Vääntöhän on se liikuttava voima ja kun se on oikealla alueella niin mutkasta ulostulossa saatu etu on melkoisen paha lyödä edes pitkälläkään suoralla tai sitten kaivataan jo paljon tehoylivoimaa. Eli voi olla ettei ihan helpolla pitkällä suorallakaan tuon keksinnön ohi "heilahdeta".
[OT]
Liikuttava voima tulee momentilta
renkaalla tien pintaan ja sen suuruuteen korreloi melko suorasti moottorin teho.
Noin kertauksena kun tuntuu unohtuvan...
[/OT]
Ja se mitä itse tuolla tarkoitin oli se että kun mutkasta tullaan oikealla vääntöalueella ulos niin silloin sillä esim. 5 krpm korkeammalla olevalla huipputeholla ole mitään merkitystä, koska sitä aluetta ei silloin käytetä. Vain kyseisellä hetkellä käytettävissä olevalla alueella on merkitystä.
Jostain kumman syystä Ducatissa ovat onnistuneet tekemään sellaisen että pääsääntöisesti sillä on helpompi lähteä mutkista ulos kuin kilpailijoilla. Sitä miksi näin on, en osaa selittää.
Mutta se tuosta väännöstä yms mun osalta. En mä noista mitään muutenkaan ymmärrä.
Testejä odotellessa.
No mä jatkan tätä sit vielä hieman..
Jos kaarrenopeus on sama, niin kaikilla mopoilla on kaasulla annosteltuna sama momentti kurvissa. Avauksessa tapahtuu eroja. Ehkä pienemmästä potentiaalista johtuen avauksen voi tehdä Ducatilla rohkeammin. Toinen on, että twinin harvempi isku vois antaa persiille parempaa feedbackiä rajasta.
Otetaas nyt kuitenkin case, että kurvista lähdetään vaihteella joka tuottaa sekä twinillä että nelosella saman momentin renkaalle (tämähän on vain välityskysymys). Suurin ero kuitenkin tapahtuu siinä kun Twinillä vaihdetaan ja kiihtyvyys tippuu välityksistä riippuen about 15%. Tässä kohtaa tapahtuu "heilahdus", koska nelkulla vielä tuhansia kierroksia reservissä kerättävänä. Ja käytännössä heilahdus tapahtuu aina kun tehoeroa on ja avauksissa ei kauheasti kaulaa tule. Moottorin väännöllä ei sinällään ole tekemistä asian kanssa ja siihen aluksi kiinnitin huomion.
Toivottavasti mäkin voin nyt lopettaa tän OT:n.