• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

zx-9r venttiilin säätö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kesämies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi

Eli 97vm. pyörä kyseessä. Onnistuuko venttiilien säätö ilman moottorin irroitusta?

Ilmeisesti Clymerin tai Haynesin kirja väittää, että joutuis irrottamaan koneen.

Ite en oo kyseistä kirjaa tahi pyörää sen tarkemmin tutkinut.

Terve, kokemuksesta en voi sanoa kun mullakin tuo homma on vielä edessä mutta Haynesin manuaalin mukaan ZX9R -B mallissa venojen välys voidaan mitata ja säätää koneen ja nokka-aksiloiden ollessa paikallaan.
Lisäksi kirjan mukaan nokka-aksilat ja keinuvivut voidaan irrottaa koneen ollessa rungossa mutta niiden takaisinlaitto ei kuulemma onnistu kun ajoitusmerkkejä ei näe rungon ollessa tiellä. Tämäkin siis vain kirjatietoa, ei kokemuksen syvää rintaääntä.
wink.gif

Eiköhän ne merkit saa sielät urkittua jotenkin. Mullakin alko parissa huollossa ahtaat paikat v_tuttamaan, niin jostain hankin tollasen pienen peilin varren päässä, joita hammaslekuritkin käyttää ja siihen vielä pistin ledin rinnalle. Kyllä näkee vaikka mihi
biggrin.gif

Joo, sama peilihomma kävi itselläkin mielessä. Mikäli oikein tuosta kirjasta ymmärsin että se tosiaan oli siis ainoa syy minkätakia homma ei onnistuisi koneen ollessa rungossä kiinni.

Eli säätö pitäis siis onnistua koneen ollessa paikoillaan.

Olishan tuo aika kova homma irrotella kone joka kerran kun venttiilit joudut säätämään
crazy.gif

Kiitoksia vastanneille. Uskotaan ettei tarvitse irrotella konetta.

Moi

Eli 97vm. pyörä kyseessä. Onnistuuko venttiilien säätö ilman moottorin irroitusta?

Ilmeisesti Clymerin tai Haynesin kirja väittää, että joutuis irrottamaan koneen.

Ite en oo kyseistä kirjaa tahi pyörää sen tarkemmin tutkinut.
Ethän sitä ajoitus merkkejä tarvitse,ennen kun irroitat nokat,merkkaa maalitipalla ketjun paikka suhteessa nokka-akseleihin,eli maalitippa ketjun rullan ja nokan rattaan kohalle.Mutta kun irroitata nokat älä vaan pyöräytä konetta yhtään.Sitten vaan vaihdat palat ja nokat paikalleen,tai sitten mittaa välykset varaa palat,irroita nokka,mutta pidähuoli että ketju ei irtoa nokan rattaalta,mutta merkkaamalla varmistat että jako on kohillaan.
cool.gif

Eli joutuuko tuossa nyt nuo nokat kuitenkin ottamaan irti jotta saa säätöpalat pois vai ei?

Eli välyksethän nyt täytyy mitata nokkien ollessa paikoillaan, mutta onnistuuko säätöpalojen vaihto.

Eli summa summarum. Jos nokat joutuu irrottamaan palojen vaihdon vuoksi jää nuo nokkien ajoitusmerkit piiloon runkoputkien taa. Tämän vuoksi periaatteessa joutuisi konetta pudottamaan sen verran jotta nuo ajoitusmerkit saisi näkyviin. Tai sitten tekee kuten solifer ehdotti.

Vai pitääkö tuo Miccin kertoma paikkansa. Onko 100 % tietoa.

Itselle ainakin jäi sellainen kuva että onnistuu ilman nokkien irroitusta. Keinut sivuun ja palat käteen ja vaihto?

B-mallissa ei tarvi nokkia, eikä konetta irrottaa venojen säätöä varten.Keinuvivun saa työnnettyä venttilin jousen taakse jumiin, jolloin säätöpalan saapi mangneetilla nätisti pois. Jakopään puoli kannattaa kannattaa tukkia kannesta, jottei säätöpala tipahda alakertaan, kun laittaa paloja paikalleen.

Joo, ei tarvitse irrottaa konetta tahi nokkia mikäli ei halua. En nyt muista onko tossa ysin koneessa reikiä nokkapyörissä, kun en siitä ole vielä venoja säätänyt. Mutta ZXR:n koneessa, mikä on käytännössä sama moottori, olen ite vetäissyt ketjun kiinni nokkapyöriin nippusiteillä niistä nokkapyörien rei'istä. Nokat olen ottanut irti lähinnä hermoja säästääkseni, kun sitä tilaa ei siellä liikaa ole.

Projektia aloittelemassa. Tietääkö joku hyvän (=halvan) paikan mistä kannattaisi noita säätöpaloja tarvittaessa tilailla?
Venat.jpg

Voisko joku selittää mulle ton periatteen jolla noi 9r:n venttiilit säädetään? Siis lyhyesti pääteeriaatteet. Itse olen joskus säätänyt auton venat, mutta näistä kaks pyöräisistä ei oo mitään kokemusta.

Ainakin tarkoitus olisi säätää ne jokseenkin näin.
nixweiss.gif

Syttypyörästä pyöräytetään merkin kohdalle ja mitataan välykset keinuvivun ja shimmin välistä niistä venttiileistä jotka ovat hollilla. Pyöräytetään syttypyörää 360 astetta ja mitataan ne venttiilit mitä ei edellisellä kerralla voitu mitata. Haynesin manuualissa on annettu ohjearvot tolle välyksellä ja suoraan taulukosta näkee minkäkokoinen shimmi pitää vaihtaa mikäli tarvetta. Keinuvipu työnnetään pois edestä, magneetilla vanha shimmi pois ja uusi tilalle. Korjatkaa jos olen väärässä, aloittelija kun olen...

Noinhan se suunnilleen menee, mutta sky:n pyörässä ei enään ole keinuvipuja, joten siinä pitää ottaa nokka-akselit pois jos joutuu paloja vaihtamaan. Näyttää tuolla micci:n pyörän venttiiliosastolla olevan muutenkin enemmän tilaa touhuta.

Eiköhän nämä sama ohjeet päde myös 2000 vuosimallin zx6r:ään? Moto Seinäjoesta kertoivat venttiilien säädön maksavan 350 euroo. En kyllä ihan suosiolla maksa kun ton ei nyt pitäisi mikään ylivoimainen homma olla ja huoltokirjakin löytyy itseltä.

Ohjeet varmaan käy soveltaen sunkin pyörään. Tosin sun pyörässä ei varmaan noita keinuvipuja ole joten joudut nokat nyppäämään pois mutta jos sulla kerran manuuali on niin ei pitäisi olla paha rasti.
Ja shimmipalat löytyi ebaysta vähän vajaa 70€ hintaan 140 palaa.

micci sanoi:
Ainakin tarkoitus olisi säätää ne jokseenkin näin.
nixweiss.gif

Syttypyörästä pyöräytetään merkin kohdalle ja mitataan välykset keinuvivun ja shimmin välistä niistä venttiileistä jotka ovat hollilla. Pyöräytetään syttypyörää 360 astetta ja mitataan ne venttiilit mitä ei edellisellä kerralla voitu mitata. Haynesin manuualissa on annettu ohjearvot tolle välyksellä ja suoraan taulukosta näkee minkäkokoinen shimmi pitää vaihtaa mikäli tarvetta. Keinuvipu työnnetään pois edestä, magneetilla vanha shimmi pois ja uusi tilalle. Korjatkaa jos olen väärässä, aloittelija kun olen...

Mistä kohtaa tuon näkee, että ykkös- tai nelospytty on yläkuolokohdassaan? Potilaana vm -97 B4 -malli.

Asia selvisi...

Tilasin satsin säätöpaloja ja myyn niitä tarvitseville 5 € kappalehintaan (huolto naukuu 12 €/shimmi). Ottakaa yhteyttä o4o-5356184.

Viimeksi muokattu:
Back