perät hajoo mukamas yllättäen bemareist kun niiden ajajat on vanhoja jäykkäselkäisiä ukkoja, jotka ei taivu koskaan kattomaa sinne pyörän alle.![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
perät hajoo mukamas yllättäen bemareist kun niiden ajajat on vanhoja jäykkäselkäisiä ukkoja, jotka ei taivu koskaan kattomaa sinne pyörän alle.![]()
![]()
Mitään en väitä uudesta peräreiästä tietäväni, mutta sen verran haluan iloa pilata, että on kait noitakin kajahdellut.On siinä sen verran oleellista ainakin tapahtunut, että öljyt vaihdetaan ekassa huollossa. Aika pechasta tuo näytti olevan, joten lienee syytäkin vaihtaa. Epäilemättä moinen sisäänajotörky ei voi olla hyvää laakereille. Uudemmissa (ainakin sportissa) on öljynvaihtoproppu, mikä helpottaa hommaa oleellisesti ja on yksinkertainen homma itsekin vaihtaa ilman mitään nostureita.
Ennemminkin tuo reikäperä kestää oletusarvoisesti sen 300tkm ja eukon sekä 24päkin, kuin hajoaa 20tkm:ssa. LT:ssä on vanhemman mallinen perä, jossa esijännityksiä kikkaillaan shimmilevyillä oikein tai väärin. Uudemmassa on uutenakin aavistus klappia.
Hieman laskee osakkeita. Miksi muuten 06-09, -05 ja vanhemmissako ei tätä jarruvikaa ole, miksi? Vai onko yli viis vuotiaat jo katsottu olevan pois takuun piiristä?:
linkki
Positiivista se että erinomaista merkkikorjaamopalvelua voi tänäpäivänäkin vielä saada ja vieläpä kohtuuhintaankin .No kerronpa minäkin oman tarinani. Just tultiin reissusta, ja aloin selvitellä onko muille käynyt näin, ja näköjään on.
Mulla on siis 1999 R1100S, 40 tkm mittarissa. Viime tiistai-iltana (3.8.) Latvian Jurmalassa hotellia etsiessä huomasin rutinaa perästä ja pysähtyessä levisi öljyt maahan.
Minäkin ajelin sitten varovasti vielä 10 km hotellille ja eikun korjaamoa etsimään.
Riiassa on BMW auto/mp merkkihuolto, jonne sitten ke aamuna hinausauton lavalla pyörä vietiin. Kohtelu korjaamolla oli ystävällistä ja lupasivat ottaa homman työn alle josssakin sopivassa välissä, vaikka heillä olikin 2 vko työjono. Epäilivät että osia pitää tilata Saksasta, jolloin parhaassa tapauksessa pyörän saisi kuntoon perjantaiksi (meillä oli lauttaliput Gdynia-Helsinki sunnuntain lähtöön).
Puolen päivän aikaan soittelivat, että molemmat laakerit ovat sököt, mutta hyvänä uutisena osat löytyvät hyllystä, ja homma valmistuu samana päivänä.
Pyörää illalla hakiessani ihmettelin osien löytymistä, jolloin työnjohtaja kertoi, että muutaman vuoden aikana on pari samanlaista tapusta ollut turisteilla, ja siksi he ovat päättäneet pitää laakerisarjan ja tiivisteet varastossa. No minä olin tyytyväinen hyvään ja nopeaan palveluun, koska matkasuunnitelmat voitiin pitää ennallaan ja laskukin oli kohtuullinen. Siinä oli kummallisen vähän työtä ja esim. öljyä ei laskutettu lainkaan.
Kun luin tuon aiemman öljytarinan, niin menin välittömästi tarkistamaan, onko öljyt unohdettu laittaa, mutta kunnossa oli.
Kokeilin kädellä rikkoutuneen perän lämpötilaa , ja hiukan lämpöisempi se oli, kuin nyt ehjän perän, mutta ei mitenkään kuuma. Lämpötila-anturin laittaminen voisi ennakkovaroituksen vauriosta antaa, mutta sitä mieltä olen, että laakerien pitää kestää yli 40 tkm. Tarkkaillaan tilannetta, meneekö tämä Latvian perä uudestaan 15 tuhannessa.
/Hande
Täytyy kyl itsekin antaa pisteet tuolle Riikan BMW-merkkiliikkeelle.No kerronpa minäkin oman tarinani. Just tultiin reissusta, ja aloin selvitellä onko muille käynyt näin, ja näköjään on.
Mulla on siis 1999 R1100S, 40 tkm mittarissa. Viime tiistai-iltana (3.8.) Latvian Jurmalassa hotellia etsiessä huomasin rutinaa perästä ja pysähtyessä levisi öljyt maahan.
Minäkin ajelin sitten varovasti vielä 10 km hotellille ja eikun korjaamoa etsimään.
Riiassa on BMW auto/mp merkkihuolto, jonne sitten ke aamuna hinausauton lavalla pyörä vietiin. Kohtelu korjaamolla oli ystävällistä ja lupasivat ottaa homman työn alle josssakin sopivassa välissä, vaikka heillä olikin 2 vko työjono. Epäilivät että osia pitää tilata Saksasta, jolloin parhaassa tapauksessa pyörän saisi kuntoon perjantaiksi (meillä oli lauttaliput Gdynia-Helsinki sunnuntain lähtöön).
Puolen päivän aikaan soittelivat, että molemmat laakerit ovat sököt, mutta hyvänä uutisena osat löytyvät hyllystä, ja homma valmistuu samana päivänä.
Pyörää illalla hakiessani ihmettelin osien löytymistä, jolloin työnjohtaja kertoi, että muutaman vuoden aikana on pari samanlaista tapusta ollut turisteilla, ja siksi he ovat päättäneet pitää laakerisarjan ja tiivisteet varastossa. No minä olin tyytyväinen hyvään ja nopeaan palveluun, koska matkasuunnitelmat voitiin pitää ennallaan ja laskukin oli kohtuullinen. Siinä oli kummallisen vähän työtä ja esim. öljyä ei laskutettu lainkaan.
Kun luin tuon aiemman öljytarinan, niin menin välittömästi tarkistamaan, onko öljyt unohdettu laittaa, mutta kunnossa oli.
Kokeilin kädellä rikkoutuneen perän lämpötilaa , ja hiukan lämpöisempi se oli, kuin nyt ehjän perän, mutta ei mitenkään kuuma. Lämpötila-anturin laittaminen voisi ennakkovaroituksen vauriosta antaa, mutta sitä mieltä olen, että laakerien pitää kestää yli 40 tkm. Tarkkaillaan tilannetta, meneekö tämä Latvian perä uudestaan 15 tuhannessa.
/Hande
Pari viikkoa sitten ajettiin vajaa 100km motaria 33 asteen ulkolämpötilassa ja täydessä matkavarustuksessa. 1150GS:n ja 1200GSn perät olivat aika lämpimiä - juuri ja juuri kädellä viitsi koskettaa. Oisko siis lämpötila ollut yli 50.Kokeilin kädellä rikkoutuneen perän lämpötilaa , ja hiukan lämpöisempi se oli, kuin nyt ehjän perän, mutta ei mitenkään kuuma. Lämpötila-anturin laittaminen voisi ennakkovaroituksen vauriosta antaa, mutta sitä mieltä olen, että laakerien pitää kestää yli 40 tkm. Tarkkaillaan tilannetta, meneekö tämä Latvian perä uudestaan 15 tuhannessa.
/Hande
Itsellä on ollut LoTjan perän täyttötulpan reiässä VDO:n öljynlämpömittarin (20 - 100 C) anturi jotain kolmisen vuotta ja seuraavia havaintoja olen tehnyt peräöljyn lämmöistä:Pari viikkoa sitten ajettiin vajaa 100km motaria 33 asteen ulkolämpötilassa ja täydessä matkavarustuksessa. 1150GS:n ja 1200GSn perät olivat aika lämpimiä - juuri ja juuri kädellä viitsi koskettaa. Oisko siis lämpötila ollut yli 50.
Vastaavalla varustuksella lähes samassa ulkolämpötilassa, mutta noin 80 etenemisnopeudella perän lämpötila oli käsin kosketeltavissa - reilu 40?
Näin tarkaan empiirisen tutkimuksen vedoten ei kannata heti hätääntyä, kun perän lämpötila nousee. Poksahtanee vissiin ihan silloin kun haluaa.![]()
Hienoa, että olet tehnyt tuota tutkimusta muidenkin puolesta.- öljynlämpö nousee nopeuden noustessa (ilmiselvää)
- pahimmillaan noussut n. 70 asteeseen moottoritiellä n 130 vauhdissa ja yli 30 asteen ilmanlämpötilassa
- tyypillinen öljynlämpö on rauhallisessakin ajossa 40 - 50 astetta
t. pozo
![]()
Perälaakerin poikiminen vain tuntuu olevan vaivana selvästi veemäisempi kuin ketjun kuluminen loppuun, koska se ei välttämättä isommin varoittele, ja matkanteko katkeaa ainakin väliaikaisesti, jolloin ainakin lyhyellä lomareissulla voi mennä suunnitelmat uusiksi.Toisaalta tuo laakerinvaihto on paljon halvempi tehdä ( ainakin itse )kuin ketju-rataspaketin vaihto ketjupyöriin.
Mitä siis valittamaan?
Pitää kyllä paikkansa, siis tuo perälaakerin poikimisen veemäisyys...Perälaakerin poikiminen vain tuntuu olevan vaivana selvästi veemäisempi kuin ketjun kuluminen loppuun, koska se ei välttämättä isommin varoittele, ja matkanteko katkeaa ainakin väliaikaisesti, jolloin ainakin lyhyellä lomareissulla voi mennä suunnitelmat uusiksi.Toisaalta tuo laakerinvaihto on paljon halvempi tehdä ( ainakin itse )kuin ketju-rataspaketin vaihto ketjupyöriin.
Mitä siis valittamaan?
Ei tuon nyt vaan tänä päivänä (ja baijerilaistehtaan kokemuksella aiheesta) pitäisi olla ylivoimainen haaste tehdä kardaanivedosta ´ikuinen´.