• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZX 12 R vs Hayabusa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla ei ole koskaan ollut kawaa. Juttelin taannoin yhden huoltomiehen kanssa joka teki takuuhuoltojuttuja kawoihin. Se ainakin kertoili että on vähän ongelmia noitten venttiilien kanssa. Säätövälit on ainakin huoltotaulukoiden mukaan aikas lyhyet, jos se 12 tkm pitää paikkansa. Mulla ei ole sen kummemmin omakohtaisia kokemuksia mutta kertokaas onko noita ongelmia ollut, ja minkälaisia kilometrejä aparaatilla on rullattu. Tietysti se että laitteella on ajettu esim. 30tkm ongelmitta ei sinänsä kerro vielä mitään. Jos niihin kilsoihin jo on ongelmia tullut on mielestäni aika heppoisissa kantimissa toiminta.

Onko kellään nyt tätä uudempaa sukupolvea(2000 luvun taitteen huitteilla) olevaa kawaa, jolla on ajettu esim. 50-100tkm ja mitä tommoselle on jouduttu matkan aikana tekemään?
Joo, vm -2000, ja kaksi kertaa porattu, neljäs mäntäsatsi menossa, kahdesti uudet runkolaakerit, kaksi kertaa laatikko paskana. Venoissa ei vikoja. Kampuraakin jouduttu hitsaamaan. Kilometrejä noin 80000. Pyörä ZX-12R. Ihan paska. Tänä kesänä en ole ehtinyt sitä edes kasaan laittaa.
baaa.gif

Mulla ei ole koskaan ollut kawaa. Juttelin taannoin yhden huoltomiehen kanssa joka teki takuuhuoltojuttuja kawoihin. Se ainakin kertoili että on vähän ongelmia noitten venttiilien kanssa. Säätövälit on ainakin huoltotaulukoiden mukaan aikas lyhyet, jos se 12 tkm pitää paikkansa. Mulla ei ole sen kummemmin omakohtaisia kokemuksia mutta kertokaas onko noita ongelmia ollut, ja minkälaisia kilometrejä aparaatilla on rullattu. Tietysti se että laitteella on ajettu esim. 30tkm ongelmitta ei sinänsä kerro vielä mitään. Jos niihin kilsoihin jo on ongelmia tullut on mielestäni aika heppoisissa kantimissa toiminta.

Onko kellään nyt tätä uudempaa sukupolvea(2000 luvun taitteen huitteilla) olevaa kawaa, jolla on ajettu esim. 50-100tkm ja mitä tommoselle on jouduttu matkan aikana tekemään?
Joo, vm -2000, ja kaksi kertaa porattu, neljäs mäntäsatsi menossa, kahdesti uudet runkolaakerit, kaksi kertaa laatikko paskana. Venoissa ei vikoja. Kampuraakin jouduttu hitsaamaan. Kilometrejä noin 80000. Pyörä ZX-12R. Ihan paska. Tänä kesänä en ole ehtinyt sitä edes kasaan laittaa.
baaa.gif
Oliko toi nyt sitten maanantain läppä ?
eek.gif

baaa.gif
sanoi:
baaa.gif

Olisikohan viritys asteella ja käytöllä mitään tekemistä asian kanssa?
tounge.gif

Ulkonäöllisesti 12R kyllä pesee Busan ainakin mun silmissä, kawatusta voipi sanoa jopa kauniiksi
inlove.gif

Muttajuu, kumpaakaan en ole ajanut joten kunhan taas leukojani loksuttelen tässä
smile_org.gif

Hayabugly  
crazy.gif
Mun Mäyris  
inlove.gif

Ei vaineskaan, ainakin jos 2 päällä retkuilee niin sitte varmaan bussi on hyvempi. Pitäskin saada aikaseks käydä koeajaa jossaan niin vois ehkä päästää jonkun henkevämmän kommentin

baaa.gif

Tulikohan tarpees rymiöitä..

Yes typotettu on 12r enkä tykänny yhtään. Onneksi en ole sortunut moiseen.
Kerro toki, miksi et tykännyt.
Noh tulihan tuota kaverin kanssa käytyä pikku iltakruisingilla. Ajeltiin vähän matkaa omilla ja sit vaihettiin mosarit. Ite en oikein tykännyt zx12r:stä. Liian jäykkä, tuuli kävi liikaa kuskille, ei tarpeeksi alhaalla tehoa, ja jotenkin oli levottomampi kuin oma. Polvikulma ihan erilainen. Heti, kun värkkii istu tuntu että tämä ei sovi minulle. Kaveri kyllä tykkäs busasta ja sano että ajettavuus on täys 10. Ja voi olla , että ens kesänä saan tähän naapuurin sit toisen busanistin , kunhan se saa vaihettua se on 12r:n pois.

Liian jäykkä? No Suzukithan on aiemmin tunnettu letkurungoistaan  
biggrin.gif
(Fakta, no aikaa on kulunut... mm. GSX-R 750/1100 vm. 85-95 tjsp)

Tuuli kävi liikaa kuskille? 12R:ssä on huomattavasti suojaavampi kate! (Fakta)

Ei tarpeeksi alhaalla tehoa: Busassa on parempi alateho, totta. Mutta ylhäällä... (Fakta)

Polvikulma erilainen  
tounge.gif
: Kyllä, Busassa on paljon _jyrkempi_ polvikulma (Fakta). Jos olisi vielä jyrkempi, olisiko se vielä entistä parempi verrattuna 12R:ään?

12R:n ajoasento on lähempänä sitä "normaalia" moottoripyörän ajoasentoa kuin Busassa. Onko sulla suuressa osassa pyöristä tunne ettei sovi sulle?

Ajettavuus täysi 10: Riippuu aina mihin vertaa. Mutkateillä 1000R varmasti ketterämpi, motarilla Busa hyvä mutta 12R mukavampi kovassa nopeudessa (iso kuski). Eihän siinä toki ajettavuudessa suurempia puutteita ole - isoksi pyöräksi.

Omasta mielestäni molemmissa on hyvät puolensa. Naurattaa kun jengi on niin kiihkoja että muista kuin omasta pyörästä ei löydetä mitään hyvää.

huh huh kun on juttuja,toi tuuli juttu ihmetyttää eniten. Makuasioita nämä on,varmaankin ulkonäön perusteella noista kahdesta valitaan koska niin erinäköisiä,itse päädyin kawaan ja tyytyväinen olen ollut mutta jokainen päättäköön itse!

Olen mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua
näiden kahden parenmuudesta.Kumpikin on hyviä ja kummassakin omat oireensa lähdetään siitä.Mutta kawa
02 malli parempi ruisku ja ketterämpi ajaa ja kun tehdään
mieleinen ohlins etupää lievä madallus ja lievät viritykset
ja kunnon renkaat alkakin olemaan jo aivan eri peli kuluttaa normaali ajossa noin 6litraa ja kun narut tiukaalla vie 10 litran nurkilla.Eikä ne venttiilin säädät muutu yhtään busaa useammin
myynti hinta on jokáisen oma asia mutta jos kunnossa olevaa
02 tai uudempi myydään 14000 nurkilla on kyseessä niin sa-
nottu pakko päästä eroon.Sitten busa vakiona hyvä mutta jos tehdään samat muutokset kuin em kawaan tuleekin jo täysin
eriluontoinen peli helvetin hyvä vääntö ulkonäöstä huolimatta
ketterä ajaa kulutus samoissa kuin kawassa eli ei hirveästi eroja eli mahdollinen ostaja ottaa kunnon koe ajot molemmilla
ai niin yks hyvä etu busalle on perkeleen paljon helpompi
huoltaa kuin kawa ihan kokemuksesta ton sanon mutta lopuks
kumpikin on hyviä pyöriä mutta ei aloittelijoille.
062802moto_prv.gif

Oikeesti,käykää ajamassa aina ne mopottimet ensiks ja sit vasta mielipiteet...kun on kokemusta edes vähän....
wink.gif

Mie valitsin noista Hayabusan,enkä oo hetkeekään katunut.
Joku toinen tekee toisin,so fucking what...se on hänen valintansa.

Onnee vaan kaikille uusille motoristeille ja mopoille(kaikille).

Ugh! Olen puhunut.......
biggrin.gif

huoltaa kuin kawa
Tuon allekirjoitan minäkin, busaa en ole huoltanu mutta just semmosen näin venakoppa auki. Mäyrikseen tein vastikkään 24 Mm huollon (sis. venavälystarkastuksen) rystyset ruvella. Ei tarvinnu onneks paloja vaihtaa. 10R:n täytyykin sitte jo olla varsinainen huoltomiehen unelma..
Semmosen havainnon tein että busan nokat näyttäs olevan huomattavasti kapeemmat kun 12R:ssä. Se yksilö minkä näin paikallisella roparilla leviänä oli käyny sitä ennen takuuhuollossa nokka-akselin vaihdossa. Sen jälkeen ei kuulemma ollu toiminu alle 4 krpm, nokan ajotus hampaan pielessä. Akselin vaihtanutta firmaa ei tiedossa mutta ihan uteliaisuuttani kyselen että onkos näitä nokkakepinvaihtoja ollu useampiakin? Materiaali/karkaisuvika ehkä vaiko vaan yksittäinen tapaus?

huoltaa kuin kawa
Mäyrikseen tein vastikkään 24 Mm huollon (sis. venavälystarkastuksen) rystyset ruvella.  Akselin vaihtanutta firmaa ei tiedossa mutta ihan uteliaisuuttani kyselen että onkos näitä nokkakepinvaihtoja ollu useampiakin? Materiaali/karkaisuvika ehkä vaiko vaan yksittäinen tapaus?
24Mm ? Aikas paljon ajettu... vitsi

Itse en ole kuullut että noissa nokissa olisi ollut vikoja, entäs muut ? Vai oliko siihen vaihdettu virinokat ?

Liittyen tuohon alkuperäiseen keskusteluun... Itse olen ajanut busalla yli 50tkm ja toimii hyvin kaikenmoisessa ajossa, paitsi radalla saisi olla paljon kevyempi ja notkeampi, mutta luulen että ei tuo kawankaan 12R mikään ratapyörä ole. Itse en kyllä ole moisella laitteella ajanut metriäkään, mutta olen testannut XXää ja siihen verattuna busahan kääntyy kuin itsestään.

Summa summarum molemmat ovat aikas painavia siis isoja pyöriä ja tehty menemään enemmän tai vähemmän suoraa ja kovaa ja kuten king kawa sanoi ei alottelijoille.

Back