;5653

Saat viimeisen sanan.

Älkää nyt vaan helvetissä laittako tuota öljyä Bemariin. Sehän voi hajota, kun se öljy nyt ei luokituksensa mukaan näemmä käy siihen alkuunkaan.

Ja kallista on myöskin.

Tuon Api-luokituksen mukaan en kyllä näe mitään syytä, miksi tuo ei toimisi, kun tuntuu tuo luokitusten sisältö kuulostavan ihan saman suuntaiselta SG:n ja SL:n välillä:

http://www.teboil.fi/Publica....52;5653
No käyhän se siihen R pyörään. Mitä suurempi kirjain siinä kakkosena, niin sen parempi öljy. Ei siitä mitään haittaakaan ole. Mutta hinta nousee.

Hinta vaan on paljon korkeampi kuin vaikka tuolla Motox All Fleet 20W-50 öljyllä. Motonetistä. 15.50 euroa/ 5 litran pönttö. Se on ihan Bemarin speksien mukainen öljy.
Samoin Shell X100 20W-50, hinta jotain 13.- euroa 4 litran pönttö Prismasta tai AD Varaosamaailmasta.

Jos joku haluaa ostaa vaikka Castrolin 20W-50 mineraaliöljyä niin hinta on varmaan 40.-/4 litraa.

Ei toi Boxeri tarvitse mitään moottoripyöräöljyä.
Siinä on moottorissa omat öljyt, kuiva kytkin ja vaihdelaatikossa sitten omat 80W-90 öljyt.
Se on kuin Kupla Volkkarin moottori öljytarpeiltaan myös.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Ei toi Boxeri tarvitse mitään moottoripyöräöljyä.
Siinä on moottorissa omat öljyt, kuiva kytkin ja vaihdelaatikossa sitten omat 80W-90 öljyt.
Se on kuin Kupla Volkkarin moottori öljytarpeiltaan myös.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Eipä taida tarvita.

Peräänkään ei tarvinnut tuossa välillä vaihtaa öljyjä lainkaan kun olivat kuulemma "ikuiset".

Taisi se ikuisuus kestää muutaman vuoden
smile_org.gif

Kuplassa taitaa öljyt olla sinänsä melko kovilla, kun kuumana käyvät.

Tuntuvat laittavan muuten valtuutetussa Bemarihuollossa minun mielestäni hinta/laatusuhteeltaan turhan huonoa öljyä, kun sen Repsolin sijaan kävisi varmaan Delvaccicin...

Ajokilometrejä vuodessa ei tule niin paljoa, etteikö yksi vaihto riittäisi, mutta radalla käydessä taitaa Delvacci vanheta aika nopeasti.

Tuntuvat laittavan muuten valtuutetussa Bemarihuollossa minun mielestäni hinta/laatusuhteeltaan turhan huonoa öljyä, kun sen Repsolin sijaan kävisi varmaan Delvaccicin...
Tuosta olen ihan samaa mieltä.
Merkkihuollot rahastaa ihan väärillä ( kalliilla, Castrol yms.) öljyillä.
Niillä on joku diili öljy-yhtiöiden kanssa kai.
Toi Castrol on moottoripyöräöljy, jota ei todellakaan tarvita Boxerissa.

Delvacilta ei löydy 20W-50 öljyä, joten Delvac ei käy.
Laittakaa siis tuolla aikaisemmin mainittuja 20W-50 öljyjä niihin Boxereihin.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Nämä öljyväittelyt sikäli aika huvittavia kun harvalla jos kellään on oikeasti faktaa siitä miten mikäkin öljy loppupeleissä voitelee ja mitä mahdollinen vähän huonompi voitelevuus koneelle tekee.

Jos koneen suorituskyky alenee tai remppaa ilmenee vaikkapa 150tkm ajetussa koneessa niin aina voi spekuloida olisiko kone kestänyt pidempää mikäli olisi käyttänyt laadukkaampia öljyjä. Muuta asialle ei sitten voikkaan tehdä kuin spekuloida, faktaa kun ei ole saatavilla.

Toisaalta jos vaihtelee sen 150tkm ajan vähän halvempia öljyjä niin sillä säästyneellä rahalla voi kustantaa osan mahdollisesta remontista.

Kannanpa minäkin korteni kekoon öljyasian tiimoilta.

Käytin HP2 Megamoton äskettäin 10tkm huollossa merkkiliikkeessä Vantaalla.
Olivat liruttaneet koneeeseen laskun mukaan 4 litraa Castrolin Act>Evo GP 4T 20W-50 öljyä.

Tuskinpa lienee kuitenkaan täysin väärää tavaraa Boxeriin...
Taitaapa olla jopa valmistajan suositus, ellen väärin muista.
Mutta, ah niin ihanan kallista, öljyn osuus alennuksineen (-15%) oli 32,30

- Kari

PS. Terveisiä Pekkaveelle "naapuriin"  
biggrin.gif

Nämä öljyväittelyt sikäli aika huvittavia kun harvalla jos kellään on oikeasti faktaa siitä miten mikäkin öljy loppupeleissä voitelee ja mitä mahdollinen vähän huonompi voitelevuus koneelle tekee.
No minä katson tehtaan suositusta sieltä pyörän käyttöohjeesta tai Haynesin manuaalista.
Se on 20W-50.Lämpötiloissa - 5 astetta - yli 30 astetta ilman lämpötila. Tuohon lämpötilaan mahtuu mun ajelut.

Se riittää minulle. Siis 20W-50 öljy. Laatuluokka SG tai parempi.
Ja mahdollisimman halpa.

En tarvitse siihen muita neuvonantajia tai synteettisten nimeen vannojia.

Muut käyttäkööt mitä haluavat.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

No minä katson tehtaan suositusta sieltä pyörän käyttöohjeesta tai Haynesin manuaalista.
Se on 20W-50.Lämpötiloissa - 5 astetta - yli 30 astetta ilman lämpötila. Tuohon lämpötilaan mahtuu mun ajelut.

Se riittää minulle. Siis 20W-50 öljy. Laatuluokka SG tai parempi.
Ja mahdollisimman halpa.

En tarvitse siihen muita neuvonantajia  tai synteettisten nimeen vannojia.

Muut käyttäkööt mitä haluavat.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Katsoin huvikseni mitä valmistaja suosittelee hp2 enduroon ja ehkä hieman yllättäen sille on annettu matalammat vaatimukset mitä 1100gs:llä. Api luokituksen kun pitäisi olla vähintään SF, tuon huonompaa S alkuista api luokitusta en pikaisella googlettamisella onnistunut löytämään mistään öljystä.

Viskositeeteiksi suositellaan tällaisia:

Permissible viscosity classes
SAE 5 W- 30 -20...20 °C, Operation at low temperatures
SAE 10 W-40 -10...30 °C, Operation at moderate temperat-
SAE 15 W- 40 >0 °C
SAE 20 W- 40 >0 °C
SAE 5 W- 50 -20 °C, High-grade and synthetic oils, oper-
ation in all temperature ranges
SAE 10 W- 50 -20 °C, High-grade and synthetic oils, oper-
ation in all temperature ranges

Itse en tota taulukkoa ota liian vakavasti eikä sitä kai ole tarkoituskaan ottaa kun siinä ei ole huomioitu millaista ajoa mopolla ajetaan. Nollakelissä tai pikkupakkasessakin kun mopon koneen saa lämpöisiksi kun aikansa mopoa jostain pehmeästä paikasta kiskoo ja kierrättelee. Viime talvena mulla oli muistaakseni 5w-40 öljyt jotka vaihdoin pois samoihin aikoihin kun nastarenkaat vaihtui motorenkaiksi.

Nuo annetut arvot on pastettu käyttöohjekirjasta. Bemarin korjaamorompulla ei mainita muita viskositeettejä kuin 20w-50 ja joku tilausnumero.

Back