• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Zumoon lisäPOI:n lataaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tere,

onhan tämä varmaan jossain käsitelty ziljoonia kertoja, mutta otetaanpa uusiksi, jos joku ystävällisesti osaisi neuvoa tyhmää.

Mä en ole vielä keksinyt sitä oikeaa paikka, josta saisi ladattua uusia POI-pisteitä mun Zumo 550:een.

Mistä ja miten sen saisin ladattua mun Gepsuun?

Neuvoista kiitollinen.

033102beer_1_prv.gif

-Masa

Tänx,

POIloader koneella.

Mutta, mutta... Pitääkö jokainen noista luetteloiduista pistetyypeistä (esim. ABC-asemat) ladata erikseen, vai saako niitä niputettua?

Entäs siirrettävä tiedostomuoto?

Pitääkö ne POIt ladata ensiksi omalle koneelle, jonnekin ja sieltä sit Zumoon?

Paljon kysyttävää, koettakaa jaksaa neuvotonta
wink.gif

-M

Minä olen tehnyt niin että lataan ne eri ryhmien POI-tiedostot koneelle samaan hakemistoon (jossa ei ole muita tiedostoja, esim C:\My Documents\Garmin\POI). Nyt minulla on kaikki pohjoismaiden "liikenne"kamerat, suomen mäkkärit, alkot, Citroen-korjaamot, Honda-korjaamot, kreikan tissibaarit jne poi-tiedostoina (olikosenyt CSV vai GPX garminille) tietokoneella.

Kun päivitän Zumoa poiloaderilla niin valitsen aina kaikki nuo valmiiksi olevat gpx-tiedostot ja näitten lisäksi uudet+päivittyneet tiedostot siirrettäväksi GPS:ään kertaheitolla, kun olen ollut huomaavinani että se poiloader (tai todennäköisemmin minä) on vähän tyhmä ja kirjoittaa kaikki Zumon vanhat poi-tiedot yli vaikkapa vain yhdellä uudella. Eli jos nyt siirtäisin koneelta poiloaderilla zumoon pelkästään alkot niin kaikki kamera- ja mäkkäriPOIt häviäisivät. Mutta ehkä siihen tosiaan on helpompikin tapa, en vaan ole tuota kovin paljon jaksanut tutkia.

Siirrettäessä kannattaa vielä valita se manuaalinen siirtotapa, tällöin poiloader kyselee jokaisen ryhmän kohdalta tarviiko sisällyttää ennakkovaroitusta (joku proximity alert tms). Tämä säätää sen kuinka paljon ennen k.o. poita lähestyttäessä GPS sanoo pling ja kertoo että kihniön metsäkylän kameratolpan sakkoautomaatti lähestyy. Kameratolpille käytän 500 metriä, mutta alkoille ja mäkkäreille saan hidastettua muutenkin.

/MarcusB

No nyt alkoi Lyyti kirjoittamaan... Tänx.

Tää on oikeasti aika jännää, nääs noiden valtiollisen valokuvausautomaattien bongaus...
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Joo, se tallennettava muoto on GPX-tyyppiä Zumoa varten
wink.gif
Tulipahan testattua ne muutkin, kun ei usko että ensmmäinen vaihtoehto on oikein...

-M

Nythän mä vasta hogasin...

Kun sieltä GPS-Waypoints-paikasta käy lataamassa esim. "liikennekamera"-filen, pitää toimia seuraavasti:

1. Valitse haluttu maa (tietokannassa olevien maiden POIt, esim. "Suomi" tai "Ei valittu")
2. Valitse haluttu tiedostomuoto (GPX for Zumo)
3. Valitse haluttu file (esim. Nopeuskamera)
4. Paina "LATAA TIEDOSTO"
5. Kopioi haettu tiedosto (waypoints_2008-08-20.gpx) johonkin omaan yksittäiseen hakemistoon, jonne keräät kaikki muutkin tiedostot
6. Muuta haettu tiedosto esim. -> "kamerat_2008-08-20.gpx" -nimiseksi
7. Kerää tähän oman koneesi kiinolevylle (esim. D:\Garmin\Omat POIt\) -hakemistoon kaikki haluamasi POI-filet. Ne kaikki sitten yhdityvät omassa Zumossasi luetteloksi EXTRAT-valikkoon

8. Lataa POI-Loaderilla, jonka saa POI Loader Linkki -osoitteesta
9. Valitse "Garmin Device" -nappulalla, jolloin POIt tallentuu myöhemin Gepsuun
10.Anna Loaderin löytää Laitteesi (Gepsu). Piuha pitää olla kytkettynä ja laitteen valmiina
11. "Install New Custom POI's", jolloin se lataa Gepsuun kaikki oman koneen hakemistossa olevat POIt Gepsuun
12. Määrittele POI Loaderiin se sinun oma hakemistosi, johon olet tallentanut ne POI-filet
13. Jos valitset "Manual", saat määriteltyä itse, miten haluat kamerasi lähestymishälytyksen valita

Ei se sen vaikeampaa ollutkaan. Minullakin meni vain hetki, kun tajusin tän kaiken.

Toivottavasti aukeaa muillekin!

033102beer_1_prv.gif

-Masa

EDIT: Lapsus ohjeessa
wink.gif

Kun sieltä GPS-Waypoints-paikasta käy lataamassa esim. "liikennekamera"-filen, pitää toimia seuraavasti:
Tuo koko lista on erittäin paljon selkeämmin koko prosessia kuvaava kun minun epämääräiset AaTeeKoo-konsulenttiselitykset samasta aiheesta. Erittäin hyvä yhteenveto, voisi vaikka lisätä Zumoja koskevaan FAQ-osaan (jos sellaista olisi täällä jossakin olemassa) ja postata myös matkailuvarusteita koskeviin zumo-keskusteluihin.

/MarcusB

6. Muuta haettu tiedosto esim. -> "kamerat_2008-08-20.gpx" -nimiseksi
tässähän tämä
062802jumpie_prv.gif

määku pähkäilin jo et hittokumääoontyhymä ku en saa eriteltyä noita hakemistoja vaan kaiki mänee samaksi läjäksi. tosin, empä tainu pahasti erehtyä
cool.gif

noita ei taida tarvitaerikseen purkaa vaan karmini purkaa ne isse?

hmm..onkohan mun tulevaisuus aateekoo alalla
idea3.gif

Miten saan uusia POIta lisättyä ilman että vanhat häviävät?
Siis ne, jotka tulivat valmiiksi asennettuna ja ovat vain GPI-tiedostona Sumossa sisällä?
Yritin äsken POIloaderilla lisätä omia, mutta toki kaikki alkuperäiset katosivat, ilmeisesti, toivottavasti, kaiketi sain palautettua kopioimalla alkuperäisen poi.gpi-tiedoston manuaalisesti takaisin...

Lisäkysymys: mihin on hillottu kaikki ne tsiljoona tietoa kaikista Euroopan majoituspaikoista, ravintoloista, posteista, poliisiasemista, parkkitaloista, museoista jne jotka härvelistä löytyvät?
Lähinnä olen huonot housussa koko ajan että onnistun ne jotenkin sieltä hukkaamaan...
Pikaisesti netistä katseltuna ilmeisesti POIloaderilla voi sorkkia vain siellä "käyttäjän omat POIt" tjsp valikossa olevia tietoja?
Missä tuo edellä mainittu tietous sitten piilee? Jossain missä siihen ei onneksi pääse puuttumaanko?
Prkl kun on nykytyyliin vehkeissä niin ylimalkaiset ohjeet että pitää kaikki tieto etsiä netistä ihan peruskäytönkin suhteen (minusta tämä on sitä).

Itse itselleni vastaillen: ilmeisesti koneen mukana tulleita extra-poita ei voi millään säästää jos haluaa sisään omia? Vaiko, mitähäh?

Mitenköhän saisi Zumossa kartat yhdistettyä silleen, ettei tossa "maailmankartta" tilassa olisi näyttö täynnä noita neliöitä näyttämässä eri kartta segmenttien rajoja?

Itse itselleni vastaillen: ilmeisesti koneen mukana tulleita extra-poita ei voi millään säästää jos haluaa sisään omia? Vaiko, mitähäh?
Ei taida saada omia POI pisteitä noihin tehtaan valikoihin eli ne ovat jossain erillisessä jemmassa masiinan datafileissä.

Garmin kyllä kauppaa laajempia POI-kirjastoja noihin:
http://www.garmin.fi/product_info.php?cPath=104&products_id=99

Omat latailut menee aina sinne Extravalikon alle, jaoteltuna muistaakseni tuontitiedostojen mukaan.

Back