• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

1000cc kyykyn vaihtaminen tehottomampaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja meeka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vastaus on YZF1000R Thunderace. huipputehossa häviää nyky kilokyykyille 30 heppaa mutta on siinä alavääntöäkin paremmin.Mukava sport touring mopo jolla meikä ajelee ympäri suomee työmatkoja
smile_org.gif

kokeilin tässä taannoin hondan 1000 äffää ja äkkiä tuli kiire oman mopon selkään.senhän pitäs olla matkapyörä mutta ei tuntunu hyvälle.

meikän mopokin on vasta alakoulu iässä
biggrin.gif
ja vasta reilu 60 tmk mittarissa
smile_org.gif

Mulla vaihtui tänä kesänä -07 Blade -08 Z1000:in. Kaikin puolin tyytyväinen olen vaihtoon. Tolla ei tosiaan tarvii vetää aina 200 lasissa (ei varmaan koskaan, itse asiassa) että tuntee vauhdin hurmaa, mutkatiellä ketterä, kaupungissa paljon parempi hallittava ja mukavampi ajoasennoltaankin, sopii keski-ikäselle miehelle hyvin. Tehojakaan en ole vielä kaivannut lisää, keskialueen vääntö on varsin hyvä tuossa ja paremmaksihan sen saa rahalla, reilu tonni putkeen, komentajaan ja säätöön niin taas menee kivemmin, mutta tuolle ei tosiaan tarvetta ainakaan vielä.

Joten ei muuta ku nakukauppaan vaan kokeilulle, vaihtoehtoja on joka makuun.

Minä tulin motoristiksi paluuni yhteydessä tulokseen, että ostan aiempaa pienemmän ja selvästi heikkotehoisemman pyörän - käytännössä museopyörän eli vanhan CX 500:n. Kone on luonteeltaan vääntävä ja niinpä sillä vaimon kanssa hyvin sujuu matkanteko - silläkin saisi korttinsa hyllylle ihan helposti, mutta ei se ole sen luonteinen pyörä. Sillä on vain mukava tehdä matkaa, etenkin kun vielä matkustajallekin on runsaasti tilaa.

eli vanhan CX 500:n. - silläkin saisi korttinsa hyllylle ihan helposti, mutta ei se ole sen luonteinen pyörä.

Mitenkään tarkoittamatta haukkua pyörääsi, mutta Honda CX500 Turbo ja Kawa Mach IV 750 H2 ovat ne (parhaan tiedon mukaan ehjät) vehkeet jotka minussa ovat herättäneet eniten pelkoa suhteessa (nykykäsityksen mukaan melko pehmeään) kulkuunsa, viimeisen 22 vuoden päristelyn aikana.

[Ja siis en ole ajanut jotain AVOa ihmeemmillä museopyörillä, joten Vincent Black Shadowit yms. on kokeilematta.]

En tiedä onko vapari CX erilainen, mutta ellei ole, niin on hyvä asia että et halua antaa sille sikaa.

Mulla vaihtui tänä kesänä -07 Blade -08 Z1000:in. Kaikin puolin tyytyväinen olen vaihtoon. Tolla ei tosiaan tarvii vetää aina 200 lasissa...
Melkolailla saman päätöksen tein tänään.
Sovin kaupat jossa Kawan kymppi jää kauppiaalle ja mä lähden ajelemaan  uudella Z1000:lla.

Vaihtelua, ja mikä tärkeintä, jospa laillisetkin nopeudet alkais taas tuntua mukavalta.

Näin kävi, vannoutunut kyykkymies vaihtoi nakuun...

Sama juttu tapahtui itselle jossain vaiheessa, vaihdoin kyykystä 50 heppaa tehottomampaan. Rupesi ahdistamaan kun olisi halunnut vääntää sitä kahvaa enemmänkin, mutta ei voinut kun kortti on tärkeä
062802moto_prv.gif

Ei siinä mitään vaihtoa tarvita: irrottaa pyörästä katteet ja laittaa kierrostenrajoittimen 8000:een. Saa nakupyörän nakupyörän tehoilla.

Jos tykkää kierrättää niin vaihtaa kusiaiseen jota voi laulatella korkeillakin kierroksilla ilman välitöntä pelkoa kortinmenetyksestä.

Mulla vaihtui tänä kesänä -07 Blade -08 Z1000:in. Kaikin puolin tyytyväinen olen vaihtoon. Tolla ei tosiaan tarvii vetää aina 200 lasissa...
Sovin kaupat jossa Kawan kymppi jää kauppiaalle ja mä lähden ajelemaan  uudella Z1000:lla.

Vaihtelua, ja mikä tärkeintä, jospa laillisetkin nopeudet alkais taas tuntua mukavalta.

Tuo vaatii jo luonnetta.  
thumbs-up.gif

Lähinnä tuollainen Z1000 tuntui rikkinäiseltä kun hyppäsi moisen puikkoihin suoraan kilokyykyn päältä. Toivottavasti sinulla kuitenkin onnistuu tuo swappi... Itsellä ei ole vielä onnistunut.

Joo vaihoin tänä keväänä K12 bemarin 1050 tigeriin enkä ole katunut paitsi ehkä kargaanin vaihtumista ketjuihin. On normaali nopeuksilla pirun paljon mukavampi ajoasento ja paljon helpompi ajella soreteitäkin.

Tuo vaatii jo luonnetta.  
thumbs-up.gif

Lähinnä tuollainen Z1000 tuntui rikkinäiseltä kun hyppäsi moisen puikkoihin suoraan kilokyykyn päältä. Toivottavasti sinulla kuitenkin onnistuu tuo swappi... Itsellä ei ole vielä onnistunut.
Nyt parin ekan lenkin jälkeen on tosi hyvä fiilis.
Tais tuo ajamisen ilo löytyä uudestaan  
062802jumpie_prv.gif

(ja melko laillisilla nopeuksilla...)

08 kilosen gixerin jälkeen cb750 -75 ja hymyilyttää enemmä vaa vaikka tehot tippu kolmanneksen ja ajo-ominaisuudet vieläki enemmän!!! se on vaa se fiilis
062802moto_prv.gif
ja ny nauttii taajamanopeuksistakin ja sehän on vaa positiivista kun kuoleman pelko alkaa jo niistä nopeuksista missä gixulla entii vielä hytti pystyssä
buttrock.gif

Omaa Rytköstä vaihtamas, mites tuo jammun MT 01 vm-05? Jos sais uutta intoa taas mopoiluun
smile_org.gif

Mietintä on kovaa, toki tykkään Rytkösestä, mut silti.. Jos edes vakuutusmaksut nykyisestä 1400e putois.

Itsellä vaihtui SV1000S > GSX1400.
Nyt reilu 1000 km takana ja ajo maistuu.
Ajoasento on rennompi. Vastaavasti tuuli riepottaa yli 100km/h nopeuksissa, mutta saa reipottaa ilman pleksiä mennään.

Vääntöä riittää näihin nopeuksiin ja ajaminen on todella helpon tuntuista. Myös ajaminen noudattaen nopeusrajoituksia on mukavaa.
biggrin.gif

V2 koneen ääniä on hieman ikävä, tosin ei toi gsx 1400 myöskään scootterilta kuullosta.

Omia tuntemuksia aiheesta, kun on ajankohtainen.

Apriliasta pakkoluopumisen jälkeen olisi taloudellisia hartioita hankkia uudenkarhea tonnikyykky tai sporttinaku. S1000RR ja RSV4 Tuono on nyt testattu. Molemmat pyörät ovat omassa lajissaan tolkuttoman hienoja laitteita. Moottoreissa piisaa potkua, alustat piisaavat niin pitkälle ettei tarvitse pelätä että olisi pyörästä kiinni missään vaiheessa, ukon rajat tulevat vastaan kyllä paljon aiemmin.

Mutta mitähän helvettiä mä kummallakaan noista oikeasti tekisin, kilometrejä tulee kuitenkin kymppi vuodessa. Vähän veikkaan että voisi kortin kanssa tehdä jo kohtuullisen tiukkaa kummankaan vaihtoehdon kanssa. Millään Suomen mutkapätkälläkään ei tuota alustaa pääse järkevästi hyödyntämään ilman meikäläisen lainkuuliaisuuden kieltämiä vauhteja (tulkitkoon jokainen tämän miten tahtoo), tuntuu vaan että kiksit ja jännitys häipyvät hommasta kun ovat liian hyviä ajaa. Ja jaksaako noilla sitten tehdä pidempiä siivuja mitenkään fiksusti - epäilemättä, kyllä näin nuori vielä kestää kipuakin.

Tässä on saanut kivasti perspektiiviä hommaan kun on joutunut/saanut ajaa 20 vuotta vanhalla matkasporttirauskulla viimeisen kuukauden. Sopivalla marssivauhdilla yleisrajoituksen piirissä olevilla alueilla (tämänkin jokainen lukekoon miten tahtoo) hommassa on jo jännitystä ja joutuu vähän miettimään miten ajaa, eikä prätkä hoida kaikkea automaattisesti kuntoon. Kilometritkään eivät tunnu missään verrattuna edes vanhakoppaiseen RSVhen, joka oli sekin mielestäni ihan eliittiä pidempiin reissuihin.

Mutta kun tuolla rauskulla ei voi mennä radalle. Eikä se keuli kaasusta edes ykkösellä. Ja 16 tuuman etuvanne tuntuu oudolta. Vaakakupissa painaa kuitenkin tuollainen 17-24 kiloeuroa jotka pitäisi laittaa uuteen pyörään.

Toisaalta ratapyöriä saa näinä päivinä ihan järkevään hintaan. Ja 17" vanteiden hankinta ja miksei vaikka etu- ja takajousituksen parannukset olisivat myös ihan järkevän budjetin puitteissa tehtäviä. Pääsisipähän ruuvaamaan. Turbojakin saa tässä maassa (ainakin vielä) asentaa, jos nuhaisuus haittaa. Näistä jäisi aika passelisti hilloa yli verrattuna uuden pyörän hintaan.

Ja sitten vielä ihmettelevät kun uusien pyörien kauppa ei käy.

Taas yksi henkinen ääni isolle smotolle. Pomput, kelirikot, hiekkakakut ja muut ei haittaa enää yhtään niin paljon kuin sportilla aikonaan. Ajovaloissa saisi olla lisää potkua jos meinaa yön pimeydessä mutkapätkiä siirtyä.

Back