• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

1000cc kyykyn vaihtaminen tehottomampaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja meeka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kukaan muu orggilainen päätynyt sellaiseen, että vaihtaa pyörää pienempään?
smile_org.gif

Itse tulin siihen tulokseen, että nykypäivän 1000cc kyykyssä on aivan liikaa tehoa hallittuun ajamiseen ellei nyt satu olemaan Rossin tasoinen kuljettaja. Kiihdytyksissä kun pyörä lähtee ampumaan, niin saa henkensä edestä pitää kiinni ja on vain jotenkin todella huono ajaa sillä hallitusti.

Omistin vielä jokin aikaa sitten vuoden 2006 ZX-10R Kawan johon nämä kokemukset perustuvatkin ja nyt hakusessa todennäköisesti 600cc kyykky tilalle tai jotain erilaista.

Ei se auta :-( Järkyttävän tehokkaita ne kusiasetkin on nykysin. Mut väännöllä se taksimersukin kulkee, eli alakierroksien mukavuutta nuo muutamat lisäkuutiot tuo. Mut mitäs jos et ostas kyykkyä, vaan syyppesportin, tai muun ns. välimallin vehjeksen?

Onko kukaan muu orggilainen päätynyt sellaiseen, että vaihtaa pyörää pienempään?  
smile_org.gif

Itse tulin siihen tulokseen, että nykypäivän 1000cc kyykyssä on aivan liikaa tehoa hallittuun ajamiseen ellei nyt satu olemaan Rossin tasoinen kuljettaja. Kiihdytyksissä kun pyörä lähtee ampumaan, niin saa henkensä edestä pitää kiinni ja on vain jotenkin todella huono ajaa sillä hallitusti.

Omistin vielä jokin aikaa sitten vuoden 2006 ZX-10R Kawan johon nämä kokemukset perustuvatkin ja nyt hakusessa todennäköisesti 600cc kyykky tilalle tai jotain erilaista.
Jep tavallaan joo, xx:n vaihdoin dl1000:een. Lähinnä siksi että pienemmillä ja osin päällystämättömilläkin teillä ajelu ei oikein olut matkasportin heiniä.
Toisekseen tuo vaihto auttoi kortin säilymiseen paremmin
Kolmanneksi en oikeastaan koskaan ole tarvinnut pyörästä hevosvoimia ja kierroksia, vääntö sekä tunnelma ovat tärkeämmät.
Omalla kohdalla jos olisin vaihtanut xx:stä takaisin cbr600f:ään niin varmasti olisi myös mopoilu loppunut mutta sopivampaan malliin vaihtamalla (tehottomampi mutta eri tyylinen) mopoilu senkun jatkuu

Harkinnassa on johonkin suhteellisen muinaismuistoon vaihtaminen RSV:stä. Tosin johtuu lähinnä siitä että mopon myynti ei ollut vapaaehtoista, ja mikä jottei sitä voisi modernin nelipyttytonnarinkin hankkia...

On päätynyt vaihtamaan tehottomampaan super/hypermotoon(tosin kuutiot kasvoi). Harvoin tuli kadulla kunnolla käytettyä tuota kilokyykyn 160-170 hevosta, huipputehoihin päästessä vauhti oli jo ykkösellä 140 luokkaa muistaakseni, eikä motarilla suoraan kiihdyttely tuo ihmeempiä kiksejä. Mutkatiellä puolet vähemmällä teholla näyttää ehtivän yhtä hyvin. Normi katuajossa 300% miellyttävämpi kuin kyykky, parempi ajoasento -> hallinnan tunne ja kone on "käyttöalueella" koko ajan eikä vasta yläkierroksilla. Radalla vaan ei meinaa päästä ohi kuin mutkaosuuksilla, suoralla 140-150km/h jälkeen alkaa jäämään selvästi.

Jos ei harrasta aktiivisesti rataa, kyykyn ajoasennosta on turha kärsiä, tuntuu typerältä körötellä kehän jonossa 60km/h kisamaisessa ajoasennossa. Kannattaa kokeilla motoja ja nakuja, tonnisia ja pienempiä, sieltä löytynee hyvä katupyörä. Etenkään jos se huipputeho ei ole tärkein asia.

On päätynyt vaihtamaan tehottomampaan super/hypermotoon(tosin kuutiot kasvoi). Harvoin tuli kadulla kunnolla käytettyä tuota kilokyykyn 160-170 hevosta, huipputehoihin päästessä vauhti oli jo ykkösellä 140 luokkaa muistaakseni, eikä motarilla suoraan kiihdyttely tuo ihmeempiä kiksejä. Mutkatiellä puolet vähemmällä teholla näyttää ehtivän yhtä hyvin. Normi katuajossa 300% miellyttävämpi kuin kyykky, parempi ajoasento -> hallinnan tunne ja kone on "käyttöalueella" koko ajan eikä vasta yläkierroksilla. Radalla vaan ei meinaa päästä ohi kuin mutkaosuuksilla, suoralla 140-150km/h jälkeen alkaa jäämään selvästi.

Jos ei harrasta aktiivisesti rataa, kyykyn ajoasennosta on turha kärsiä, tuntuu typerältä körötellä kehän jonossa 60km/h kisamaisessa ajoasennossa. Kannattaa kokeilla motoja ja nakuja, tonnisia ja pienempiä, sieltä löytynee hyvä katupyörä. Etenkään jos se huipputeho ei ole tärkein asia.
Suora tanko ja lyhemmät välitykset?

Ei se liika teho voi olla pelkästään vaihtamisen syy
biggrin.gif

smile_org.gif
jep, 125-1200cc on ollut vaihteluväli, ja tällä hetkellä ollaan 650-osastolla. En ole kokenut tällä erää tarpeelliseksi vaihtaa isompaan edes 2-päällä tourinkiajossa. Ehkä se mieli taas jossain vaiheessa muuttuu.

Isot sportit on pikkuisen "yhden asian laitteita", vaikka käyttäjästähän se eniten on kiinni, ei pyörästä, ja kieltämättä niiden ajo-ominaisuudet on huippuluokkaa. Mutta jos on puhe ihan puhtaasta ajamisen ilosta, tai esim. mp-matkailusta, niin vähän perustasoisemmallakin alustalla, tai pikkaisen pienemmällä tehomäärällä useimmat meistä on ihan tyytyväisiä. Tai sanotaanko niin, että aika harvassa ovat ne käyttäjät, jotka katuajossa oikeasti käyttävät tuollaisia laitteita niiden äärirajoilla. Mutta on heitäkin tietysti olemassa - täälläkin kuuluu olevan
wink.gif

Suomessa sitä ollaan hieman ´kuutiosairaita´, varsinkin jos oman maamme olosuhteita ja tiestöä tuumitaan - muttei siinä sinänsä mitään, kyllä jokainen saa ajella ihan juuri sen kokoisella pyörällä kuin itsestä hyvältä tuntuu, ja mikä budjettiin mahtuu.

Mutta jos tätä tosiaan miettii siltä kannalta, että mitä kukin meistä ITSE haluaa mp-harrastukseltaan, ja mitä edellyttää pyörältään, niin kyllä tänä päivänä valinnanvaraa on todella paljon.

Pyörän vaihtaminen voi hyvin olla harrastusta piristävä juttu, ja on se sikälikin hyödyllistä, että kun saa kattavammin omakohtaista kokemusta useista eri malleista, niin sitten alkaa kummasti tarkentumaan sekin asia, mikä oikein on se itselle sopivin tyyli taikka mallivaihtoehto.

biggrin.gif
Krossistonga kyykkypyörässä on vähän sama kuin madallussarja maastoautossa.
biggrin.gif

Joo, kuulun tähän pieneen ryhmään, jolle hevoset ei ole se tärkein (tärkeä kylläkin) osa-alue harrastusta. Pyörähistoria on allekirjoituksena ja siitä käy ilmi, että vaihtoja on ollut esim. 143hv -> 59hv...

Olen päätynyt siihen, että mulle sopii parhaiten laitteet joilla voi tehdä täyskaasukiihdytyksiä hallitusti ilman isompia keulimisia tai muita ohjelmanumeroita. Tällaisia ovat pyörät joissa on n. 70-110hv takapyörältä. Vähemmän on liian vähän hauskaan mutkatieajoon ja enemmän jos on, joutuu varomaan liikaa.

Omalla kohdalla olen lisäksi poissulkenut ajoasennon takia kyykyt ja kustomit, sekä laiskuussyistä ketjuvetoiset. Jäljelle jäivät siis pystyasentoiset hihna- tai kardaanivedot.

Onko ketjun aloittaja miettinyt kusiaisen sijaan jotain mukavaa n. 1000cc nakua tai varttikatettua? Valinnanvaraa on paljonkin jos vielä pystyy kettinkien kanssa elämään.

biggrin.gif
Eniten kai vaikutti ajoasento, tehokäyrän muoto ja vähän vakuutusmaksutkin. Ei tuo haittaisi vaikka tuossa Hyperissä olisi 200hp, kunhan tehokäyrä olisi yhtä mukava kuin nyt.
smile_org.gif
Suora tanko on vähän hassu kyykyssä, varsinkin uudemmassa, ja kun ratakäyttöäkin melko runsaasti. Keula ei pysynyt millään maassa noillakaan välityksillä.

on myöskin sellainen käsite kuin omistamisen ilo. Siis että nauttii siitä että omistaa teknisen master piece vekottimen. Paljonhan niitä supertehokkaita autojakin myydään. Paris hiltoneille ja muille;-)

smile_org.gif

Onko pakko kääntää tuppia aina nurin?
Kuski kääntää kaasukahvaa ei mopo itse päätä lähteä ampumaan.

Onko pakko kääntää tuppia aina nurin?
Kuski kääntää kaasukahvaa ei mopo itse päätä lähteä ampumaan.
Niin, tuota itsekin mietin... mutta onhan se ylimääräinen 100hv aika turha jos ajattelee normiajoa ruuhkassa tai missä vaan suomessa... Toisaalta taas on kiva tietää että jerkkua löytyy tarvittaessa... Itsekkin vaihdoin 164hv -> 59hv... ja taas takasin ylöspäin 110hv

Itse tuli kanssa vaihdettu kilonen kusiaiseen. Ihan olen ollut tyytyväinen ja kotoisammalta tuntuu kuin kilonen. Mutta kyllä se silti on pakko myöntää, että sitä kaipaa, ettei tarvitse kuin pikkasen antaa kaasua niin lähtee menemään ja ohituksessa ei tarvinnut vaihtaa pienemmälle. Hieman taas totuttelua vaatii, ettei tehoja tulekaan niin hyvin kuin viime vuonna. Saa ny nähdä josko sitä sitten jossain vaiheessa palaa rykköseen, mutta vakuutusmaksutkin siihen vaikuttaa, joten tällä hetkellä tyytyväisenä kusiaisella ajellaan
smile_org.gif

Ei ainakaan minua ole kaduttanut vaihto bladesta Hyperiin. Tehot putosi melkein puolella mutta samalla ajamisen hauskuus kasvoi vähintään kolminkertaiseksi. Radalla tuolla Hondalla oli kyllä mukavampi päästellä. Vielä kun riittäisi aikaa myös ajella tuolla...

Tuli vaihdettua kilonen K8 gikseri Honda cbr600rr (2010) niin kyllä siinä aika äkkiä ikävä tuli gikseriä...
sad_orig.gif

Nyt lähti honda pois ja tilalle tuli perheeseen vuoden vanha busa
biggrin.gif
ja tuntuu paljon kotosammalta!

smile_org.gif

Itse olen tullut siihen tulokseen että yhdellä pyörällä ei pärjää joten mökillä on rupulikumi XL Honda ja kotona on RSV Mille että vanha matkalehmä GS1100G.

Jos yhdellä pyörällä pitäis tulla toimeen niin todennäköisesti kyseeseen tulisi iso matkaenska keppivetoisena.

Joo harvase päivä tulee vaihdettua.

Tallista löytyykin mopoja tehovälillä 6,5-150 hummaa.

Tallista voi sitten valita mopon joka (on ehjä ja) vastaa parhaiten tarkoitustaan.

Mikäli pitäisi siirtyä vain yhteen pyörään se olisi lähellä matkaenduroa ja talliin tulisi myös smoto setti.

Itse olen tullut siihen tulokseen että yhdellä pyörällä ei pärjää joten mökillä on rupulikumi XL Honda ja kotona on RSV Mille että vanha matkalehmä GS1100G.

Jos yhdellä pyörällä pitäis tulla toimeen niin todennäköisesti kyseeseen tulisi iso matkaenska keppivetoisena.
Mä olen tehnyt saman havainnon... Mökki-/matkapyöränä GSA, mutkanaatiskeluun S ja rauhallisempiin hetkiin FXSTS.

Ja jos yhdellä pitäisi pärjätä, niin kyllä se taitaisi tuo GSA olla.

Back