• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Z750, diy - huoltoa ja remonttia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zpete
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitoksia kiitoksia! Äkkiseltään katoin noita ja vaikuttaisi että ei pidä muuta kuin heittää toi paikalleen ja sitten penkkiin ajamaan ja säätämään vaan kohdalleen. Ehdin jo luulla että olisi vaikeampaa.

Jep, rattaat vaihdettu. Eturatas oli tiukassa, ei lähtenyt ennenkuin laittoi rautakalikan tueksi takalätkän ja svingin väliin ja sitten vääntöä päälle. Takanen oli sitten tosi iisi. Ens viikolla speedohealeri paikalleen ja penkkiin.
062802jumpie_prv.gif

Hain pyörän tänään talviteloilta ja aattelin tarkastaa/säätää venttiilit kun ei toi lumi kerran tunnu katoavan minnekkään. Oletuksena vois veikata, ettei paikalla olevat säätöpalat kuitenkaan riitä, ni mistä kannattais hommata lisää? Hanski750 ja zpete?

Täytyy kyl pyytää isä avuks, se ymmärtää moottoreista
smile_org.gif

Ja sitten kysymys: Säätöpalat ilmeisesti on kupin alla. Lähteekö ne kupit ylös ihan vaan nostamalla kun nokka on pois? Ei kai Zetassa tartte mitään erikoistyökaluja?
Huoltomanaalissakaan ei tainnut olla tarkkoja ohjeita miten se säätö suoritetaan? Vain ohjeet välysten mittaamiseen ja sitten venttiilien purku/kasaukseen.
Kuppi lähtee aika kivasti esim. venttiilien käsihionnassa käytetyn imukuppi tutin kanssa.

Kun nyt ekaa kertaa tollasen ketjuvetosen ostin (Z 750 -06), ni kertokaapa nyt alottelijalle kuinka usein on ketjuja kiristettävä? Kannattaako kiristää sivutuella vai huoltopukilla? Miten tarkkaa toi kiristäminen on ja meneekö helposti vinoon ja mitä siitä voi aiheutua/ mistä sen huomaa?
withstupid.gif

Koittakaa nyt kestää, vaikka kuulostaakin ihan basic hommalta, mut ei se oo aina niin helppoo. Varsinkaan sillon ku huolestuttaa
nixweiss.gif

Kaikki vinkit ketjuihin liittyen kiinnostaa, koska jostain syystä se huolestuttaa nyt eniten tossa uudessa silmäterässä.

Kiitos!

Oletuksena vois veikata, ettei paikalla olevat säätöpalat kuitenkaan riitä, ni mistä kannattais hommata lisää? Hanski750 ja zpete?
Kannattaa kysyä paikalliselta korjaamolta: Jotkut paikat vaihtaa niitä pientä korvausta vastaan. Ja ilmeisesti ainakin Yamahoissa käytetään samoja paloja joten ei tartte olla Kawa-merkkihuolto...
Omakin homma on vielä kesken, eli säätö tekemättä. Tässähän voi tulla vaikka vielä kiire...

Ja Marshal: lue ohjekirja, siinä on varmaan ihan hyvät ohjeet. Haarukassa on merkit joiden mukaan rengas laitetaan suoraan. Tärkeintä on, että et kiristä liian tiukalle: siinä menee ketjut ja pahimmillaan voi mennä jotain laakereitakin.
Ja (ainakin aluksi) tarkista lopuksi ketjun kireys myös niin että joku istuu pyörän päällä (ketju on kireimmillään kun takahaarukka on vaakasuorassa).

7 säätöpalaa joutuu ostamaan, loput sain menemään vaihtelemalla päittän. Imupuolen venttiilit järjestään alle alarajan ja mittarissa vasta 17500, pakopuolen tapit oli ihan hyvin.

Kuinka paljon tuli teillä maksamaan 1000km huolto? Minulla on se keskiviikkona ja 80e + litkut + suodattimet tulee maksamaan. Kova on hinta, itse tekisin mutta takuun pitää säilyä.

Onko pyörä välttämättä huollettava Kawasaki-huollossa? Eikö kelpaa joku muu esim. Honda-huolto?

j0el: Oliko sulla vaikeukisa saada ajoitusmerkkejä kohdalleen? Mulla nimittäin oli. Kirjan mukaan ne ajoitusmerkit tulee silleen että se merkki on ketjuun nähden kahden ketjun "sivulaatan" välissä ja niittejä/tappeja tulee 30 kpl merkkien väliin. Eli siis ratasta pitää tavallaan siirtää aina kaksi niittiä jotta merkki tulee sivulaattojen väliin eikä laatan kohdalle...
Mulla kun ajoitusmerkki alhaalta oli kohdallaan ja pakopuolelta ketju tiukalla, niin merkkejä ei saanut kohdalleen. Piti valita laittaako merkit yhen niitin verran aikaiselle vai myöhemmälle.
Ne merkit olis ollut just kohdallaan, jos olisi laittanut ne merkit ketjuun nähden niin, että merkki tulee ketjun sivulaatan keskelle. Siis toisin kuin se kirja näyttää. Ja imunokan pyörästä (rattaiden kulumisesta) näki, että ainakaan imunokka ei ole ollut sillä tavalla.

Nyt nokat on sitten kohdallaan tai kaksi niittiä liikaa "vastapäivään" eli myöhäisellä? Vasta viikonlopuna ehtii kasaamaan loput ja pääsee kokeilemaan käyntiä. Kyllä  
mad.gif
purkaa uudestaan jos ne on pielessä...

j0el: Oliko sulla vaikeukisa saada ajoitusmerkkejä kohdalleen? Mulla nimittäin oli. Kirjan mukaan ne ajoitusmerkit tulee silleen että se merkki on ketjuun nähden kahden ketjun "sivulaatan" välissä ja niittejä/tappeja tulee 30 kpl merkkien väliin. Eli siis ratasta pitää tavallaan siirtää aina kaksi niittiä jotta merkki tulee sivulaattojen väliin eikä laatan kohdalle...
Mulla kun ajoitusmerkki alhaalta oli kohdallaan ja pakopuolelta ketju tiukalla, niin merkkejä ei saanut kohdalleen. Piti valita laittaako merkit yhen niitin verran aikaiselle vai myöhemmälle.
Ne merkit olis ollut just kohdallaan, jos olisi laittanut ne merkit ketjuun nähden niin, että merkki tulee ketjun sivulaatan keskelle. Siis toisin kuin se kirja näyttää. Ja imunokan pyörästä (rattaiden kulumisesta) näki, että ainakaan imunokka ei ole ollut sillä tavalla.

Nyt nokat on sitten kohdallaan tai kaksi niittiä liikaa "vastapäivään" eli myöhäisellä? Vasta viikonlopuna ehtii kasaamaan loput ja pääsee kokeilemaan käyntiä. Kyllä
mad.gif
Itse säädin just zx7r venat. Kannattaa merkata nokat ketjuun ja ketju alapäästä ohjuriin maalitussilla. Helpottaa kummasti. Seiskassa oli vaikea saada nokat takaisin paikalleen muutenkin.

Jake

Kannattaa merkata nokat ketjuun ja ketju alapäästä ohjuriin maalitussilla. Helpottaa kummasti. Seiskassa oli vaikea saada nokat takaisin paikalleen muutenkin.
Joo, purkaessa mietin sitä hetken... mutta ei ollut käsillä just mitään siinä. Ajattelin sitten, että onhan siinä ne merkit ja kirjassa varmaan hyvät ohjeet. Ja vi*ut...
mad.gif

No tää taas kuuluu näihin hommiin, että eka kerta ottaa koville mutta jatkossa homma on taas paljon helpompi...

Kuinka paljon tuli teillä maksamaan 1000km huolto? Minulla on se keskiviikkona ja 80e + litkut + suodattimet tulee maksamaan. Kova on hinta, itse tekisin mutta takuun pitää säilyä.

Onko pyörä välttämättä huollettava Kawasaki-huollossa? Eikö kelpaa joku muu esim. Honda-huolto?
Kallista, nojaa..kurkkaappa ducatin 10000km hintoja
tounge.gif
..tosin onneksi ei ole takuunalainen peli, joten voi tehdä itse.

Missäs meinasit huollattaa? oliko pitkäkin jono, ennen ku sait ajan. Oon itte menossa hakemaan lauantaina uuden zetan liikkeestä tuskallisten odotusten jälkeen ja tietysti toi eka huolto jo siintää mielessä.

Muutki saa laittaa vinkkiä, missä ootte zetojanne huoltanu.
bowdown.gif

Missäs meinasit huollattaa? oliko pitkäkin jono, ennen ku sait ajan. Oon itte menossa hakemaan lauantaina uuden zetan liikkeestä tuskallisten odotusten jälkeen ja tietysti toi eka huolto jo siintää mielessä.

Muutki saa laittaa vinkkiä, missä ootte zetojanne huoltanu.  
bowdown.gif
Jokiniemellä Seinäjoella on huoltoni. Sain punnerrettua ajan ensi viikolle, muuten olisi mennyt sitä seuraavalle. KuvaMP:llä Jyväskylässä on 3 viikon jonot. Kannattaa sopia se huolto mahdollisimman pian.

Kertokaas joku mitkä kuuluu olla zetan rengaspaineet? Toki löytyy ohjekirjasta mutta kun sitä kirjaa ei tässä lähistöllä nyt ole.

Kannattaa merkata nokat ketjuun ja ketju alapäästä ohjuriin maalitussilla. Helpottaa kummasti. Seiskassa oli vaikea saada nokat takaisin paikalleen muutenkin.
Joo, purkaessa mietin sitä hetken... mutta ei ollut käsillä just mitään siinä. Ajattelin sitten, että onhan siinä ne merkit ja kirjassa varmaan hyvät ohjeet. Ja vi*ut...
mad.gif

No tää taas kuuluu näihin hommiin, että eka kerta ottaa koville mutta jatkossa homma on taas paljon helpompi...
Kaytan seuraavaa konstia kun nokkia joutuu siirtaan palojen vaihtoa varten: Nokkapyoran reiasta nippuside ja ketjun paalta ympari, ei paase ajotukset muuttuun. Sitte tietty kannattaa muistaa ottaa ne pois ennenku alkaa pyorittelemaan..
wink.gif

mad.gif
ööh, ei. Merkattiin akselien paikka ketjuun raapustamalla ja nokat pois. Ei päästetty ketjua valahtamaan alas missään vaiheessa, vaan se oli piukkana ku kiilattiin kakkosnelosen pätkillä ylös.

Back